وبلاگ

/

/

هزینه دیپازیت فی (Deposit Fee) یا ادمیشن فی دانشگاه خارجی چیست؟

هزینه دیپازیت فی (Deposit Fee) یا ادمیشن فی دانشگاه خارجی چیست؟

۵ اسفند ۱۴۰۲

هزینه دیپازیت فی: یکی از مهم‌ترین مراحل برای ورود به دانشگاه‌های خارجی، پرداخت هزینه‌های مختلف است. یکی از مهم‌ترین هزینه‌هایی که باید توسط متقاضی پرداخت شود، مربوط به دیپازیت فی یا همان ادمیشن فی می‌شود. با پرداخت دیپازیت فی، به دانشگاه نشان می‌دهید که تصمیمتان برای اپلای و شرکت در برنامه تحصیل در خارج جدی است. هزینه دپازیت فی در هر دانشگاه ممکن است متغیر باشد، اما روش پرداخت این مبلغ در تمام دانشگاه‌ها یکسان است. اگر می‌خواهید بیشتر با مفهوم Deposit Fee و نحوه پرداخت آن از ایران آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

هزینه ادمیشن فی چیست

دیپازیت فی (Deposit Fee) چیست؟

عبارت “دیپازیت فی” به صورت لغوی به معنای هزینه سپرده است. در حقیقت، دپازیت فی هزینه‌ای که است که دانشجو پس از قبولی در رشته مورد نظر باید برای رزرو صندلی خود در دانشگاه پرداخت کند. این هزینه به این منظور پرداخت می‌شود که دانشگاه از تصمیم نهایی فرذ برای ادامه تحصیل مطمئن شود. در برخی اوقات، قوانین دانشگاه به گونه‌ای است که هزینه را پس از ثبت‌نام حضوری دانشجو به وی بازمی‌گرداند.

اصطلاح “ادمیشن فی” نیز به هزینه‌ای اشاره دارد که فرد پس از قبولی در دانشگاه خارجی باید پرداخت کند. این هزینه نیز برای نشان‌دادن تصمیم جدی فرد برای ادامه تحصیل در دانشگاه است. بنابراین، هر دو اصطلاح “دیپازیت فی” و “ادمیشن فی” معنی مشابهی دارند و تفاوتی با یکدیگر ندارند. البته، در این میان یک هزینه دیگر به نام “اپلیکیشن فی” نیز وجود دارد که تفاوت آن با دیپازیت فی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

تفاوت دیپازیت فی و اپلیکیشن فی

اپلیکیشن فی (Application Fee) هزینه‌ای است که هنگام ارسال درخواست پذیرش (اپلای) باید پرداخت شود تا درخواست شما توسط دانشگاه بررسی گردد. مهم نیست نتیجه بررسی اپلای شما چیست، پرداخت هزینه اپلیکیشن فی الزامی است و این مبلغ قابل استرداد نیست. در طرف دیگر، دیپازیت‌فی یا همان هزینه رزرو صندلی نیز هزینه‌ای است که پس از قبولی در دانشگاه باید پرداخت شود تا اطمینان حاصل شود که قصد شما برای تحصیل جدی است. پرداخت دیپازیت فی، به معنای رزرو صندلی در دانشگاه محسوب می‌شود. در ادامه سه تفاوت مهم میان دیپازیت فی و اپلیکیشن فی را شرح می‌دهیم:

  • زمان پرداخت: اپلیکیشن فی را باید هنگام ارسال فرم اپلیکیشن و مدارک تحصیلی پرداخت کنید، ولی دیپازیت فی را پس از اخذ پذیرش تحصیلی و دریافت ویزای تحصیلی باید بپردازید.
  • ریفاند هزینه: اپلیکیشن فی را معمولاً نمی‌توانید ریفاند کنید ولی در بیشتر مواقع، دیپازیت فی قابل استرداد است. البته همانطور که پیش‌تر هم گفتیم استرداد هزینه‌ها کاملا بستگی به قوانین و مقررات دانشگاه دارد و باید در چارچوب قوانین دانشگاه درخواست استرداد را ارسال کنید.
  • مبلغ هزینه: هزینه اپلیکیشن فی نسبت به دیپازیت فی کمتر است. دیپازیت فی گاهی شامل هزینه رززو و بخشی از خدمات مانند هزینه خوابگاه و بیمه دانشجویی نیز می‌شود؛ بنابراین مبلغ دیپازیت فی (یا ادمیشن فی) بالاتر از اپلیکیشن فی است.

چرا دانشگاه از ما دیپازیت فی می‌گیرد؟

چرا دانشگاه از ما دیپازیت فی می‌گیرد؟

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا برای رزرو صندلی در دانشگاه باید مبلغی به نام Deposit Fee پرداخت کنیم. به طورکلی، متقاضیان برای این که فرصت قبولی خود در دانشگاه‌های خارجی را افزایش دهند، درخواست ادامه تحصیل خود را به بیش از یک دانشگاه ارسال می‌کنند. در حقیقت، این کار به این معناست که پس از اعلام نتایج، احتمالاً از چند دانشگاه مختلف مورد قبول واقع شده باشند.
فرض کنید که شما نیز در چنین شرایطی قرار دارید و از چند دانشگاه نظیر دانشگاه oxford ادمیشن دریافت کرده‌اید. شما چه‌کار خواهید کرد؟ جواب این سوال ساده است. در نهایت، شما باید یک دانشگاه را انتخاب کرده و پس از ثبت‌نام به دنبال مراحل دریافت ویزا باشید. به همین دلیل است که دانشگاه از متقاضیان دیپازیت فی دریافت می‌کند. هزینه Deposit Fee توسط دانشگاه‌ها جهت تضمین تصمیم جدی متقاضیان برای ثبت‌نام در دانشگاه دریافت می‌شود چون هر فرد ممکن است از چند دانشگاه ادمیشن دریافت کند و دانشگاه نیاز دارد تا آمار ثبت‌نام‌ها را به طور دقیق در اختیار داشته باشد.

آیا پرداخت هزینه Deposit Fee الزامی است؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، هدف از دریافت هزینه Deposit Fee، رزور صندلی در دانشگاه مربوطه است. توجه داشته باشید که این هزینه فقط در سال اول تحصیل دریافت می‌شود و نیازی به پرداخت آن در سال‌های بعدی نیست. برخی دانشگاه‌ها از ابتدا پرداخت Admission Fee (ادمیشن فی) را الزامی نمی‌دانند و آن را به عنوان یک آیتم اختیاری به پذیرفته‌شدگان ارائه می‌دهد. به طور کلی، ادمیشن فی در اکثر دانشگاه‌ها قابل استرداد است، اما برای استرداد این هزینه لازم است به قوانین و ضوابط دانشگاه مراجعه کرده و مفاد آن را به دقت بررسی کنید تا مبادا مشکلی در این مسیر برای شما پیش بیاید. همچنین، اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید پیشنهاد می‌شود حتما قبل از اقدام مطلب بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی را مطالعه کنید.

اگر پس از پرداخت دیپازیت فی از تحصیل منصرف شوم چه اتفاقی می‌افتد؟

پیش‌تر اشاره کردیم که معمولاً هزینه دیپازیت فی قابل استرداد است. در صورتی که تصمیم به انصراف از تحصیل در دانشگاه بگیرید، می‌توانید درخواست ریفاند (بازگشت وجه) دهید تا هزینه ادمیشن فی به شما بازگردانده شود. با این حال، به یاد داشته باشید که امکان استرداد کامل Admission Fee کاملاً طبق قوانین دانشگاه انجام می‌شود. اگر دانشگاه تعهدی به بازگشت هزینه Depost Fee نداشته باشد، ممکن است در صورت انصراف شما از شرکت در دانشگاه، این هزینه را به شما بازنگرداند. همچنین، شما می‌توانید برای کسب اطلاعات درباره تفاوت دیپازیت فی و اپلیکیشن فی به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز سربزنید.در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نحوه پرداخت دیپازیت فی در کافه ارز

هزینه دیپازیت فی در دانشگاه‌های مختلف چقدر است؟

دانشجویان تازه‌ورود ممکن است میان ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار را به عنوان هزینه دیپازیت فی پرداخت نمایند. این مقدار در برخی از دانشگاه‌ها ممکن است تا ۱۰۰۰ دلار هم برسد. البته، این هزینه تنها در سال اول تحصیل باید پرداخت گردد. بعضی اوقات ممکن است این هزینه شامل هزینه‌های خوابگاه، بیمه و هزینه‌های دیگر نیز می‌شود که در این حالت تنها بخش مربوط به دیپازیت فی قابل استرداد خواهد بود. به طور کلی،بهتر است قبل از پرداخت هزینه دیپازیت فی قوانین و مقررات دانشگاه مربوطه را مطالعه کنید یا از طریق ایمیل یا تلفن با بخش آموزش یا مالی دانشگاه ارتباط برقرار کنید. اگر به دنبال این هستید که با بهترین دانشگاه های اروپا آشنا شوید به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

پرداخت هزینه دیپازیت فی چگونه است؟

برای پرداخت هزینه‌های Deposit Fee باید از کارت‌های اعتباری بین‌المللی نظیر ویزا‌کارت یا مسترکارت استفاده کنید. البته، استفاده مستقیم از کارت‌های اعتباری بین‌المللی برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست اما شما می‌توانید از سایت‌های پرداخت ارزی نظیر کافه ارز برای پرداخت این هزینه استفاده کنید. برای پرداخت کافی است وارد سایت کافه ارز شده و در آن ثبت‌نام کنید. سپس از طریق خدمات ویزاکارت و مسترکارت سفارش خود را ثبت کرده و در کمترین زمان ممکن آن را نهایی کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی مفهوم دیپازیت پی یا همان ادمیشن فی پرداختیم و تفاوت آن با هزینه اپلیکیشن فی را نیز مورد بررسی قرار دادیم. به طور کلی، دیپازیت فی برای این از شما دریافت می‌شود که صندلی شما در دانشگاه مربوطه رزرو نگه داشته شود. در بیشتر مواقع و با توجه به قوانین دانشگاه، این هزینه پس از ثبت‌نام حضوری در دانشگاه به دانشجو برگردانده می‌شود. علاوه بر این، اگر به هر دلیلی پس از پرداخت دیپازیت فی، از ثبت‌نام در دانشگاه منصرف شدید، امکان ریفاند دیپازیت فی وجود دارد. برای پرداخت هزینه دیپازیت فی می‌توانید از سرویس‌ کارت‌‌های اعتباری بین‌المللی کافه ارز استفاده کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *