وبلاگ

/

/

نهنگ ارز دیجیتال به چه کسی گفته می شود 🐳 | ردیابی نهنگ های ارز دیجیتال 2024

نهنگ ارز دیجیتال به چه کسی گفته می شود 🐳 | ردیابی نهنگ های ارز دیجیتال 2024

۷ بهمن ۱۴۰۱

نهنگ ارز دیجیتال:نهنگ های ارز دیجیتال (Crypto Whales) به کسانی گفته می شود که حجم بسیار زیادی از یک رمز ارز را در اختیار داشته باشند. نهنگ‌ها بزرگترین موجودات کره زمین محسوب می‌شوند که با خونسردی مثال زدنی در اقیانوس‌های پهناور حرکت می‌کنند. شاید از خود بپرسید نهنگ در ارز دیجیتال به چه معناست؟ نهنگ ارز دیجیتال یا همان نهنگ بیت کوین به کسی گفته می‌شود که با خونسردی هر چه تمام در بازار کریپتوکارنسی خرید و فروش می‌کند و تاثیرات بسیار بالایی بر روی قیمت یک رمزارز دارد. امروز در کافه ارز، معنی نهنگ در ارز دیجیتال را توضیح داده و رمزارزهایی که بیشترین نهنگ را دارند مورد بررسی قرار خواهیم داد پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. علاوه بر این، شما برای بهره‌مندی از سرویس‌های پرداخت ارزی و خرید و فروش ارز دیجیتال می‌‌توانید به وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه ارز مراجعه کنید.

نهنگ در ارز دیجیتال به چه معناست؟

رصد نهنگ های ارز دیجیتال

مفهوم نهنگ در ارز دیجیتال به کسی گفته می‌شود که حجم زیادی از یک رمز ارز مثلاً بیت کوین را در اختیار دارد. وقتی نهنگ شروع به خرید یا فروش یک ارز دیجیتال کنند، می‌توانند موج قیمتی جدیدی در بازار ایجاد کنند. برای مثال، اگر یک شخص ثروتمند یا شرکت سرمایه‌گذاری، حجم عظیمی از بیت کوین را خریداری کند، قیمت آن با افزایش مواجه می‌شود. حتی اخبار مربوط به حرکت نهنگ‌های ارز دیجیتال نیز می‌تواند تاثیرات چشمگیری بر روی قیمت یک رمزارز داشته باشد. در حقیقت، نهنگ در ارز دیجیتال به کسی گفته می‌شود که در اقیانوس ارزهای دیجیتال در مقایسه با ماهی‌های کوچک (سرمایه‌گذاران کوچک)، بسیار بزرگ‌تر است. به گزارش وبسایت BitInfoCharts حدود 3.5 درصد از کل بیت‌ کوین‌های موجود در بازار در اختیار 4 آدرس کیف پول است و 100 کیف پول برتر، صاحب 15 درصد از کل بیت کوین‌های در گردش هستند.

این موضوع در ارزهای دیگر به صورت متمرکزتری اتفاق می‌افتد. برای مثال بیش از 50% از نقدینگی رمز ارز DodgeCoin که حدود 30 میلیارد واحد کوین است، تنها در اختیار 15 آدرس کیف پول است. رفتار نهنگ های ارز دیجیتال توسط بسیاری از کاربران در سایت های خرید و فروش نهنگ های ارز دیجیتال رصد می‌شود. اگر 100 آدرس کیف پول برتر تراکنشی انجام دهند، به سرعت در وب‌سایت Whale Alert نمایش داده می‌شوند یا توسط حساب‌های توییتری اطلاع‌رسانی خواهند شد.

برخی از تریدرها با بررسی رفتار نهنگ‌های بازار کریپتوکارنسی می‌توانند نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کنند. برای مثال، یک تریدر از طریق ردیابی نهنگ‌های ارز دیجیتال می‌تواند از پامپ قیمتی یک رمز ارز خبردار شده و آن را همراه با نهنگ‌ها خریداری کند. اما نهنگ‌های ارز دیجیتال دقیقا به چه کسانی گفته می‌شود و از چه روشی برای ترید کردن استفاده می‌کنند؟ در ادامه به انواع نهنگ‌های ارزهای دیجیتال که عموماً به نهنگ بیت کوین مشهورند خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: توکن سوزی ارزهای دیجیتال

نهنگ های ارز دیجیتال به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

کانال نهنگ های ارز دیجیتال

ماهیت آدرس کیف پول‌های بیت کوین یا رمزارزهای دیگر به این شکل است که تراکنش‌های ورودی و خروجی آن را نمی‌توان به سادگی رصد کرد. به عبارت دیگر، استناد به مهندسی معکوس (Reverse Engineering) و دستیابی به هویت آدرس کیف پول‌‌های ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین خیلی پیچیده است. البته، انجام این کار غیر ممکن نیست و منابع مختلف با تحقیقات بسیار فراوان توانسته‌اند که نهنگ‌های رمزارز بیت کوین را به چهار گروه تقسیم کنند.

  • ساتوشی ناکوموتو:

ساتوشی ناکوموتو خالق بیت کوین است که به گفته پژوهشگر مشهور ارزهای دیجیتال، سرجیو دمیان لرنر، ساتوشی به احتمال خیلی زیاد در بازه زمانی بین ژانویه تا ژوییه سال 2009 حدود 1 میلیون بیت کوین استخراج کرده است. البته هیچ کیف پولی در حال حاضر وجود ندارد که به میزان 1 میلیون واحد بیت کوین در آن ذخیره باشد، اما به عقیده دمیان لزنر، حدود 1.8 میلیون توکن در روزهای ابتدایی شروع به کار بلاک‌چین بیت کوین استخراج شده و 60% از آن هیچ وقت خرج نشده است.

در حال حاضر اگر ناکوموتو واقعاً چنین دارایی داشته باشد، یکی از ثروتمنتدرین افراد در حوزه کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. همه نهنگ های ارز های دیجیتال شناخته شده نیستند و مانند ساتوشی بدون هویت واقعی در دنیای کریپتو فعالیت می‌کنند. تنها نکته‌ای که بر همه ما روشن است این است که 64 مورد از 100 آدرس برتر Bitcoin هنوز هیچ بیت کوینی از حساب خود برداشت نکرده‌اند یا آن را به حساب دیگری انتقال نداده‌اند. یکی از این آدرس‌ها، کیف پول سرد صرافی بایننس است که حدود 290 هزار واحد بیت کوین دارد.

  • صرافی‌ها:

صرافی‌های غیرمتمرکز در کنار فعالیت خود در بازار کریپتوکارنسی، ذخیره رمزارزی به ویژه تعداد بیت کوین و اتریوم خود را افزایش داده‌ است. این موضوع باعث شده است که صرافی‌های ارز دیجیتال به عنوان نهنگ شناسایی شوند اما آن‌ها برای افزایش نقدینگی و افزایش کاربران و تعداد معاملات آن‌ها انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: استخر نقدینگی (liquidity pool)

پایگاه تحلیل داده توکن آنالیست نشان می‌‌دهد که حدود 7 درصد از بیت کوین‌های در گردش بر روی کیف پول‌های متعلق به صرافی‌های بزرگ ذخیره شده است. در حقیقت، 4 مورد از 6 کیف پول بزرگ بیت کوین متلق به صرافی‌های Bitfinex، Binance و OKEx است.7

  • موسسات مالی:

سایت خرید و فروش نهنگ های ارز دیجیتال

موسسات مالی در واقع شرکت‌های غیردولتی هستند که با محوریت سودآوری فعالیت دارند یا به عنوان صندوق‌های مدیریت سرمایه به عنوان نماینده سرمایه‌گذاران فعالیت دارند. برای مثال، شرکت Grayscale که از زیرمجموعه‌های کمپانی Digital Currency Group به شمار می‌رود یکی از بزرگترین سازمان‌هایی است که حدود 30 میلیارد دلار بیت کوین در اختیار دارد. هم اکنون، صندوق سرمایه‌گذاری Grayscale Bitcoin Trust حدود 655 هزار بیت کوین دارد که آن را به بزرگترین صندوق رمزارز در جهان تبدیل کرده است.

  • سرمایه‌گذاران شخصی:

بیشتر افرادی که اکنون به عنوان نهنگ در بازار رمرزارزها شناخته می شوندف کسانی هستند که بیت کوین را زمانی که ارزش پایینی داشته است خریداری کرده‌اند. در حقیقت، آشنایی با پروژه بیت کوین و درک نحوه کارکرد آن در ابتدای مسیر شروع به کار بیت کوین، آن‌‌ها را مجاب به سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال کرده بوده است. برای مثال کامرون و تایلر وینکلواس که بنیان‌گذاران صرافی Gemini هستند، حدود 1 میلیون دلار از سرمایه خود را در سال 2013 بر روی بیت کوین خرج کردند. قیمت بیت کوین در آن زمان حدود 145 دلار بود، بنابراین این دو برادر با سرمایه خود حدود 1 میلیون دلار بیت کوین خریداری کرده‌اند که امروزه از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

سرمایه‌گذار آمریکایی به نام تیم دریپر که عاشق ریسک است، در یک حراجی متعلق به FBI که بیت کوین‌های توقیف شده شبکه فروش مواد مخدر Silk Road در آن به فروش گذاشته شده بود، حدود 30 هزار بیت کوین با قیمت 632 دلار خریداری کرد. سرمایه او امروزه بالای 1 میلیارد دلار است. فرد دیگری به نام بری سیلبرت که از موسسین سازمان دیجیتال کارنسی گروپ است در همان حراجی حدود 50 هزار بیت کوین خریداری کرد و امروزه سرمایه بسیار در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: رشد انفجاری ارزهای دیجیتال چه زمانی است

رصد نهنگ های ارز دیجیتال

رفتار نهنگ‌های ارز دیجیتال می‌تواند تاثیر بسیاری زیادی بر روی قیمت ارزهای دیجیتال دارد. به احتمال خیلی زیاد، مافیا بازی کرده باشید. همانطور که در این بازی افرادی تحت عنوان مافیا و به صورت تیمی می‌‌خواهند بازی را به نفع خود به پایان برسانند، حرکت نهنگ های ارز دیجیتال نیز به این دلیل انجام می‌شود که سودهای عظیمی از این بازار بدست آورند. برای مثال، فرض کنید که یک رمزارز در کف قیمتی خود قرار دارد، نهنگ‌ها سرمایه بزرگی را وارد بازار کرده و آن رمزارز را خریداری می‌کنند.

این حجم معاملاتی بزرگ به معنی افزایش تقاضا است و افزایش تقاضا نیز در نهایت به افزایش قیمت یک دارایی منجر می‌شود. حال احساسات تریدرهای دیگر تحریک شده و افراد بسیار زیادی به امید رشد قیمت، آن رمزارز را خریداری می‌کنند. نهنگ که رمزارز را در قیمت پایین خریداری کرده است، تمام دارایی خود را به فروش می‌رساند و در آخر از بازار خارج می‌شود که این موضوع باعث افت قیمت رمز ارز می‌شود. همچنین اگر علاقه‌مند هستید درباره مسدود شدن ارز دیجیتال بیشتر بدانید پیشنهاد می‌شود به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید

رفتار نهنگ های ارز دیجیتال

اگر نهنگ‌ها باعث افزایش قیمت یک رمزارز شوند به آن پامپ (Pump) قیمتی و در صورت کاهش ارزش قیمتی یک ارز دیجیتال به آن دامپ (Dump) قیمتی می‌گویند. به طور کلی، برای رصد نهنگ های ارز دیجیتال باید تغییرات مربوط به حجم معاملات آن‌ها را زیر نظر داشته باشید اما ردیابی نهنگ های ارز دیجیتال و شناسایی معاملات آن‌ها کار بسیار دشواری است.

برای این کار می‌توانید از سایت نهنگ های ارز دیجیتال یا کانال نهنگ های ارز دیجیتال کمک بگیرید. برای مثال وبسایت‌هایی نظیر Whale Alert، BitInfpChart و Glassnode بهترین درگاه‌ برای ردیابی حرکت نهنگ های ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. علاوه بر این کانال‌های تلگرامی نظیر Whalesniper و WhaleSniper.io به عنوان معتبرترین کانال نهنگ های ارز دیجیتال در میان تریدرها شناخته می‌شوند.

نهنگ بیت کوین به چه کسی گفته می‌شود؟

نهنگ بیتکوین به کسی گفته می‌شود که حجم زیادی از بیت کوین را در دست دارند. بنابراین، هرگونه حرکت آنها در بازار می‌تواند منجر به موج بسیار بزرگ در بازار BTC به طور کلی بازار کریپتوکارنسی شود. به طور کلی، نهنگ بیت کوین افراد یا سازمان‌هایی هستند که سرمایه بسیار زیادی را خرج خرید بیت کوین کرده‌اند و با خرید یا فروش بخشی از دارایی‌های خود تاثیر بسیار قدرتمندی بر روی قیمت ارز دیجیتال بیت کوین می‌گذارند. نهنگ‌های بیت کوین علاوه بر سرمایه زیاد، هوش بسیار خوبی هم دارند. در حقیقت، آنها می‌توانند با پیشبینی حرکت بازار، بخش اعظمی از آن را در دست بگیرند.

برای مثال، وقتی قیمت بیت کوین پایین است نهنگ‌ها حجم زیادی از آن را خریداری کرده و قیمت آن تحت تاثیر تقاضای زیاد افزایش پیدا می‌کند. سپس دارایی خود را در قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. با خروج نهنگ‌ها از بازار و فروش کل دارایی، مجدداً به علت عرضه عرضه زیاد و تقاضای کم، قیمت به سرعت ریزش می‌کند.

خرید نهنگ های ارز دیجیتال

نهنگ بیت کوین به کسی گفته می‌شود که بیش از 1000 بیت کوین در کیف پول خود ذخیره کرده باشد. در حقیقت، مهم‌ترین چیز برای ما این است که بتوانیم چنین کیف پول‌هایی را شناسایی کنیم. ما از دو طریق می‌توانیم رفتار نهنگ های ارز دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم و اگر هوشمندانه عمل کنیم با دریافت سیگنال‌های کاربردی ازز آن معاملات، سود خوبی کسب خواهیم کرد. البته، اگر در شناسایی حرکت نهنگ های ارز دیجیتال مرتکب اشتباه شوید، در دام فریبکارانه نهنگ‌ها افتاده و متعاقباً دچار ضرر مالی خواهید شد.

  • انتقال رمزارز از کیف پول به صرافی:

انتقال سرمایه از کیف پول به صرافی به این معنی است که نهنگ‌ها فرصت خوبی برای خرید پیدا کرده اند بنابراین می‌خواهند در کوتاه مدت معامله‌ای را انجام دهند. برای مثال، اگر نهنگ حجم زیادی بیت کوین را به صرافی انتقال دهد، این سیگنال را در اختیار شما قرار خواهد داد که نهنگ می‌خواهد بیت کوین خود را در صرافی به فروش برساند. فروش بیت کوین، آن هم در حجم بالا به این معنی خواهد بود که در آینده نه چندان دور به علت فشار بازار، روند نزولی در پیش خواهد گرفت.

  • انتقال از صرافی به کیف پول:

انتقال رمزارز از صرافی به کیف پول یک نهنگ، به این معنی است که نهنگ قصد معامله در کوتاه مدت را ندارد. در حقیقت، او می‌خواهد که بیت کوین‌های خود را نگه دارد تا در زمان افزایش قیمت به فروش برساند. این قضیه سیگنال خرید را به شما می‌دهد چون نهنگ‌ها امید دارند تا بیت کوین افزایش قیمت داشته باشند و برای همین است که دارایی خود را به کیف پول انتقال داده‌اند.

کلام آخر

نهنگ کریپتوکارنسی به افرادی گفته می‌شود که حجم زیادی از یک رمز ارز را در اختیار دارند و با حرکت خود می‌توانند موج‌های جدیدی در بازار ایجاد کنند. این نهنگ‌‌ها فلسفه عدالت و غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال را زیر سوال می‌برد. چون برخلاف ادعای فعالین حزه کریپتوکارنسی، فضای بازار این دارایی آن چنان هم عادلانه نیست و عمده قدرت در دست نهنگ‌ها قرار دارد. نهنگ‌های افراد دیجیتال همیشه اشخاص ثروتمند نیستند و در برخی اوقات یک صرافی یا موسسه سرمایه‌گذاری نیز می‌توانند به عنوان یک نهنگ ارز دیجیتال تاثیرگذار باشند.

نهنگ های ارز دیجیتال ایران نیز در صورت وجود داشتن، به این فکر می‌کنند که از بازکردن یا بستن معاملات بتوانند سود مالی خوبی کسب کنند. تا بحال اطلاعاتی از نهنگ‌های ارز دیجیتال در کشور به ثبت نرسیده است و جامعه کاربری کریپتو در ایران نیز تحقیقاتی درباره این موضوع انجام نداده‌‌اند.

نهنگ بیت کوین به چه کسی گفته می‌شود؟

نهنگ بیتکوین به کسی گفته می‌شود که حجم زیادی از بیت کوین را در دست دارند. بنابراین، هرگونه حرکت آنها در بازار می‌تواند منجر به موج بسیار بزرگ در بازار BTC به طور کلی بازار کریپتوکارنسی شود. به طور کلی، نهنگ بیت کوین افراد یا سازمان‌هایی هستند که سرمایه بسیار زیادی را خرج خرید بیت کوین کرده‌اند و با خرید یا فروش بخشی از دارایی‌های خود تاثیر بسیار قدرتمندی بر روی قیمت ارز دیجیتال بیت کوین می‌گذارند. نهنگ‌های بیت کوین علاوه بر سرمایه زیاد، هوش بسیار خوبی هم دارند. در حقیقت، آنها می‌توانند با پیشبینی حرکت بازار، بخش اعظمی از آن را در دست بگیرند.

برای مثال، وقتی قیمت بیت کوین پایین است نهنگ‌ها حجم زیادی از آن را خریداری کرده و قیمت آن تحت تاثیر تقاضای زیاد افزایش پیدا می‌کند. سپس دارایی خود را در قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند. با خروج نهنگ‌ها از بازار و فروش کل دارایی، مجدداً به علت عرضه عرضه زیاد و تقاضای کم، قیمت به سرعت ریزش می‌کند.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *