وبلاگ

/

/

انواع استیبل کوین‌ ها چیست؟ کاربرد استیبل کوین ها در بازار

انواع استیبل کوین‌ ها چیست؟ کاربرد استیبل کوین ها در بازار

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

معرفی انواع استیبل کوین ها

انواع استیبل کوین ها : بازار کریپتو کارنسی یکی از پر طرفدار ترین بزار های مالی در جهان محسوب می‌شود، طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد. در بازار کریپتو کارنسی نوسانات به شدت زیاد بوده و برخی از معامله گران در سرایط بحرانی بازار برای حفظ ارز پول خود از استیبل کوین ها استفاده می‌کنند. در ایران ما به دلیل مشکلات پرداخت های بین المللی نمی‌توانیم به صورت مستقیم از بازار کریپتو خرید کنیم، کافه ارز امکان خرید و فروش ارز دیجیتالرا برای شما فراهم کرده تا خیلی سریع و آسان بتوانید خرید های خود را انجام دهید. استیبل کوین ها برای جابجایی پول در دنیا استفاده می‌شود.

انواع stablecoins

 

استیبل کوین (Stablecoin) چیست ؟

استیبل کوین (Stablecoin) به رمز ارزهایی گفته می‌شود که ارزش آن به مجموعه‌ای از ارزهای فیات (Fiat Money) یا یک واحد پول ملی فیات وابسته است. استیبل کوین‌ها همچنین می‌توانند به عنوان ارزهای دیجیتالی تعریف شود که ارزش آن‌ها به ارزش یک یا چند دارایی مالی که دارای ارزش پایدار فردی یا جمعی هستند، پیوند خورده است. بنابراین، چگونه این پول‌های ثابت موفق به حفظ همان روند ارزشی می‌شوند؟

خوب، از آنجا که کل فرآیند شامل جفت شدن ارزش استیبل کوین با دارایی‌های دنیای واقعی گره خورده است، این بدان معنا است که ارزش یک استیبل کوین نباید هرگز از پشتوانه ذخیره بیشتر شود و بنابراین می‌تواند در هر زمان با دارایی که به آن وابسته است مبادله شود. همچنین، باید توجه داشته باشید که رمز ارزهای پایدار یا استیبل کوین‌ها نه از قبل استخراج می‌شوند و نه قابل استخراج هستند. درعوض، عرضه کل استیبل کوین‌ها به طور مداوم در حال تغییر است و نسبت به حرکت در بازار واکنش نشان می‌دهد. برای اطمینان از کنترل تورم، هر استیبل کوین که با دارایی متصل رد و بدل می‌شود به طور خودکار سوزانده می‌شود. به همین ترتیب، پس از وثیقه گرفتن یک دارایی جدید، استیبل کوین جدید وارد بازار می‌شوند. د رادامه با انواع استیبل کوین ها آشنا می‌شویم.

انواع استیبل کوین ها

انواع استیبل کوین ها

استیبل کوین ها انواع مختلفی دارند که با معیارهای مختلفی تعیین می‌شوند:

۱. استیبل کوین با پشتوانه فیات

یکی از انواع استیبل کوین ها ، استیبل کوین با پشتوانه فیات است که به ارزهای فیاتی مانند دلار آمریکا یا یورو متصل شده‌اند. آن‌ها بیشتر شبیه نسخه‌های دیجیتالی این ارزهای فیات هستند. چارچوب اساسی این نوع پول‌های ثابت است که ارزش آن‌ها مشابه ارز سنتی (فیات) است. این پشتوانه به این معنی است که اگر ارزش اساسی ارز فیات برابر با ۲ دلار باشد، استیبل کوین نیز همان ارزش را خواهد داشت. این دو سکه در نسبت ۱:۱ باقی می‌مانند. بزرگ‌ترین مشکل این نوع پول‌های ثابت این است که آن‌ها به سیستم‌های متمرکز بستگی دارند. این استیبل کوین‌ها با پول واقعی ذخیره شده در حساب‌های بانکی پشتیبانی می‌شوند.

در رابطه با نحوه کارکرد استیبل کوین با پشتوانه فیات ، این کار بسیار ساده است. سازمان‌های شخص ثالث جریان ارز فیات و رمز ارزها را مدیریت می‌کنند. به زبان ساده، آن‌ها مسئول پذیرش ارزهای فیات و صدور همان مقدار استیبل کوین در شبکه بلاک چین هستند؛ این نوع از انواع استیبل کوین ، معروف ترین نوع آن است. سکه‌های با ثبات پیشرو در جهان مانند USDT یا USDC متعلق به این دسته هستند.

بیشتر بخوانید: تتر چیست؟

مزایای انواع استیبل کوین ها

۲. استیبل کوین با پشتوانه کالا

یکی دیگر از انواع استیبل کوین ها ، با پشتوانه کالا است. استیبل کوین با وثیقه کالا به ارزش چیزهایی مانند فلزات با ارزش مانند طلا متصل شده‌اند. از آنجا که این کالاهای اساسی دارای ارزش پایداری هستند، استیبل کوین ها نیز همان ارزش را خواهند داشت. با این اوصاف، توجه داشته باشید که مفهوم پایداری ارزهای با پشتوانه‌ کالا به اندازه استیبل کوین با وثیقه فیات ساده نیست. شرکت پشت این توکن‌ها باید دارایی‌های فیزیکی را در قرنطینه نگه دارد یا اشخاص ثالث را برای این کار استخدام کند. یک جنبه مهم در مورد این نوع از استیبل کوین‌ها این است که قیمت توکن، ارزش دارایی اساسی را منعکس می‌کند. بنابراین، اگر قیمت طلا افزایش یابد، ارزش توکن افزایش می‌یابد. در این حالت، ثبات قیمت به نمایش دقیق ارزش دارایی اشاره دارد.

 

۳. استیبل کوین با پشتوانه ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از انواع استیبل کوین ها ، با پشتوانه ارزهای دیجیتال است. این نوع پول‌های ثابت توسط رمز ارز دیگری یا گروهی از سکه‌های مختلف پشتیبانی می‌شود. ثبات این استیبل کوین ها به مجموعه‌ای از فرایندهای پیچیده بستگی دارد که تقاضا، عرضه و حاکمیت دارایی‌های اساسی را تنظیم می‌کنند. مشهورترین استیبل کوین با پشتوانه ارزهای دیجیتال، DAI توسط MakerDAO است. این بیت کوین پایدار از چیزی به نام «موقعیت‌های بدهی با پشتوانه (CDP)» نشات می‌گیرد. به زبان ساده، CDP چیزی بیش از یک قرارداد هوشمند نیست که روند ایجاد و از بین بردن DAI را تنظیم می‌کند. بیایید تصور کنیم که شما اتریوم در دست دارید. استیبل کوین با پشتوانه ارزهای دیجیتال به شما امکان می‌دهند بخشی از دارایی خود را به عنوان وثیقه قفل کنید و تا زمانی که وجوه خود را پس ندهید، از یک CDP برخوردار شوید. تقریبا به عنوان وام کار می‌کند.

۴. استیبل کوین بدون پشتوانه

نوع چهارم از از انواع استیبل کوین ها وجود دارد که ما هنوز در مورد آن بحث نکرده‌ایم. به آن استیبل کوین های بدون وثیقه یا سکه‌های الگوریتمی گفته می‌شود. این‌ها به هیچ وجه پشتیبانی نمی‌شوند. چنین سکه‌هایی توسط الگوریتم‌های پیچیده اداره می‌شوند؛ بنابراین اگر تقاضا برای دارایی های دیجیتال افزایش یابد، بلافاصله عرضه جدیدی از استیبل کوین‌ها ایجاد می‌شود.

استیبل کوین های ورشکسته

اگرچه استیبل کوین ها به نظر می رسد به دلیل تثبیت قیمت و پایداری، بازاری جذاب برای سرمایه گذاری باشند، اما در بعضی مواقع به دلیل مشکلات فنی یا مالی، به ورشکستگی می‌انجامند و ارزش سرمایه گذاری شده در آنها از دست می‌رود. برخی از دلایل ورشکستگی استیبل کوین ها عبارتند از:

1. انحصاری بودن پایدارسازی

اکثر استیبل کوین ها، برای پایدارسازی قیمت، از پشتیبانی معیارهایی مانند دلار آمریکا یا یورو استفاده می کنند. اما این معیارها، به دلیل انحصاری بودن، ممکن است در برخی مواقع از دسترس خارج شوند و این باعث ورشکستگی استیبل کوین ها می شود.

ورشکسته شدن استیبل کوین های الگوریتمی

2. عدم شفافیت

استیبل کوین ها به دلیل تثبیت قیمت، اغلب برای جلب سرمایه گذاری، بدون ارائه اطلاعات کافی در مورد روش کارشان، به بازار عرضه می شوند. این عدم شفافیت باعث می شود که سرمایه گذاران نتوانند با خیال راحت، در این رمزارزها سرمایه گذاری کنند و در نتیجه، بازار این رمزارزها به ورشکستگی می‌انجامد.

3. مشکلات فنی

بعضی از استیبل کوین ها، به دلیل مشکلات فنی، از کار می افتند و این باعث ورشکستگی آنها می شود. این مشکلات ممکن است از سوء استفاده از تکنولوژی یا بروز مشکلات در سیستم های فنی آنها ناشی شوند.

4. تغییر در قوانین و مقررات

تغییر در قوانین و مقررات، ممکن است باعث ورشکستگی استیبل کوین ها شود. به عنوان مثال، تصمیم یک کشور برای قطع ارتباط با دلار آمریکا، می تواند باعث ورشکستگی یک استیبل کوین معتبر شود.

5. نوسانات قیمت دیگر رمزارزها

بعضی از استیبل کوین ها، به دلیل تاثیر نوسانات قیمت دیگر رمزارزها، می توانند به ورشکستگی برسند. برای مثال، اگر که قیمت بیت کوین به طور ناگهانی کاهش پیدا کند، ممکن است باعث ورشکستگی یک استیبل کوین شود که به بیت کوین مرتبط است.

چه چیزی باید در مورد استیبل کوین های ورشکسته شده بدانیم؟

ورشکستگی یک استیبل کوین، می تواند باعث از دست دادن سرمایه گذاری شده در آنها شود. برای جلوگیری از چنین موقعیتی، بهتر است که سرمایه گذاران، قبل از سرمایه گذاری در استیبل کوین ها، به دقت اطلاعات مربوط به آنها را بررسی کنند. همچنین، بهتر است که سرمایه گذاران، افرادی باشند که از خطرپذیری بالایی برخوردار نیستند و توانایی تحمل از دست دادن سرمایه گذاری شده را دارند.

استیبل کوین های آینده دار

چرا باید از استیبل کوین استفاده کرد؟

دلایل مختلفی برای استفاده از انواع استیبل کوین ها وجود دارد:

تنظیم نوسانات بازار

جذابیت اصلی استیبل کوین ها، برخلاف ارزهای دیجیتال، توانایی آن‌ها در ارائه یک وسیله قابل اعتماد برای مبادله است. به دلیل سطح نوسانات غیرقابل پیش‌بینی خود، ارزهای دیجیتال نتوانسته‌اند در کاربردهای روزمره مانند پردازش پرداخت به کاربرد گسترده دست پیدا کنند. بنابراین با ارائه سطح بالاتری از ثبات و پیش‌بینی، انواع استیبل کوین ها این مشکل را حل می‌کنند. با اقدام به عنوان محافظاتی در برابر نوسانات بالای سطح، استیبل کوین ها همچنین می‌توانند نقش عمده‌ای در ادغام بازارهای مالی سنتی با صنعت رمز ارزها داشته باشند. در حال حاضر، این دو بازار در اکوسیستم‌های کاملا جداگانه‌ای وجود دارند.

ساده سازی پرداخت های مکرر و P2P

همان‌طور که قبلا اشاره شد، معاملات استیبل کوین ها قابل ردیابی، برگشت ناپذیر و از همه مهم‌تر شفاف هستند. این امر آن‌ها را برای پرداخت اجاره، اشتراک، بازپرداخت وام و حتی پرداخت حقوق ایده‌آل می‌کند. اگر کارفرمایی در سراسر دنیا کارمند داشته باشد، در صورت استقرار قراردادهای هوشمندی که در پایان هر ماه به طور خودکار استیبل کوین ها را انتقال می‌دهد، پرداخت همزمان به همه آسان‌تر خواهد بود. توجه داشته باشید که استفاده از این روش روند طولانی و هزینه‌های بالا را از بین می‌برد.

 

حواله سریع و مقرون به صرفه

برای کارگران مهاجر که می‌خواهند در سطح بین‌المللی برای خانواده و دوستان خود پول ارسال کنند، استفاده از استیبل کوین ها می‌تواند به آن‌ها کمک کند روش‌های فعلی مانند وسترن یونیون (Western Union) را که روزها به طول می‌انجامد و هزینه معامله متوسط ​​آن‌ها را تا ۷/۴۵ درصد می‌گیرند ، شکست دهند. امروزه مردم می‌توانند بلافاصله و به صورت رایگان پول را با ارزهای دیجیتال به خانه بفرستند.

محافظت در برابر ارز محلی

استیبل کوین ها نوعی پیش‌بینی را ارائه می‌دهد که اکثر کشورها برای به دست آوردن ارزهای ملی خود تلاش می‌کنند. در کشورهایی مانند آرژانتین یا ونزوئلا، که تورم زیاد، پس‌انداز زندگی مردم را کاهش می‌دهد، استیبل کوین ها یک گزینه عالی برای محافظت از پول است.

نتیجه گیری کلی درباره انواع استیبل کوین

استیبل کوین ها در حوزه صنعت رمز ارزها نسبتا جدید است. بنابراین ما هنوز نتوانسته‌ایم که ظرفیت بالقوه و موارد استفاده آن‌ها را ببینیم. در حالی که ما در حال حاضر از مزایای استیبل کوین های فعلی بهره می‌بریم، می‌توانیم مطمئن باشیم که طیف وسیعی از انواع استیبل کوین ها را طی دو سال آینده خواهیم دید.

نظر شما درباره انواع استیبل کوین ها چیست ؟ اگر شما هم قصد خرید و فروش ارزهای دیجیتال را دارید می‌توانید با مراجعه به قسمت خرید و فروش اتوماتیک ارزهای دیجیتال در وب‌سایت کافه ارز، به راحتی و طی چند مرحله ساده، خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید. همچنین شما می‌توانید قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال و همچنین نمودار و تغییرات ۲۴ ساعته ارزها را در کافه ارز مشاهده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *