وبلاگ

/

/

₿ ارز دیجیتال چیست؟ صفر تا صد رمزارزها به زبان ساده

₿ ارز دیجیتال چیست؟ صفر تا صد رمزارزها به زبان ساده

۲۹ آبان ۱۴۰۲

ارز دیجیتال چیست: ارزدیجیتال یا کریپتوکارنسی یک نوع پول دیجیتال است که ماهیت غیرمتمرکز دارد. به عبارت دیگر، هیچ ارگان یا سازمانی آن را کنترل نمی‌کند. امروزه خیلی از افراد در بازار رمزارز فعالیت دارند و معاملات خود را از طریق ارسال یا دریافت انواع ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین،‌ اتریوم، تتر،‌ بایننس کوین و صدها مورد دیگر انجام می‌دهند برای این فعالی در زمینه نیاز به پرداخت ارزی دارند.

به طور کلی، اگر بخواهیم خیلی عامیانه ارزهای دیجیتال را در یک جمله توضیح دهیم،‌ باید بگوییم این ارزها ماهیت فیزیکی ندارند و فقط در فضای اینترنت و به صورت مجازی قابلیت انتقال و خرید و فروش ارزدیجیتال دارند. امروز در کافه ارز قصد داریم نگاه اجمالی به مفهوم ارزدیجیتال داشته باشیم،‌ پس اگر به تازگی وارد دنیای کریپتوکارنسی شدید و یا قصد دارید در آینده در این حوزه فعالیت داشته باشید،‌ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خرید و فروش ارز دیجیتال

ارزدیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یک پول دیجیتالی است که به پول الکترونیک یا نقدینگی دیجیتال هم معروف است. رمزارزها در واقع شکل فیزیکی ندارند و به صورت مجازی و در بستر اینترنت قابلیت نقدینگی دارند. در حقیقت خرید و فروش ارزهای دیجیتال فقط به صورت مجازی و در صرافی‌های اینترنتی انجام می‌شود. برای نگهداری ارزهای دیجیتال نیز می‌توان از کیف‌‌ پول‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری استفاده کرد.

سیستم پرداخت ارزهای دیجیتال،‌ یک شبکه غیرمتمرکز (Decentralized Networks) است. وقتی صحبت از غیرمتمرکز بودن می‌شود، منظور این است که هیچ‌گونه نظارتی از طرف بانک‌ها یا موسسات مالی بر روی تراکنش‌‌های موجود در شبکه وجود ندارد. در حقیقت،‌ این سیستم، یک شبکه همتا به همتا (Peer-to-Peer) است که امکان ارسال و دریافت رمزارز در هر زمان و هر مکان را به دو نفر می‌دهد.

ما با استفاده از ارزهای دیجیتال می‌توانیم کالا خریداری کرده یا هزینه خدمات مختلف را پرداخت کنیم. البته مثل بازار بورس و طلا، در بازار رمزارزها هم فرصت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. به همین دلیل بیش‌تر افراد برای کسب سود مالی در این بازار فعالیت دارند. به خاطر داشته باشید که اگر چه بازار کریپتوکارنسی هیجان‌انگیز و پرسود است اما سرمایه‌گذاری در آن بدون تحقیق و کسب دانش، ریسک بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات ارز دیجیتال | با 100 اصطلاح مهم آشنا شوید

تاریخچه ارزهای دیجیتال

شروع این تکنولوژی به دهه ۲۰۰۰ بازمی‌گردد، اما واقعیت افزایش محبوبیت و شناخت گسترده آن از سال ۲۰۰۹ با عرضه بیت‌کوین توسط شخص یا گروه ناشناس با نام “ساتوشی ناکاموتو” آغاز شد. بیت‌کوین اولین ارز دیجیتال است که از تکنولوژی بلاکچین برخوردار بود و به عنوان یک سامانه ارزش ذخیره‌سازی و انتقال امن در فضای دیجیتال شناخته می‌شود.

پس از موفقیت بیت‌کوین، ارزهای دیگری نیز با امکانات و ویژگی‌های متنوع به وجود آمدند. اتریوم، که در سال ۲۰۱۵ ارائه شد، یک پلتفرم برای ساخت و مدیریت قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) را فراهم کرد که اجازه اجرای برنامه‌های غیرمتمرکز را به کاربران می‌داد. اتریوم امکاناتی گسترده برای توسعه اپلیکیشن‌های دیجیتال فراهم کرد و به شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان امکان اجرای تراکنش‌های هوشمند را بدون نیاز به یک واسطه مرکزی ارائه داد.

تا سال‌های اخیر، با ظهور ارزهای دیگری همچون ریپل (XRP)، لایت‌کوین (LTC)، کاردانو (ADA) و پلکس (PLX)، بازار ارزهای دیجیتال به صورت چشمگیری توسعه یافت. هر یک از این ارزها ویژگی‌ها و هدف‌های خاصی دارند. به عنوان مثال، ریپل به منظور انجام تراکنش‌های بانکی سریع و ارزان ایجاد شد، در حالی که کاردانو بر روی امنیت و قابلیت مقیاس‌پذیری تمرکز دارد.

انواع رمز ارزها

با رشد و پیشرفت فناوری بلاکچین و فضای ارزهای دیجیتالی، انواع مختلفی از آن در بازار وجود دارند که شناخت هر کدام برای معامله‌گران ضروری است. به طور کلی می‌توان گفت که 6 دسته رمزارز در دنیا وجود دارد که در ادامه هر کدام از انواع رمز ارزهای دیجیتال را مختصرا معرفی خواهیم کرد.

  • رمزارزهای کلاسیک: رمزارزهای کلاسیک را می‌توان به دو دسته بیت کوین و آلت‌کوین (AltCoin) دسته‌بندی کرد. بیت کوین که اولین رمزارز دنیا و طلای بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. آلت‌کوین‌ها نیز به تمامی ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین گفته می‌شود که سهم بزرگی از بازار کریپتوکارنسی را به خود اختصاص داده‌اند. برای مثال مهم‌ترین آلت‌کوین موجود در بازار کریپتو، اتریوم است که در لیست برترین‌های ارز دیجیتال، بعد از بیت کوین در رتبه دوم قرار دارد. فرق توکن با آلت‌کوین در این است که آلت‌کوین‌ها معمولا شبکه اختصاصی دارند ولی توکن در بستر شبکه‌ آلت‌کوین‌های دیگر ساخته می‌شوند. از معروف‌ترین آلت‌کوین‌ها می‌توان به یونی سوآپ، سولانا و چین لینک اشاره کرد.
  • میم کوین:یکی دیگر از انواع رمز ارزهای دیجیتال ، میم کوین‌ها (Meme Coin) هستند. میم کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که بر اساس و با الهام گرفتن از جک‌‌ها و مطالب خنده‌دار موجود در اینترنت و فضای مجازی ساخته می‌شوند. این نوع از رمزارزها، به علت پدیده FOMO یا همان ترس جاماندن خریداران از بازار، معمولا افزایش قیمت بسیار شدیدی را تجربه می‌‌کنند. برای مثال، اولین میم کوین دنیای کریپتوکارنسی به نام دوج کوین (Dodge Coin) نوسان قیمتی بسیار زیادی را از همان روزهای اول ورود خود به بازار تجربه کرد.
  • ارزهای پلتفرمی / نرم افزاری:این رمزارزها بر بستر شبکه‌های دیگر نظیر اتریوم و از طریق قراردادهای هوشمند (Smart Contract) فعالیت می‌کنند. از معروف‌ترین پلتفرم‌هایی که امکان اجرای قراردادهای هوشمند بر روی آن‌ها وجود دارد، می‌توان به وی چین (VET) و کاردانو (ADA) اشاره کرد.

متاورس تهران

  • ارزهای حوزه بازی و متاورس: متاورس، یکی از موضوعات داغ سال 2022 است. در حقیقت متاورس یک جهان سه بعدی است که افراد می‌توانند بودن در آن را تجربه کنند با این تفاوت که ویژگی‌های نظیر هویت، ارتباطات، تاریخ و اشیا در آن حفظ می‌شود. حوزه بازی نیز نزدیکترین تجربه به دنیای متاورس است برای همین ردپای رمزارزها در دنیای بازی نیز به چشم می‌خورد. ارزهای Mana و Sand از معروف‌ترین ارزهای دیجیتال مربوط به متاورس هستند.
  • استیبل کوین (Stable Coin):استیبل کوین یا ارزهای با ثبات به ارزهایی گفته ‌می‌شود که یک پول فیزیکی مانند دلار را به عنوان ذخیره و پشتوانه در بانک دارند. این موضوع باعث شده است تا این‌گونه ارزها از نوسانات قیمتی شدید در امان بمانند. از معروف‌ترین استیبل کوین‌ها می‌توان به USDT یا همان تتر اشاره کرد.
  • رمزارزهای DeFi:خدمات مالی غیر متمرکز یا همان Decentralized Finance یک پدیده نوظهور است که با هدف حذف نهادهای بانکی و واسطه‌های دولتی از معاملات، شکل گرفته است. از جمله رمزارزهای DeFi می‌توان به ارز Luna و AAVE اشاره کرد.

خرید و فروش ارز دیجیتال

امروزه ارزهای دیجیتال به‌خاطر نوسانات قیمتی محبوبیت بسیاری در بین کاربران پیدا کرده است. علاوه بر این وبسایت‌ها و صرافی بسیاری هم در این میان وارد فضای اینترنت شده‌اند که هرکدام امکانات خاصی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. کافه ارز با پشتیبانی از 800 ارز دیجیتال و طیف گسترده‌ای از امکانات دیگر، همواره به عنوان یکی از معتبرترین و سریع‌ترین صرافی‌های داخلی شناخته می‌شود. در حقیقت هر ارز دیجیتالی که در صرافی‌های بایننس و کوکوین وجود داشته باشد، قابلیت خرید و فروش در کافه ارز را نیز دارد. قیمت ارز دیجیتال در کافه ارز نیز بسیار منصفانه است. درواقع، قیمتی که ما برای خرید و فروش ارز دیجیتال پیشنهاد می‌دهیم همان قیمتی است که در صرافی‌های بایننس و کوکوین وجود دارد. علاوه بر این، نرخ کارمزد کافه ارز صفر است و فقط کارمزد انتقال در شبکه از شما دریافت خواهد شد.

هنگام خرید و فروش ارز دیجیتال به چه چیزی نیاز داریم؟

  • انتخاب یک ارز دیجیتال پس از تحقیق و مطالعه بر روی پروژه و فناوری‌های آن
  • جستجو و پیدا کردن یک صرافی مطمئن در داخل ایران
  • داشتن یک حساب بانکی معتبر
  • داشتن اینترنت پرسرعت
  • انتخاب یک یک کیف پول با امنیت بالا


بیشتربخوانید: معرفی امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 2023

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول معتبر از اولین نیازهای یک معامله‌گر است. کیف پول ارز دیجیتال در واقع مانند یک حساب بانکی عمل می‌کند که شما برای ارسال یا دریافت ارز دیجتال می‌توانید از آن استفاده کنید. کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

انواع ولت کریپتوکارنسی

کیف پول سخت‌افزاری (Hardware Wallet)

کیف پول سخت‌افزاری (Hardware Wallet) یک وسیله فیزیکی است که به منظور ذخیره امن ارزهای دیجیتال و افزایش امانت اطلاعات کلید خصوصی (Private Key) در تراکنش‌های رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به عنوان یک راه حل حفاظتی حساس در برابر حملات سایبری و دسترسی غیرمجاز به دارایی‌های دیجیتال مطرح است.

یک کیف پول سخت‌افزاری، معمولاً به صورت یک دستگاه فیزیکی شبیه به یک USB یا سایر اشکال قابل حمل طراحی شده است و همین موضوع آن را از کیف‌پول‌های نرم‌افزاری و آنلاین متمایز می‌کند. در زیر به برخی از ویژگی‌ها و مزایای کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال اشاره خواهیم کرد:

1. امنیت بالا: کیف پول سخت‌افزاری به دلیل عدم اتصال مداوم به اینترنت و اجتناب از آسیب‌پذیری‌های مرتبط با هکرهای اینترنتی، امنیت بالایی را برای کاربران فراهم می‌کند. این دستگاه‌ها اغلب دارای تکنولوژی‌های رمزنگاری پیشرفته‌ای هستند.

2. مدیریت دارایی: کیف پول سخت‌افزاری به کاربر اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را به صورت انحصاری در دستگاه نگه دارد و از طریق یک پین یا کلمه عبور امن به آن دسترسی داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود که کاربر از لحاظ امنیت خیالش راحت باشد و کنترل بیشتری بر روی دارایی‌های خود داشته باشد.

3. قابل حمل: بسیاری از کیف پول‌های سخت‌افزاری به سهولت قابل حمل هستند و کاربران می‌توانند آن‌ها را در کیف یا جیب لباس با خود حمل کرده و از آن‌ها در تراکنش‌های روزانه استفاده کرده یا آن‌ها را در یک جای امن نگه‌داری کنند.

4. مقاومت در برابر ویروس‌ها و مهاجمان: به دلیل این که کیف پول سخت‌افزاری به صورت مداوم به اینترنت متصل نیست، به خوبی از حملات ویروس‌ها و نرم‌افزارهای مخرب دفاع کرده و از اطلاعات و دارایی‌های کاربر در مقابل انواع روش‌های هک محتافظت می‌کند.

5. سازگاری با بیشتر ارزهای دیجیتال: بسیاری از کیف پول‌های سخت‌افزاری به طور گسترده با بیشتر ارزهای دیجیتال سازگار هستند و کاربران می‌توانند دارایی‌های متعدد خود را در یک دستگاه نگه دارند. برخی از کیف‌پول‌های آنلاین محدودیت ذخیره‌سازی برخی از ارزهای دیجیتال را دارا هستند که در مقایسه با کیف پول سخت‌افزاری یک ضعف به شمار می‌رود.

کیف پول کاغذی ارز دیجیتال

کیف پول کاغذی (Paper Wallet)

کیف پول کاغذی یک روش سنتی برای ذخیره و مدیریت ارزهای دیجیتال است که بدون نیاز به اتصال به اینترنت یا دستگاه‌های الکترونیکی، اطلاعات کلید خصوصی و دارایی‌های دیجیتال را در قالب یک کاغذ یا مدارک دیگر نگه می‌دارد. این روش به عنوان یک راهکار آفلاین برای نگهداری ارزهای دیجیتال با امنیت بالا و سهولت استفاده معرفی می‌شود.

کیف پول کاغذی معمولاً به صورت یک قطعه کاغذ یا کارت دارای مشخصات مهم می‌باشد. این مشخصات شامل کلید خصوصی (Private Key) و آدرس عمومی (Public Address) مرتبط با کیف پول دیجیتال هستند. کاربران می‌توانند این اطلاعات را به صورت دستی یا با استفاده از QR کدها به دستگاه‌های الکترونیکی وارد کرده و از آنها در تراکنش‌های مختلف استفاده کنند.

یکی از مزایای کیف پول کاغذی، امانت و ایمنی بالای آن است. زیرا این اطلاعات به صورت آفلاین در کاغذ یا کارت ذخیره می‌شوند و در معرض حملات آنلاین نیستند. همچنین، این روش از طریق یک فرآیند به نام “کولد استوریج” (Cold Storage) اجرا می‌شود که به معنای ذخیره اطلاعات بدون اتصال به اینترنت و دستگاه‌های آنلاین است.

با این وجود، باید مراقبت ویژه‌تری در حفظ کاغذ یا کارت داشته باشیم زیرا از دست دادن یا خراب شدن این مدارک ممکن است منجر به از دست رفتن دسترسی به دارایی‌های دیجیتال شود. برای این منظور، معمولاً کاربران تصمیم به استفاده از چندین کپی از کیف پول کاغذی می‌گیرند و آنها را در مکان‌های مختلف و امن نگهداری می‌کنند.

در مجموع، کیف پول کاغذی به عنوان یک گزینه معتبر برای ذخیره امن ارزهای دیجیتال بدون نیاز به ابزارهای الکترونیکی تلقی می‌شود که امکان ذخیره ارزهای دیجیتال در محیط آفلاین و دور از خطرات آنلاین را فراهم می‌کند.

کیف پول دسکتاپ (Desktop Wallet)

کیف پول دسکتاپ یک نوع Wallet نرم‌افزاری است که به کاربران امکان مدیریت ارزهای دیجیتال خود، نظیر بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمزارزها را می‌دهد. این نرم‌افزارها بر روی کامپیوترهای شخصی (دسکتاپ) نصب می‌شوند و به کاربران امکان مدیریت کامل بر دارایی‌های دیجیتالشان را ارائه می‌دهند.

یکی از ویژگی‌های مهم کیف پول دسکتاپ، کنترل بیشتر کاربر بر دارایی‌های خود است. کلید خصوصی و آدرس عمومی در این نوع کیف پول در دسترس کاربر قرار دارد، که به وی امکان امضاء تراکنش‌ها و اداره دارایی‌های خود را می‌دهد. همچنین، این نوع کیف پول از لحاظ امنیتی نیز برخی ویژگی‌های پیشرفته دارد که معمولاً از الگوریتم‌های رمزنگاری مطرح در امنیت رمزارزها استفاده می‌کند.

کیف پول دسکتاپ از نظر آفلاین بودن و کنترل مستقیم بر دارایی‌ها مزایای قابل توجهی دارد. این نوع کیف پول اغلب به عنوان یک راه حل امنیتی برای ذخیره رمزارزها در مقابل حملات آنلاین مورد توجه قرار می‌گیرد. با نصب کیف پول دسکتاپ، کاربران مستقل از سرویس‌های آنلاین هستند و به جای اینکه از زیرساخت‌های آنلاین استفاده کنند، کلید خصوصی خود را در دست دارند.

به عنوان یک نقطه ضعف، کیف پول دسکتاپ نیاز به نصب و بروزرسانی نرم‌افزار دارد و در صورت عدم رعایت امنیت کامپیوتر می‌تواند به مشکلات امنیتی منجر شود. همچنین، اگر کامپیوتر به وسیله ویروس یا نرم‌افزارهای مخرب آلوده شود، امکان دسترسی به کلید خصوصی و از دست رفتن دارایی‌ها وجود دارد.

کیف پول موبایل

کیف پول موبایل (Mobile Wallet)

کیف پول موبایل یک نرم‌افزار است که بر روی گوشی همراه نصب می‌شود و به کاربران امکان مدیریت دارایی‌های دیجیتال نظیر بیت‌کوین، اتریوم و سایر رمزارزها را فراهم می‌کند. این کیف پول به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی تراکنش‌های مالی را انجام داده و دارایی‌های خود را به صورت آنلاین و سریع به هر حسابی که می‌خواهند منتقل کنند.

یکی از ویژگی‌های بارز کیف پول موبایل، سهولت استفاده و دسترسی آسان به دارایی‌های دیجیتال است. این نرم‌افزارها اغلب دارای رابط کاربری کاربرپسندی هستند که به کاربران این امکان را می‌دهد با استفاده از تلفن همراه خود به سرعت تراکنش‌ها را انجام داده و موجودی خود را مشاهده کنند.

امنیت نیز یکی از اهمیت‌های بزرگ در کیف پول موبایل است. بسیاری از این نرم‌افزارها از رمزنگاری قوی برای حفاظت از اطلاعات حساب کاربری و کلیدهای خصوصی استفاده می‌کنند. همچنین، برخی از کیف پول‌های موبایل از ویژگی‌های امنیتی همچون احراز هویت دومرحله‌ای و تأیید انگشتان استفاده می‌کنند.

یکی از مزایای اصلی کیف پول موبایل، قابلیت اتصال به دنیای دیجیتال بیشتر است. بسیاری از این نرم‌افزارها امکان استفاده از NFC یا بارکد QR را فراهم کرده‌اند که کاربران می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خود به راحتی در تراکنش‌ها شرکت کنند.

ماشین حساب ارز دیجیتال

ماشین حساب رمزارز ، یا همان مبدل ارزهای دیجیتال، یک سرویس آنلاین است که به شما امکان می‌دهد تا اختلاف قیمت ارزهای مختلف را به دست آورید و یا میزان سرمایه خود را از یک رمزارز به به یک رمزارز دیگر تبدیل کند. علاوه بر این، از ماشین حساب می‌توانید برای تبدیل نرخ بیت کوین به تومان، تبدیل قیمت اتریوم به تومان، دلار یا همان خرید تتر به ریال، یورو به دلار، استفاده کنید.

لازم به ذکر است که ماشین حساب کافه ارز از میانگین قیمت صرافی‌های معتبر جهان برای محاسبه استفاده می‌کند بنابراین از لحاظ اعتبار نرخ و سرعت محاسبه در زمره بهترین‌ها قرار دارد. علاوه بر این، لیست قیمتی ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس و کوکوین به صورت جداگانه در ماشین حساب ارز دیجیتال کافه ارز قابل مشاهده و محاسبه است.

بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال

یکی از دلایل اصلی خرید و فروش ارز دیجیتال، این است که پرداخت و دریافت آن در معاملات بزرگ و بین‌المللی به راحتی انجام می‌پذیرد. در حقیقت ارزهای دیجیتال یک دارایی جهانی به شمار می‌روند که هیچ‌گونه تحریمی بر روی آن تاثیر نمی‌گذارد. ارزهای دیجیتال جهانی هستند و مخصوص یک کشور نیستند این موضوع می‌تواند تحریم‌ها را بشکند تا به‌راحتی کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.

برای انتخاب بهترین سایت خرید و فروش ارز دیجیتال باید از قبل نکات زیر را زیر نظر داشته باشید.

  • مبادلات باید بدون تاخیر و به صورت آنی انجام شود
  • تیم پشتیبانی به صورت 24 ساعته پاسخگوی کاربران باشد
  • حجم معاملات زیادی داشته باشد
  • نرخ کارمزد کم‌تری دریافت کند
  • عملیات واریز و برداشت در آن به سادگی انجام پذیرد

طبق نظرسنجی‌های انجام شده در بهترین سایت‌های کریپتوکارنسی، کاربران مهم‌ترین ویژگی یک سامانه خرید و فروش ارز دیجیتال را امنیت و حجم معاملاتی بالا عنوان کرده‌اند. کافه ارز یک سایت معتبر خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود که با پشتیبانی 24 ساعته و حجم معاملاتی بالا یکی از بهترین سایت‌های خرید و فروش ارز دیجیتال به شمار می‌رود. شما با ثبت نام در کافه ارز، علاوه بر اطلاع از آخرین اخبار مربوط به حوزه رمزارزها، می‌توانید با خیال راحت در یک پلتفرم بسیار امن و پرسرعت، معاملات خود را انجام دهید. علاوه بر این امکاناتی نظیر ماشین حساب ارز دیجیتال و چارت قیمتی لحظه‌ای بیش از 600 رمز ارز از خدمات ارزنده کافه ارز به شمار می‌روند.

اپلیکیشن خرید و فروش ارز دیجیتال

برخی از معالمه‌گران ترجیح می‎دهند معاملات خود را با گوشی موبایل انجام دهند. این موضوع باعث شده است تا اپلیکیشن‌های موبایلی موجود در حوزه ارزهای دیجیتال، محبوبیت بسیار زیادی بین معامله‌گران داشته باشد. البته به خاطر داشته باشید که قبل از انتخاب یک اپلیکیشن موبایل برای خرید و فروش ارز دیجیتال باید به چند نکته زیر توجه داشته باشید:

  • سطح امنیتی اپلیکیشن مورد نظر باید بالا باشد.
  • به علت تحریم‌های خارجی، ارسال و دریافت پول از برخی صرافی‌های خارجی ممکن است دارایی ما را مسدود کند. بنابراین باید قبل از شارژ حساب باید از این موضوع باخبر شویم.
  • اپلیکیشنی انتخاب کنید که در کنار ارزهای دیجیتال از ارزهای فیات نیز پشتیبانی کند

اپلیکیشن کافه ارز با پشتیبانی از 800 رمزارز و مشاوره رایگان در بستر کافه بازار، گوگل پلی و اپل‌استور در دسترس معامله‌گران قرار گرفته است. شما با دانلود اپلیکیشن کافه ارز می‌توانید ارزهای دیجیتال را با بهترین قیمت خریداری کرده و در کنار آن از آخرین اخبار دنیای کریپتوکارنسی باخبر شوید.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت های خبری ارز دیجیتال

خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت

تقریبا، تمام صرافی‌های داخلی ارز دیجیتال بدون احراز هویت، اجازه فعالیت و خرید و فروش ارز دیجیتال را به کاربران خود نمی‌دهند. از طرفی برخی از معامله گران ترجیح می‌دهند بدون احراز هویت معاملات خود را انجام دهند که این کار عملاً در ایران امکان‌پذیر نیست. چند صرافی خارج از ایران، امکان خرید ارز دیجیتال بدون احراز هویت را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند اما دسترسی به آن‌ها از داخل ایران امکان‌پذیر نیست.

بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال

تعیین زمان برای خرید در بازار کریپتوکارنسی کار بسیار سختی است. در حقیقت بازار ارز دیجیتال کمتر شباهتی به بازار بورس دارد. برای مثال، این بازار تعطیلی ندارد و 24 ساعت در هر روز هفته، معاملات بسیاری در آن انجم می‌شود. علاوه بر این، نوسانات قیمتی در بازار رمزارزها بیشتر از بازارهای مالی دیگر است، بنابراین تعیین نقطه ورود یا همان خرید در این بازار، کار عقلانی محسوب نمی‌شود.

در بازار کریپتو، هیچ شخصی حتی بهترین تحلیلگران نیز نمی‌توانند به صورت قاطعانه نقطه ورود یا خروج از معاملات را تعیین کنند. در واقع، پیش‌بینی حرکت قیمت به صورت قطعی در بازارهای مالی امکان‌پذیر نیست. در حقیقت، هیچ زمانی نمی‌توان با اطمینان گفت که الان قیمت یک ارز دیجیتال افزایش یا کاهش پیدا می‌کند یا خیر. به عبارت دیگر، هر معامله‌گری ممکن است در این بازار دچار ضرر مالی شود. به طور کلی، برای به حداقل‌رساندن ضرر در این بازار مالی، باید با توجه به نکات زیر تاییدیه تحلیل‌های خود را دریافت کنید.

  • منتشر شدن یک خبر مثبت و تأثیرگزار در مورد دنیای رمز ارزها یا یک رمز ارز خاص
  • ترند شدن یک حوزه دیجیتالی خاص ( مثلا وایرال شدن حوزه NFT یا متاورس و تغییر قیمتی ارزهای مربوط به این حوزه)
  • حجم معاملاتی بالای یک ارز در چند روز

احراز هویت برای خرید ارز دیجیتال

احراز هویت به خاطر مسائل امنیتی انجام می‌شود. فرآیند احراز هویت در صرافی‌های مختلف متفاوت است و برخی از مراحل آن ممکن است چند روز طول بکشد. احراز هویت اولیه با وارد کرد شماره ملی، شماره موبایل، آپلود عکس کارت ملی و شناسنامه و افزودن حساب بانکی معتبر انجام می‌شود که بعد از آن کاربر می‌تواند با اعمال محدودیت‌های خاصی در صرافی خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام دهد. برای فعالیت در کافه ارز نیز باید فرآیند احراز هویت را انجام دهید؛ البته عملیات احراز هویت در کافه ارز بسیار ساده است و تنها چند دقیقه وقت شما را نمی‌گیرد.

سایت خرید ارز دیجیتال

سایت‌های زیادی برای خرید ارز دیجیتال در اینترنت وجود دارند. البته ویژگی‌های برخی در مقایسه با رقبای دیگر بهتر است و در نتیجه در اولویت معامله‌گران قرار دارند. به طور کلی برای انتخاب سایت در زمینه خرید و فروش رمز ارز باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • امنیت بالا
  • نرخ کارمزد پایین
  • حجم معاملات
  • حجم نقدینگی
  • راحتی در دسترسی‌

کافه ارز با ویژگی‌هایی از قبیل پایین‌بودن نرخ کارمزد، پشتیبانی از بیش از 600 ارز دیجیتال، امنیت و سرعت بالای واریز و برداشت به عنوان یکی از بهترین سایت‌های داخلی برای خرید ارز دیجیتال شناخته شده است که حجم معاملاتی روزانه قابل قبولی هم دارد.

نتیجه‌گیری

ارز دیجیتال یکی از پدیده‌های مالی هزاره جدید به شمار می‌رود که تا حد بسیار زیادی اقتصاد دنیا را متحول کرده است. اگرچه، حجم بازار ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین در مقایسه با دارایی‌های مالی دیگر بسیار کمتر است اما ویژگی‌های نظیر ناشناس‌ماندن تراکنش‌ها، امنیت بالای نقل و انتقال و در امان‌ماندن از تورم دارایی‌های فیزیکی باعث شده تا ارزهای دیجیتال همچنان در صدر محبوب‌ترین ترندهای بازار مالی باقی بمانند. نظر شما درباره ارزهای دیجیتال چیست؟ آیا رمزارزها می‌تواند به مقبولیت دارایی‌های دیگری نظیر طلا و دلار برسد؟

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *