وبلاگ

/

/

معرفی 5 استراتژی مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال

معرفی 5 استراتژی مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال

۱ تیر ۱۴۰۲

مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال: مدیریت ریسک بخش مهمی از سرمایه‌گذاری مسئولانه است. در دنیای پرداخت ارزی و بازار ارزهای دیجیتال که همه در حال سرمایه‌گذاری در آن هستند، استراتژی‌های مدیریت ریسک می‌توانند خطرهای سبد سرمایه‌گذاری شما را کاهش دهند. مانند اینکه گزینه های سرمایه‌گذاری‌تان را متنوع کنید یا دستور خروج از سرمایه‌گذاری‌ در زمان مناسب داشته باشید. سرمایه گذاران و معامله‌گران به‌دنبال کاهش ریسک هستند؛ نه لزوماً سرمایه‌ گذاری‌های با ریسک پایین. مهم‌تر از انتخاب سرمایه‌گذاری‌های با ریسک پایین، مدیریت ریسک است. استراتژی‌های متنوعی برای مدیریت ریسک در بازار ارزها وجود دارد که برای مبتدیان نیز مناسب است. امروز در این مطلب به معرفی 5 استراتژی مدیریت ریسک در خرید و فروش ارز دیجیتال خواهیم پرداخت، پس تا انتهای این مطلب با ماه همراه باشید.

انواع مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال

مدیریت ریسک (Risk Managment) چیست؟

مدیریت ریسک به معنای شناسایی و ارزیابی خطرات مالی مرتبط با سرمایه گذاری و انتخاب راهکارهایی برای کاهش این خطرات است. سرمایه گذاران از استراتژی‌های مدیریت ریسکی برای کاهش خطر سبد سرمایه گذاری خود استفاده می‌کنند. اولین گام در این نوع استراتژی ها ارزیابی دقیق خطرهای فعلی و بدست آوردن دیده بانی کامل از وضعیت مالی است. سپس راهکارها و برنامه‌هایی ایجاد می‌شود تا بتوان خطرات را کنترل و محدود کرد. مدیریت ریسک به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد که طیف وسیعی از اهداف مالی مانند بازنشستگی زودهنگام یا استقراض برای تحصیل را با اطمینان بیشتری دنبال کنند.

بیشتر بخوانید: ربات ترید Bitsgap: راه حلی برای سوددهی بیشتر

استراتژی مدیریت ریسک چیست؟

استراتژی‌های مدیریت ریسک برنامه‌هایی است که سرمایه‌گذاران پس از شناسایی خطرهای سرمایه‌گذاری خود اتخاذ می‌کنند تا بتوانند ریسک کلی را کاهش دهند. اجرای این برنامه‌ها می‌تواند منجر به کاهش از دست دادن سرمایه شود.

این استراتژی‌ها عبارتند از:

  • متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری
  • تنظیم دستورهای خروج از بازار در شرایطی خاص
  • محدود کردن حجم سرمایه‌گذاری در هر کالای مالی
  • استفاده از ابزارهای محافظت از سرمایه مانند قراردادهای آتی

این استراتژی‌های مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال می‌تواند بر روی طیف وسیعی از فعالیت‌های مالی مؤثر باشد نه محدود به یک دارایی خاص.

رویکردهای کلی برای برنامه‌ریزی مدیریت ریسک عبارتند از:

  • پذیرش: سرمایه‌گذار ریسک سرمایه‌گذاری در یک دارایی را می‌پذیرد اما هیچ اقدام خاصی برای کاهش یا محافظت در برابر آن انجام نمی‌دهد.
  • انتقال: منتقل کردن ریسک سرمایه‌گذاری به شخص ثالث مانند یک شرکت بیمه با پرداخت هزینه.
  • اجتناب: سرمایه‌گذاری نکردن در دارایی‌هایی که ریسک بالایی دارد.
  • کاهش ریسک: کاهش ریسک مانند از طریق تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری توسط خرید دارایی‌های مختلف.

در کل استراتژی‌های پذیرش، انتقال، اجتناب و کاهش ریسک می‌توانند به حساب برنامه‌ریزی مدیریت ریسک تعلق داشته باشند.

اهمیت Risk Mnagement

چرا استراتژی مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال مهم است؟

ارزهای دیجیتال یک ریسک بالا برای سرمایه گذاران هستند. قیمت های پرنوسان و پروژه هایی که ممکن است در یک شب شکست بخورند از ویژگی های این بازار است. فناوری بلاک چین نیز ممکن است برای تازه واردان دشوار باشد. بنابراین استفاده از استراتژی های مدیریت ریسک برای کاهش خطرات ضروری است. این اقدام می تواند به شما کمک کند تا به یک معامله گر موفق تبدیل شوید. در ادامه با 5 استراتژی مدیریت ریسک در ارز دیجیتال بیشتر آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: ربات کریپتوهاپر: هوشمند و سریع در معاملات

استراتژی اول مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال: قانون یک درصد

قانون یک درصد یکی از ساده‌ترین استراتژی‌های مدیریت ریسک است. بر‌پایه این استراتژی سرمایه‌گذار نباید بیش از یک درصد از سرمایه خود را در هر سرمایه‌گذاری یا معامله ریسک کند. به عنوان مثال، فرض کنید شما ۱۰هزار دلار دارید و می‌خواهید بر‌اساس قانون یک درصد عمل کنید.

دو راه برای رعایت قانون یک درصد وجود دارد:

  • خرید ۱۰هزار دلار بیت‌کوین و سپس تنظیم دستور فروش با قیمت ۹هزار و ۹صد دلار. این‌طور ضرر شما حداکثر یک درصد (۱۰۰ دلار) سرمایه شما خواهد بود.
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ سکه بیت‌کوین که هرکدام ۱۰۰ دلار قیمت دارند. در این‌صورت نیز با ضرر بالای یک سکه (۱۰۰ دلار) مطابقت دارد.

در کل قانون یک درصد به شما اجازه می‌دهد تا ریسک‌های سرمایه‌گذاری را به خوبی مدیریت کنید. قانون یک درصد استراتژی مناسبی برای مدیریت ریسک در بازارهای پرنوسان ارز دیجیتال است. برپایه این استراتژی سرمایه گذار حداکثر یک درصد از سرمایه خود را در یک معامله ریسک می‌کند.

قانون یک درصد در مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال

روش دوم برای اجرای این استراتژی این است که مبلغ معاکس با یک درصد سرمایه شما را سرمایه گذاری کنید مانند خرید 100 دلار اتریوم. اگر قیمت اتریوم به صفر برسد همچنان تنها یک درصد از سرمایه شما از دست رفته است. قانون یک درصد برای معامله گران ارز دیجیتال مناسب است چرا که جلوی طمع بازاری را می‌گیرد. بسیاری از سرمایه گذاران بیش از حد به تغییرات قیمتی آینده امیدوارند و در نهایت ضرر می‌کنند. علاوه بر کنترل ریسک، این استراتژی رضایت مالی بیشتری به سرمایه گذار می‌دهد.

استراتژی دوم: تعیین نقطه ضرر و سود مناسب

سفارش توقف ضرر استراتژی مناسبی برای محدود کردن ضرر و کاهش ریسک سرمایه گذاری است. در یک سفارش توقف ضرر (Stop-Loss)، قیمتی مشخص برای یک دارایی تعیین می‌شود و با رسیدن به آن قیمت پوزیشن بسته می‌شود. معمولا قیمت توقف ضرر کمتر از قیمت فعلی دارایی تعیین می‌شود تا هر چه زودتر و با کاهش کمتر موقعیت بسته شود.
سفارش برداشت سود نیز برعکس عمل می‌کند و قیمت بالاتری تعیین می‌شود تا هنگامی که آن قیمت رسیده شود، پوزیشن با سود بسته شود. به طور کلی سفارش توقف ضرر و برداشت سود ابزارهای مناسبی برای محدود کردن ریسک و بهبود نتایج سرمایه گذاری هستند.

بیشتر بخوانید: ربات معاملاتی Kryll

سفارش‌های توقف ضرر و برداشت سود به شما کمک می‌کنند تا ریسک خود را از دو منظر متفاوت مدیریت کنید:

تعیین حد ضرر و حد سود

۱. این محدودیت‌ها را می‌توان از‌قبل تنظیم کرد تا به‌طور‌خودکار اجرا شوند. همچنین، به در‌دسترس‌بودن ۲۴ساعته شما به‌عنوان معامله‌گر نیازی نیست؛ چرا‌که اگر قیمت‌ها بی‌ثبات و نوسانی باشند، محدودیت‌های از‌پیش‌تعیین‌شده فعال خواهند شد؛

۲. این گزینه به شما امکان می‌دهد تا محدودیت‌های واقعی و بالفعل را برای ضررها و سودهای بالقوه خود تنظیم کنید.

باید به این نکته توجه کنید که بهتر است این محدودیت‌ها را از‌قبل تعیین کنید، نه در زمان بحران و اضطراب! شاید به‌نظر شما عجیب باشد که سفارش‌های برداشت سود را نیز به‌عنوان بخشی از مدیریت ریسکتان در نظر بگیرید؛ اما نباید فراموش کنید که هر‌چه مدت بیشتری برای کسب سود و افزایش قیمت‌ها منتظر بمانید، ریسک سقوط بازار نیز بیشتر می‌شود.

استراتژی سوم: متنوع سازی و پوشش ریسک (Hedging)

تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری ها و پوشش ریسک (Hedging) از جمله راهکارهای مناسب برای کاهش ریسک در بازار نوسان‌پذیر ارزهای دیجیتال هستند. تنوع‌بخشی به معنای سرمایه‌گذاری در انواع مختلف ارزها و توکن‌هاست تا ریسک کلی کاهش یابد.این امر سودآوری کلی را حفظ می‌کند اما زیان‌های شدید را کاهش می‌دهد.

هجینگ یا پوشش ریسک نیز روشی برای حفظ سود یا کاهش ضرر است که در آن از دارایی دیگری برای مقابله با ریسک استفاده می‌شود. معمولاً این دو دارایی همبستگی معکوس دارند. قراردادهای آتی از محبوب‌ترین روش‌های هجینگ هستند که به شما اجازه می‌دهند قیمت دارایی را در زمان آینده ثابت کنید. برای مثال اگر بخواهید در برابر احتمال سقوط قیمت بیت‌کوین محافظت کنید می‌توانید یک قرارداد آتی برای فروش بیت‌کوین ببندید.

بیشتر بخوانید: تحول ارز دیجیتال با هوش مصنوعی

مدیریت ریسک در کریپتو

استراتژی چهارم مدیریت ریسک در ارزهای دیجیتال: استراتژی خروج مناسب و آماده

استراتژی مناسب برای خروج از معامله به مدیریت ریسک کمک می‌کند. بیشتر معامله گران به محض به دست آوردن سودی، به معامله ادامه می‌دهند حتی وقتی قیمت‌ها کاهش می‌یابند. بدین ترتیب، استراتژی دقیق خروج از معامله می‌تواند شما را از ضررهای سنگین به دور نگه دارد. با داشتن استراتژی مشخص خروج از معامله، می‌توانید در قیمت تعیین شده‌ای از معامله خارج شوید. این کار می‌تواند به دست آوردن سود یا کاهش ضرر کمک کند. استفاده از سفارش‌های لیمیت به منظور تنظیم ضرر مجاز و سود مورد نظر به شما اجازه می‌دهد که استراتژی خروج از معامله را پیاده سازی کنید. بنابراین شما می‌توانید سفارش‌هایی برای خروج از معامله با سود و یا خروج با ضرر مشخصی تنظیم کنید.

استراتژی پنجم: ابتدا خودتان تحقیق و جستجو کنید

انجام تحقیقات کامل قبل از سرمایه‌گذاری یک راه موثر برای کاهش ریسک است. در عصر اینترنت اطلاعات زیادی در اختیار سرمایه گذاران قرار می‌گیرد تا قبل از سرمایه‌گذاری تحقیقات کافی انجام دهند. قبل از خرید یک توکن، ارز یا سرمایه‌گذاری در یک پروژه، باید اطلاعات کلیدی مرتبط با آن را بررسی و ارزیابی کنید. مستنداتی مانند وایت پیپر و توکنومیکس، تیم و سرمایه‌گذاران، نقشه راه، اهداف و… باید مورد بررسی قرار گیرند تا خطر سرمایه‌گذاری در یک پروژه نا معتبر کاهش یابد. انجام تحقیقات دقیق می‌تواند از ضرر و زیان گریزی ناشی از سرمایه‌گذاری در برخی پروژه‌های شک برانگیز جلوگیری کند.

انجام تحقیقات دقیق پیش از سرمایه‌گذاری می‌تواند به کاهش ریسک کمک کند اما باید دقت کافی داشته باشید. اطلاعات نادرست به سرعت پخش می‌شوند و هر کسی می‌تواند ادعاهای شخصی خود را به عنوان حقیقت منتشر کند. بنابراین باید منابع اطلاعاتی تحقیق خود را با دقت بررسی کنید و از میزان اعتبار آنها مطمئن شوید. شیلینگ برای پروژه‌های بی‌ارزش بسیار رایج است و پروژه‌ها می‌توانند به طور منابع اخبار یا تبلیغاتی نادرست یا تکان دهنده را به گونه‌ای منتشر کنند که انگار صادقانه هستند. بنابراین حین تحقیق، از منابع مطمئن و قابل اعتماد اطلاعات خود را کسب کنید تا از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های غیرقابل اعتماد جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: 4 ارز دیجیتال هوش مصنوعی

کلام آخر

در این مطلب، پنج استراتژی مدیریت سرمایه در ارز دیجیتال را بیان کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ریسک پرتفوی خود را کاهش دهید. حتی استفاده از این روش‌های ساده که بیشتر حوزه‌ها را پوشش می‌دهد، به شما کمک می‌کند تا منطقی‌تر سرمایه‌گذاری کنید. به‌خصوص قانون ۱درصد، تنظیم سفارش‌های محدود، متنوع‌سازی پورتفو، تعیین استراتژی خروج و انجام تحقیقات درباره پروژه‌های مدنظرتان برای سرمایه‌گذاری باید در اولویت کارهای شما باشد.

باید گفت که استراتژی‌های مدیریت ریسک به پنج نمونه محدود نمی‌شوند و استراتژی‌های پیچیده‌تری نیز وجود دارند که بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای از آن‌ها بهره می‌گیرند. با این حال، استفاده از همین پنج استراتژی نسبتاً ساده نیز می‌تواند بازده معامله‌های شما را بیش‌تر از حد انتظار بهبود ببخشد.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *