وبلاگ

/

/

مستر کارت چیست 💳 و نحوه استفاده از MasterCard در ایران

مستر کارت چیست 💳 و نحوه استفاده از MasterCard در ایران

۴ دی ۱۴۰۲

مستر کارت چیست: احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که بخواهید کالا یا سرویسی را از یک سایت خارجی خریداری کنید یا این که هزینه یک دوره آموزشی یا آزمون بین‌المللی را در یک سایت خارجی پرداخت کنید. در این حالت حتماً با درگاه مستر کارت (Master Card) برخورد داشته‌اید. مسترکارت یکی از کارت‌های اعتباری بسیار معتبر در جهان است که در بیش از 140 کشور دنیا نمایندگی رسمی دارد. در این مقاله قصد داریم روش پرداخت ارزی مستر کارت را به طور مفصل توضیح داده و نحوه استفاده از آن در ایران را نیز مورد بررسی قرار دهیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

خرید ویزا کارت

مستر کارت چیست ؟

حتما در کیف پولتان چند کارت بانکی دارید که هر کدام طراحی خاص خود را دارد. اگر با دقت به هر کدام از این کارت‌ها نگاه کنید، هر کدام لوگوی بانک و شبکه شتاب را بر روی خود دارند. مستر کارت (Master Card) از جمله کردیت کارت‌های معتبر در دنیا به شمار می‌رود که دارای بیش از 3 میلیون دستگاه خودپرداز و P.O.S در سراسر جهان است و از این لحاظ در صدر جدول شبکه‌های مالی قرار دارد. مستر کارت به علت کارمزد ناچیز و قابلیت نقد شدن در اکثر کشورهای دنیا محبوبیت بسیار زیادی در دنیا دارد.

شتاب شبکه تبادل اطلاعات بانکی است که به عنوان درگاهی واسط اطلاعات بانک‌های مختلف را با یکدیگر هماهنگ می‌کند. در واقع، کاربران به لطف شبکه شتاب می‌توانند دارایی خود را از یک بانک به بانک دیگری منتقل کنند. برای مثال، شما می‌توانید پولی که در کارت بانک تجارت دارید را به راحتی و از طریق شبکه شتاب به کارت بانک ملی انتقال دهید و یا با کارت بانکی ملت از دستگاه خودپرداز بانک سپه پول دریافت کنید.میتوانید نحوه استفاه مستر کارت را در این مقاله مطالعه کنید.

انواع مستر کارت

وظیفه اصلی شبکه شتاب این است که ارتباط بین مشتری و بانک‌ها را سر و سامان دهد. درست حدس زدید. مستر کارت نیز یکی از بزرگترین شبکه‌های تبادل اطلاعات بانکی در دنیا است. مستر کارت شبکه‌ای است که اطلاعات خیلی از بانک‌های دنیا را با یکدیگر هماهنگ می‌کند. به عبارت دیگر، اگر شما از یک بانکی مستر کارت دریافت کنید می‌توانید در مسافرت از آن استفاده کرده یا به راحتی از سایت‌های خارجی به صورت اینترنتی خرید کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع کارت های اعتباری

تاریخچه مستر کارت چیست ؟

شرکت مستر کارت از اواسط سال‌های 1960 تا 2011 خرید شرکت‌های مالی بزرگ دنیا را آغاز کرد. اکسس کارت (Access Card) اولین شبکه مالی بود که توسط شرکت مسترکارت خریداری شد. مسترکارت در سال 2010 بزرگترین شبکه مالی بریتانیا به نام دیتا کش (Data Cash) را خریداری کرد. شرکت مستر کارت در اوایل دهه 1960 تاسیس شد. نخستین بانک‌هایی که مستر کارت را صادر کردند می‌توان به بانک یونایتد کالیفرنیا، بانک ولز فارگو، بانک ملی کروکر و بانک کالیفرنیا اشاره کرد.

مستر کارت بین المللی چیست

در سال 1966 انجمنی از این 4 بانک تشکیل شد که انجمن کارت بین بانکی نام داشت. سپس بانک مارین میدلند نیویورک نیز به این انجمن پیوست و این انجمن به مسترشارژ تغییر نام داد. در سال بعد شبکه بریتانیایی اکسس کارت و سیتی بانک به انجمن مسترشارژ اضافه شدند و نام آن در سال 1979 به صورت رسمی به مسترکارت تغییر پیدا کرد. در سال 1990 مسترکارت شبکه اکسس کارت را خریداری کرد و از سال 2006 به یک شرکت چندملیتی تبدیل شد. در سال 2012 مستر کارت فعالیت خود در خاورمیانه را آغاز کرد و در سال 2014 با خرید شرکت مالی پی پوینت به صورت رسمی وارد بازار استرالیا شد. سال 2016 نیز مسترکارت وارد چین شد و از همان سال‌ها به بعد برخی از شرکت‌های ایرانی نیز خدماتی در زمینه مسترکارت به مشتریان خود ارائه می‌دهند.
بیشتر بخوانید: تفاوت ویزا کارت و مستر کارت

انواع مستر کارت چیست ؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، مسترکارت امکاناتی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد تا به راحتی پرداخت‌های ارزی و الکترونیکی خود را در سراسر جهان انجام دهند. این پلتفرم شامل 4 نوع کارت از نوع دبیت کارت (Debit Card)، اعتباری (Credit Card)، پیش پرداخت (Prepaid Card) و تجاری (Business) است. در واقع، مسترکارت خدماتی مختلفی را به بانک‌ها و موسسات مالی ارائه می‌دهد و این سازمان‌ها با توجه به سیاست‌های خود این سرویس‌ها را در اختیار کاربران خود می‌گذارند. در ادامه انواع این خدمات و شرایط دریافت مستر کارت را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع مستر کارت چیست

دبیت کارت مستر کارت چیست ؟

دبیت کارت (Debit Card) به کاربران اجازه می‌دهد تا به موجودی بانکی حساب خود دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، می‌توانید با دبیت کارت از دستگاه‌های خودپرداز پول نقد برداشت کرده یا در فروشگاه‌ها بر روی دستگاه Pos کارت بکشید. مهم‌ترین نکته در زمینه دبیت کارت‌ها این است که این کارت به یک حساب بانکی معتبر وصل شده و امکان استفاده از آن منوط به داشتن پول در آن حساب بانکی است.

مسترکارت اعتباری

صادرکننده مستر کارت اعتباری (Credit Card) این امکان را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد تا به صورت اعتباری خرید خود را انجام دهند. در حقیقت، با مستر کارت اعتباری می‌توان با توجه به یک حساب پشتوانه خرید کرده و آن را به صورت اقساط بانکی ماهیانه تسویه کرد. در حقیقت، موجودی کردیت کارت پول نیست و به نوعی وام شبیه است که شما می‌توانید با توجه به میزان اعتبار خود از پذیرند‌ه‌های مختلف خرید کرده و بعدا پول آن را پرداخت نمایید. یکی دیگر از ویژگی‌های مسترکارت اعتباری این است که صادرکنندگان می‌توانند آن را با توجه به نیازهای مشتری سفارشی‌سازی کنند.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره ویزا کارت Visa Card

مسترکارت پیش‌پرداخت

کارت پیش پرداخت (Prepaid Card) یکی از بهترین محصولات مسترکارت است. این نوع کارت تقریباً مشابه کارت‌های هدیه بانکی است که شما به دلخواه خود می‌توانید موجودی در آن قرار دهید. این کارت به حساب بانکی متصل نیست و برای استفاده از آن باید حتماً موجودی داشته باشد. کارت‌های پیش‌پرداخت در دو نوع فیزیکی و مجازی وجود دارند که هر یک ویزگی‌های خاص خود را دارد.

بیزنس مستر کارت چیست

مسترکارت فیزیکی برای سازمان‌های دولتی طراحی گردیده است و اعضای سازمان می‌توانند از آن برای خرید و کاهش هزینه‌ها استفاده کنند. مستر کارت تجاری در دو نوع اعتباری و دبیت وجود دارد که با توجه به سیاست‌های سازمان به کاربران ارائه می‌گردد.

تفاوت مسترکارت فیزیکی با مجازی

تفاوت مسترکارت فیزیکی و مجازی

کارت‌های فیزیکی مسترکارت دارای لوگوی MasterCard هستند که از دو دایره نارنجی و قرمز رنگ تشکیل شده است. در واقع، این لوگو ثابت می‌کند که کارت از پشتیبانی مسترکارت برخوردار است. این کارت‌ها دارای یک شماره، تاریخ انقضا و یک رمز CCV2 هستند. شماره کارت مستر با شماره شناسایی نهاد صادر کننده (INN) شروع می‌شود. شماره روی کارت مستر 16 رقمی است و همیشه با ارقام 55-51، 222100 یا 272099 شروع می‌شود. آگاهی از این شماره باعث می‌شود که اگر لوگوی مسترکارت از روی کارت پاک شده باشد، بتوانید نوع کارت را تشخیص دهید. البته، مستر کارت با موسسات مالی مختلفی در دنیا کار می‌کند که ممکن است شکل ظاهری کارت را با توجه به نیازهای مشتری خود سفارشی‌سازی کنند.

مستر کارت مجازی به این معنی است که صاحب کارت، اصل کارت فیزیکی را در اختیار ندارد و مشخصات برای او ارسال می‌شود.تفاوت مهمی که بین مسترکارت فیزیکی و مجازی وجود دارد این است که با مسترکارت فیزیکی می‌توان از فروشگاه‌های محلی با استفاده از دستگاه pos خرید کرده و پول نقد از دستگاه‌های خودپرداز دریافت کرد. اما مسترکارت مجازی فقط امکان خرید از فروشگاه‌های آنلاین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: گیفت کارت چیست

ویژگی‌های مستر کارت چیست ؟

به طور کلی، مستر کارت عملکردی مشابه با کارت‌های بانکی داخل کشور دارد و به نوعی امروزه جایگزین پول شده است. امکانات مدرن در کنار همکاری متسرکارت با خیلی از موسسات مالی در دنیا باعث شده است تا خیلی از کاربران مستر کارت را بر دیگر کارت‌های موجود ترجیح دهند. به طور کلی، ویژگی‌های مستر کارت به شرح زیر است.

  • برداشت وجه نقد از دستگاه‌های ATM در بیش از 190 کشور دنیا
  • خرید از فروشگاه‌های محلی و پرداخت هزینه با کارت‌کشیدن بر روی دستگاه POS
  • پرداخت آنلاین در فروشگاه‌های اینترنتی
  • تنظیم کردن نرخ بهره (Interest Rate)
  • انتقال وجه بین حساب بانکی شما و فروشنده
  • خرید با تخفیف از سایت‌های بین المللی
  • جابجایی وجه در امنیت کامل

ویژگی‌های مسترکارت مجازی

  • قابلیت پرداخت خرید از سایت‌های خارجی
  • امکان مشاهده موجودی و تراکنش‌ها به صورت آنلاین
  • تنوع شارژ از 25 دلار تا 500 دلار
  • تاریخ انقضای زیاد
  • قابلیت ریفاند یا برگشت پول

مستر کارت مجازی در ایران

مستر کارت مجازی در ایران

از آنجایی که مستر کارت فیزیکی در ایران پشتیبانی نمی‌شود، بیشتر کاربران ایرانی از مسترکارت مجازی که از نوع پیش‌پرداخت است، برای انجام کارهای خود استفاده می‌کنند. مسترکارت مجازی قابلیت‌های زیادی در اختیار کاربران ایرانی می‌گذارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر است. البته، هنگام خرید از سایت‌های خارجی به این نکته توجه داشته باشید که امکان خرید با کارت‌های پیش پرداخت در آن وجود داشته باشد.

  • برای دریافت مستر کارت مجازی نیازی به خروج از کشور و افتتاح حساب بانکی ندارید.
  • مستر کارت مجازی از نوع prepaid است و نیازی به پشتیبانی بانکی ندارد.
  • میزان کارمزد بستگی به مبلغ مورد نیاز شما دارد.
  • امکان مسدودشدن آن‌ها در ایران وجود ندارد و به راحتی می‌توان مبالغ درون آن را خرج کرد.

خرید از چه سایت‌هایی با مستر کارت امکان‌پذیر است؟

تقریباً تمام سایت‌های خارجی درگاه MasterCard دارند و شما می‌توانید از مستر کارت در آن‌ها استفاده کنید. به طور کلی، ایرانیان بیشتر از مسترکارت در موارد زیر استفاده می‌کنند.

  • پرداخت هزینه تعیین وقت سفارت‌ها مثل سفارت آمریکا و کانادا
  • پرداخت آزمون‌های بین‌المللی مثل آیلتس و تافل
  • خرید از سایت‌های خارجی مثل ebay و آمازون
  • خرید بلیط هواپیما از سایت‌هایی مثل پگاسوس و بریتیش ایرویز
  • رزرو هتل خارجی از سایت‌هایی مثل Booking.com

مواردی که در بالا گفته شد، تنها بخشی از کاربردهای مسترکارت است. مستر کارت قابلیت پردازش 1700 تراکنش در هر ثانیه را دارد بنابراین شما می‌توانید بدون مشکل و با خیال راحت از سایت‌های خارجی خرید کنید. پشتیبانی مستر کارت از ارزهای دیجیتال نیز یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای این کارت است که گامی دیگر در زمینه آسان نمودن تراکنش‌های مالی به شمار می‌رود.

مسترکارت در ایران

افتتاح حساب مسترکارت چگونه است؟

روش‌های مختلفی برای افتتاح حساب مسترکارت وجود دارند که با توجه به شرایط اعتباری شما می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. برای دریافت مستر‌کارت (مجازی) در ایران می‌توانید از شرکت‌های واسطه نظیر کافه ارز کمک بگیرید. برای خرید مستر کارت مجازی باید در سایت کافه ارز ثبت‌نام کرده و مدارک لازم را برای دریافت مستر کارت مجازی آپلود کنید.

اگر خارج از ایران زندگی می‌کنید، قضیه فرق می‌کند و برای دریافت مستر کارت می‌توانید به روش‌‌های زیر اقدام کنید.

  • به بانک محلی خود مراجعه کرده و تحقیق کنید که بانک کدام نوع از مستر کارت را می‌توانید در اختیار شما قرار دهد. آیا این بانک امکان ارائه انواع مستر کارت را دارد؟ بانک هر کشوری ممکن است در زمینه مسترکارت خدمات مختلفی را ارائه کنند. اگر سن شما بیشتر از 18 سال است می‌توانید از بانک مسترکارت دریافت کنید اما باید از حداقل مبلغ ممکن برای درخواست مسترکارت آگاهی داشته باشید.
  • شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌های اضافی از مستر کارت پیش‌پرداخت (Prepaid) استفاده کنید. البته، باید از شرایط دریافت این نوع کارت در کشور مورد نظر اطلاعات کسب کنید.
  • فروشگاه‌هایی در خارج از کشور وجود دارند که مسترکارت پیش پرداخت به فروش می‌رسانند. شما می‌توانید به این فروشگاه‌ها مراجعه کرده و کارت‌هایی با اعتبار 25، 50 یا 100 دلاری را خریداری کنید.

مستر کارت مجازی کافه ارز

کاربران با ثبت‌نام در سایت کافه ارز می‌توانند مستر کارت مجازی خود را سفارش دهند. توجه داشته باشید که امکان ست کردن بیلینگ آدرس برای مسترکارت مجازی وجود دارد. محدودیت زمانی این کارت‌ها 5 تا 7 ماهه است. توجه داشته باشید که با توجه به سختگیری‌ شرکت‌های مالی، برای استفاده از مسترکارت مجازی، حتی برای مشاهده موجودی و تراکنش‌ها از ابزارهای تغییر‌دهنده آدرس آی پی استفاده کنید. از مستر کارت مجازی برای پرداخت‌های دوره‌ای یا به اصطلاح Subscription نمی‌توان استفاده کرد.

خرید از سایت های خارجی

نتیجه‌گیری

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که مستر کارت چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ mastercard یکی از بزرگترین شبکه‌های تبادل اطلاعات بانکی در جهان است که از سال 1960 شروع به خریداری سازمان‌های مالی بزرگ دنیا کرد. مسترکارت در اصل شبکه هماهنگ‌کننده اطلاعات بانک‌های مختلف است که با استفاده از آن می‌توانید در بیش از 190 کشور جهان از دستگاه ATM پول گرفته یا از فروشگاه‌های محلی خرید کنید. مسترکارت 4 نوع کارت با نام‌های دبیت کارت، کردیت کارت، پیش‌پرداخت و تجاری را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. متاسفانه امکان استفاده از مستر کارت فیزیکی در ایران وجود ندارد و برای بهره‌مندی از سرویس‌های این کارت باید از مستر کارت مجازی استفاده کرد. لازم به ذکر است که برای خرید مسترکارت مجازی می‌توانید از خدمات کافه ارز استفاده کنید.

1/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *