وبلاگ

/

/

دارک وب چیست و چه ارتباطی با ارزهای دیجیتال دارد؟

دارک وب چیست و چه ارتباطی با ارزهای دیجیتال دارد؟

۳ دی ۱۴۰۱

دارک وب:وب تاریک یا همان Dark Web به بخشی از اینترنت گفته می‌شود که امکان دسترسی به آن از مرورگرهای عادی مثل گوگل یا فایرفاکس امکان‌پذیر نیست. چیزی که ما از اینترنت می‌شناسیم محدود به وبسایت‌های خبری، شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های ویدیویی و بازی است. اما دهکده جهانی اینترنت لایه‌های پنهانی نیز دارد که انواع و اقسام فعالیت‌های مجرمانه نظیر قاچاق مواد مخدر یا خرید و فروش اسلحه در آن انجام می‌شود. پرداخت های ارزی که یکی از انواع آن خرید و فروش ارز دیجیتال به شمار می‌رود نیز در رشد دارک وب تاثیر بسزایی داشته است به گونه‌ای که اوج محبوبیت وب تاریک با پیدایش بیت کوین همراه بود. در حقیقت، افرادی که کسب و کار‌های مجرمانه در دارک وب انجام دارند برای ناشناس ماندن از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین استفاده می‌کنند. البته، پرایوسی کوین‌ها یا همان ارزهای دیجیتال خصوصی از محبوبیت بسیار بالایی در دارک وب برخوردار هستند.

دارک وب چیست؟

دارک وب چیست

ذهن ما با شنیدن واژه دارک وب به صورت ناخودآگاه یاد فعالیت‌های مجرمانه و ترسناک می‌افتد، اما اصلاً چرا باید یک همچین فضایی وجود داشته باشد و آدم‌ها چرا باید به دنبال ورود به دارک وب باشند؟ به نظر شما سایت‌ های دارک وب چه خصوصیاتی دارند و ورود به dark web از چه طریقی امکان‌پذیر است؟ شاید اصلاً از خود بپرسید ارتباط بین دارک وب و ارزهای دیجیتال چیست؟ برای شروع باید به این نکته اشاره کنیم که اینترنت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و چیزی که ما هر روز می‌بینیم تنها یک قسمت از آن است.

همانطور که می‌دانید دنیای اینترنت بی پایان است و میلیون‌ها وب‌سایت و سرور به صورت شبانه‌روزی در دنیا مشغول فعالیت هستند. بخشی که ما از اینترنت می‌بینیم همه آن نیست و اگر بخواهیم کل فضای اینترنت را به یک کوه یخی تشبیه کنیم، چیزی که ما قادر به مشاهده آن هستیم تنها نوک این کوه یخی است. این بخش از اینترنت به سرفیس وب (Surface Web) معروف است و ما می‌توانیم آن را از طریق مرورگرهای عادی نظیر گوگل و فایرفاکس مشاهده کنیم. دامنه‌های فعال در سرفیس وب معمولاً دارای پسوندهای com. یا org. هستند و در مورتوهای جستجوی گوگل یا فایرفاکس ایندکس شده‌اند.

به طور کلی هر چیزی که در اینترنت قابل مشاهده است را می‌توان جزو سروفیس وب در نظر گرفت. از نظر ما، سرفیس وب خیلی بزرگ است اما بد نیست بدانید که تمام چیزی که ما مشاهده می‌کنیم تنها 5 درصد از فضای اینترنت را تشکیل می‌دهد. فضای زیرین سرفیس وب که از دید کاربران عادی مخفی است را دیپ وب (Deep Web) می‌نامند. سهم دیپ وب از اینترنت خیلی زیاد است به گونه‌ای که حدود 90 درصد محتوای موجود در اینترنت متعلق به دیپ وب است. دیپ وب بدنه یک کوه یخی است که در زیر آب مخفی شده است. دیپ وب انقدر وسیع و بزرگ است که نمی‌توان تعداد صفحات وب موجود در آن را محاسبه کرد.

بیشتر بخوانید: Web 3 چیست

آدرس سایت دارک وب

برای مثال، محتوای حساس و خصوصی نظیر اطلاعات بانکی، ایمیل و اشتراک وبسایت‌های فروشگاهی که توسط موتورهای جستجو ایندکس نمی‌شوند را نیز می‌توان به عنوان بخشی از دیپ وب در نظر گرفت. به طور کلی دیتابیس‌ها و شبکه‌های داخلی سازمانی (اینترانت) که از دید موتورهای جستجوگر پنهان می‌مانند، دو بخش اصلی دیپ وب محسوب می‌شوند. کنجکاوی بیش از حد در فضای دیپ وب ممکن است برای کاربران خطرناک باشد. بیشتر افراد در دیپ وب ذنبال خرید غیرقانونی اشتراک پلتفرم‌های پخش موزیک یا فیلم و سریال می‌گردند. اما برخی از کاربران پای خود را بیشتر از گلیمشان دراز کرده و به دنبال محتوای مجرمانه هستند. در حقیقت، این کاربران به آخرین قسمت دیپ وب یعنی دارک وب وارد می‌شوند.

سایت های دارک وب با مرورگرهای معمولی مثل گوگل و بینگ قابل دسترسی نیستند. آدرس سایت دارک وب به شکلی نیست که با جستجوی عادی بتوانید به آن وارد شوید. آدرس سایت اصلی دارک وب با پسوند onion. نوشته می‌شود و تنها از طریق مررورگر Tor قابل دسترسی هستند. مرورگر Tor مخفف اصطلاح The Onion Routing به معنی «مسیریابی پیازی» است و برای ارتباط بین سیستم کامپیوتری و دارک وب از آی پی آدرس‌های تصادفی موسوم به Node استفاده می‌کند. تعداد وبسایت‌های موجود در فضای دارک وب خیلی زیاد نیست و طبق آمار که خیلی نمی‌توان به آن اکتفا کرد، حدود 7 هزار وبسایت در dark web وجود دارد.

در نظر داشته باشید که هدف از تهیه این محتوا آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات مربوط به حوره کریپتوکارنسی بوده و به هیچ وجه تشویق‌کننده کاربران برای ورود به فضای دارک وب نیست.

چگونه وارد دارک وب شویم؟

مهمترین ویژگی دارک وب، قابلیت ناشناس ماندن و غیرقابل ردیابی بودن فعالیت کاربران در آن است. ورود به dark web از طریق مرورگر Tor امکان‌پذیر است و برای این‌ کار باید آدرس وبسایت را به صورت کامل در اختیار داشته باشید چون از طریق جستجوی اینترنتی قابل ردیابی نیستند. مرورگر تور در دهه 90 میلادی توسط آزمایشگاه متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا طراحی گردید. بیشتر کاربران از مرورگر تور برای ناشناس ماندن و دستگیر نشدن توسط سازمان‌های سیاسی یا دولتی استفاده می‌کنند. برای مثال، ادوارد اسنودن برای افشای مدارکی علیه سازمان امنیت ملی آمریکا و ارسال مدارک به رزونامه‌ گاردین از مرورگر تور استفاده کرد. استفاده از دارک وب حتی از روی کنجکاوی در بسیاری از کشورها ممنوع است و خرید از دارک وب نیز معمولاً باعث دستگیری افراد می‌شود. دارک وب در ایران نیز غیرقانونی است و ورود به آن برای شما مشکلات قانونی سختگیرانه‌ای را در پی خواهد داشت.

ورود به dark web

حالا که با مفهوم دارک وب آشنا شدید، بد نیست بدانید که محبوبیت dark web با پیدایش بیت کوین بود. در حقیقت، ارزهای دیجیتال نقش حیاتی در فعالیت دارک وب بازی می‌کند چون عملاً همه چیز باید در دارک وب ناشناس بماند. فلسفه پیدایش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال به خصوص پرایوسی کوین ها (Privacy Coin) ها نیز ناشناس ماندن است، بنابراین بهترین گزینه مبادلات بین کسب و کارهای غیرقانونی موجود در دارک وب، ارزهای دیجیتال به شمار می‌روند. در ادامه با مرور تاریخچه دارک وب، تاثیر کریپتوکارنسی بر روی آن را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دارک وب و ارزهای دیجیتال

چگونه وارد دارک وب شویم

پیدایش وب تاریک به سال 1969 برمی‌گردد. زمانی که وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت که شبکه‌ کامپیوتری تعاملی تاسیس کنید. این شبکه که به آرپانت (Arpnet) نام داشت که 20 سال بعد به اینترنت تغییر نام داد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت. ظهور اینترنت نخستین قدم برای پیداش دارک وب بود. البته، ناشناس ماندن کاربران و راه اندازی ارز دیجیتالی خارج از کنترل دولت‌ها و سازمان‌های مالی، دیگر پیش‌نیازهای فعالیت dark web بود. مرورگر Tor مشکل پنهان ماندن هویت کاربران را حل کرد. اما همه چیز از سال 2009 و ایده جادویی ساتوشی ناکاموتو رنگ دیگری به خود گرفت. البته، یکسال طول کشید که اولین تراکنش با بیت کوین (خرید دو پیتزا به مبلغ 10 هزار بیت کوین) ثبت شود.

اولین بازار سیاه موجود در dark web به نام سیلک رود (Silk Road) در سال 2011 شروع به فعالیت کرد. موسس این وب‌سایت راس اولبریکت فردی لیبرال بود و اعتقاد داشت که همه مردم باید هر چه می‌خواهند را به صورت آزادانه خریداری کنند. در حقیقت، کاربران می‌توانستند هر چیزی به جز اسلحه را در سیلک رود خرید و فروش کنند. وبسایت فروشگاهی سیلک رود موفقیت خود را مدیون بیت کوین و مرورگر تور بود چون هم تراکنش‌ها و هم هویت کاربران را از دید سازمان‌های دولتی و امنیتی مخفی نگه می‌داشت. به همین دلیل خیلی بیراه نبود که سیلک رود به سرعت به پاتوق خلافکاران برای خرید و فروش مواد مخدر و اسلحه تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: کوییک سواپ چیست

در واقع، اگرچه بلاکچین بیت کوین به صورت نیمه متمرکز فعالیت می‌کند اما به نظر می‌رسد به خاطر قدمت بیشترش هنوز هم شماره یک ارزهای دیجیتال مورد استفاده در darkweb است. البته پرایوسی کوین‌ها یا همان ارزهای پیگیر گریز گزینه‌های بهتری نسبت به بیت کوین هستند که از محبوبیت بالایی در وب تاریک برخوردار هستند. در واقع، پرایوسی کوین ها علاوه بر این که اطلاعات مربوط به حریم خصوصی کاربران را حفظ می‌کنند، تاریخچه تراکنش‌ها و آدرس مبدا و مقصد جابجایی را نیز حذف می‌کنند. در ادامه 2 مورد از بهترین پرایوسی کوین‌ها را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ارز دیجیتال مونرو

سایت اصلی دارک وب

رمز ارز مونرو با علامت اختصاری XMR یک ارز دیجیتال غیر متمرکز است که به پروتکل‌های امنیتی سطح بالایی مجهز شده است. شعار اصلی مونرو به حفظ اطلاعات شخصی و حساس کاربران مربوط می‌شود، بنابراین اکوسیستم آن از نظر حفظ حریم خصوصی حتی بالاتر از بیتکوین و اتریوم قرار دارد. قابلیت امضاهای حلقوی (Ring Signatures) باعث شده است که رمز ارز مونرو به عنوان بهترین پرایوسی کوین قلمداد شود. علاوه بر این، ویژگی تراکنش حلقوی (RingCT) نیز باعث می‌شود که مبلغ تراکنش‌ها مخفی باقی بمانند.

ارز دیجیتال زی کش

ارز Zcash با نماد ZEC یک اکوسیستم غیرمتمرکز است که بر روی یک بلاکچین اختصاصی فعالیت می‌کند. بد نیست بدانید که زی کش بر پایه بیت کوین کدنویسی شده است اما ویژگی نیمه ناشناس بوذن BTC در آن وجود ندارد. قابلیت اثبات هیچ‌آگاهی (Zero_Knowledge Proof) به کار گرفته شده در زی کش باعث می‌شود که تمام تراکنش‌های انجام شده در بستر این شبکه بدون آدرس مبدا، آدرس مقصد و میزان تراکنش باقی بمانند. البته، به خاطر داشته باشید که قابلیت مخفی شدن در زی کش، به عهده خود کاربران است و به صورت پیش‌فرض بر روی تراکنش‌ها اعمال نخواهد شد.

کلام پایانی

هدف از گردآوری امطلب فوق این بود که شما با بخش‌های مختلف اینترنت آشنا شده و از ارتباط ارزهای دیجیتال بر روی این پدیده دیجیتال نیز آگاه شوید. دارک وب بخش مخفی اینترنت است که ابتدا برای مقابله با سانسور و افشای اسناد محرمانه شروع به کار کرد اما رفته رفته به مکانی برای انجام معامکلات غیرقانونی و مجرمانه تبدیل شد. پیدایش دارک وب و بیت کوین به یکدیگر گره خورده است چون بدون ظهور سیستم پرداختی ناشناس و غیرمتمرکزی نظیر بیت کوین، وب تاریک هیچ وقت نمی‌توانست شروع به فعالیت کند.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *