وبلاگ

/

/

تفاوت بیت کوین و بلاکچین چیست؟

تفاوت بیت کوین و بلاکچین چیست؟

۱۱ تیر ۱۴۰۲

برای تازه‌واردان در حوزه دیجیتال، اصطلاحات عمومی و تخصصی این حوزه ممکن است کمی پیچیده به‌نظر برسد. یکی از این اصطلاحات، بلاک چین است که برخی افراد به اشتباه به آن بیت کوین می‌گویند. در واقع، بیت کوین و بلاک چین دو مفهوم متفاوت و هم‌زمان مرتبط هستند و نمی‌توان آن‌ها را به جای هم به کار برد. بنابراین، درک تفاوت بیت کوین و بلاکچین برای تازه‌واردان به این حوزه بسیار مهم است. در این مطلب، به زبان ساده، تفاوت بیت کوین و بلاکچین را بیان خواهیم کرد. ابتدا، بیت کوین را به‌طور خلاصه توضیح می‌دهیم. بیت کوین یکی از ارزهای دیجیتال است که برای پرداخت وجه و خرید و فروش کالا و خدمات به‌کار می‌رود. اما بلاک چین، فناوری پشتیبانی کننده بیت کوین است. به‌عبارت دیگر، بیت کوین از بلاک چین استفاده می‌کند تا تراکنش‌های خود را ثبت کند. برای پرداخت های ارزی خود میتوانید از سایت کافه ارز استفاده کنید همچنین برای خرید و فروش ارز دیجیتال میتوانید پس از ثبت نام در سایت از طریق پنل کاربری خود اقدام نمایید.

بررسی تفاوت بیت کوین و بلاکچین به زبان ساده

بررسی تفاوت بیت کوین و بلاکچین به زبان ساده

بلاک چین، فناوری شگفت‌انگیزی است که برای اولین بار در بیت کوین مورد استفاده قرار گرفته و شبکه بیت کوین از آن استفاده می‌کند تا به هدف اصلی خود یعنی تمرکززدایی برسد. اما بلاک چین تنها برای ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین به‌کار نمی‌رود و می‌تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد. برای درک تفاوت بیت کوین و بلاکچین، می‌توانیم از تشبیهات ساده‌تر استفاده کنیم. مثلاً، همه ما از اینترنت استفاده می‌کنیم و با آن آشنایی داریم. اینترنت، فناوری ویژه‌ای برای اشتراک‌گذاری اطلاعات است و موتورهای جستجویی مانند گوگل از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین راه‌های استفاده از این فناوری محسوب می‌شوند.

به همین ترتیب، بلاک چین هم یک فناوری ویژه برای ثبت اطلاعات به‌صورت غیرمتمرکز است و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین از آن برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. بیت کوین هم به‌تنهایی، اولین و محبوب‌ترین نمونه یک ارز دیجیتال است. بنابراین، اگرچه بیت کوین هم اولین و پرطرفدارترین نمونه کاربردی فناوری بلاک چین است، اما نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. به همان شکلی که گوگل را با اینترنت اشتباه نمی‌گیریم و هر کدام را به‌عنوان دو مفهوم جداگانه در نظر می‌گیریم، باید بیت کوین و بلاک چین را هم به‌صورت دو مفهوم مجزا در نظر داشت.

خرید بیت کوین

مفهوم کلی بلاکچین

بلاکچین یک فناوری است که برای ذخیره داده‌ها به‌صورت امن و غیر قابل تغییر استفاده می‌شود. در بلاکچین، داده‌ها در بلوک‌هایی ذخیره می‌شوند که به‌صورت پیوسته به یکدیگر متصل می‌شوند و تشکیل یک زنجیره (بلاکچین) می‌دهند. هر بلوک در بلاکچین، شامل داده‌هایی است که در آن زمان ثبت شده‌اند و همچنین یک هش (hash) از بلوک قبلی در زنجیره. بلاکچین از تکنولوژی برخی فناوری‌های دیگر مانند رمزنگاری، شبکه‌های بی‌سیم و پروتکل‌های ارتباطی استفاده می‌کند. بلاکچین از یک شبکه متشکل از کامپیوترهای مختلف تشکیل شده است که به‌صورت توزیع‌شده با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و هر کدام از آن‌ها یک نسخه از بلاکچین را نگهداری می‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی سریع ترین بلاکچین های جهان

بلاکچین برای انجام تراکنش‌های مالی و غیرمالی استفاده می‌شود و در بسیاری از حوزه‌ها مانند بانکداری، بیمه، حمل و نقل، سلامت و زنجیره تأمین کالاها کاربرد دارد. با توجه به اینکه بلاکچین به‌صورت توزیع‌شده و غیرمتمرکز عمل می‌کند، این فناوری امنیت بالایی دارد و امکان تقلب در آن به‌حداقل می‌رسد.
مفهوم کلی بلاکچین

داستان بلاکچین پیش از بیت کوین

استوارت هابر و اسکات استورنتا، افرادی بودند که در سال ۱۹۹۱، فناوری بلاکچین را اختراع کردند. اما پیش از آن، در سال ۱۹۸۲، دیوید چائوم، یک رمزنگار، ایده استفاده از بلاکچین را مطرح کرده بود. هابر و استورنتا، به دنبال ایجاد یک سیستمی بودند که از طریق آن، تاریخچه تراکنش‌ها را نمی‌توان تغییر داد. به‌علاوه، می‌خواستند بتوانند گزارشی کامل از تمامی تراکنش‌ها را ارائه کنند. اما در این سیستم، یک مشکل بزرگ وجود داشت: ظرفیت بلاکچین در هر بلاک، با اضافه شدن هر تراکنش جدید، به شدت افزایش می‌یافت و این باعث می‌شد که ذخیره و نگهداری تراکنش‌های قبلی، بسیار دشوار شود.

برای حل این مشکل، هابر و استورنتا از روش درخت مرکل استفاده کردند. این روش، امکان جمع‌آوری چندین تراکنش و سند در یک بلاک را فراهم می‌کند و بخشی از تراکنش‌های قبلی را در حافظه خود خلاصه می‌کند. این مفهوم، در مقاله وایت پیپر بیت کوین نیز توضیح داده شده است. در کل، در این داستان، ما شاهد اختراع فناوری بلاکچین توسط هابر و استورنتا هستیم و همچنین با یکی از مشکلات بزرگ این فناوری، یعنی افزایش ظرفیت بلاکچین در هر بلاک، آشنا شده‌ایم.

بیشتر بخوانید: بررسی رمزنگاری متقارن و نامتقارن

مثال ساده برای تفاوت بیت کوین و بلاکچین

یک مثال ساده برای تفاوت بیت کوین و بلاکچین

بیت کوین و بلاکچین، دو مفهوم مرتبط با هم هستند اما به مفاهیم متفاوتی اشاره دارند. بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که برای انتقال ارزها و تراکنش‌های مالی، از بلاکچین بهره می‌برد. به‌عبارت دیگر، بلاکچین، فناوری پشتیبانی کننده برای بیت کوین است.

برای مثال، بیت کوین می‌تواند با استفاده از بلاکچین، تراکنش‌های مالی را بین دو شخص انجام دهد و در نهایت از یک بلاکچین، که یک سری بلاک‌های مرتبط با یکدیگر هستند، استفاده کند تا تراکنش‌های خود را ثبت کند و امنیت آن‌ها را تضمین کند.

اما بلاکچین به‌طور کلی، به یک فناوری ارجحیت می‌دهد که برای ثبت اطلاعات، تراکنش‌ها و داده‌های مختلف، از طریق یک سیستم غیرمتمرکز و امن استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال، بلاکچین می‌تواند برای ثبت اطلاعات پزشکی، انتقال اطلاعات بین شرکت‌ها یا حتی ثبت رای‌دهی در انتخابات، به‌کار رود. در این موارد، بلاکچین به‌عنوان یک سیستم ثبت اطلاعات، بدون نیاز به واسطه‌های مالی و بانکی، امنیت و شفافیت بالایی را برای کاربران فراهم می‌کند.

در کل، بیت کوین یکی از کاربردهای بلاکچین است و بلاکچین به‌طور کلی، یک فناوری است که برای ثبت و انتقال اطلاعات و تراکنش‌های مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مقایسه کلی بلاکچین با بیت کوین

مقایسه کلی بلاکچین با بیت کوین

بلاکچین و بیت کوین دو مفهوم مختلف هستند که با هم مرتبط هستند. بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال، برای انتقال پرداخت‌ها و تراکنش‌های مالی از بلاکچین استفاده می‌کند. در ادامه، مقایسه بلاکچین با بیت کوین را بررسی می‌کنیم:

۱- کاربرد: بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال برای انجام تراکنش‌های مالی استفاده می‌شود، در حالی که بلاکچین به‌طور کلی، برای ثبت و انتقال اطلاعات و تراکنش‌های مختلف، کاربرد دارد.

۲- ساختار: بیت کوین برای انجام تراکنش‌های خود از بلاکچین بهره می‌برد، اما بلاکچین به‌صورت جداگانه از بیت کوین و برای ثبت تراکنش‌های مختلف به‌کار می‌رود.

۳- الگوریتم: بیت کوین از الگوریتم Proof of Work (PoW) برای تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید استفاده می‌کند، در حالی که برخی از بلاکچین‌ها از الگوریتم‌های دیگری مانند Proof of Stake (PoS) استفاده می‌کنند.

۴- محدودیت‌ها: بیت کوین دارای محدودیت‌هایی مانند تعداد بیشینه تراکنش‌هایی است که در هر بلاک می‌توان ثبت کرد و حجم حداکثر بلاک‌هایی که در یک بازه زمانی ثبت می‌شوند، در حالی که برخی از بلاکچین‌ها اینگونه محدودیت‌ها را ندارند.

۵- ارزش: بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال، ارزش خود را از بازار و تقاضاستخراج می‌کند، در حالی که بلاکچین به‌طور کلی، مقدار ارزشی ندارد و برای ثبت و انتقال اطلاعات و تراکنش‌های مختلف، استفاده می‌شود.

سخن پایانی

بلاکچین یک فناوری است که برای ثبت اطلاعات بدون امکان تغییر و دستکاری طراحی شده است. این فناوری برای اولین بار در بیت کوین مورد استفاده قرار گرفته است. ارزهای دیجیتال از بلاکچین استفاده می‌کنند تا بتوانند بدون واسطه و سازمان مرکزی، امنیت و صحت تراکنش‌های شبکه را تضمین کنند. بلاکچین می‌تواند در حوزه‌های دیگری هم مورد استفاده قرار بگیرد. توضیحات در این مقاله به‌سادگی و به‌صورت روان ارائه شده است تا بتوانید تفاوت بیت کوین و بلاکچین را به‌راحتی درک کنید.

5/5 - (10 امتیاز)

نویسنده

sepide نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *