وبلاگ

/

/

NFT چیست و کاربرد آن چیست؟

NFT چیست و کاربرد آن چیست؟

۱۰ اسفند ۱۴۰۱

NFT

معرفی توکن های غیرمثلی (NFT)

NFT چیست: توکن‌های غیرمثلی یا NFT در سالهای اخیر از لحاظ محبوبیت و فروش در بازار رمز ارزها به مرز انفجار رسیدند. از هنر و موسیقی گرفته تا کالاهای مصرفی، همگی درگیر NFT هستند و این دارایی‌های دیجیتال مثل قرن هفدهم و محبوبیت لاله‌های وحشی هلندی درحال فروش هستند. مقوله پرداخت‌های ارزی به خصوص خرید و ارز دیجیتالهمیشه به دنبال سورپرایز کردن کاربران هستند. توکن‌های غیر مثلی یکی از همین پروژه‌های سورپرایزی بازارهای معاملاتی است. محبوبیت بازار توکن‌های غیرمثلی به قدری زیاد شده است که برخی از آن‌ها بالای میلیون دلار خرید و فروش می‌شوند. سوالی که خیلی از علاقه‌مندان به خود می‌پرسند، این است که آیا nftها واقعا ارزش پولی دارند؟ یا این که تحت تاثیر یک نوع اغراق بیش از حد هستند؟ برخی از کارشناسان بر این باور هستند که توکن‌های غیرمثلی،فقط یک حباب انفجاری بوده و قیمت‌های نجومی آنها به نوعی کلاهبرداری هستند و به زودی بی‌ارزش می‌شوند، البته در این میان برخی کارشناسان دیگر، آینده توکن‌های nft را درخشان تصور می‌کنند و سرمایه‌گذاری بر روی آنها را به دیگران توصیه می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید که NFT چیست و کاربرد آن چیست بهتر است درباره آن مطالعه داشته باشد. امروز در کافه ارز، قصد داریم مقوله nft را به طور کامل معرفی کرده و تفاوت آن با ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

NFT چیست؟

اولین سوالی که کاربران بازار ارزهای دیجیتال از خود می‌پرسند این است که NFT چیست؟ یا nft مخفف چیست؟ (Non-fungible token) NFT یک دارایی دیجیتال است که نمادی از اشیای موجود در دنیای واقعی مانند آثار هنری، موسیقی، آیتم‌های درون بازی و ویدیوها است. بگذارید قبل از ادامه بحث فنی با ذکر یک مثال، کاربرد nft را با یکدیگر بررسی کنیم. فرض کنید با استفاده از ابزار فتوشاپ و قابلیت فتومونتاژ یک اثر هنری خلق کرده‌اید و قصد دارید آن را به فروش برسانید. در حالت عادی، هر فردی می‌تواند یک کپی از اثر شما را در سیستم کاکپیوتری خود داشته باشد و برای حق مالکیت هیچ هزینه‌ای به شما پرداخت نخواهد شد. حال فرض کنید یک تابلو با رنگ روغن کشیده باشید و قصد فروش آن را داشته باشید. در هر دو مثال، با تبدیل اثر هنری به یک NFT، حتی با این که اثر هنری حالت فیزیکی ندارد، حق مالکیت آن به شما پرداخت خواهد شد.

به عبارت دیگر، اگر تابلوی فیزیکی به فایل NFT تبدیل شود، حق مالکیت آن در اختیار صاحب اثر خواهد ماند و دارای شناسنامه دیجیتالی خواهد بود به گونه‌ای که فایل‌های کپی با اثر اصلی متفاوت خواهند بود. این دارایی‌ها به صورت آنلاین و معمولا با استفاده از ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شوند و عموما با نرم‌افزارهایی که برای بسیاری از ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود، کدگذاری می‌شوند.گرچه این توکن‌ها از سال ۲۰۱۴ وجود داشته‌اند اما محبوبیت آنها بعد از سال 2021 بسیار افزایش یافت به گونه‌ای که ارزش آنها در همان سال به بالای 24 میلیارد دلار رسید. از نوامبر ۲۰۱۷ تا به امروز، ۱۷۴ میلیون دلار صرف خرید توکن‌های غیرمثلی شده است.

توکن‌های NFT فقط یک نوع کد شناسایی منحصر به فرد دارند. مدیر مرکز مشاوره فناوری بلاکچین واشنگتن و شرکت سرمایه‌گذاری یلو آمبرلا می‌گوید: «توکن‌های غیرمثلی باعث می‌شوند یک اثر دیجیتالی کمیاب و منحصربفرد شود». این ماهیت توکن‌های غیرمثلی با بیشتر تولیدات دیجیتال که تقریبا همیشه در تعداد نامحدود تولید می‌شوند، مغایرت دارد. کاهش تولید باید ارزش یک دارایی مورد تقاضا را افزایش دهد به این ترتیب قیمت و ارزش آن نیز بیشتر خواهد شد.

NFT چیست

اما بسیاری از NFT ها آثار دیجیتالی بوده‌اند که از قبل وجود داشته‌اند مانند ویدیوهای ماندگار از بازی‌های NBA یا نسخه‌های امنیتی از آثار هنری دیجیتال که قبلا در اینستاگرام به صورت رایگان وجود داشت. برای مثال، هنرمند دیجیتال مشهور، مایک وینکلمن که با نام «Beeple» بهتر شناخته می‌شود، قطعه‌ای متشکل از ۵۰۰۰ نقاشی روزانه ساخت تا معروف‌ترین NFT تا به امروز به نام: «هر روز: اولین ۵۰۰۰ روز» که به قیمت ۶۹.۳ میلیون دلار به فروش رفت را ایجاد کند.

همه می‌توانند تصاویر را به صورت جداگانه یا حتی کلاژی از تصاویر را به صورت آنلاین و رایگان تماشا کنند. چرا کسی باید میلیون‌ها دلار صرف چیزی کند که می‌تواند آن را به راحتی اسکرین شات گرفته یا دانلود کند؟ چون NFT این امکان را به خریدار می‌دهد که نسخه اورجینال را داشته باشد که حاوی احرار هویت و نشان مالکیت است. کلکسیونرها به حقوق دیجیتال این آثار بیش از خود آن آیتم اهمیت و ارزش می‌دهند.

تفاوت توکن های غیرمثلی با ارز دیجیتال چیست؟

برخی از کاربران در جواب سوال NFT چیست، آن را ارز دیجیتال معرفی می‌کنند. NFT به معنای توکن غیرمثلی است و عموما با استفاده از همان نوع برنامه‌نویسی ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته می‌شود اما تنها شباهت این دو گروه دارایی در همین است. پول فیزیکی و ارز دیجیتال، قابل تبدیل هستتند یعنی می‌توانند خرید و فروش شوند یا به یکدیگر تبدیل شوند. همچنین دارای ارزش برابر هستند – یک دلار همیشه برابر با یک دلار دیگر است؛ یک بیت کوین همیشه برابر با یک بیت کوین دیگر است. تبدیل‌پذیری ارزهای دیجیتال باعث می‌شود که آنها به ابزاری قابل اعتماد برای انجام تراکنش در بلاکچین تبدیل شوند. اما توکن‌های غیرمثلی، متفاوت هستند. هر NFT دارای یک امضای دیجیتال است که باعث می‌شود هیچ‌کدام از آنها قابل تبدیل به یکدیگر یا برابر با دیگری نباشند بنابراین آنها غیرمثلی هستند. برای مثال کلیپ گل‌زنی تیم بسکتبال NBA هرگز برابر با اثر ۵۰۰۰ روز نیست چون هر دو NFT هستند. حتی دو کلیپ گل‌زنی از تیم NBA هم با هم برابر نیستند چون باز هم هر دو توکن غیرمثلی هستند.

طرز کار توکن های غیرمثلی

توکن‌های NFT روی یک بلاکچین قرار دارند که یک دفترکل عمومی توزیع شده است که تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. احتمالا با بلاکچین به عنوان فرآیندی که وجود ارزهای دیجیتال را محقق می‌کند، آشنایی دارید. توکن‌های غیرمثلی معمولا روی بلاکچین اتریوم قرار دارند گرچه سایر بلاکچین‌ها هم از آنها پشتیبانی می‌کنند. این توکن‌ها از اشیاء دیجیتال که نماد آیتم‌های ملموس و غیرملموس هستند، ساخته می‌شوند مانند:

– آثار هنری

– گیف‌ها

– ویدیوها و موفقیت‌های ورزشی

– اشیاء کلکسیونی

– آواتارهای مجازی و شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی

– موسیقی

توکن غیرمثلی

حتی توئیت‌ها هم تبدیل به توکن غیرمثلی می‌شوند. جک دورسی یکی از موسسان توییتر، اولین توییت خود را تبدیل به NFT کرده و آن را بیش از ۲.۹ میلیون دلار به فروش رساند. در اصل توکن‌های غیرمثلی مانند آیتم‌های کلکسیونی فیزیکی، اما از نوع دیجیتال هستند. بنابراین به جای دریافت نسخه اصلی نقاشی رنگ روغن و آویختن آن روی دیوار، خریدار فایل دیجیتال آن را دریافت می‌کند.

خریدار همچنین مالکیت انحصاری اثری که خریداری کرده است را به دست می‌آورد یعنی توکن‌های غیرمثلی هربار فقط می‌توانند یک صاحب داشته باشند. داده‌های منحصر به فرد NFT باعث می‌شود مالکیت آن انتقال توکن‌ها بین مالکان به راحتی انجام شود. مالک و سازنده می‌توانند اطلاعات خاصی را درون فایل‌های اثر ذخیره کنند. برای مثال، هنرمندان می‌توانند اثر هنری خود را با وارد کردن امضای خود در متا دیتای توکن غیرمثلی، امضا کنند.

کاربرد NFT چیست؟

حالا که با مفهوم NFT چیست آشنا شدید بهتر است کاربردهای آن را نیز یاد بگیرید. فناوری بلاکچین و NFT فرصتی منحصربه فرد را در اختیار هنرمندان و تولیدکنندگان محتوا قرار دادند تا از ساخته‌های خود کسب درآمد کنند. برای مثال، هنرمندان دیگر مجبور نیستند به گالری‌ها یا مزایده‌خانه‌ها وابسته باشند تا هنر خود را بفروشند. بلکه می‌توانند آن را مستقیم به صورت توکن غیرمثلی به مصرف‌کننده فروخته و سود بیشتری به دست آورند. علاوه بر این، هنرمندان می‌توانند از فروش اثر خود به مالک جدید هم درصدی دریافت کنند. این ویژگی جذابی است چون معمولا وقتی هنرمندی اثر خود را فروخت دیگر در آینده از خرید و فروش آن هیچ سودی عاید او نخواهد شد.

هنر تنها راه کسب درآمد با توکن‌های غیرمثلی نیست. برندهایی مانند چارمین و تاکوبل هم تم‌های خود به صورت NFT تبدیل کرده و آنها را در مزایده به فروش رساندند و درآمد آن را صرف امور خیریه می‌کنند. چارمین توکن NFTP (دستمال توالت غیرمثلی) و تاکوبل هم NFT art خود را ظرف مدت چند دقیقا با بالاترین قیمت‌ها یعنی ۳۷۲۳.۸۳ دلار به فروش رساندند. Nyan Cat که یک گیف از یک گربه در سال ۲۰۱۱ است که در ماه فوریه نزدیک به ۶۰۰۰۰۰ دلار فروش رفت. ویدیوی گل‌زنی تیم بسکتبال NBA از مارس امسال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فروش داشته است. حتی سلبریتی‌هایی مانند اسنوپ داگ و لیندزی لوهان هم به این حوزه پیوسته‌اند و خاطرات و آثار خود را به صورت NFT منتشر می‌کنند.

چگونه NFT بخریم؟

اگر کامل با مقوله NFT چیست آشنا شدید و خیلی مشتاق هستید کلکسیون NFT خود را شروع کنید باید چند مورد کلیدی را داشته باشید:

ابتدا باید یک کیف پول دیجیتال داشته باشید که توکن‌های غیرمثلی و ارزهای دیجیتال خود را در آن نگه‌داری کنید. احتمالا باید کمی ارز دیجیتال مانند اتر بخرید که بستگی به این دارد که ارائه‌دهنده NFT که می‌خواهید خریداری کنید چه ارزی از شما می‌پذیرد. می‌توانید ارز مورد نظر خود را از صرافی‌های دلخواه خریداری کرده و سپس به کیف پول خود منتقل کنید. در زمان خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود، کارمزدها را هم در نظر داشته باشید؛ برخی از صرافی‌ها کمترین کارمزدها را دریافت می‌کنند.

خرید NFT

محبوب‌ ترین بازارهای NFT

زمانی که متوجه شدید NFT چیست، باید منبع خرید و فروش آن را نیز پیدا کنید. وقتی کیف پول خود را نصب و شارژ کردید، می‌توانید وارد سایت‌ها و فروشگاه‌های فروش توکن‌های غیرمثلی شوید. در حال حاضر بزرگ‌ترین فروشگاه‌های NFT شامل موارد زیر است:

– OpenSea.io: این پلتفرم همتا به همتا به فروش آیتم‌های کمیاب و دیجیتال می‌پردازد. برای شروع باید یک حساب کاربری ایجاد کرده و در کلکسیون‌های توکن‌های غیرمثلی آن بگردید. همچنین می‌توانید آیتم‌ها را بر اساس میزان فروش دسته بندی کنید تا با هنرمندهای جدید آشنا شوید.

– Rarible: این فروشگاه هم مانند OpenSea یک فروشگاه دموکراتیک و آزاد است که هنرمندان می‌توانند در آن توکن‌های غیرمثلی خود را بفروشند.

– Foundation: در اینجا، هنرمندان باید از سمت Creatorها دعوتنامه داشته باشند تا بتوانند آثار هنری خود را به نمایش بگذارند. انحصاری بودن و هزینه ورود – هنزمندان با سوخت بخرند تا NFT تولید کنند – یعنی آثار هنری سطح بالاتری در این فروشگاه قرار داده می‌شود. برای مثال توکن غیرمثلی گربه نیان در این پلتفرم به فروش رفت که قیمت بالاتری داشت که لزوما برای هنرمندان و کلکسیونرهایی که دنبال سرمایه‌گذاری هستند نکته منفی نیست.

گرچه این پلتفرم‌ها میزبان هزاران ایجادکننده و خالق NFT هستند اما قبل از ورود به آنها و خرید توکن‌ها حتما خوب تحقیق کنید. برخی از هنرمندان قربانی جعل هویت‌هایی می‌توانند که توکن‌های جعلی لیست کرده و آثار آنها را بدون اجازه به فروش می‌رسانند. علاوه بر این، فرآیند احراز هویت در همه پلتفرم‌ها یکسان نیست مثلا در Opensea و Rarible نیازی احراز هویت برای لیست کردن NFT نیست.

سرمایه گذاری روی NFT

آیا باید NFT بخریم؟

حال که فهمیدید NFT چیست، باید از آینده آن آگاه شوید. توکن‌های غیرمثلی سرمایه‌گذاری‌های ریسکی هستند و آینده آنها نامطمئن است و هنوز خیلی از تاریخچه و عملکرد آن نمی‌دانیم. چون NFT خیلی جدید است بهتر است مقدار کمی روی آن سرمایه‌گذاری داشته باشیم و فقط آن را فعلا امتحان کنیم. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری در این حوزه یک امر کاملا شخصی است اگر پولی دارید که از دست دادن آن تاثیر منفی در زندگی شما نمی‌گذارد می‌توانید شانس خود را امتحان کنید. فراموش نکنید که ارزش NFT به بهایی است که فرد دیگر حاضر باشد بپردازد. بنابراین تقاضا بیشتر از تحلیل‌های تکنیکال، فاندامنتال و هر چیز دیگری، تعیین کننده بهای دارایی شما است. برای خرید و فروش nft می توانید از متخصصان در این زمینه کمک بگیرید.

سخن آخر

توکن های غیرمثلی (NFT) دارایی‌های دیجیتالی هستند که مثل آثار هنری قابلیت جمع کردن و اضافه کردن به کلکسیون را دارند. ان اف تی ارزش خود را به صورت نوعی از رمز ارز حفظ می‌کنند. به عبارت دیگر، منظور از حفظ ارزش این است که مانند یک فرش یا تابلو در طول زمان ارزش خود را حفظ کرده و به نوعی سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند. توکن های غیر مثلی نیز همین طور هستند و منحصربفرد بودن آن، قیمتش را چندین برابر نیز کرده است. البته قبل از ورود به این حوزه باید بدانیم NFT چیست و کاربرد آن چگونه‌ است تا بتوانیم سود مالی خوبی در آن بدست آوریم.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *