وبلاگ

/

/

کوییک سواپ چیست و چرا محبوبیت بیشتری از یونی سواپ دارد؟

کوییک سواپ چیست و چرا محبوبیت بیشتری از یونی سواپ دارد؟

۱۱ دی ۱۴۰۱

کوییک سواپ (QuickSwap) : یک بازارگردان خودکار در شبکه پالیگان است. این بازارگردان یک رونوشت از یونی سواپ است که همان مدل از استخر نقدینگی را ارائه می‌دهد. کاربران جفت ارزها را به استخرهای نقدینگی اضافه کرده و درصدی از کارمزد افرادی که با استفاده از استخرها، توکن‌های خود را سواپ می‌کنند، دریافت می‌کنند. کوییک سواپ به دلیل سرعت بالا و کارمزد پایین در شبکه پالیگان با محبوبیت بالایی در بازار رمز ارزها مواجه شده است. این بازارگردان با بلاکچین اتریوم سازگاری داشته و به شما امکان سواپ توکن‌های ERC20 را می‌دهد اگر می‌خواهید انواع پرداخت ارزی از جمله خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام دهید، در وبسایت کافه ارز و احراز هویت می‌توانید به صورت آنی تمام سرویس‌های ارزی خود را انجام دهید. البته همیشه ریسک ضررهای موقت وجود دارد. ارز اختصاصی کوییک سواپ، کوییک (Quick) نام دارد. شما می‌توانید این ارز را در صرافی بایننس خرید و فروش کنید. همچنین می‌توانید آن را با استفاده از استخرهای نقدینگی در کوییک سواپ، با توکن‌های دیگر سواپ کنید.

کوییک-سواپ-

معرفی کوییک سواپ

بازارگردان‌های خودکار مانند کوییک سواپ در حوزه مالی غیرمتمرکز (دیفای)، بسیار محبوب هستند. مدل یونی سواپ در بلاکچین‌های مختلف و پلتفرم‌های لایه ۲ به یک استاندارد تبدیل شده است. کوییک سواپ کاربردی مشابه با یونی سواپ دارد اما به جای اتریوم، بر بستر شبکه پالیگان ساخته شده است. گرچه این بازارگردان یک فورک از یونی سواپ است اما تفاوت‌های کلیدی بین این دو موجب شده که کوییک سواپ بیشتر با استقبال کاربران مواجه شود.

کوییک سواپ چیست؟

کوییک سواپ (QuickSwap) یک فورک از یونی سواپ است که توسط نیک ماج و سامیپ سینگانیا بر بستر پلتفرم بلاکچین پالیگان ساخته شده است و تجربه یک صرافی غیرمتمرکز را با استفاده از مدل بازارگردان خودکار برای کاربرانی که توکن این صرافی را دارند، فراهم می‌کند. این صرافی فاقد order book است چون کاربران در داخل استخرهایی که استخر نقدینگی نام دارند خرید و فروش می‌کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از کوییک سواپ، زمانی که برای توکن‌های ERC20 یک استخر نقدینگی وجود داشته باشند، آن‌ها را از اتریوم به پالیگان تعویض کنند. هر کسی می‌تواند با ارائه یک جفت ارز برای دریافت هزینه تراکنش از سایر کاربران، یک استخر نقدینگی ایجاد کند.

ظاهر، احساس و تجربه کوییک سواپ تقریبا شبیه به یونی سواپ است. کاربران می‌توانند ارزهای خود را بدون ایجاد حساب کاربری یا کامل کردن مراحل احراز هویت، خرید و فروش کنند. تمام چیزی که نیاز دارید یک کیف پول برای وصل شدن به پلتفرم و یک MATIC برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها است. این پلتفرم اوپن سورس (منبع باز) بوده و از کدهای بازبینی شده یونی سواپ با سطوح بالای اعتماد و امنیت استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: Web 3 چیست

پالیگان (MATIC) چیست؟

پالیگان (که قبلا MATIC نامیده می‌شد) یک زیرساخت برای ایجاد شبکه‌های سازگار با اتریوم است. این بلاکچین‌های می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته، اکوسیستم لایه ۲ از بلاکچین‌های بهم پیوسته ایجاد کنند. شبکه پایگان زنجیره فرعی و رسمی پروژه است که با مکانیسم اجماع اثبات سهام کار می‌کند. محبوبیت شبکه پالیگان به دلیل سرعت بالا و کارمزد پایین آن است. هزینه تراکنش‌ها با توکن‌های متیک پرداخت می‌شوند. به دلیل این‌که شبکه با ماشین مجازی اتریوم سازگاری دارد، برنامه‌نویسان می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فعلی مانند یونی سواپ را در این زنجیره فرعی، فورک کنند.

کوییک-سواپ

چرا به جای یونی سواپ از کوییک سواپ استفاده کنیم؟

بسیاری از کاربران پالیگان را به دلیل سرعت بالای پردازش تراکنش‌های و هزینه بسیاری پایین کارمزدها ترجیح می‌دهند. تامین‌کنندگان نقدینگی و سواپ کنندگان از کدهای بازبینی شده یونی سواپ استفاده کرده و مزیت پشتیبانی از توکن‌های ERC20 توسط شبکه پالیگان را هم دارند. یکی از مزایای بزرگ این شبکه توانایی خرید و فروش توکن‌های ERC20 با یک پل ساده و حذف کارمزدهای بالای اتریوم است. بنابراین کوییک سواپ تعادل خوبی بین سازگاری اتریوم، سهولت استفاده و مقرون به صرفه بودن ایجاد می‌کند.

طرز کار این بازارگردان چگونه است؟

کوییک سواپ از مدل AAM برای ایجاد استخرهای نقدینگی که کاربران برای سواپ کردن به آنها دسترسی دارند، استفاده می‌کند. کاربران به عنوان گیرنده و دهنده معامله نمی‌کنند بلکه با یک قرارداد هوشمند با هم تعامل دارند. هر کسی می‌تواند با سهام‌گذاری یک جفت ارز با مقدار برابر یک استخر نقدینگی ایجاد کند. در مقابل، تامین‌کنندگان نقدینگی یک استخر نقدینگی دریافت می‌کنند که به عنوان رسیدی برای سهم آن‌ها از استخر عمل می‌کنند. این استخرها وقتی توکن‌های اولیه برداشت شوند، می‌سوزند. می‌توانید استخر خود را به شخص دیگری منتقل کنید تا از آن برای کشت سود استفاده کنند کارمزدها پیوسته در استخر مجددا سرمایه‌گذاری شده و برای شما سود مرکب به همراه خواهد داشت.

مدل AMM کوییک سواپ به تامین‌کنندگان نقدینگی ۰.۳ درصد از کارمزد را بر اساس مقدار نقدینگی که ایجاد کرده‌اند، پاداش می‌دهد. قیمت توکن‌ها بر اساس order book تعیین نمی‌شود بلکه از طریق فرمولی که «بازارگردان ثابت محصول» نام دارد مشخص می‌شود. بیایید استخر نقدینگی ETH/DAI را به عنوان مثال در نظر بگیریم. ETH را به عنوان x و DAI را به عنوان y در نظر بگیرید. با فرمول بازارگردان ثاب محصول، x و y با هم ضرب می‌شوند تا یک عدد ثابت یعنی K را ایجاد کنند که نمی‌تواند تغییر کند: x*y = k

بیشتر بخوانید: پای نتورک چیست؟

استخر نقدینگی یک نرخ تبدیل در اختیار شما قرار می‌دهد که در مثال ما این نرخ 3000 DAI (y) برای 1 ETH (x) است. وقتی شما ۳۰۰۰ عدد از DAI برای استخر تامین کرده و یک ETH خارج کنید، موجودی DAI بیشتر و موجودی ETH کمتر می‌شود. این عمل باعث شده قیمت ETH افزایش پیدا کند چون k ثابت است. به عبارت دیگر، شما از DAI برای خرید ETH استفاده می‌کنید. هر چقدر ETH بیشتری از استخر خارج شود، قیمت آن در مقایسه با DAI افزایش می‌يابد. نمودار زیر رابطه بین مقدار این دو توکن را نشان می‌دهد:

نمودار اتریوم و DAI

ضرر موقت چیست؟

ضرر موقت به ریسک احتمالی برای هر فرد گفته می‌شود که به تامین نقدینگی برای استخر نقدینگی می‌پردازد. اگر قیمت توکن‌های نسبت به زمانی که شما آنها را به استخر اضافه می‌کنید تغییر کنید، در نهایت ارزش دلاری پول شما در زمان برداشت کمتر خواهد بود. توجه داشته باشید که این شرایط در زمانی رخ می‌دهد که قیمت‌ها افزایش یا کاهش داشته باشد. ضرر موقت است چون تنها زمانی مشخض می‌شود که شما سرمایه خود را از استخر نقدینگی خارج کنید. اگر قیمت‌ها به سطح اولیه خود برگردند، ضرر موقت هم خنثی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دارک وب چیست و چه ارتباطی با ارزهای دیجیتال دارد

کوییک سواپ چگونه کسب درآمد می کند؟

کوییک سواپ برخلاف صرافی‌های متمرکز با دریافت کارمزد از کاربران کسب درآمد نمی‌کند. تامین‌کنندگان نقدینگی تنها کسانی هستند که هزینه تراکنش را دریافت می‌کنند. درست مانند یونی سواپ، ۰.۳ درصد از کارمزد هر سواپ که در استخر نقدینگی انجام شده باشد به آن‌ها کوییک سواپ خواهد گرفت. شما می‌توانید هر زمان که بخواهید این کارمزدها را دریافت کرده یا آنها را دوباره سرمایه‌گذاری کنید. کارمزدی که دریافت می‌کنید برابر با میزان سهم شما در نقدینگی کلی است.

طرز استفاده از QuickSwap

شما می‌توانید با استفاده از مرورگر دسکتاپ یا گوشی موبایل خود به کوییک سواپ دسترسی داشته باشید. همیشه مطمئن شوید که از لینک quickswap.exchange استفاده می‌کنید. شما می‌توانید با پرداخت کارمزد، ارزهای خود را در یکی از استخرهای نقدینگی، سواپ کنید.

۱. از مرورگر موبایل یا دسکتاپ خود وارد آدرس quickswap.exchange شوید.

۲. کیف پول خود را وصل کنید. باید یا از افزونه کیف پول در مرورگر دسکتاپ یا از اپلیکیشن کیف پول استفاده کنید. متامسک و تراست والت هر دو گزینه‌های خوبی برای این کار هستند. کیف پول شما باید از شبکه پالیگان پشتیبانی کند.

۳. مطمئن شوید که برای سواپ کردن توکن‌ها روی تب Swap قرار دارید.

۴. توکنی که می‌خواهید سواپ کنید و توکنی که می‌خواهید دریافت کنید را انتخاب کنید. در این مثال، ما MATIC را با PBNB سواپ می‌کنیم.

سواپ کردن در کوییک سواپ

۵. روی Swap کلیک کنید.

۶. تراکنش را در پنجره‌ای که باز می‌شود بررسی کرده و درخواست آن را در کیف پول خود تایید کنید.

ارز دیجیتال کوییک سواپ (QUICK)

ارز دیجیتال کوییک سواپ (QUICK) در صرافی بایننس لیست شده است. شما در حال حاضر نمی‌توانید این ارز را با کارت اعتباری یا کارت بدهی خریداری کنید اما می‌توانید آن را با توکن‌های دیگر تعویض کنید. بایننس جفت‌های BNB، BTC، BUSD و USDT را برای این ارز ارائه می‌دهد:

جفت ارزهای کوییک در بایننس

اگر در حال حاضر هیچ ارزی ندارید که با کوییک عوض کنید می‌توانید از خدمات کارت اعتباری و کارت بدهی در تب Buy Crypto در صفحه اول بایننس استفاده کنید:

خرید ارز با کارت اعتباری در بایننس

وقتی کمی BUSD، BNB، BTC داشتید به صفحه کلاسیک صرافی رفته و جفتی که می‌خواهید را در گوشه بالا سمت چپ انتخاب کنید. می‌توانید از ویژگی جستجو برای راحت‌تر پیدا کردن گزینه مورد نظر خود استفاده کنید:

خرید کوییک در بایننس

در مثال ما، ما از جفت ارز کوییک و BUSD استفاده می‌کنیم. در سمت راست صفحه، مقداری BUSD که می‌خواهید خریداری کنید را وارد کنید. سریع‌ترین روش برای خرید QUICK از روش Market در بازار اسپات است. با این روش می‌توانید با قیمت لحظه‌ای، خرید کنید:

خرید در حالت Market

در نهایت روی Buy کلیک کرده و سفارش خود را ثبت کنید و جزئیات را ثبت کنید.

فروش ارز دیجیتال کوییک در بایننس

فروش کوییک در بایننس هم بسیاری از مراحل بالا را شامل می‌شود. کوییک‌های شما باید در کیف پول اسپات شما باشد بنابراین اگر در کیف پول دیگر قرار دارند آن‌ها را به کیف پول اسپات خود منتقل کنید:

انتقال کوییک به کیف پول اسپات

وارد صفحه کلاسیک صرافی شده و جفت ارزی که می‌خواهید خرید و فروش کنید را در گوشه سمت چپ بالای صفحه انتخاب کنید. می‌توانید از قابلیت جستجو استفاده کنید که در مقال ما، جفت ارز مورد نظر، کوییک و BUSD است:

انتخاب جفت ارز

سریع‌ترین روش برای فروش کوییک با قیمت لحظه‌ای، به روش market است. در گوشه سمت راست، در تب Spot، گزینه Market را انتخاب کرده و مقدار کوییکی که می خواهید بفروشید را وارد کنید و دکمه Sell را کلید کنید:

فروش کوییک در روش مارکت

از آنجایی که انجام مبادلات در صرافی‌های خارجی با مشکلاتی همراه است، کاربران ایرانی می توانند از صرافی‌های معتبری همچون کافه ارز به انجام مبادلات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. کافه ارز با سال‌ها تجربه توانسته دشواری‌های مبادلات ارزهای دیجیتال را از میان برداشته و خرید و فروش رمز ارزها را به صورت اتوماتیک برای کاربران خود فراهم کند.

5/5 - (6 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *