وبلاگ

/

/

معرفی ریپل؛ آشنایی کامل با Ripple و ارز دیجیتال XRP

معرفی ریپل؛ آشنایی کامل با Ripple و ارز دیجیتال XRP

۱۵ فروردین ۱۴۰۳

ریپل: اگر کمی با بازار ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، حتماً نام ارز دیجیتال ریپل (Rippple) را شنیده‌اید. ریپل در اصل یک شبکه بلاک‌چینی است که یک ارز دیجیتال بومی به نام XRP دارد. البته، در یک کلام اگر بخواهیم ریپل را توضیح دهیم، باید بگوییم که Ripple با دیگر پروژه‌های ارز دیجیتال تفاوت اساسی دارد. ما تصمیم گرفتیم که مقاله‌ای در رابطه با ارز دیجیتال ریپل اماده کنیم و تمام جوانب و ویژگی‌های آن را با زبان ساده توضیح دهیم. در ادامه با کافه ارز همراه باشید که توضیح دهیم ریپل چیست و شبکه‌های آن چه کاربردهایی دارد. همچنین، شما می‎‌توانید در صرافی کافه ارز برای خرید و فروش ارز دیجیتال اقدام کنید.

شبکه ripple و ارز دیجیتال xrp

ریپل چیست؟

ابتدا باید به این موضوه اشاره کنیم که ریپل هم یک پلتفرم بلاک‌چین است و هم یک ارز دیجیتال. شرکت توسعه‌دهنده آن ریپل لبز (Ripple Labs) نام دارد که دفتر اصلی آن در ایالت سانفرانسیسکوی آمریکا واقع شده است. اکثر پروژه‌های ارز دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم با هدف حذف بانک‌ها راه‌اندازی شده‌اند؛ اما ریپل این‌گونه نیست. ریپل با این هدف معرفی شد که عملکرد بانک‌ها را بهتر کند و مردم بتوانند در فضایی غیرمتمرکز انتقال وجه بین‌المللی و بین‌بانکی را تسریع ببخشد. در حقیفت، ریپل می‌خواست به نسخه غیرمتمرکز شبکه بانکی بین‌المللی سوئیفت (SWIFT) تبدیل شود.

ریپل لبز چندین محصول و سرویس برای بانک‌ها و سازمان‌های مالی طراحی کرده است که ارز دیجیتال XRP یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر توضیح دهیم، باید بگوییم که وقتی شما ارز دیجیتال XRP خریداری می‌کنید، در واقع، بر روی یکی از محصولات آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید، نه خود آن. پس، شاید از خود بپرسید که آیا ریپل با XRP فرق دارد؟ در جواب باید بگوییک بله. تعجب نکنید، در ادامه تفاوت آن دو را توضیح می‌دهیم.

خرید ارزدیجیتال

تفاوت ریپل با XRP

هر فردی که نام ریپل را می‌شنود، بدون شک به اولین چیزی که فکر می‌کند، ارز دیجیتال XRP است، اما باید در نظر داشته باشید که شبکه ریپل با ارز دیجیتال XRP کمی فرق دارند. علاوه بر این، ماهیت ریپل با دیگر شبکه‌های بلاک‌چینی نظیر اتریوم و بیت‌کوین نیز متفاوت است. جالب است نه؟ در واقع، زمانی که شما یک ارز دیجیتال مانند اتریوم خریداری می‌کنید، در حال سرمایه‌گذاری بر روی شبکه اتریوم هستید. یا اگر بیت‌کوین بخرید، دارید پول خود را در شبکه بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنید. قضیه جایی جالب می‌شود که شما با خرید XRP الزاماً بر روی شبکه ریپل سرمایه‌گذاری نمی‌کنید. البته، وقتی کاربران ارزهای دیجیتال به ریپل اشاره می‌کنند، منظورشان همان ارز دیجیتال XRP است، اما برای درک بهتر باید بدانیم که این دو موضوع از نظر تئوری و عملی با یکدیگر تفاوت دارند.

هدف Ripple چیست؟

در یک کلام می‌توان گفت که هدف ریپل کاملاً در تضاد با ارز دیجیتال بیت‌کوین است. ریپل قصد دارد که شبکه‌ پرداخت امن، سریع و غیرمتمرکز برای بانک‌ها و موسسات مالی در سراسر جهان توسعه دهد. همان‌طور که می‌دانید،بیت‌کوین با هدف ارائه تراکنش‌‌های مالی بدون واسطه و حذف بانک‌ها از این فرآیند به روی کار آمد. در طرف دیگر، ریپل خیلی با بانک‌ها مشکل ندارد و آن‌ها را به خودی‌خود بد نمی‌پندارد. البته، ریپل مشکل کار را نحوه عملکرد بانک‌ها می‌داند که باعث بروز مشکلاتی در زمینه انتقال و پرداخت‌های بین‌المللی می‌شود.

ریپل محصولات بانکی غیرمتمرکز ارائه می‌کند و هدفش از این کار، ارائه راه‌حل دائمی برای تبادلات مالی بین‌المللی است. جالب است بدانید که سالانه مبلغی معادل 160 تریلیون دلار در سراسر جهان از طریق شبکه بانکی جابجا می‌شود. در این میان، ریپل قصد دارد با تسهیل این روند، به مردم سراسر جهان در انتقال پول کمک کند. در حقیقت، بانک‌ها و موسسات مالی در طی سالیان اخیر تلاشی برای حل مشکلات مربوط به انتقال بین‌المللی پول انجام نداده‌اند.

برای این که بهتر متوجه این معضل شوید، باید بگوییم که علیرغم پیشرفت تکنولوژی، انتقال پول در حجم بالا هنوز بین 3 الی 7 روز کاری به طور می‌انجامد. علاوه بر این، برای انجام این نوع از تراکنش‌ها، کاربران باید کارمزد زیادی پرداخته و کاغذبازی‌های بیش از حد نیز انجام دهند. ریپل هدف خود را از بین‌بردن این مشکلات تعیین کرده و می‌خواهد بخش بزرگی از عملیات انتقال پول را برعهده بگیرد. از این موضوع نباید غافل شد که ریپل در این مسیر رقبای بسیار سرسختی نظیر سوییفت و استلار دارد. با این‌‌حال، سرعت بالای پردازش تراکنش‌ها در ریپل در مقایسه با رقبای دیگر بیشتر است و این موضوع یک مزیت بسیار بزرگ برای آن محسوب می‌شود.

الگوریتم اجماع ریپل

ریپل بر خلاف بیت کوین، اتریوم و بیشتر ارزهای دیجیتال بدون استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین امنیت شبکه را فراهم می‌کند. اما سوالی که به‌وجود می‌آید این است که چگونه مبادلات و تراکنش‌های کاربران در شبکه ریپل تأیید می‌شوند؟ چطور می‌توان به سیستم امنیتی شبکه اطمینان داشت؟ در واقع، ریپل با به‌کارگیری الگوریتم اجماع اختصاصی خود به نام PPCA، تمام معاملات شبکه را کنترل می‌کند. اما منظور ما از الگوریتم اجماع چیست؟ به طور کلی می‌توان گفت که الگوریتم اجماع به منظور ایجاد اتحاد و همبستگی شبکه طراحی و پیاده‌سازی شده است. برای درک بهتر مفهوم الگوریتم اجماع، کافیست یک جامعه یا گروه را در نظر بگیرید که قصد انجام کاری را دارند و اگر یکی از اعضا مخالفت کند، برنامه به کلی تغییر می‌کند. در واقع، در شبکه ریپل، چندین سازمان بانکی دولتی و خصوصی که سالیان سال در زمینه مالی تجربه دارند، مبادلات و تراکنش‌های کاربران را تأیید می‌کنند.

هدف ریپل چیست

بیشتر بخوانید:آموزش استیکینگ ترون در تراست ولت

محصولات شرکت ریپل

همان‌طور که در بخش ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، ریپل محصولات مالی برای بانک‌ها و سازمان‌های اقتصادی طراحی می‌کند. این شرکت 3 محصول اصلی دارد که در ادامه هر یک را معرفی می‌کنیم.

  • ایکس کارنت (xCurrent)
  • ایکس رپید (xRapid)
  • ایکس ویا (xVia)

این سه محصول به صورت جامع و تحت عنوان یک برند به نام RippleNet (ریپل نت) قرار دارند. شاید برایتان سوال شود که ارز دیجتال XRP کجای این معادله قرار دارد؟ ارز دیجیتال XRP فقط در پلتفرم ایکس رپید کاربرد دارد و بر روی دو محصول دیگر یعنی ایکس کارنت و ایکس ویا جایگاه خاصی ندارد. بد نیست بدانید که بیشتر شرکت‌های طرف قرارداد با ریپل، از محصولات پلتفرم ایکس کارنت استفاده می‌کنند، بنابراین زمانی که صحبت از همکاری میان ریپل و شرکت‌های بزرگ به میان می‌آید، لزوماً ارز دیجیتال ریپل با افزایش قیمت مواجه نمی‌شود. در ادامه هر یک از محصولات ریپل را به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

ایکس کارنت (xCurrent)

ایکس کارنت پلتفرمی است که بانک‌ها به واسطه آن انتقال پول برون‌مرزی خود را انجام می‌دهند. ایکس کارنت بر روی یک دفتر کل توزیع‌شده به نام اینترلجر (Interleger) فعالیت می‌کند. نکته جالب توجه این است که این دفتر کل توسط متخصصان ریپل توسعه داده شده است؛ اما زیر نظر آن‌ها کنترل می‌شود. کنسرسیوم شبکه جهانی وب (W3C) این دفترکل را اداره می‌کند. W3C یک سازمان غیرانتفاعی است که در زمینه هماهنگی و سازگاری شبکه جهانی وب فعالیت می‌کند. هدف اصلی ایکس کارنت این است که قابلیتی برای انجام تراکنش‌های آنی برای همه ارزهای رایج و نه فقط ارزهای دیجیتال ایجاد کند.

شیوه کار ایکس کارنت جالب است. این شبکه نقدینگی لازم از همه ارزهای رایج را فراهم کرده و با ایجاد یک سیستم پیام‌رسان مالی غیرمتمرکز به بانک‌ها این امکان را قرار می‌دهد تا به بدون دردسر با یکدیگر به تعاملات مالی بپردازند. برای مثال، بانک‌‌ها با استفاده از ریپل می‌توانند دلار ارسال کنند و بانک‌های گیرنده معادل همان مبلغ ارز یورو دریافت کنند. اکثر سازمان‌هایی که با ریپل همکاری می‌کنند، از پلتفرم ایکس کارنت استفاده کرده و لزوماً نیازی به استفاده از ارز دیجیتال XRP ندارند.

قیمت لحطه ای ارزدیجیتال

بیشتر بخوانید:معرفی کیف پول بلو ولت

ایکس رپید (xRapid)

ایکس رپید راه‌حلی برای برطرف‌سازی مشکل نقدینگی در انجام تراکنش‌های بین‌بانکی است و به صورت مستقیم از ارز دیجیتال XRP استفاده می‌کند. این پلتفرم، پول ارسال‌شده از بانک مبدا را به ارز دیجیتال XRP تبدیل کرده و سپس دوباره آن را به ارز مورد نیاز در بانک مقصد تبدیل کند. در واقع، این کار باعث می‌شود که نیازی به بانک واسطه یا تامین‌کننده نقدینگی این انتقال وجود نخواهد داشت.

برای مثال، فرض کنید که یک شرکت از داخل ایران بخواهد هزینه خرید یکسری مواد خام از یک شرکت ژاپنی را بر روی شبکه ایکس رپید بپردازد. آنگاه‌ تراکنش بین‌بانکی میان این دو شرکت به شکل زیر خواهد بود.

ایکس رپید ریالی که شرکت ایرانی پرداخت می‌کند را صرف خرید XRP می‌کند و پس از انتقال XRP، آن را به ارز ین زاپن تبدیل کرده و به حساب بانکی شرکت ژاپنی واریز می‌کند. الگوریتم ایکس رپید به شکلی طراحی شده است که بهترین قیمت تبدیل ریال به XRP و تبدیل XRP به ین ژاپن را پیدا می‌کند. در واقع، با این فرمول، بانک ایرانی نیازی ندارد که در یک یک بانک کارگزار ین ژاپن نگهداری کند. علاوه بر این، نیازی به یک تامین‌کننده نقدینگی در این میان نیست و پول مورد نیاز توسط ایکس رپید و در قالب ارز دیجیتال XRP تامین می‌شود.

البته، خود پلتفرم ایکس رپید دارای یک محدودیت بزرگ است و آن هم موضوع “نقدینگی خود ارز دیجیتال XRP” است. برای این‌که این مشکل حل شود باید کاربران زیادی از سراسر دنیا این ارز دیجیتال را خریداری کنند تا نقدینگی آن به بالاترین میزان ممکن برسد.

ایکس ویا (xVia)

ایکس ویا یک واسط کاربری است که به عنوان یک واسطه در میان ایکس رپید و ایکس کارنت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، این پلتفرم باعث می‌شود که محصولات مختلف ریپل ارتباط بهتری بایکدیگر برقرار کنند. این پلتفرم در سال 2018 طراحی شده است و هم اکنون به صورت رسمی در حال فعالیت است.

ارز دیجیتال XRP

ارز دیجیتال XRP یک دارایی دیجیتال است که با پشتیبانی شرکت Ripple توسعه و عرضه شده است. در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، ارز دیجیتال XRP در رتبه ششم برترین ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. همان‌طور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم، ارز دیجیتال XRP فقط در یکی از محصولات ریپل یعنی پلتفرم ایکس رپید مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارز دیجیتال XRP استخراج نمی‌شود و تمام 100 میلیارد واحد آن در سال 2013 توسط شرکت ریپل صادر شد. در آن زمان 20 درصد از کل ها به بنیان‌گذاران اختصاص داده شد و 80 درصد باقی‌مانده آن در یک سپرده غیرمتمرکز ذخیره شد تا به تدریج به بازار تزریق شود. شیوه کار این‌گونه بود هر ماه 1 میلیارد واحد توکن XRP به بازار عرضه می‌شد.

ارز دیجیتال XRP بر روی یک دفتر کل به نام XRP Ledger توزیع می‌شود. در واقع، تراکنش‌های XRP توسط نودهایی که در این دفترکل قرار دارند، تایید می‌شود. سرعت بسیار بالای پردازش تراکنش‌ها و دریافت کارمزد ناچیز از مزایای فوق‌العاده این ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. در حال حاضر، تایید تراکنش XRP فقط حدود 4 ثانیه طول می‌کشد و برای انتقال میلیون‌ها دلار تنها نیاز به پرداخت چند دلار دارید.

بیشتر بخوانید: مقایسه اتریوم و سولانا

مکانیزم اجماع ریپل

ریپل غیرمتمرکز است یا خیر؟

ریپل مخالفان سرسختی دارد و خیلی از کارشناسان معتقدند که شبکه Ripple و ارز دیجیتال آن یعنی XRP به صورت متمرکز اداره می‌شوند. آن‌ها می‌گویند که پروژه ریپل نباید در دسته ارزهای دیجیتال قرار بگیرد، اما توسعه‌دهندگان آن مدعی هستند که کنترل متمرکزی بر روی محصولات خود ندارند و حتی این ادعا را ثابت نیز کرده‌اند. البته، مخالفان نیز تا حدودی حق دارند، چون تعداد اعتبارسنج‌ها یا همان نودهای شبکه ریپل کم است. با این‌حال، هر فردی که بخواهد می‌تواند به عنوان نود در مکانیزم اجماع ریپل که به سرور (Server) نیز معروف است، فعالیت کند.

واقعیت این است که تبدیل‌شدن به سرور در شبکه ریپل شرایط خاصی دارد، اما هر فردی می‌تواند به صورت مستقیم به دفتر کل ریپل متصل شود. نباید فراموش کرد که نودهای خاص موسوم به Unique Node Lists بیشترین بخش تایید تراکنش‌ها را برعهده دارند. یک تراکنش زمانی تایید می‌شود که اعتبار آن توسط 80 درصد از نودهای شبکه تایید شده باشد.

ریپل چندین بار به صورت رسمی اعلام کرده است که قصد افزایش تعداد نودهای شبکه را دارد تا به غیرمتمرکزشدن هر چه بیشتر اکوسیستم خود کمک کند. پروتکل XRP Ledger نیز به صورت متن باز فعالیت می‌کند و هر فردی که بخواهد عضو آن شود، باید قواعد آن را در بپذیرد. به طور کلی، می‌توان گفت که بر اساس ادعای ریپل، اگر کل شبکه نابود شود، باز هم ارز دیجیتال XRP و دفتر کل XRP Ledger می‌توانند از لحاظ تئوری به کار خود ادامه دهند. اما این ادعا فقط بر روی کاغذ اعتبار دارد و اگر ریپل نابود شود، قطعاً تاثیرات بسیار زیادی بر روی ارزش XRP و پذیرش آن در آینده خواهد گذاشت.

با تمام این صحبت‌ها و بحث‌ها، می‌توان نتیجه گرفت که ریپل یک شبکه نیمه‌شفاف و نیمه‌‌متمرکز است و به طور قطعی نمی‌توان غیرمتمرکز بودن آن را زیر سوال برد. البته، از طرفی می‌توان به این موضوع فکر کرد که ریپل برای تحقق اهدافش اصلاً نیازی به غیرمتمرکز بودن ندارد.

تاریخچه ریپل

رایان فوجر، چهار سال قبل از پیدایش بیت‌کوین، یعنی در سال ۲۰۰۴، شرکتی با نام ریپل‌پی (RipplePay) را ثبت کرد. ایده اصلی پشت این شرکت، ایجاد یک پروتکل همتا‌به‌همتای قابل اعتماد بود که کاربران اینترنت بتوانند به راحتی‌ از سراسر جهان پول انتقال دهند. ریپل‌پی خود را در سایت قدیمی‌اش به این شکل معرفی کرده بود که به عنوان یک سرویس مالی، به شما این امکان را می‌دهد تا تبادل مالی خود را با دوستان، خانواده و آشنایان بیشتر کنید. در واقع، شما با استفاده از آن سرویس می‌توانستید پرداخت‌های خود را با ارزهای فیات یا آنلاین و در فضایی امن انجام دهید. در حقیقت، می‌توان گفت که ایده ریپل‌پی با ریپل امروزی خیلی نزدیک به یکدیگر بودند، اما به دلیل مشکلات مدیریتی و برخی چالش‌های فنی، این پروژه نتوانست به اهداف واقعی خود برسد. ریپل‌پی تا سال 2011 فقط با تعداد انگشت‌ماری از شرکت‌ها وارد فاز همکاری شده بود و کاربرانش نهایتاً به ده هزار نفر می‌رسید.

ورود یکی از حامیان بیت‌کوین به پروژه ریپل

جد مک کالب (Jed McCaleb) که یکی از طرفداران ابتدایی بیت‌کوین بود در سال 2011 به پروژه Ripple ملحق شد. مک کالب اعتبار زیادی بین دوستداران بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال داشت، چون صرافی ام‌تی گاکس (Mt Gox) را او برای اولین بار پایه‌گذاری کرد و در جامعه کاربری بیت‌کوین نیز فعالیت‌های بسیار زیادی انجام میداد. او در نهایت فوجر را متقاعد کرد که کل پروژه ریپل را به او و تیم توسعه‌دهنده مورد نظر وی بسپارد.

ورود کریس لارسن به پروژه ریپل

جد مک کالب در سال 2012 کریس لارسن را استخدام کرد. کریس لارسن تجربه زیادی در زمینه فناوری دارد و تا به امروز به عنوان عضو ارشد هیئت مدیره ریپل در شرکت حضور دارد. نام او در سایت رسمی ریپل به عنوان یکی از بنیان‌گذاران این پروژه قید شده است. ورود لارسن، جان دوباره‌ای به ریپل بخشید و پروژه با نام Opencoin به کار خود ادامه داد. ریپل سه بار تغیبر نام داده است و اوپن کوین اولین تجربه تغییر اسم شرکت بود. مدیر عامل صرافی کراکن به نام جسی پاول که یکی از دوستان نزدیک مک کالب بود نیز در ماه اکتبر سال 2012 نیز به پروژه پیوست. او سرمایه‌گذاری 200 هزار دلاری در ریپل انجام داد. راجر ور (Roger Ver) که از بنیان‌گذاران بیت کوین‌کش است نیز به عنوان یکی دیگر از سرمایه‌گذاران ریپل شناخته می‌شود.

ورود ارز دیجیتال XRP در سال 2013

ریپل در ژانویه سال ۲۰۱۳ توکن رسمی خود را با نام XRP معرفی کرد. ریپل ادعا داشت که ارز دیجیتال XRP مانند بیت‌کوین بر پایه تکنولوژی رمزنگاری ایجاد شده است، بنابراین به یک شبکه برپایه اعتماد و درگاه نیاز ندارد. در حقیقت، هر فردی می‌تواند XRP را به صورت مستقیم به یک فرد دیگر انتقال دهد، در صورتی‌که به هیچ درگاه انتقالی نیاز نداشته و هیچ خطراتی نیز طرفین تراکنش را تهدید نمی‌کند. چند ماه بعد ریپل توانست از شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل ونچرز، لایت اسپید و بیت‌کوین اپرتیونیتی فاند سرمایه بسیار مناسب یک‌ونیم‌ میلیون دلاری جذب کند.

مشکلات جد مک کالب و جدایی وی از ریپل

اختلافات جدی میان مک کالب و اعضای شرکت و مخالفت او با رویکردهای اتخاذشده توسط کریس لارسن، منجر به جدایی او از تیم ریپل در سال ۲۰۱۴ شد. جد مکالب اعتقاد داشت که هدف اصلی ریپل در آن زمان به‌طور ناگهانی تغییر کرده بود و این مطابق با انتظارات او نبود. او بلافاصله به تیم استلار (stellar.org) پیوست و هم‌اکنون یکی از بنیان‌گذاران این شرکت محسوب می‌شود.

رشد چهارساله ریپل

از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸، ریپل به‌شدت رشد کرد. در ابتدا و در سال ۲۰۱۴، قیمت ارز دیجیتال XRP بیش از چند صد درصد افزایش یافت و با عبور از لایت کوین به رتبه دوم بازار رسید؛ فراموش نکنید که اتریوم در آن زمان هنوز به بازار عرضه نشده بود. ریپل طی چهار سال توانست با بیش از ۱۰۰ بانک و شرکت مالی بزرگ قرارداد همکاری ببندد و مجوزهای زیادی از دولت ایالات متحده آمریکا کسب کند. اوایل سال ۲۰۱۸، دوران اوج ریپل بود که ارزش کل آن به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید، کاری که کمتر شرکتی در آمریکا توانسته بود طی این مدت کم انجام دهد.

در حال حاضر، براد گارلینک هاوس سمت مدیرعاملی ریپل را بر عهده دارد و کریس لارسن به‌عنوان عضو ارشد هیئت مدیره ریپل فعالیت می‌کند. تیم ریپل متشکل از بزرگ‌ترین کارشناسان حوزه فناوری و بازاریابی است که در شرکت‌های غول‌پیکری مثل فیس‌بوک، یاهو و گوگل سابقه فعالیت دارند.

ارز دیجیتال xrp

کیف پول‌های ریپل

ارزهای دیجیتال نظیر بیت‌کوین و اتریوم تعداد بسیار زیادی کیف پول دارند اما ارز XRP این‌گونه نیست و ریپل نیز تا به امروز کیف پول رسمی برای نگه‌داری از XRP معرفی نکرده است. در حقیقت، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که چون ارز دیجیتال ریپل با هدف نگه‌داری و تبادل توسط بانک‌ها و موسسات مالی، عرضه شده است، بنابراین شرکت Ripple قصد ندارد مسئولیت سرمایه‌گذاران کوچک و خرد را برعهده بگیرد. اگرچه شرکت ریپل به صورت رسمی کیف پول برای ارز دیجیتال XRP معرفی نکرده است اما چند کیف پول امن و معتبر برای نگه‌داری XRP در بازار وجود دارد که در ادامه چند مورد از بهترین‌های آن را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین، ما در وبلاگ کافه ارز به معرفی امن ترین کیف پول ارز دیجیتال پرداخته‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آن مراجعه کنید.

فراموش نکنید که طبق پروتکل و سیاست‌های XRP، برای ساختن یک کیف پول، باید ۲۰ واحد XRP را پرداخت کنید. به‌عبارت دیگر، پس از ساخت کیف پول، باید ۲۰ واحد XRP را برای آن ارسال کنید تا بتوانید تراکنش‌ها را انجام دهید. بنابراین توصیه می‌شود از روز نخست، یک کیف پول مناسب انتخاب کنید تا هر بار برای آدرس‌های مختلف، ۲۰ واحد XRP را از دست ندهید.

کیف پول توست (Toast Wallet)

توست والت یک کیف پول منبع باز (Open Source) است که تمام افراد در سراسر جهان می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی از مزیت‌های این کیف پول این است که مستقیماض کلیدها را بر روی دستگاه شما ذخیره می‌کند، بنابراین شما به صورت لحظه‌ای می‌توانید کلیدهای خصوصی را مشاهده کنید. این کیف پول در حال حاضر، برای دستگاه‌‌های اندروید، آیفون، ویندوز و مک در دسترس کاربران قرار دارد.

ill](Ledger)

کیف پول لجر بهترین و امن‌ترین کیف پول سخت‌افزاری برای ذخیره ریپل است و شما می‌توانید با خیال راحت XRPهای خود را در آن نگه دارید. این کیف پول تقریباً از تمام ارزهای دیجیتال معتبر در بازار پشتیبانی می‌کند. لجر به خصوص برای کسانی که می‌خواهند حجم بالایی XRP ذخیره کنند، بسیار کیف پول مناسبی است.

کیف پول کوینومی (Coinomi)

کیف پول کوینومی یکی از بهترین کیف‌پول‌های بازار شناخته می‌شود که تعداد کاربران فعال بسیار زیادی دارد. کیف پول کوینومی علاوه بر XRP از صدها ارز دیجیتال گوناگون به همراه هزاران توکن دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. بازخورد و میزان رضایت از این کیف پول از سوی کاربران هم در نوع خود بی‌نظیر است. شما می‌توانید به‌سادگی کوینومی را بر روی سیستم‌عامل‌های اندروید و آی‌او‌اس، ویندوز، لینوکس و مک نصب کنید و هر مقدار XRP دارید بر روی آن ذخیره کنید.

کیف پول اتمیک (Atomic)

اتمیک یکی از کیف پول‌های معتبر است که قابلیت ذخیره XRP و چندین ارز دیجیتال متنوع دیگر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کیف پول اتمیک مانند کوینومی تعداد نصب بسیار بالایی دارد و از رتبه بسیار خوبی در بازار برخوردار است. شما می‌توانید این ولت را بر روی سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس، اندروید، آی‌او‌اس نصب کرد؛ بنابراین امکان استفاده از اتمیک ولت بر روی موبایل و دسکتاپ وجود دارد.

خرید ارز دیجیتال xrp

نبرد حقوقی ریپل با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)

چند سال پیش، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) شرکت ریپل، یکی از بنیانگذاران آن یعنی کریس لارسن و مدیر عامل آن به نام براد گارلینگ هاوس را به نقض قوانین مالی ایالات متحده با فروش XRP به عنوان یک اوراق بهادار ثبت نشده متهم کرد. حتی برخی از منابع ادعا می‌کنند که صرافی‌ها برای لیست‌کردن اولیه XRP از شرکت ریپل پول دریافت کرده‌اند.

این موضوع باعث کاهش چشمگیر قیمت ارز دیجیتال ریپل شد. با این حال، در این مورد، تیم حقوقی ریپل استدلال کرده است که کمیسیون در انتشار مطالب مبهم و گیج‌کننده درباره ارزهای دیجیتال مقصر است. این دعوای حقوقی که از آن به عنوان “دادگاهی قرن کریپتوکارنسی شناخته می‌شود” می‌تواند آینده این صنعت را به چالش بکشد و آزمونی است تا اعتبار و پذیرندگی ارزهای دیجیتال توسط کشورها را مشخص خواهد کرد. به طور کلی، کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا به دلایلی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، ارز دیجیتال XRP را یک اوراق بهادار در نظر می‌گیرد.

به عقیده‌ این کمیسیون در این پروژه، پول به شکل یک سرمایه‌گذاری مشترک استفاده شده که احتمال سودآوری در آن هم به تلاش و مدیریت دیگران بستگی داشت. از این استدلال با عنوان «آزمون هووی» (Howey Test) یاد می‌شود که در جریان پرونده‌ای در سال ۱۹۴۶ استفاده شد و به همین نام شهرت یافت. در تحلیلی که SEC به کمک این آزمون انجام داده چند نکته‌ مهم به چشم می‌خورد.

  • شرکت ریپل در ازای دریافت پول، حجم زیادی از ارز XRP خود را به ارزش ۱.۳۸ میلیارد دلار، توزیع کرده است. کسانی که XRP خریداری کرده‌اند در واقع سرمایه‌گذاری آن‌ها به یک سرمایه‌گذاری مشترک تبدیل شده است؛ زیرا سود و ضرر آن‌ها به‌صورت مستقیم به موفقیت یا شکست شرکت ریپل در مدیریت تقاضا و قیمت XRP بستگی دارد. شرکت ریپل به عنوان یکی از طرفین این سرمایه‌گذاری، نه‌تنها بازار عمومی XRP را مدیریت می‌کند بلکه به‌خاطر داشتن حجم زیادی از این ارز و استفاده از درآمد حاصل از آن برای تامین سرمایه‌ شرکت خود، سود مشترکی هم با سرمایه‌گذاران دارد.
    متهمان قول داده بودند که برای توسعه، نظارت و مدیریت یک بازار عمومی و یک بازار ثانویه برای XRP و به‌منظور افزایش حجم معاملات و فرصت‌های فروش مجدد، به‌شدت تلاش کنند. متهمان بارها در جریان بیانه‌های عمومی از تلاش‌های خود برای افزایش تقاضا، مقبولیت و نقد‌شوندگی XRP صحبت کردند.
    ریپل خود را به عنوان اصلی‌ترین منبع اطلاعات در مورد XRP معرفی کرده بود. به همین دلیل سرمایه‌گذاران از این شرکت انتظار داشتند که با فعالیت‌های کارآفرینانه و مدیریت‌شان، پروژه‌ XRP خود را به موفقیت برساند.
    کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پس از این استدلال به این نتیجه رسیده که XRP در اصل یک قرارداد سرمایه‌گذاری است و به‌خاطر کاربردی که در شبکه‌ ODL دارد، فروخته نمی‌شود. کمیسیون SEC می‌گوید که شبکه‌ ODL تا سال ۲۰۱۸ در دسترس عموم قرار نداشت و حتی بعد از انتشار عمومی آن هم استفاده از XRP در بین انتقال‌دهندگان پول تا حد زیادی به‌خاطر مشوق‌های شرکت ریپل بوده است. به ادعای آن‌ها XRP بیش از اندازه‌ فروخته و معامله شده و از حد معمول فراتر رفته است. همچنین SEC هرگونه ادعای ارز بودن XRP را رد می‌کند؛ زیرا استفاده از آن برای ارتباط دادن دو ارز دولتی (Fiat) نمی‌تواند باعث قانونی شدن آن شود.نکته‌ قابل‌توجه دیگر این است که SEC شرکت ریپل را به این متهم کرده که در ارائه‌ی اطلاعات لازم به سرمایه‌گذاران به‌صورت سلیقه‌ای عمل کرده و با این کار فعالیت معاملات XRP را تحت کنترل خود درآورده است. حتی SEC می‌گوید شرکت ریپل برای افزایش سرمایه‌ خود اقدام به دست‌کاری قیمت و میزان نقدشوندگی XRP کرده است.

خرید ارز دیجیتال xrp

خرید ارز دیجیتال ریپل

ریپل یکی از ارزهای دیجیتالی است که تقریباً تمام صرافی‌های بزرگ و معتبر، چه داخلی و چه خارجی، از آن پشتیبانی می‌کنند. با این‌حال، استفاده از صرافی‌های خارجی برای خرید ریپل گزینه مناسبی برای ایرانی‌ها نیست. دلیلش هم این است که احراز هویت در صرافی‌های خارجی الزامی است، بنابراین، کاربران ایرانی به دلیل محدودیت‌های موجود نمی‌توانند هویت خود را احراز کنند. نکته منفی دیگر این است که این صرافی‌ها از ریال پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین حتی اگر بتوانید احراز هویت را طی کنید، باید ابتدا از صرافی ایرانی ارز دیجیتال دیگری را خریداری کنید، آن را به حساب خود در صرافی خارجی انتقال دهید، و سپس آن را به ریپل تبدیل کنید.

به علت این مشکلات، بهتر است ارز دیجیتال ریپل را از صرافی‌های ایرانی نظیر کافه ارز خریداری کنید. خرید ارز دیجیتال XRP در سایت کافه ارز بسیار ساده است. برای این کار کافی است اطلاعات هویتی خود نظیر شماره تلفن و کد ملی را وارد کرده و پس از ثبت‌نام خرید خود را نهایی کنید.

قیمت ریپل

ریپل یا به‌طور دقیق‌تر XRP در سال ۲۰۱۳ با قیمت هر واحد ۰.۰۰۵ دلار به صرافی‌ها عرضه شد و در ژانویه سال ۲۰۱۸ به اوج قیمت خود یعنی ۳.۸ دلار رسید که نشان دهنده بیش از ۷۰,۰۰۰ درصد افزایش قیمت است. پس از رسیدن به اوج، قیمت ریپل سقوط کرد اما همچنان به عنوان یکی از با‌ ارزش‌ترین ارزهای دیجیتال بازار شناخته می‌شود.

صعود اصلی قیمت ریپل از سال ۲۰۱۷ آغاز شد. اگر در ابتدای سال ۲۰۱۷ که قیمت هر ریپل ۰.۰۰۵دلار بود، فقط معادل ۱,۰۰۰ دلار ریپل می‌خریدید، در ژانویه سال ۲۰۱۸ (با قیمت ۳.۸ دلار)، یعنی یک سال بعد، سرمایه‌ شما بیش از ۷۰۰,۰۰۰ دلار ارزش داشت. اعداد و ارقام فوق هرکسی را به وجد می‌آورند، اما باید بدانید که این فقط یک روی سکه بود. در روی دیگر سکه سقوط شدید قیمت ریپل از ۳.۸ دلار به کمتر از ۰.۵ دلار قرار دارد که خیلی‌ از سرمایه‌گذاران تازه‌کار را نسبت به این بازار ناامید کرد. سرمایه‌گذارانی که به امید ۱۰۰دلاری‌شدن قیمت ریپل، بخش زیادی از پولهایشان را در اوج قیمت سرمایه‌گذاری کردند.

به‌عقیده بسیاری از تحلیلگران، امکان دستکاری‌شدن قیمت ریپل بسیار بالاست؛ زیرا بخش زیادی از واحدهای XRP در دست شرکت قرار دارد و می‌تواند با دستکاری عرضه و تقاضا تأثیر زیادی بر قیمت بگذارد. از طرف دیگر همانطور که در بخش‌های قبلی مقاله به آن اشاره کردیم، ارز دیجیتال XRP فقط روی یکی از محصولات شرکت ریپل یعنی xRapid کاربرد دارد. بدیهی است که هرچه پذیرش بانک‌ها و نهادهای مالی بیشتر باشد، رشد قیمت آن هم بیشتر خواهد شد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی جامع ریپل و ارز دیجیتال آن یعنی XRP پرداختیم و بررسی کردیم که شبکه ریپل با ارز دیجیتال XRP تفاوت دارد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، ریپل نباید جز پروژه‌های کریپتوکارنسی قرار بگیرد چون به شکل متمرکز و خلاف هدف اصلی ارزهای دیجیتال یعنی حذف واسطه‌های بانکی فعالیت می‌کند. نظر شما درباره ریپل چیست؟ آیا این پروژه یک شبکه غیرمتمرکز است و همسو با بیت‌کوین و اتریوم حرکت می‌کند؟ نظرات خود را در زیر همین صفحه با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *