وبلاگ

/

/

ارز رمزنگاری شده چیست؟ 🔐 | انواع مختلف ارزهای رمز نگاری شده

ارز رمزنگاری شده چیست؟ 🔐 | انواع مختلف ارزهای رمز نگاری شده

۲۲ آذر ۱۴۰۱

ارز رمزنگاری شده

ارز رمزنگاری شده: رمزنگاری در ارزها به این معنی است که یک دارایی در بستر فضای دیجیتال به صورت رمزنگاری شده پردازش شده و قابلیت نگه‌داری و خرید و فروش پیدا خواهد کرد. ارز رمزنگاری یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) از دل همین مفهوم بیرون می‌آید. ارز رمزنگاری شده در ایران و سراسر جهان خیلی محبوبیت دارد چون در وهله اول، تورم تاثیری بر روی آن ندارد و در وهله دوم، خرید و فروش آن به صورت کاملاً ناشناس انجام خواهد شد. در این مطلب قصد داریم، ارزهای رمزنگاری شده را مورد بررسی قرار داده و انواع مختلف آن را نیز مرور خواهیم کرد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. بازار کریپتوکارنسی با تمام نوسانات و ریسک‌ها یکی از روش‌های پرداخت ارزی محسوب می‌شود، بنابراین اگر قصد خرید و فروش ارز دیجیتال را دارید، می‌توانید در کافه ارز ثبت نام و سپس احراز هویت کنید.

ارز رمزنگاری شده چیست؟

ارز رمزنگاری شده (Cryptocurrency) یک دارایی دیجیتال و مجازی است که امنیت آن از طریق تکنولوژی رمزنگاری یا کریپتوگرافی (Cryptography) تامین می‌شود، به گونه‌ای که جعل و دوبار خرج کردن (Double Spending) آن عملاً غیرممکن خواهد شد. بیش‌تر ارزهای دیجیتال، شبکه‌هایی غیرمتمرکز هستند که مبتنی بر فناوری بلاک‌چین (Blockchain) فعالیت دارند. بلاک‌چین در واقع یک دفتر توزیع کل (Distributed Ledger) است که توسط شبکه‌ای از کامپیوترهای مختلف یا همان نودها (Nodes) اداره می‌شود. به طور کلی، تعریف ارز رمزنگاری شده به زبان ساده در یک جمله این‌ چنین است؛ ارزهای دیجییتال، دارایی هستند که توسط یک نهاد مرکزی اداره نمی‌شوند و دولت‌ها و سازمان‌های دولتی کنترلی بر روی آن ندارند.

ارز رمزنگاری شده به زبان ساده
مفهوم رمزنگاری

ارز رمزنگاری شده یک دارایی دیجیتال محسوب می‌شود که مبتنی بر یک شبکه فعالیت دارد. این شبکه مرکزیت ندارد و بین تعداد بسیار زیادی سیستم کامپیوتری توزیع شده است. این ساختار غیرمتمرکز، دست موسسات دولتی و نهادهای مرکزی را از آن کوتاه می‌کند. برخی از تحلیل‌گران عقیده دارند که بلاک‌چین و تکنولوژی‌های مرتبط با آن در نهایت باعث اختلال در حوزه‌های مالی و قانون‌گذاری می‌شود.

از مزایای رمزارزها می‌توان به سادگی انتقال و سیستم غیرمتمرکز آن اشاره کرد که از بین رفتن آن نقطه تکی شکست (Single Point Of Failure) را عملاً غیرممکن می‌سازد. نقطه تکی شکست، قسمتی از سامانه است که در صورت از کار افتادن آن، کل سامانه از کار باز می‌ایستد. از معایب ارزهای دیجیتال می‌توان به نوسانات زیاد، مصرف زیاد انرژی برای استخراج و استفاده از آن برای مقاصد بزهکاری است.

تحلیل ارزهای رمزنگاری شده

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، ارزهای دیجیتال یک دارایی دیجیتال و مجازی به شمار می‌روند که متکی بر فناوری سیستم رمزنگاری فعالیت می‌کنند. بنابر مقاله‌ای به همین نام در وبسایت Investopedia رمزارزها بدون اتکا به یک نهاد نظارتی و واسطه، امنیت پرداخت‌های آنلاین را تامین می‌کنند. کریپتو یا همان رمز به این معنی است توسعه‌دهندگان آن از تکنیک‌ها و الگوریتم‌های رمزنگاری مختلفی مانند رمزنگاری منحنی بیضوی (elliptical curve encryption) و یا کلیدهای عمومی-خصوصی (Public-Private Pair Keys) برای تامین امنیت داده‌های داخل آن استفاده می‌کنند.

شما می‌توانید ارزهای رمزنگاری شده را استخراج (Mine) کرده و یا از صرافی‌های انلاین خریداری کنید. البته در حال حاضر، تمام فروشگاه‌های اینترنتی قابلیت پرداخت با ارزهای دیجیتال را هنوز به وب‌سایت خود اضافه نکرده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که حتی معتبرترین ارزهای دیجیتال نظیر بیت‌کوین نیز در تراکنش‌های خرد و ریز قابل استفاده نیستند. اما ارزش سربه فلک کشیده ارزهای دیجیتال باعث محبوبیت روزافزون بازار کریپتوکارنسی شده و آن‌ها را بهترین گزینه برای انتقال وجه بین‌المللی تبدیل کرده است.

بلاک‌چین

هسته مرکزی ارزهای دیجیتال، تکنولوژی بلاک‌چین است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، بلاک‌چین به مجموعه‌ای از زنجیره‌های متصل یا یک دفترکل آنلاین گفته می‌شود که هر کدام به صورت مستقل توسط اعضای شبکه احراز هویت می‌شوند. در حقیقت، هر بلاک جدیدی که ساخته می‌شود، قبل از تایید باید توسط یکی از اعضا احراز هویت شود، بنابراین جعل تاریخچه تراکنش‌های بلاک‌چین به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. متخصصان می‌گویند که فناوری بلاک‌چین در صنایع مختلفی نظیر مدیریت زنجیره تامین، رای گیری مجازی و تامین مالی جمعی (Crowdfunding) قابل استفاده است. برخی از موسسات مالی برای کاهش هزینه تراکنش‌ها در حال آزمایش سیستم بلاک‌چین هستند.

ارز رمزنگاری شده بیت کوین

انواع ارزهای رمزنگاری شده

در گذشته مردم برای سرمایه‌گذاری معمولاً بازار بورس و یا موسسات مالی را انتخاب می‌کردند. اما پدیده تورم و قوانین سفت و سخت بانکی مردم را به سمت بازار کریپتوکارنسی جذب کرده است. ارزهای رمزنگاری شده انواع مختلفی دارند که در ادامه دسته‌بندی آن را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

ارز رمزنگاری شده بیت کوین

بیت کوین (Bit Coin) با علامت اختصاری BTC، اولین و معتبرترین ارز دیجیتال دنیای کریپتوکارنسی است. بیت کوین توسط یک شخص یا یک تیم ناشناس به نام ساتوشی ناکوموتو آن را در سال 2008 به دنیا معرفی کرد. سپس بیت کوین در سال 2009 وارد بازار مالی شد و از آن زمان به عنوان محبوب‌ترین و ارزشمندترین ارز دیجیتال در نزد سرمایه‌گذاران بوده است. تعداد کل واحدهای بیت کوین در جهان 21 میلیون واحد است که در حال حاضر 19 میلیون از آن بازار گردش دارد. به عبارت دیگر، هنوز 2 میلیون واحد توکن دیگر برای استخراج باقی مانده است که ماینرها برای انجام این کار، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

رمزنگاری بیت کوین

آلت کوین‌ها

به تمام ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت کوین وارد بازار شدند، آلت کوین (Altcoin) می‌گویند. واژه آلت (Alt) در انگلیسی به معنای جایگزین یا آلترناتیو است و آلت‌کوین‌ها را ارزهای دیجیتال جایگزین بیت کوین نیز می‌نامند. برخی از این آلت‌کوین‌ها در نتیجه فورک (Fork) بیت کوین به وجود آمده‌اند. هر کدام از آلت‌کوین‌ها با هدفی خاصی وارد بازار شده‌اند، برای مثال، اتریوم با ارز دیجیتال بومی خود به نام اتر (Ether) در واقع پلتفرمی‌است که امکان ایجاد قراردادهای هوشمند (Smart Contract) طراحی و ایجاد شده‌‌اند و یا ارز دیجیتال ریپل (XRP) با همکاری بانک‌ها سعی در افزایش سرعت تراکنش‌های مالی دارد. از آلت‌کوین‌های معتبر در بازار همچنین می‌توان به سولانا، لایت‌کوین، تزوس، کاردانو و پولکادات اشاره کرد.

استیبل کوین‌ها

استیبل‌کوین (StableCoin) یا ارز رمزنگاری شده باثبات برای مبارزه با نوسانات شدید آلت‌کوین‌ها طراحی شده‌ است. استیبل کوین یک ارز دیجیتال دارای پشتوانه فیزیکی است. در واقع، به ازای هر یک استیبل کوین که به بازار عرضه می‌شود که واحد ارز فیات مثل دلار آمریکا در بانک به عنوان پشتوانه مالی سپرده‌گذاری می‌شود. بنابراین، قیمت استیبل کوین همواره برابر با یک دلار است.

ارز رمزنگاری شده چیست

میم کوین

میم کوین (Meme Coin) یک ارز دیجیتال است که از میم‌ها و لطیفه‌های رایج در فضای مجازی سرچشمه می‌گیرد. در واقع، رویدادهای پرسر و صدای شبکه‌های اجتماعی باعث تولید میم‌کوین‌‌ها می‌شوند. میم‌کوین‌ها عموماً برای مقاصد خیریه مورد استفادعه قرار می‌گیرند و قیمت بسیار پایینی نیز دارند. از میم‌های معروف می‌توان به بیبی دوج و دوج کوین اشاره کرد.

شت کوین

شت کوین به ارزهای دیجیتالی می‌گویند که ارزش و اعتبار مشخصی در بازار ندارند و نوسانات قیمتی آن عمدتا بر اساس هیجانات موجود در بازار تعیین می‌شود. شت‌‌ها روند ساخت شفافی ندارند و در بیش‌تر اوقات، تیم توسعه‌دهنده آن نیز نامشخص است.

آیا ارزهای رمزنگاری شده قانونی هستند؟

ارزهای فیات (دلار، یورو، یورو، ریال) توسط دولت‌ها و نهادهای مرکزی اداره می‌شوند. به عنوان مثال، ساز و کار دلار زیر نظر ذخیره فدرال بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا تعیین می‌شود. در عوض، ارزهای دیجیتال به هیچ نهادی وابسته نبوده و از طرق هیچ ارگان خصوصی یا دولتی حمایت نمی‌شوند. بنابراین قانون‌مند کردن فعالیت آن‌ها در سیستم‌های بانکی متفاوت در سراسر جهان خیلی دشوار است. البته این موضوع خیلی بر روی میزان مقبولیت آن در بین کاربران ندارد اما برای تعیین قوانین پرداخت و همکاری با درگاه‌های بانکی در دنیا باید قوانینی برای آن تعریف شود.

در سال 2019، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) پیشنهاد داد که معاملات ارزهای دیجیتال بر اساس قانون انتقال اطلاعات (Travel Rule) باید قوانین ضد پولشویی (AML) را برای آن‌‌ها اجرا کرد. در سال 2021، السالوادور اولین کشوری بود که بیت کوین را به عنوان یک واحد پول معتبر پذیرفت. اما کشورهای دیگر هنوز به تصمیم قاطعی برای قانونی اعلام کردن ارزهای رمزنگاری شده نرسیدند. برای مثال، ژاپن ارسال بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته است اما کرو چین به طور کلی فعالیت ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده است.

ارز رمزنگاری شده در ایران
ارز رمزنگاری شده در ایران

اتحادیه اروپا نیز بیت کوین را به عنوان یک دارایی معتبر قبول کرده است. ایالات متحده آمریکا هم بیت کوین و اتریوم را به عنوان اوراق بهادار پذیرفته و آن‌ها را به بورس کلای شیکاگو (Chicago Mercantile Exchange) اضافه کرد. ایالات متحده امریکا هرگونه سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارزهای دیجیتال را مشمول مالیات قرار داده است. در حقیقت، میزان مالیات بر اساس حجم دارایی و مدت زمان نگه‌داری آن تعیین می‌شود.

ارز رمزنگاری شده در ایران

فعالیت ارزهای دیجیتال در ایران ممنوع نیست اما کاملاً مجاز بودن آن نیز هنوز شفاف نیست. البته ماینینگ، تاسیس صرافی و نگهداری از ارزهای دیجیتال برای مردم ایران امکان‌پذیر است بنابراین با مطالعه کامل قوانین می‌توانید به راحتی در بازار کریپتوکارنسی فعالیت کنید. اگر قصد دارید در این بازار هیجان‌انگیز فعالیت داشته باشید، می‌توانید با ثبت نام و احراز هویت در وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه ارز، به راحتی نعاملات خود را انجام دهید.

کلام آخر

ارزهای رمزنگاری شده به دارایی مجازی و آنلاین گفته می‌شود که دچار تورم نمی‌شوند و خرید و فروش آن‌ها تحت نظر هیچ ارگان مالی یا واسطه دولتی نیست. امنیت این تکنولوژی نوظهور از طریق بلاک‌چین تامین می‌شود. ارزهای رمزنگاری شده انواع مختلفی از قبیل بیت کوین، آلت کوین و میم کوین دارند که هر کدام را به صورت مختصر بررسی کردیم. قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت است، برای مثال قوانین در کشور چین خیلی سختگیرانه و در کشور ژاپن ساده‌تر هستند. برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال ایران، می‌توانید با مطالعه و تحقیق درباره این حوزه، به راحتی فعالیت خود را از طریق وبسایت کافه‌ارز آغاز کنید.

 

4.9/5 - (22 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *