وبلاگ

/

/

اصطلاحات ارز دیجیتال | با 100 اصطلاح مهم آشنا شوید

اصطلاحات ارز دیجیتال | با 100 اصطلاح مهم آشنا شوید

۱۱ مرداد ۱۴۰۲

آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که برای ورود به دنیای کریپتوکارنسی و خرید و فروش ارز دیجیتال به آن نیاز دارید. شما می‌توانید در این صفحه با 100 اصطلاح بسیار مهم مربوط به حوزه ارز دیجیتال آشنا شده و با زبان ساده مفهوم آن ها را یاد بگیرید..برای خرید و فروش ارزدیجیتال میتوانید در کافه ارز اقدام کنید. مطالعه مطلب اصطلاح ارز دیجیتال در وبلاگ کافه ارز در مسیر پر پیچ و خم معامله‌گری همراه شما خواهد بود.

واژگان فنی در ارز دیجیتال

اصطلاحات بازار ارز دیجیتال

برای این که بهتر و عمیق‌تر با حوزه کریپتوکارنسی و اصطلاحات آن آشنا شوید، ابتدا باید با واژگان و اصطلاحات پایه این حوزه آشنا شوید.

ارز دیجیتال (Digital Currency)

ارزهای دیجیتال شکل و غالب فیزیکی ندارند و به صورت مجازی قابل خرید و فروش و انتقال هستند. ارزهای دیجیتال هزینه مربوط به کاغذ و چاپ پول های رایج را از بین می‌برند. ارزهای دیجیتال در 3 فرمت ارز رمزنگاری شده (Cryptocurrency)، ارز مجازی (Virtual Currency) و ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) وجود دارند. بهتر است بدانید که بیشتر ارزهای دیجیتال در قالب رمزارز یا همان ارز رمزنگاری شده وجود دارند، به همین دلیل این دو واژه برخی اوقات به جای یکدیگر نیز استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: خرید و فروش ارز های دیجیتال

رمز ارز (Cryptocurrency)

رمز ارز یا ارز رمزنگاری شده یک نوع از ارزهای دیجیتالی هستند که برای تامین امنیت از تکنولوژی Encryption یا همان رمزنگاری استفاده می‌کنند. رمز ارزها بیشتر به صورت غیرمتمرکز اداره می شوند؛ برای مثال بیت کوین که اولین رمز ارز جهان محسوب می‌شود به صورت غیرمتمرکز (Decentralise) اداره می‌شود. نکته مثبت رمزارزها این است که به صورت مستقل از سیستم بانکی فعالیت می‌کنند و دست دولت‌ها از آن دور است. علاوه بر این، سرعت انتقال پول و امنیت اطلاعات از مهم‌ترین ویژگی‌های رمزارزها به شمار می‌رود.

خرید و فروش ارز دیجیتال

رمزنگاری (Cryptography)

اولین چیزی که با شنیدن واژه رمزنگاری به گوشتان می‌ رسد چیست؟ بله درست است، رمزنگاری یعنی افزایش امنیت چیزی از طریق رمزگذاری.در حقیقت با این کار فقط کسانی که رمز را بدانند به اطلاعات دسترسی خواهند داشت. این تکنولوژی برای افزایش امنیت فضای آنلاین از اهمیت زیادی برخوردار است و در صورت عدم رمزنگاری امکان هک بالا خواهد رفت.

وایت پیپر (Whitepaper)

وایت پیپر ابتدا در فارسی به سفید نامه برگدانده شده بود اما کاربران بعدها از همان اصطلاح وایت پیپر برای آن استفاده کردند. وایت پیپر در واقع یک بیانیه است که توسعه‌دهندگان یک پروژه برنامه و اهداف خود را در آن با عموم مردم به اشتراک می‌گذارند. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان مشکلاتی که رمزارز معرفی شده توسط آنها قرار است آن را حل کند را در وایت پیپر مطرح می‌کنند. وایت پیپر استاندارد و قابل قبول باید شامل نقشه راه پروژه، توسعه‌دهندگان و اطلاعات مربوط به سرمایه گذاری و توکن پروژه است.

بیشتر بخوانید: وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟

اصطلاحات فناوری بلاک چین

بلاک چین ستون فقرات ارز دیجیتال است و هر توکنی که می‌بینید از دل فناوری بلاکچین بیرون آمده است. بلاکچین (Blockchain) که در فارسی به زنجیره بلوک‌ برگردانده می‌شود، یک دفتر دیجیتالی محسوب می‌شود که تمام معاملات مربوط به یک ارز دیجیتال در آن ثبت می‌گردند. تکنولوژی رمزنگاری اینجا به کار می‌آید و از داده‌ها و اطلاعات محرمانه هر تراکنش مالی که در بلاک چین ثبت شده محافظت می‌کنند. بلاکچین شامل بلاک یا بلوک های متعددی است که هر کدام اطلاعات تراکنش را در خود ثبت و نگهداری می‌کنند. به این شیوه ثبت و مدیریت داده غیرمتمرکز (Decentralised) می‌گویند؛ به این معنی که هیچ نسخه‌ معینی از آن در در هیچ جای خاصی وجود ندارد و همه بلاک ها با یکدیگر برابر هستند. بلاکچین انواع مختلفی دارد که در ادامه به شکل خلاصه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

معنی بلاکچین در ارزهای دیجیتال

بلاکچین عمومی (Public Blockchain)

بلاکچین های عمومی متداول‌ترین نوع بلاکچین هستند که دموکراسی کاملی در آن برقرار است. دسترسی افراد به این نوع بلاکچین به هیچ مجوز خاصی نیاز ندارد و هر کاربر که به اینترنت متصل است می‌تواند به یکی از اعضای آن که به آن نود (Node) می‌گویند تبدیل شود. بلاکچین عمومی یک دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) است نمونه‌های آن را می‌توان در بلاکچین بیت کوین، اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال مشاهده کرد؛ در واقع مدیریت و کنترل آن‌ها به صورت کاملا غیرمتمرکز است و هر تصمیم‌گیری در آن با رای تمام اعضای آن گرفته می‌شود. بلاکچین یکی از مهم ترین اصطلاحات ارز دیجیتال است که باید به خوبی با آن آشنا شد.

بلاکچین خصوصی (Private Blockchain)

بلاکچین خصوصی در سازمان‌های دولتی یا خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از بلاکچین برای عموم در دسترس نیست و ورود به آن، دسترسی به اطلاعات و فعالیت در آن نیازمند دریافت مجوز از مسئول آن است. در واقع این نوع بلاکچین به صورت متمرکز و توسط یک شخص اداره می‌شود.

بیشتر بخوانید: بلاک چین چیست و چگونه عمل می کند؟

بلاکچین کنسرسیوم (Consortium Blockchain)

مدیریت این نوع بلاکچین نیمه متمرکز توسط سازمان‌ها انجام می‌شود. بلاکچین کنسرسیوم زمانی اهمیت بالایی دارد که چند سازمان و شرکت بخواهند در یک پروژه با یکدیگر همکاری کنند و اطلاعات را در فضایی امن با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید: معرفی سریع ترین بلاکچین های جهان

بلاکچین هیبریدی (Hybrid Blockchain)

این نوع بلاکچین ترکیبی از نوع عمومی و خصوصی است که از مزایای هر دو استفاده می‌کند و معایب سیستم را به حداقل‌ترین میزان ممکن می‌‌رساند. اجازه فعالیت و دسترسی به داده‌های این بلاکچین از طرف مدیر یا مسئول آن صادر می‌شود. در حقیقت، دسترسی و مشاهده تراکنش‌های موجود در این بلاکچین برای عموم آزاد نیست و مسئول کنترل این شبکه می‌تواند تعیین کند که فعالیت‌های شبکه برای بقیه قابل مشاهده باشد یا خیر. بلاکچین هیبریدی در مقابل حملات 51 درصدی مقاوم است و قوانین آن با توجه به نیاز پروژه می‌توانند دستخوش تغییر شوند.

معنی مکانیزم اجماع در ارزهای دیجیتال

مکانیزم اجماع (Consensus Mechanism)

مکانیزم اجماع روشی است که گروهی از افراد برای تصمیم‌گیری از آن استفاده می‌کنند. برای مثال، در بلاکچین بیت کوین باید تاریخچه تراکنش‌ها به صورت مداوم بروزرسانی شوند تا موجودی کاربران و تراکنش‌های جدید را پردازش کنند. در حقیقت، در مکانیزم اجماع، افرادی که کاملاً با یکدیگر غریبه هستند برای رسیدن به یک هدف خاص با یکدیگر توافق می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مکانیزم اجماع چیست؟

الگوریتم (Algorithm)

الگوریتم ها در اصل دستورالعمل‌هایی هستند که در قالب کدگذاری و مسائل ریاضی توسط نرم افزارهای کامپیوتری، کار خاصی را اجرا می‌کنند. الگوریتم‌ها در وایت پیپر هر پروژه ارز دیجیتال توضیح داده می‌شوند و جز نقاط مثبت و منفی پروژه‌ها به شمار می‌روند. الگوریتم‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با الگوریتم اثبات سوختن

الگوریتم اثبات کار (Proof of Work)

الگوریتم اثبات کار یک مکانیسم اجماع به شمار می‌رود که برای دفاع از شبکه دربرابر حملات هرزنامه و هک است. در واقع، هر نود در آن به مقداری زمان نیاز دارد تا ثابت کند که کار انجام شده است، سپس گیرنده تایید می‌کند که کار انجام شده است.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات کار چیست؟

الگوریتم اثبات سهام (Proof of Stakes)

الگوریتم اثبات سهام به عنوان جایگزین و آلترناتیو الگوریتم اثبات کار معرفی شد. در حقیقت، موضوع استخراج که در الگوریتم اثبات کار وجود دارد میزان زیادی انرژی (برق) مصرف می‌کند و الگوریتم اثبات سهام برای حل این مشکل توسعه داده شده است. در این ایلگوریتم به جای استخراج با دستگاه‌های گران قیمت، می‌توانید مقداری سپرده‌گذاری در پروژه داشته باشید و به ازای هر سهم یک شانس برای تایید تراکنش و در نهایت دریافت پاداش خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: الگوریتم اثبات سهام چیست؟

اصطلاحات عامیانه ارزهای دیجیتال

حوزه ارزهای دیجیتال یکسری وازگان عامیانه دارد که ساده هستند و باید با همه آنها آشنا باشید. در ادامه برخی از مهم ترین اصطلاحات عامیانه ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

صرافی ارز دیجیتال

صرافی (Exchange)

صرافی یک پلتفرم آنلاین است که کاربران می‌توانند در آن به خرید و فروش بیت کوین، اتریوم، خرید تتر و غیره بپردازند. در صرافی ها می‌توان ارزهای دیجیتال را با اشخاص غریبه یا خود صرافی به صورت آنلاین معامله کرد. یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال که از اهمیت بالایی برخوردار است، اکسچنج یا همان صرافی است که اگر به این شکل امروزی نبود، حوزه ارز دیجیتال هرگز به این میزان پیشرفت نکرده بود.

صرافی غیرمتمرکز (Decentralised Exchange)

صرافی غیرمتمرکز که به Dex معروف است در واقع برنامه ای است که مبتنی بر بلاکچین طراحی شده‌اند و معاملات بزرگ و کوچک میان کاربران را مدیریت می‌کنند. مدیریت این فریند توسط الگوریتم های هوشمند انجام می‌شود و صرافی در اصل نقش واسطه بیت خریدار و فروشنده را بازی می‌کند.

آربیتراژ (Arbitrage)

به خرید یک ارز دیجیتال از یک صرافی با قیمت پایین و فروش همان دارایی در یک صرافی دیگر با قیمت بالاتر آربیتراژ می‌گویند. کسی که این عمل را انجام می‌دهد آربیتراژر نام دارد که از اختلاف قیمت جزئی سود می‌کند. این نوع معامله ریسک کمی دارد و با توجه به این که ارزهای دیجیتال در برخی اوقات در صرافی های مختلف با نوسانات قیمتی مواجه می‌شوند، فرصت سوددهی خوبی دارد.

بیشتر بخوانید: آربیتراژ چیست؟

نتیجه گیری

دنیای ارزهای دیجیتال خیلی نوپا است و اصطلاحات فنی که در آن استفاده می‌شود نیز برای خیلی از کاربران نا آشنا و جدید است. همان‌طور که می‌دانید این بازار خیلی سودآور است اما فعالیت در آن به دانش حداقلی نیاز دارد. اصطلاحات ارز دیجیتال زیاد است و ما تصمیم گرفتیم که در این مطلب به معرفی 100 مورد از مهم‌ترین آنها بپردازیم. لازم به ذکر است که در نظر داشته باشید این مطلب هر چند وقت یکبار بروزرسانی می‌شود تا مطالعه آن از حال کسالت آور و حوصله سربر خارج شود.

5/5 - (8 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *