وبلاگ

/

/

معاملات اسپات یا اسپات تریدینگ چیست؟

معاملات اسپات یا اسپات تریدینگ چیست؟

۱۴ اسفند ۱۴۰۱

معاملات اسپات (Spot Trading) چیست؟

معاملات اسپات: شما تا چه میزان با معاملات اسپات آشنا هستید؟ آیا از تفاوت‌های آن با معاملات اسکالپ آگاه هستید؟ امروز سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پرداخت ارزی به ویژه خرید و فروش ارز دیجیتال از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. البته، نوسانات بسیار زیاد بازار ارزهای دیجیتال، انجام معاملات را با ریسک بسیار زیاد مواجه کرده است. معاملات اسپات یکی از روش‌های کم‌ ریسک بازار کریپتو به شمار می‌رود که کاربران با یادگیری آن می‌توانند سود مالی بسیار خوبی بدست آورند. اسپات تریدینگ (Spot Trading) یکی از انواع روش‌های معامله در بازارهای مالی همچون بازار ارزهای دیجیتال است که طرفداران زیادی دارد. اما معامله اسپات یا معامله نقدی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ امروز در کافه ارز معاملات Spot را مورد بررسی قرار داده و استراتژی‌های سودده این روش معاملاتی را به شما معرفی خواهیم کرد، پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

معاملات اسپات چیست؟

قبل از توضیح معاملات اسپات باید با انواع بازارهای مالی و تفاوت بازار سنتی و بازار مالی مدرن آشنا شویم. در حقیقت، بازارهای سنتی افراد می‌توانستند کالا یا خدمات واقعی را با یمکدیگر معامله کنند اما در بازارهای مالی مدرن اشخاص خود دارایی مالی را با یکدیگر معامله می‌کنند. اسپات تریدینگ (Spot Trading) یکی از انواع معاملات است که کاربران دارایی‌های مالی را برای تحویل فوری به صورت وجه نقد معامله می‌کنند. در این نوع از معاملات، پرداخت وجه قبل از دریافت دارایی انجام می‌شود به همین دلیل به آن «بازار یک طرفه» نیز می‌گویند. بورسی است که به آن معامله نقدی یا معامله لحظه‌ای نیز گفته می‌شود. معامله نقدی برای خریدوفروش انواع ارز خارجی، کالا یا ابزار مالی در یک تاریخ مشخص کاربرد دارد. معامله اسپات شامل تحویل فیزیکی ارز، کالا و یا ابزار مالی است.

معاملات spot چیست

معاملات نقدی را می‌توان با معاملات فیوچرز یا آتی مقایسه کرد. در اسپات تریدینگ یا معامله لحظه‌ای، دارایی بلافاصله مبادله می‌شود اما انتقال ارز و پول معامله ممکن است چند روز طول بکشد. این در حالی است که در معاملات آتی تحویل کالا در تاریخی در آینده انجام می‌شود. در معاملات اسپات یا همان بازار یک طرفه، کابران تنها با توجه به رشد قیمت دارایی می‌توانند سود کنند. در حقیقت، معامله‌گران مقدار مشخصی از یک دارایی را در یک قیمت معین خریداری می‌کنند و اگر روند قیمتی آن صعودی بود، آنها نیز سود کسب خواهند کرد. در طرف دیگر، اگر قیمت دارایی ریزش کرد، معامله‌گران نیز با توجه به میزان دارایی که خریداری کرده‌اند دچار ضرر خواهند شد. به همین دلیل، به نسبت نوسان شدید بازار ارزهای دیجیتال، انجام معاملات اسپات در مقایسه با روش‌های دیگر بسیار کم ریسک‌تر است.

ویژگی‌های اصلی اسپات تریدینگ چیست؟

  • معاملات اسپات یا نقطه‌ای اوراق بهاداری هستند که برای تحویل آنی در یک تاریخ معین معامله می‌شوند.
  • معاملات نقطه‌ای شامل خرید و فروش ارز خارجی، کالا و ابزارهای مالی می‌شوند.
  • دارایی‌ها معمولاً دارای قیمت لحظه‌ای یا قیمت آتی هستند.
  • معاملات نقدی معمولاً در تاریخ T+2 تسویه می‌شوند.
  • اسپات تریدینگ یا معامله نقطه‌ای علاوه بر بورس در بازار ارز دیجیتال نیز کاربرد دارد.

قراردادهای اسپات تریدینگ ارزی رایج‌ترین نوع این قرارداد هستند که تحویل کالا معمولاً تا دو روز کاری بعد انجام می‌شود. این در حالی است که در انواع دیگر معاملات تسویه معمولاً در یک روز کاری انجام می‌شود. یکی از معروف‌ترین بازارهای معاملات اسپات فارکس است که می‌توان آن را بزرگ‌ترین بازار ارز نقدی در جهان دانست. در این بازار روزانه بیش از 5 تریلیون دلار معامله می‌شود.

قیمت نقدی یک ابزار مالی را قیمت لحظه‌ای آن می‌گویند. قیمتی که می‌توان به‌وسیله آن یکشی را در لحظه خرید یا فروخت. خریداران و فروشندگان با ارائه قیمت‌های پیشنهادی خود قیمت لحظه‌ای را ایجاد می‌کنند. در بازارهای لیکوئیدی یا پر خرید و فروش، ممکن است قیمت نقدی در یک ثانیه تغییر کند، زیرا سفارش‌های قبلی پر شده و سفارش‌های جدیدی وارد بازار می‌شوند.

اصطلاحات اسپات تریدینگ

در بازار ارزهای دیجیتال، معاملات اسپات بسیار ساده و راحت انجام می‌شود. پس از انجام معاملات اسپات، دارایی دیجیتال به صورت فوری و در همان لحظه انتقال پیدا می‌کند. در حقیقت، اگر فردی یک مقدار ارز دیجیتال در اختیار دارد و به هر دلیلی قصد فروختن آن را نیز داشته باشد، ترجیح می‌دهد آن را به بالاترین قیمت به فروش بگذارد. در طرف دیگر، افرادی که متقاضی خرید آن ارز هستند نیز دوست دارند با کمترین قیمت ممکن آن را خریداری کنند. برای آسان‌تر شدن روند معاملات، صرافی‌ها مثل یک واسطه و شخص ثالث وارد عمل می‌شوند. از اصطلاحاتی که در این نوع معاملات حائز اهمیت هستند می‌توان به اردر بوک (Orderbook)، بید (Bid)، قیمت پیشنهادی فروش (ask) اشاره کرد که در ادامه هر یک را توضیح خواهیم داد.

اردر بوک (Orderbook)

لیست سفارشات باز خرید یا فروش یک دارایی که توسط معامله‌گران ثبت شده است، اردر بوک می‌گویند. اردر بوک نشان‌دهنده میزان عرضه و تقاضای آن دارایی است. سفارشات موجود در اردر بوک تا زمانی که فرد دیگری آن را قبول کند یا شخص سفارش‌دهنده آن را لغو کند، باز خواهند ماند. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به قیمت و حجم معاملات دارایی در دو بخش این لیست که قسمت خرید (Buy-Side) و فروش (Sell_Side) نامیده می‌شوند، قابل مشاهده است.

قیمت پیشنهادی خرید و فروش (Bid & Ask)

اصطلاحات بازار اسپات

اولین سفارش فروش که در اردر بوک قرار دارد، بالاترین قیمتی است که یک خریدار حاظر است برای خرید یک دارایی بپردازد. بخش خرید شامل تمام سفارشات خرید باز است که قیمتی پایین‌تر از معامله قبلی دارند. این قیمتی پیشنهادی از سوی خریدار Bid نام دارد که بیانگر تقاضای بازار است و با رنگ قرمز در صرافی‌های آنلاین نمایش داده می‌شود. در طرف دیگر، اولین سفارش خرید که در لیست سفارشات موجود است، پایین‌ترین قیمتی را دارد که یک فروشنده حاضر است دارایی خود را در ازای دریافت آن به فروش برساند. قسمت فروش شامل تمامی سفارشات Buy باز است که قیمتی بالاتر از معامله قبلی دارند. به این قیمت، Ask گفته می‌شود و معمولا با رنگ سبز نمایش داده می‌شود.

قدرت نقد شوندگی در معاملات اسپات نیز یکی از اصلاحات مبهم بازار اسپات است. در حقیقت، هرچقدر اختلاف بین قیمت Ask و قیمت Bid کم‌تر باشد، میزان نقد شوندگی آن دارایی در بازار سریع‌تر و پرقدرت‌تر است. اختلاف بین این دو قیمت منجر به ایجاد صف فروش می‌شود. به اختلاف بین پایین‌ترین قیمت فروش و بالاترین قیمت خرید اسپر (Spread) می‌گویند.

 

4.7/5 - (19 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *