وبلاگ

/

/

تتر چیست؟ مروری بر خصوصیات بهترین استیبل‌کوین دنیا

تتر چیست؟ مروری بر خصوصیات بهترین استیبل‌کوین دنیا

۲۵ مرداد ۱۴۰۲

تتر چیست: استیبل کوین‌ها نقش بسیار پررنگی در بازار ارزهای دیجیتال ایفا می‌کنند. اگر اولین بار است که اسم استیبل کوین به گوشتان می‌خورد باید عرض کنیم که منظور ما از استیبل کوین، رمز ارزی است که داریای یک پشتوانه با ارزش و معتبر مانند دلار یا طلا است و به هیچ وجه تحت تاثیر نوسانانن شدید بازار کریپتو قرار نمی‌گیرد. تتر با نماد اختصاری USDT مهم‌ترین استیبل‌کوین بازار است که ارزشش برابر با 1 دلار آمریکاست. برای خرید و فروش ارزدیجیتال میتوانید در کافه ارز اقدام کنید. به دلیل اهمیت بالای تتر در بازار و سوالاتی که ممکن است برای افراد تازه وارد پیش بیاید، تصمیم به نگارش مقاله‌ای با نام تتر چیست گرفتیم تا تمام نیازهای شما کاربران عزیز را برطرف سازد. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

تتر چیست (Tether) ؟

تتر (USDT) با بیش از 80 میلیارد دلار ارزش بازار، پس از بیتکوین و .ریوم، با قدرت به عنوان سومین بازار ارزهای دیجیتال تکیه زده است. خرید تتر قدرتمند‌ترین استیبل کوین در دنیا است و به طور کلی بعد از بیت کوین و اتریوم در رده سوم بازار ارزهای دیجیتال جای دارد. همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، تتر ارز دیجیتالی با پشتوانه دلار است و همین موضوع باعث می‌شود که بتوان از آن به عنوان یک ارز پایه برای معاملات روزانه استفاده کرد.

به عبارت دیگر، از آنجایی که پشتوانه تتر دلار آمریکا است، بنابراین قیمت آن همواره برابر با یک دلار است و همین موضوع به کاربران اجازه می‌دهد تا در زمانی که بازار دچار نوسانات شدید می‌شود، دارایی‌های خود را به تتر تبدیل کرده و از آن‌ها محافظت کنند. با توجه به پشتوانه معتبر و محبوبیت در بازار، از تتر به عنوان یک ابزار پرداخت رد بسیار از زمینه‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، خیلی از تریدرها معاملات روزانه خود را با استفاده از تتر انجام می‌دهند.

مروری بر تاریخچه تتر

ارز دیجیتال تتر در ماه جولای 2014 با نام RealCoin وارد بازار شد ولی چند ماه بعد نام آن به تتر تغییر پیدا کرد. تتر ابتدا بر روی بلاک‌چین بیت کوین راه‌اندازی شد اما در حال حاضر بر روی پروتکل‌های دیگری نظیر Omni، اتریون، سولانا، بیت کوین کش و پالیگان صادر می‌شود. هدف از راه‌اندازی پروژه‌هایی نظیر تتر این بود که سرمایه تریدرها از نوسانات بیت کوین در امان بماند. تتر فقط پشتوانه دلار ندارد و توکن‌هایی با پشوانه یورو، پزو مکزیک و طلا نیز وارد بازار کرده است. تتر تنها ارز دیجیتالی نیست که همواره ارزشی برابر با دلار آمریکا دارد. برای مثال، استیبل‌کوین‌هایی مانند USDC و BUSD نیز در بازار وجود دارند که همیشه قیمتی برابر با 1 دلار امریکا دارند. البته، فراموش نکنید که تتر قدرتمندترین استیبل کوین بازار است و با ارزش بازار حدود 83.5 میلیارد دلار در رتبه سوم بازار ارز دیجیتال قرار دارد.

خرید تتر

بنیان‌گذار تتر کیست؟

حالا که خصوصیات تتر را درک کردید، بهتر است کمی بیشر با توسعه‌دهندگان آن آشنا شویم. تتر اولین بار بروک پیرس، ریو کالینز و کریگ سلارس راه‌اندازی شد. بروک پیرس یکی از متخصصان سرشناس حوزه ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که در پروژه‌های کریپتویی بسیاری شرکت کرده است. در سال 2014، پیرس به عنوان مدیر بنیاد بیت کوین منصوب شد و برای ارتقا و پیشرفت پروتکل بیت کوین تمام تلاش خود را کرد. در حقیقت، این پیرس بود که در سال 2014 پروژه Realcoin را به عنوان یک استارتاپ در شهر سانتا مونیکا آمریکا ثبت کرد. او سپس نام پروژه را به تتر تغییر داد و اعلام کرد در هنگ‌کنگ و سوییس دفاتر شخصی دارد.

ریو کالینز نیز یکی از موفق‌ترین کارآفرینان جهان به شمار می‌رود که قبل از راه‌اندازی تتر رزومه بسیار درخشانی داشت. او شرکت‌های بزرگی را تاسیس کرده بود. برای مثال، وب‌سایت تبلیغات آنلاین Traffic Marketplace تنها یکی از شرکت‌هایی است که کالینز به عنوان بنیان‌گذار در آن فعالیت داشته است. کریگ سیلاریس نیز یکی دیگر از توسعه‌دهندگان تتر است که قبلاً حدود 6 سال در بنیاد Omni فعالیت داشته است و در پروژه‌های دیگری نظیر Bitfinex و Factom به عنوان یکی از مسئولان اصلی حضور داشته است.

تتر چیست

ارتباط تتر با صرافی Bitfinex

صرافی بیت‌فینکس در سال 2012 توسط کمپانی آی فینکس در هنگ‌کنگ‌ راه‌اندازی شد. بیت فینکس در ابتدا فعالیت خود را با خرید و فروش بیت کوین آغاز کرد اما خیلی زود ارزهای دیجیتال دیگر نیز به پلتفرم معاملاتی این صرافی اضافه شدند. بیت‌فنیکس حواشی زیادی داشته است و در سال 2015 حدود 1500 بیت کوین توسط هکرها از این صرافی به سرقت رفت. در سال 2016 نیز هکرها بار دیگر این صرافی را مورد حمله قرار دادند و این بار موفق شدند حدود 12 هزار بیت کوین از آن خارج کنند. این اتفاقات باعث شد تا صرافی برای مدتی اجازه برداشت و واریز را از کاربران بگیرد. این اتفاقات باعث شد تا بیت کوین 20 درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

ماجرا به همین‌جا ختم نشد و صرافی در سال 2018 دچار بحران مدیریتی شد و شایعاتی مبنی بر ورشکسته‌شدن آن نیز در فضای مجازی پخش شد که بعداً توسط مدیران آن تکذیب شد. علاوه بر این، صرافی بیتفنیکس در برخی اوقات به این متهم می‌شود که استفاده غیرقانونی از ذخایر تتر خود برای ذستکاری در قیمت بیت کوین و معاملات غیرقانونی شده است و همین موضوع باعث شد تا در سال 2016 مبلغ 75 هزار دلار از سمت دولت آمریکا جریمه شود. سال 2019 نیز دادستانی ایالات متحده آمریکا صرافی بیتفنکیس را متهم کرد که 850 میلیون دلار که قرار بود پشتوانه تتر باشد را به بازار وارد کرده است. این موضوع باعث شد که 90 میلیون دلار از دارایی تتر از دست برود و خیلی از کاربران پول خود را از این صرافی خارج کردند.

بیشتر بخوانید: نحوه انتقال تتر بدون کارمزد

کاربرد تتر چیست

کاربرد تتر چیست ؟

تتر استیبل کوینی بسیار قدرتمند است که خیلی از تریدرها دارایی‌های خود را به آن تبدیل می‌کنند. اما به نظر شما چرار تریدرها این کار را می‌کنند؟ به طور کلی، تریدرها به 2 دلیل از تتر استفاده می‌کنند که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

1. در امان ماندن از نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال: تتر به عنوان یک استیبل‌کوین، قیمت ثابتی حدوداً برابر با یک دلار دارد. این ویژگی باعث می‌شود که کاربران بتوانند با تبدیل دارایی‌های خود به تتر، از نوسانات قیمت ارزهای دیگر مثل بیت کوین در مقابل دلار آمریکا در معاملات خود درامان بمانند.

2. انتقال آسان پول به صرافی‌ها و کیف پول‌ها به‌صورت دلاری: تتر را می‌توان به‌ راحتی در کیف پول‌های دیجیتال روی موبایل یا کامپیوتر ذخیره کرد و به سرعت به صرافی‌ها و کیف پول‌های دیگر منتقل کرد. این انتقالات پولی به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام می‌شود و سرعت بسیار بالایی نیز دارد.

بنابراین، با استفاده از تتر می‌توانید از نوسانات بازار دور بوده و ارزش سرمایه خود را حفظ کنید. همچنین، انتقال آسان تتر یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار خوب این ارز دیجیتال به شمار می‌رود، به گونه‌ای که می‌توان آن را به راحتی بر روی بلاک چین‌های مختلف مانند بیت کوین، اتریوم، ترون، سولانا، پالیگان، اولنچ، الگورند و سایر بلاک چین‌ها ذخیره کرد.

امنیت شبکه تتر چیست

اگر بخواهیم به صورت فنی صحبت کنیم، تتر امنیت استیبل‌کوین USDT را تضمین کرده است. تتر به عنوان یک توکن متمرکز، بر روی بلاک‌چین غیرمتمرکز اتریوم توسعه یافته است، بنابراین از طرف پروتکل‌های امنیتی فناوری بلاک‌جین پشتیبانی می‌شود. کمپانی Tether Ltd هر توکن تتر را با 1 دلار امریکا که به‌صورت نقدی و اوراق دولتی ذخیره شده، بیمه کرده است.

البته، فراموش نکنید که اگرچه احتمال حمله و هک کیف اتریوم یا کیف پول صرافی‌های ارز دیجیتال پایین است، اما احتمال ورشکستگی کمپانی Tether Ltd و از دست‌رفتن دارایی‌های شما هنوز وجود دارد. علاوه بر این، دلار آمریکا که در حال حاضر یکی از قدرتمند‌ترین ارزهای دنیا محسوب می‌شود، ممکن است ارزشمندی خود را تا حدودی از دست بدهد، بنابراین قیمت تتر نیز کاهش می‌یابد.

پس می‌توانیم بگوییم که امنیت تتر و توکن USDT قابل قبول است اما دلار آمریکا از نظر خیلی از تحلیل‌گران دیگر مانند گذشته قابل اعتماد نیست. برخی از منابع مانند افرادی که ممکن است برای شرکت کار کرده و این توکن را صادر کرده‌اند، ادعا دارند که تتر دیگر از نسبت 1 به 1 با دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود. در حقیقت، این توکن از یک سیستم ذخیره‌سازی تبعیت می‌کند که فقط 74 درصد منابع تتر با این سیستم پشتیبانی می‌شوند. به طور کلی، می‌توان گفت که هنگام شمارس تتر بر اساس دلار آمریکا، هر تتر ارزشی معادل 74 سنت خواهد داشت.

به طور‌ کلی، بیشتر تریدرها بر سر موضوع امنیت و اعتبار استیبل‌کوین‌ها هم‌نظر هستند، اما بحث‌های زیادی درباره عدم امنیت و نقدینگی ضعیف یا دروغین تتر وجود دارد که هنوز هم در بین برخی از تحلیلگران و منابع خبری جریان دارد.

ویژگی‌های مهم تتر چیست ؟

تتر (USDT) یک نوع ارز دیجیتال پایدار است که دارای نوسانات قیمتی بسیار کمی بوده و برای کاهش هزینه‌های تبدیل ارز و انتقال آسان در بازار کریپتوکارنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر خلاف اکثر ارزهای دیجیتال، ارزش USDT به میزان عرضه و تقاضای بازار مربوط نیست و تنها عامل تاثیرگذار بر قیمت آن، قیمت ارز فیات دلار امریکا است. به عبارت دیگر، تتر (Tether) به عنوان واسطه‌ای بین ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال عمل می‌کند و با استفاده از پایداری، شفافیت، و کارمزد پایین برای تراکنش‌ها، به عنوان یک ابزار مفید برای انجام معاملات کریپتویی در این بازار محبوبیت بسیار زیادی دارد. توکن USDT چند قابلیت بسیار کلیدی دارد که در ادامه هر یک را به صورت مختصر توضیج خواهیم داد.

کارمزد تراکنش تتر

انتقالات سوئیفت (جامعه ارتباطات مالی بین بانکی سراسر جهان) یا همان انتقال ارز بین بانکی هزینه‌های بسیار زیادی روی دست شما می‌گذارد. علاوه بر این، اگر از یک ارز استفاده کنید که در سیستم سوئیفت پشتیبانی نمی‌شود، بانک‌ها هزینه و درصد اضافی را نیز به شما تحمیل خواهند کرد. در طرف دیگر، ارز دیجیتال تتر قابلیت انتقال میلیون‌ها دلار را از طریق شبکه‌های غیرمتمرکز را با هزینه کمترین (زیر یک دلار) برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

زمان تکمیل تراکنش‌های تتر

واریز و برداشت از صرافی‌های خارجی یک فرآیند بسیار زمان‌بر است و در برخی اوقات بین 1 تا 5 روز کاری ممکن است به طول بی‌انجامد. علاوه بر این، اگر تراکنش شما پس از زمان تعطیلی بانک‌ها در روز انجام شود، این زمان ممکن است افزایش قابل‌توجهی نیز داشته باشد. در طرف دیگر، انجام تراکنش‌های مالی با تتر تنها در عرض چند دقیقه نهایی می‌شود. این موضوع، از مهم‌ترین مزایا تتر به شمار می‌رود چون اکثر تریدرهای ارز دیجیتال برای این‌که بتوانند از فرصت‌های به‌وجود آمده در بازار نهایت استفاده را ببرند، نیاز دارند که سرمایه خود را به سریع‌ترین شکل ممکن منتقل کرده و از فرصت‌های مختلفی بازار مانند معاملات آربیتراژ استفاده کنند.

تضمین امنیت سرمایه

مفهوم بهترین حالت بازار در بازار ارزهای دیجیتال معنی واقعی ندارد. برای مثال، شما به عنوان یک تریدر ممکن است شما حس کنید که یک قیمت یک ارز دیجیتال به شکل غیرواقعی بالا است و نمی‌خواهید به‌خاطر افت قیمت احتمالی آن سود خود را از دست بدهید. در این حالت، بهترین سناریو این است که ارز دیجیتال خود را به تتر تبدیل کرده و منتظر افت قیمت احتمالی بمانید تا دوباره برای ورود به یک معامله آن را در قیمت پایین خریداری کنید.

به طور کلی، کافه ارز همواره پیشنهاد می‌کند که هرگونه دارایی اعم از پول فیات، تتر یا ارزهای دیجیتال را در صرافی نگه‌داری نکنید. تاریخ نیز نشان داده است که نگه‌داری دارایی در صرافی کار نادرستی است، بنابراین بهتر است که تریدرها سرمایه خود را به USDT تبدیل کرده و به یک کیف پول امن انتقال دهند. سپس اگر فرصت خوبی برای معاملات شناسایی کردند، خیلی سریع تترهای خود را به صرافی مورد نظر انتقال داده و آن را برای معاملات استفاده کنند.

ثبات قیمت تتر

ماهیت ارزهای دیجیتال به‌گونه‌ای است که در برخی اوقات نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند، به همین دلیل وجود یک ارز با ثبات که از نوسانات مصون باشد، گزینه بسیار مناسبی است. ارزش تتر همواره برابر با یک دلار آمریکا است و تنها عواملی مانند تورم می‌توانند بر ارزش آن تأثیر بگذارند.

ارزش تتر همیشه برابر با یک دلار آمریکا است، بنابراین فقط عواملی که بر روی دلار، مثل تورم تاثیر می‌گذارند می‌توانند بر روی قیمت آن تاثیر بگذارند. البته، توجه داشته باشید که برابر بودن قیمت تتر با دلار کاغذی فقط در تئوری قابل قبول است چون برای تبدیل تتر به دلار در حساب بانکی باید کمی هزینه انتقال بدیم. البته، در برخی اوقات به دلیل هجوم بیش از حد کاربران برای تبدیل تتر به دلار یا برعکس، ممکن است قیمت تتر از دلار فاصله بگیرد و همبستگی بین این دو ارز به صورت ناچیز از بین می‌رود.

رابطه دامیننس تتر با قیمت بیت کوین

دامیننس تتر به معنی سلطه تتر بر بازار ارزهای دیجیتال است. اگر دامیننس افزایش یابد یعنی تعداد کوین‌های تتر در بازار بیشتر شده است. به عبارت دیگر، دامیننس بالای تتر به این معنی است که تریدرها در حال تبدیل ارزهای دیگر به تتر هستند. از لحاظ اماری هر زمان که دامیننس تتر زیاد می‌شود، قیمت بیت کوین به علت فشار فروش کاهش چشمگیری را تجربه می‌کند. خروج پول از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال نظیر اتریوم باعث می‌شود که سلطه بیت کوین به بازار بیشتر شود. دامیننس بیت کوین نیز دقیقاً نقطه مقابل دامیننس تتر است و اگر زیاد شود به معنی تبدیل تتر به ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین است.

ویژگی تتر یا USDT

چه سازمانی از تتر پشتیبانی می‌ کند؟

تتر چیست:تتر (USDT) یک ارز دیجیتال است که توسط شرکت آیفینکس (iFinex) تولید و اداره می‌شود. آیفینکس همچنین صاحب صرافی بیتفینکس (Bitfinex) است که تتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در واقع، قیمت ثابت تتر به وسیله پشتوانه‌ای که توسط آیفینکس نگهداری می‌شود تضمین می‌شود. بر اساس ادعاهای آیفینکس، برای هر واحد تتری که عرضه می‌شود، یک دلار آمریکا در حساب‌های بانکی ذخیره می‌شود.

آیفینکس واحدهای جدید تتر را بر اساس تقاضا و در طول زمان به صرافی بیتفینکس ارائه می‌دهد. از آنجا که بیتفینکس یکی از صرافی‌های بزرگ است، تترهای عرضه شده در این صرافی به سرعت به بازار عرضه شده و توسط معامله‌گران و بازارسازان به صرافی‌ها و کیف پول‌های دیگر منتقل می‌شوند. تراکنش‌های تتر روی بلاکچین‌های مختلف صورت می‌گیرند و از این طریق قابل ردیابی هستند. با استفاده از وب‌سایت‌های کاوشگر بلاک (Blockchain Explorer) مانند اتر اسکن، می‌توان تراکنش‌ها و تعداد واحدهای تتر موجود را مشاهده کرد.

فراموش نکنید که نظرات مختلفی درباره تتر و میزان پشتوانه آن وجود دارد. بعضی از افراد نسبت به میزان پشتوانه تتر شک و تردید دارند و این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اما قدرت زیاد تتر در بازار جای هیچ بحثی باقی نمی‌گذارد و نشان می‌دهد که کاربران به آن اعتماد کامل دارند. البته، خیلی از کارشناسان این موضوع را مطرح کرده‌اند که آیا خود تتر اعتبار دارد؟ اگر سرمایه‌مان را به تتر تبدیل کنیم ممکن است که نابود شود؟

در ماجرای دادگاهی سال 2019 صرافی بیتفنیکس متهم شد که حدود 850 میلیون دلار از ذخایر پشتوانه‌ تتر را برداشت کرده است. مسئولین این صرافی در ابتدا این اتهام را رد کردند اما اندکی بعد وکلای آن مدعی شدند که تنها 74% از تترهای موجود دارای پشتوانه هستند. زمانی که این خبر رسانه‌ای شد کاربران این صرافی تمام دارایی خود به ارزش 90 میلیون دلار را به سرعت برداشت کردن و همین موضوع ضربه بسیار بزرگی به اعتبار تتر وارد کرد. از آن زمان به بعد، تتر لیمیتد که شرکت توسعه‌دهنده توکن USDT است همواره در مظن اتهام است و در بیشتر اوقات پاسخ شفافی برای جواب به سوالات منتقدان ارائه نمی‌کند.

به طور کلی، امکان ندارد که تتر لیمیتد بتواند ثابت کند که تمام تترهای موجود در بازار دارای پشتوانه دلاری هستند. علاوه بر این، تتر لیمیتد یک نهاد غیرشفاف است که سابقه جریمه‌شدن توسط دولت ایالت متحده امریکا را دارد. همین موضوع باعث می‌شود که وضعیت حسابرسی این شرکت غیر ممکن شود. در حقیقت، از ماه مارس سال 2021، فقط بخشی از تترها دارای پشتوانه نقدی یا اسناد خزانه بودند. این موضوع در رابطه با بانک‌ها نیز زمانی که تمام سپرده‌های آن‌ها پشتوانه نقدی نداشته باشد اتفاق می‌افتد که به صورت عامیانه به آن کسری بودجه می‌گویند.

البته شرکتی مثل تتر لیمیتد خیلی با بانک‌ها فرق دارد. بانک‌ها از طرف نهادهای بالادستی نظارت می‌شوند و پولی که در آن‌ها نگهداری می‌شود نیز بسیار شفاف است. این موضوع در مورد تتر لیمیتد امکان‌پذیر نیست و این موضوع ممکن است آینده تتر را به خطر بیاندازد. به طور کلی، آینده تتر به 3 عامل بسیار اساسی شفافیت مالی، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و فشار قانونگذاران بستگی دارد. تتر از لحاظ شفافیت ضعیف کار کرده است و باید یک نهاد یا شخص ثالث وضعیت آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

ظهور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی که به CBDC معروف هستند به ضرر تتر تمام خواهد شد. خیلی از دولت‌ها به این فکر افتادند که ارز دیجیتال ملی با پشتوانه واحد پول کشور خود تولید کنند. این موضوع درنهایت باعث می‌شود که تتر در دراز مدت محبوبیت خود را از دست بدهد. علاوه بر این، کشورهایی مثل ایالات متحده امریکا که تاثیر بسیار زیادی بر روی بازار ارز دیجیتال دارند اگر قوانین و محدودیت‌هایی برای استفاده از تتر وضع کنند، اعتبار این استیبل کوین به طور کل تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. همچنین، شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر درباره مقایسه شبکه های انتقال تتر به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید .

خرید USDT

خرید تتر در ایران

برای خرید تتر با بهترین قیمت ممکن، کاربران ایرانی می‌‌توانند از دو روش زیر استفاده کنند.

1. خرید مستقیم از وب‌سایت‌های ایرانی با پرداخت ریال: برخی از وب‌سایت‌های ایرانی مانند کافه ارز امکان خرید تتر با کارمزد کم را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در حقیقت، کاربران با ثبت نام در این صرافی و احراز هویت می‌توانند با پرداخت از حساب بانکی خود خیلی راحت تتر خریداری کنند.

2. تبدیل بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به تتر در صرافی‌های خارجی: برخی از صرافی‌های خارجی، امکان تبدیل بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال به تتر را فراهم می‌کنند. کاربران می‌توانند ابتدا بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال خود را به یکی از این صرافی‌ها ارسال کرده و ان را به تتر تبدیل کنند. این روش معمولاً برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گرانی که ارزهای دیجیتال دیگری در اختیار دارند و قصد تبدیل آن‌ها به تتر را دارند، مناسب است.

در هر دو روش، قبل از انجام معامله، مهم است که به امنیت و قوانین مربوط به صرافی یا وب‌سایتی که از آن استفاده می‌کنید توجه کنید. همچنین، در صورت استفاده از صرافی‌های بین‌المللی، باید به تحریم‌ها و قوانین مربوط به کشور خود توجه کنید و ریسک‌های احتمالی را در نظر بگیرید. به‌علاوه برای کسب اطلاعات درباره خرید تتر با پی پال می‌توانید به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید درصورت نیاز به مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نمودار قیمتی تتر

برای خرید تتر از سایت‌های ایرانی بهتر است که قیمت آن را به درستی تحلیل کنید. تغییرات قیمتی تتر از نوسانان دلار آمریکا در بازار پیروی می‌کند. در برخی مواقع، به دلیل هجوم کاربران برای خرید ممکن است قیمت تتر به طرز محسوسی بالاتر از قیمت دلار در بازار باشد، در غیر این‌صورت پیوندی قیمتی بین این دو ارز معمولاً خیلی نزدیک به هم است. خوشبختانه، صرافی‌های ایرانی به صورت لحظه‌ای قیمت ریالی و دلاری تتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. صرافی کافه ارز نیز در صفحه خرید تتر به صورت لحظه‌ای قیمت USDT را به‌روزرسانی می‌کند. برای اطلاع از آخرین قیمت تتر به صفحه خرید و فروش تتر در سایت مراجعه کنید.

کیف پول تتر چیست ؟

کیف پول تتر : تتر با نام دلار دیجیتالی نیز شناخته می‌شود برای همین برای ذخیره‌کردن یا انتقال آن به کیف پول‌های دیجیتالی نیاز است. USDT یک توکن است که بر روی بلاکچین‌های مختلف عرضه شده است و می‌توان آن را در انواع کیف پول (نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری) ذخیره و منتقل کرد. برای ذخیره USDT، می‌توانید از کیف پول‌های میزبان بر روی بلاکچین‌های مختلف استفاده کنید. به عنوان مثال، استفاده از کیف پول‌های اتریوم، ترون، سولانا، اولنچ و سایر کیف پول‌هایی که این توکن را پشتیبانی می‌کنند برای ذخیره تتر بسیار مناسب به شمار می‌رود.

در حال حاضر، به دلیل کارمزدهای بالای اتریوم، بیشتر صرافی‌های ایرانی تتر را بر روی شبکه ترون (TRC20) خرید و فروش می‌کنند. کارمزد این شبکه بر خلاف اتریوم خیلی اندک است و اگر مبلغ انتقال کم است، بهترین گزینه به شمار می‌رود. فراموش نکنید که اگر می‌خواهید مبالغ زیادی تتر منتقل کنید بهتر است از شبکه اتریوم (ERC20) استفاده کنید چون از امنیت بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: آیا تتر امن است؟

بهترین کیف پول تتر TETHER

نکته بسیار مهم:

در زمان برداشت تتر از صرافی، به آدرس کیف پول دقت کنید و مطمئن باشید که USDT را در آدرس قابل قبول دریافت می‌کنید. برای مثال اگر در صرافی فقط امکان فروش تتر بر روی شبکه TRC20 باشد (تتر ترونی بفروشد) باید آدرس کیف پول ترونی خود را در زمان برداشت وارد کنید نه مثلاً آدرس ERC20 (کیف پول اتریومی).

کیف پول تراست والت (Trust Wallet) یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های موجود برای ذخیره USDT است. این کیف پول نرم‌افزاری بوده و از بیشتر بلاکچین‌های مورد استفاده برای USDT، از جمله اتریوم و ترون، پشتیبانی می‌کند. رابط کاربری آن نیز بسیار آسان و قابل فهم است.

علاوه بر Trust Wallet، در جدول زیر فهرستی از بهترین کیف پول‌ها برای ذخیره USDT را مشاهده می‌کنید:

  • کیف پول مای‌اتروالت (MyEtherWallet): کیف پول نرم‌افزاری/تحت وبی است که برای ذخیره USDT بر روی بلاکچین اتریوم قابل استفاده است.
  • کیف پول متامسک (MetaMask): کیف پول نرم‌افزاری/افزونه مرورگری است که برای اتریوم، اولنچ و بلاکچین‌های دیگر قابل استفاده است.
  • کیف پول اکسودوس (Exodus): کیف پول نرم‌افزاری برای موبایل و دسکتاپ است که از چندین بلاکچین، از جمله USDT، پشتیبانی می‌کند.
  • کیف پول لجر (Ledger): کیف پول سخت‌افزاری است که برای ذخیره USDT و سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.
  • کیف پول ترزور (Trezor): یک کیف پول سخت‌افزاری است که برای ذخیره USDT و سایر ارزهای دیجیتال قابل استفاده است.
  • کیف پول فانتوم (Phantom): کیف پول نرم‌افزاری/افزونه مرورگری است که برای بلاکچین سولانا و USDT سولانا قابل استفاده است.

قبل از استفاده از هر کیف پولی، حتماً بک‌آپ (نسخه پشتیبان) از آن تهیه کنید. این بک‌آپ معمولاً یک مجموعه ۱۲ کلمه‌ای است که باید آن را در جایی امن یادداشت کنید. با داشتن بک‌آپ، در صورت حذف کیف پول یا وقوع مشکلات دیگر، می‌توانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید. در غیر این صورت، در صورت حذف کیف پول، سرقت یا خرابی دستگاه، سرمایه شما به طور دائمی از دست می‌رود.

تفاوت تتر و دلار کاغذی

نحوه فروش تتر

همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، تبدیل دارایی به تتر یکی از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال استن. البته، کاربران ایرانی می‌توانند دارایی‌های دیگر خود را نیز به تتر تبدیل کرده و از نوسانات بازار در امان بمانند. شاید از خود بپرسید که فروش تتر در ایران چگونه انجام می‌شود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که فروش تتر از روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه هر یک را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

فروش تتر از طریق کیف پول

تریدرها برای نگه‌داری از ارزهای دیجیتال از کیف ‌پول‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند. برخی از این کیف‌پول‌ها امکان خرید و فروش تتر را نیز در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. برای مثال، کیف پول تراست ولت، کوینومی و Math Wallet در این زمینه بسیار کاربردی هستند. اگر از کیف پول‌ها برای نگه‌داری یا فروش تتر استفاده می‌کنید باید حتما یک نسخه پشتیبان از آن داشته باشید.

فروش در صرافی‌های داخلی و خارجی

یکی از بهترین روش‌ها برای فروش تتر استفاده از صرافی‌های آنلاین است. صرافی کوین بیس (CoinBase) و بایننس (Binance) از بهترین صرافی‌های آنلاین خارجی به شمار می‌روند که امکان خرید و وفروش تتر در یک پلتفرم آنلاین و بین‌المللی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. البته، تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی برای کاربران ایرانی باعث شده است تا حساب کاربری آن‌ها به همراه موجودی در برخی اوقات مسدود شود.

ما توصیه می‌کنیم که از صرافی‌های داخلی معتبر نظیر کافه ارز برای فروش و خرید تتر استفاده کنید. به‌طور کلی، بازار ارزهای دیجیتال خیلی پیچیده است و فعالیت در آن ریسک‌های زیادی در پی دارد، بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از انجام هرگونه معامله به صورت دقیق درباره این بازار، صرافی‌ها و پروژه‌های ارز دیجیتالی تحقیق کنید. صرافی کافه ارز یکی از بهترین و معتبرترین صرافی‌های آنلاین در ایران به شما می‌رود که می‌توانید با اعتماد کامل تترهای خود را در ان به فروش برسانید.

تفاوت قیمت دلار فیزیکی (کاغذی) با تتر در ایران

همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، هر واحد USDT پشتوانه‌ای به میزان 1 دلار دارد. در حقیقت، تتر همان دلار دیجیتالی است که فقط در بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. شاید برایتان جالب باشد که قیمت تتر و دلار در برخی مواقع با یکدیگر تفاوت دارد. به طور کلی، تتر اندکی از دلار گران‌تر است و این موضوع معمولاً به دلایل زیر اتفاق‌ می‌افتد. اگر به دنبال خرید تتر از یک صرافی هستید پیشنهاد می‌شود قبل از خرید حتما به مقاله بهترین صرافی ایرانی برای خرید تتر در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

  • نوسانات بازار ارز دیجیتال

تتر و دلار کاغذی در دو بستر متفاوت معامله می‌شوند. بنابراین زمانی که نوسان بازار ارز دیجیتال زیاد باشد، تقاضای خرید تتر نیز افزایش یافته و باعث گپ قیمتی USDT با دلار کاغذی خواهد شد. برای مثال، اگر قیمت تتر در بازار ریزش کند، بیشتر معامله‌گران سریع بیت‌کوین‌های خود را فروخته و آن را به USDT تبدیل می‌کنند. به همین دلیل، تقاضای تتر بیشتر شده و قیمت آن به نسبت دلار افزایش می‌یابد؛ البته این موضوع معمولاً با گذشت کمی زمان از بین می‌رود.

  • نوسان شدید ریال

زمانی که ارزش ریال در برابر دلار دچار نوسان شدید می‌شود، مشابه همان اتفاق بالا رخ می‌دهد. در حقیقت، ابتدا قیمت تتر یا دلار کاغذی بالا می‌رود و بعد از گذشت زمان به همان حالت قبلی برمی‌گردد. این موضوع در بازار ارز زیاد اتفاق می‌افتد اما خیلی سریع به حالت قلبی باز‌می‌گردد.

  • کارمزد و قوانین و مقررات صرافی

صرافی‌های کوچک که حجم معاملات کمی دارند ممکن است برای حفظ یا جبران نقدینگی خود تتر (USDT) را بیشتر از قیمت بازار به فروش برسانند. علاوه بر این، زمانی که صرافی خود فروشنده است و نقش واسطه را ندارد ممکن است به علت جبران ضررهای مالی تصمیم بگیرد تتر را گران‌تر از دلار بفروشد. در ایران معمولاً قیمت تتر بیشتر از دلار کاغذی است. برای مثال، اگر دلار کاغذی در بازار 49100 باشد قیمت تتر 50000 تومان خواهد بود.

به طور کلی تتر با دلار در موارد زیر تفاوت دارد:

  • پشتوانه: تتر به عنوان یک ارز پایه‌دار طراحی شده است و بر پایه مفهوم “پشتوانه‌گذاری” عمل می‌کند. به این معنی که هر واحد تتر با یک واحد ارز معتبر مانند دلار آمریکا معادل است. بدین ترتیب، هر تتری که در چرخه معاملاتی به کار می‌رود، معادل مقداری از ارز پشتوانه آن است. به عبارت دیگر، هر یک تتر باید پشتوانه یک دلار آمریکا داشته باشد.
  • نوسان قیمت: قیمت تتر تقریباً ثابت است و به طور عمده به دلیل مفهوم پشتوانه‌گذاری دلار آمریکا در ارتباط با هر واحد تتر. در مقابل، قیمت دلار آمریکا در بازار ارز جهانی تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و گاهاً نوسانات قیمتی قرار می‌گیرد.
  • استفاده در معاملات دیجیتال: تتر USDT به خصوص برای معاملات در بازارهای دیجیتال و صرافی‌ها استفاده می‌شود. به دلیل اینکه تتر در بلاکچین‌هایی مانند اتریوم و ترون ساخته می‌شود، قابلیت انتقال سریع و کم هزینه را فراهم می‌کند. در مقابل، دلار آمریکا عمدتاً در سیستم بانکی و معاملات غیردیجیتال استفاده می‌شود.

آینده ارز دیجیتال usdt

تفاوت USDT با دیگر استیبل‌کوین‌ها

در گذشته، سهم تتر از بازار ارزهای دیجیتال بسیار زیاد بود. اما در حال حاضر، استیبل‌کوین‌های دیگری نیز در پدید آمده‌آند که رقابت سختی با تتر دارند. این موضوع، تنوع انتخاب کاربران را گسترده‌تر کرده است و برای این‌که بخواهیم از بین آن‌‌ها یکی را انتخاب کنیم باید ابتدا تفاوت‌های بین تتر و سایر استیبل کوین‌ها را درک کنیم. از مهم‌ترین تفاوت‌های تتر با رقبای دیگر می‌توان به نهاد صادرکننده، پشتوانه مالی، نحوه یکسان‌ نگه‌داشتن قیمت با دلار اشاره کرد. تتر از مدل IOU پیروی می‌کند. این مدل به صورت تحت‌الفظی به عبارت “من به شما مدیونم” ترجمه می‌شود، به این معنی که یک شرکت مرکزی با دارایی‌های خود پشتوانه یک استیبل‌کوین را ایجاد می‌کند و صادرکننده قول می‌دهد که کاربران می‌توانند سرمایه خود را با نرخ تبادل یک به یک (1:1) بازخرید کنند.

مقایسه ارز دیجیتال تتر با بیت‌کوین

حتماً با ارز دیجیتال بیت‌کوین آشنایی دارید. بیت‌کوین با نماد BTC یکی از بهترین و معتبرترین ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که طرفداران بسیار زیادی در صنت کریپتوکارنسی دارد. به نوعی بیت‌کوین سمبول ارزهای دیجیتال است و بیشتر مردم این صنعت را با نان بیت‌کوین می‌شناسند. خیلی از افراد برای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین یا تتر دچار شک و تردید می‌شوند، اگر شما هم جزو این افراد هستید بهتر است با تفاوت‌های این دو ارز دیجیتال آشنا شوید.

  • قیمت تتر ثابت است و دچار نوسان نمی‌شود. در طرف دیگر، قیمت بیت‌کوین مدام در حال نوسانی قرار دارد و خیلی از کاربران با هدف سود گرفتن از بالا و پایین‌شدن قیمت به سمت بیت‌کوین جذب می‌شوند. البته، کاربران ایرانی با هدف بالا و پایین‌شدن نرخ دلار امریکا نیز تتر را خریداری می‌کنند و به نوعی تتر برای آن‌ها دارای خاصیت نوسانی است.
  • تتر بلاک‌چین اختصاصی ندارد، اما بیت‌کوین بلاک‌چین اختصاصی خود را دارد و ماهیت کوین (Coin) دارد.
  • تراکنش‌های بیت‌کوین گران هستند، در صورتی‌که کارمزد تراکنش‌های تتر خیلی ارزان‌تر محسوب ‌می‌شوند.
  • تتر قابلیت استخراج ندارد، در حالی‌که بیت‌کوین با دستگاه‌های ماینر یا همان ASIC امکان‌پذیر است.
  • عرضه تتر نامحدود است، اما بیت‌کوین طوری برنامه‌ریزی شده تا بیش از 21 میلیون کوین نداشته باشد. بنابراین، عدم توازن بین عرضه و تقاضا باعث ارزشمند‌شدن بیت‌کوین می‌شود.

سوالات متداول

تتر چیست ( USDT) ؟

تتر با نماد معاملاتی USDT یک ارز دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا است. قیمت تتر در بازار جهانی همواره ثابت است و همواره برابر با یک دلار امریکا است. تتر محبوب‌ترین استیبل‌کوین بازار است و تریدرها برای حفظ ارزش سرمایه خود در برابر نوسانات بازار، دارایی‌شان را به تتر تبدیل می‌کنند.

آیا قیمت تتر همواره برابر با دلار امریکا است؟

بله. تتر با پشتوانه دلار امریکا ضرب می‌شود. تتر طوری برنامه‌نویسی شده که همواره قیمتی برابر با 1 دلار امریکا داشته باشد، البته برخی اوقات به دلیل قانون عرضه و تقاضا ممکن است گاهی اختلاف ناچیز قیمتی بین آن و دلار امریکا به‌وجود آید.

آیا تتر به جز دلار امریکا، پشتوانه دیگری دارد؟

بله. تتر به جز دلار امریکا، توکن‌هایی با پشتوانه یورو و یوآن نیز تولید می‌کند. علاوه بر این، تتر یک استیبل‌کوین با پشتوانه طلا نیز در بازار دارد.

آیا تتر می‌تواند موجودی کیف پول کاربران را مسدود کند؟

بله. اسمارت کانترکت تتر طوری کد‌نویسی‌شده که امکان فریز کردن موودی کیف پول کاربران را در اختیار توسعه‌دهندگان آن قرار می‌دهد.

چگونه می‌توان تعیین کرد که یک تتر رایگان از منبع معتبری صادر شده است؟
برای تعیین معتبر بودن یک تتر رایگان، ابتدا منبع آن را بررسی کنید، شرایط و ضوابط را مطالعه نمایید، نظرات دیگران را بررسی کنید و در صورت لزوم با متخصصان مشورت کنید.
نتیجه‌گیری

تتر (USDT) بهترین و قوی‌ترین استیبل کوین دنیا است که از آن برای خرید و فروش یا انتقال ارز دیجیتال استفاده می‌شود. تتر در ابتدا با هدف محافظت از سرمایه تریدرها در برابر نوسانات شدید بیت کوین وارد بازار شده اما به تدریج خود به عنوان یک دارایی موثق و ابزار معامله‌گری در دنیا شناخته شد. تتر یک استیبل کوین است به این معنی که پشتوانه مالی دارد. این پشتوانه مالی در بیشتر اوقات دلار امریکا است اما یورو، یوآن چین و طلا نیز به عنوان پشتوانه تتر قرار داده می‌شوند. بیشتر معامله‌گران در زمانی که بازار دچار نوسانات شدید می‌شود، دارایی خود را سریع به تتر تبدیل می‌کنند تا سرمایه خود را حفظ کنند. ما در این مقاله به بررسی تتر چیستTetherپرداخته‌ایم امید است این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. درصورت نیاز به مشاوره با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *