وبلاگ

/

/

سال عجیب کریپتو؛ 8 مهمترین اتفاقات ارزهای دیجیتال

سال عجیب کریپتو؛ 8 مهمترین اتفاقات ارزهای دیجیتال

۲۷ دی ۱۴۰۱

اتفاقات مهم ارزهای دیجیتال

اتفاقات مهم ارزهای دیجیتال: سال 2022 سالی پرحاشیه برای دنیای کریپتوکارنسی بود. از ورشکستگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری گرفته تا بازار خرسی طولانی یا محبوبیت رمزارزهای CBDC، بازار ارزهای دیجیتال دست خوش اتفاقات بسیار عجیب‌تری در سال 2022 بوده است. با این‌حال صنعت پرداخت‌ های ارزی از جمله خرید و فروش ارز دیجیتال هنوز از محبوبیت زیادی برخوردار است. در این مطلب از کافه ارز قصد داریم که اتفاقات خوب و بد ارزهای دیجیتال در سال 2022 را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

8 مورد از اتفاقات مهم ارزهای دیجیتال

اگر از افراد معمولی بپرسید که وضعیت ارزهای دیجیتال در سال 2020 چگونه بود، احتمالاً آنها پاسخ می‌دهند که معامله‌گران در این سال ضررهای سنگینی را متحمل شدند. بیشتر سرمایه‌گذاران که تحت تاثیر هیجانات بازار گاوی سال 2021 بودند قصد داشتند سال 2022 را نیز با سودهای کلان پشت سر بگذارند اما درصد بسیار کمی از آنها توانستند با فروش دارایی‌های خود در روزهای اولیه 2022 از این بازار سود بگیرند. در حقیقت، بیشتر سرمایه‌گذاران در 2022 سال پر استرسی را پشت سرگذاشتند و ضررهای مالی سنگینی را تجربه کردند.

اتفاقات مهم کریپتوکارنسی در بازار 2022

اگر از سقوط 2 تریلیون دلاری بازار و روند خرسی طولانی مدت آن چشم‌پوشی کنیم، اتفاقات جالبی برای مشغول‌کردن ذهن کاربران نیز در این مارکت وجود داشت. البته، برخی از این اتفاقات فاجعه بودند و ضررهای مالی خیلی زیادی به کاربران وارد کردند به گونه‌ای که خیلی از کارشناسان صحبت از سقوط این بازار به میان می‌آوردند. برای مثال، سقوط اکوسیستم ترالونا (Luna)، صندوق رمزارزی تری اورز کپیتال (Three Arrows Capital) و صرافی FTX به فاصله چند ماه شوک بزرگی به دنیای کریپتوکارنسی وارد کرد و صحبت از فروپاشی این بازار مالی نقل محافل مختلف شد.

البته، صنعت ارزهای رمز نگاری شده با وجود تمام اتفاقات منفی چند رخداد مثبت را نیز در سال 2022 تجربه کرد. برای مثال، قیمت اتر خیلی وضعیت خوبی نداشت اما شبکه اتریوم به خاطر انجام مرج «Merge»، روند مثبتی را پشت سر گذاشت. علاوه بر این، دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که ارزهای دیجیتال پتاسیل بالایی برای ارتقای زیرساخت‌های اقتصادی به ارمغان می‌آورند، بنابراین کشورهایی نظیر برزیل و السالوادور ارز دیجیتال بیت کوین را به عنوان یک پول رسمی شناسایی کردند.

سالی که گذشت به زمستان کریپتو معروف شد چون یکی از سخت‌ترین دوران‌های خود را پشت سر گذاشت. در زمان بازارهای نزولی قبلی، همه کاربران به این فکر می‌کردند که آیا این بازار از پس رکود بر می‌آید یا خیر. با ریزش بازار کریپتو در سال 2022 کمتر کسی صاحب چنین تفکری بود چون همه می‌دانستند که ارزهای دیجیتال آمده‌اند که بمانند و قطعاً دوام خواهند آورد. در ادامه اتفاقات مهم ارزهای دیجیتال در سال 2023 را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

ورود ارزهای دیجیتال به جنگ اوکراین و روسیه

مناقشه بین روسیه و اوکراین تاثیر بسزایی بر روی بازارهای مالی مخصوصاً کریپتوکارنسی داشت. این جنگ اولین جنگی بود که ارزهای دیجیتال را به صورت مستقیم مورد توجه قرار می‌داد، به گونه‌ای که با صدور دستور جنگ از سوی ولادیمیر پوتین، بازار کریپتو دچار ریزش شد. چند روز بعد از شروع جنگ، حساب توییتر رسمی دولت اوکراین دو آدرس کیف پول بیت کوین و اتریوم معرفی کرد تا مردم کمک‌های مالی خود را به آن واریز کنند. این توییت به محض انتشار بازار را به هم ریخت تا جایی که ویتالیک بوترین در توییتی هشدار داد شاید حساب کاربری اوکراین هک شده باشد.

اتفاقات مهم ارزهای دیجیتال

البته، حساب وزارت امور دیجیتال کشور اوکراین فوراً تایید کرد که این یک درخواست قانونی و مشروع از طرف دولت اوکراین است. درست شنیدید! دولت اوکراین برای تهیه تسلیحات جنگی واقعاً از مردم درخواست رمز ارز داشت و توانست در عرض 3 روز بیش از 30 میلیون دلار بیت کوین، اتریوم و DOT و غیره جمع‌آوری کرد؛ حتی یک نفر یک nft کریپتو بانک برای آنها فرستاد.

تحریم غرب علیه نهادهای اقتصادی روسیه یکی دیگر از دلایل مورد توجه قرار گرفتن ارزهای دیجیتال در زمان بحران بود. سیاست‌مداران غربی بر این باور بودند که دولتمردان روسی برای پنهان‌کردن ثروت خود به ارزهای دیجیتال روی آورده‌اند. علاوه بر این، شهروندانی که از کشور روسیه فرار کرده‌ بودند به علت کاهش ارزش روبل، دارایی خود را به بیت کوین تبدیل کردند. البته، فشار نهادهای دولتی بر روی صرافی‌های کوین‌بیس، بایننس و کوکوین برای تحریم شهروتدان روسی باعث شد که سرویس‌دهی به آنها با محدودیت‌‌های بسیاری زیادی روبرو شود.

جنگ همیشه ویرانگر است و جنگ روسیه به اوکراین نیز خرابی‌های زیادی به بار اورده است اما قدرت ارزهای دیجیتال به عنوان یک واحد پولی بدون مرز را بیش از پیش آشکار کرد. این موضوع یکی از اتفاقات مهم ارزهای دیجیتال در سال 2022 به شمار می‌رود به گونه‌ای که کارشناسان نیز به این باور رسیدند که ارزهای دیجیتال در زمان وقوع بحران، ابزار مالی بسیار کارسازی هستند. به طور کلی، این موضوع نشان داد که پذیرش ارزهای دیجیتال در آینده بیشتر و بیشتر خواهد شد.

سقوط اکوسیستم ترالونا (Terra Luna)

ارز دیجیتال ترا در زمان اوج خود یکی از بهترین پروژه‌های کریپتویی جهان از لحاظ ارزش بازار به شمار می‌رفت. ترا به لطف استیبل کوین خود به نام UST توانست در عرض چند ماه محبوبیت بسیار زیادی را کسب کند. البته ارز UST برخلاف استیبل‌کوین‌های دیگر نظیر تتر و یو اس دی کوین، به طور کامل ضمانت‌گذاری نشده بود. در واقع، استیبل کوین اکوسیستم ترالونا بر اساس یک مکانیزم الگوریتمی (معاوضه ترا با لونا) فعالیت می‌کرد. شبکه ترا در زمان اوج خود بیش از 40 میلیارد دلار ارزش بازار داشت. فروپاشی پروتکل ترا شوک شدیدی به بازار ارزهای دیجیتال وارد کرد و حجم عظیمی از نقدینگی را از بازار خارج کرد. این موضوع ضربه بسیار شدیدی به شبکه‌های دیگر نظیر آلامدا ریسرچ، سلسیوس و تری اروز کپیتال وارد آورد و باعث فروپاشی آنها گردید.

فروپاشی سلسیوس (Celsius) و تری اروز کپیتال (3 arrows capital)

ورشکستگی سلسیوس

همه کاربران از عواقب سقوط شبکه ترالونا اگاه بودند اما نمی‌دانستند کدام پروژه‌ها بیشترین تاثیر را از این موضوع خواهند گرفت. ترالونا در ماه می سال 2021 سقوط کرد و پس از آن سلسیوس طی پیامی از کاربران خود خواست که به طور موقت برداشت‌های خود را متوقف کنند. با این پیام همه کاربران متوجه شدند که چه چیزی در انتظارشان است چون سلسیوس در شبکه ترا سرمایه‌گذاری کرده بود و با سقوط آن دچار بحران نقدینگی شدیدی می‌شد.

پس از سلسیوس سازمان‌های دیگری مانند Three Arrows Capital، Blockify و Voyager Digital به صورت دومینویی دچار مشکل شدند که ته آن در نهایت به صرافی FTX می‌رسید. پس از سقوط سلسیوس، شایعاتی مبنی بر ورشکستگی تری اروز کپیتال پخش شد اما مدیران ان در برابر این خبر سکوت کردند. منابع موثق می‌گویند که این شبکه در پرداخت اقساط وام‌های خود دچار مشکل بوده و بدهی‌ بسیار زیادی دارد.

شماره یک اتفاقات مهم ارزهای دیجیتال؛ ورشکستگی صرافی FTX

در اواسط سال 2022، احساس منفی و شکست در دنیای کریپتوکارنسی برای همه افراد عادی شده بود. پروتکل ترا به یکباره سقوط کرده بود و ده‌ها شرکت و صندوق سرمایه‌گذاری نیز دچار بحران نقدینگی شده بودند. کاربران در حال عادت‌ به این وضعیت بودند که خبری مبنی بر فروپاشی صرافی FTX منتشر شد. این صرافی تا قبل از فروپاشی جزو بهترین پلتفرم‌های معاملاتی دنیا محسوب می‌شد که با تبلیغات فراوان اسم و رسم بسیار خوبی بین کاربران پیدا کرده بود. همه چیز از ماه نوامبر شروع شد. خبر ورشکستگی شرکت وابسته به آن به نام آلامدا ریسرچ مطرح شد.

رابطه FTX و آلامدار ریسرچ بسیار ساده بود. صرافی FTX به مدیریت سم بنکمن فراید به پلتفرم آلامدا وام داده بود و این سازمان که دچار بحران نقدینگی شده بود، در بازگرداندن وجوه دچار مشکل شده بود. بنابراین یک کمبود نقدینگی شدید 10 میلیارد دلاری در این صرافی اتفاق افتاد. صرافی FTX به شکل نامحسوسی، 10 میلیارد دلار کمبود نقدینگی را با برداشت از حساب کاربران خود جبران کرد. بیشتر کارشناسان معتقدند که این افتضاح مدیریتی بدترین اتفاق سال 2022 محسوب می‌شود. صرافی FTX در نهایت در اواخر سال 2022 اعلام ورشکستگی کرد و سم بنکمن فراید برای ارائه توضیحات دستگیر و سپس به دادگاه ارجاع داده شد.

مرج اتریوم

ارتقای شبکه اتریوم که از آن به عنوان Merge اتریومیاد می‌شود یکی از اتفاقات بسیار خوب سال 2022 است. اکوسیستم اتریوم که پیش از این بر اساس مکانیزم «اثبات کار» اداره می‌شد، از طریق این بروزرسانی به الگوریتم «اثبات سهام» ارتقا داده شد. پس از جو منفی که در بازار ایجاد شده بود، خبر فورک اتریوم کمی جو را آرام کرده و کاربران را به آینده امیدوار‌تر کرد. این بروزرسانی باعث رشد چشمگیر قیمت اتریوم شد. علاوه بر این، «کاهش مصرف انرژی» و «کاهش عرضه رمز ارز اتریوم» که از شعارهای اصلی این فورک است، نویدبخش افزایش قیمت مجدد این رمز ارز در ماه‌های آتی بود.

تحریم سرویس میکسر تورنادوکش (TornadoCash)

تحریم سرویس میکسر تورنادو کش

تورنادوکش در زمینه امنیت حرییم خصوصی کاربران کریپتو فعالیت داشت و به آنها کمک می‌کرد تا سابقه تراکنش‌های خود را غیرقابل ردیابی کنند. بخش امور خارجی سازمان خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا به این پلتفرم مشکوک شد. دولت آمریکا ادعا کرد که تورنادوکش با هکرهای کره شمالی برای پولشویی همکاری کرده‌اند. این موضوع خیلی از پروتکل‌های غیر متمرکز را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که بعضی از آنها با مسدودکردن کیف پول‌های خود از این تحریم تبعیت کردند.

فروش بیت کوین‌های شرکت تسلا

ایلان ماسک مدیر عامل شرکت تسلا نشان داده است که ضمن علاقه به بازار میم‌کوین‌ها می‌تواند قیمت بیت کوین را نیز با یک توییت تحت تاثیر قرار دهد. شرکت تسلا در زمان بازار گاوی حدود 1.5 میلیارد دلار بیت کوین خرید و با این کار، اعتبار بسیار زیادی به بازار کریپتوکارنسی بخشید. البته، وقتیی بازار وارد فاز خرسی شد، تسلا حدود 75% از ذخیره بیت کوین خود را به قیمت 936 میلیون دلار به فروش رساند. این حرکت تاثیر منفی زیادی روی بازار کریپتو گذاشت و سرمای زمستان ارزهای دیجیتال را تشدید کرد.

افزایش هک و سرقت nftها

سرقت nft

مهم‌ترین اتفاقات ارزهای دیجیتال شامل بازار nft نیز می‌شود. محبوبیت توکن‌های غیرمثلی باعث افزایش آمار سرقت این نوع از دارایی شده است. محبوبیت nftها به قدری زیاد بود که در بازار خرسی نیز روند صعودی خود را حفظ کرد. اواسط تابستان سال 2022، طی گزارشی مشخص شد که هکرها تاکنون 100 میلیون دلار nft به سرقت برده‌اند. علاوه بر این، حساب توییتر و دیسکورد افراد معروف برای اخاذی و کلاهبرداری هک شد. یکی از افراد بالارتبه صرافی nft اوپن سی (OpenSea) نیز به انجام معاملات مخفی متهم شد.

کلام آخر

سال 2022 سال بسیار عجیبی برای ارزهای دیجیتال بود. اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری برای پلتفرم‌ها و سازمان‌های کریپتو محور رقم خورد. مهم‌ترین اتفاقات ارزهای دیجیتال از ورشکستگی صرافی FTX گرفته تا تحریم پلتفرم تورنادوکش، هر کدام به نوبه خود تاثیر بسزایی در مارکت داشته‌اند. بیشتر رخدادهای مهم سال 2022، به نوعی شدت بازار خرسی را تشدید کردند. با این‌ حال، بیشتر کاربران می‌دانند که حوزه کریپتو جای پای خود را تثبیت کرده و به راحتی تسلیم رکود نخواهد شد

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *