وبلاگ

/

/

مسدود شدن ارزهای دیجیتال ایرانیان؛ راهکار تضمینی برای آن

مسدود شدن ارزهای دیجیتال ایرانیان؛ راهکار تضمینی برای آن

۲۱ اسفند ۱۴۰۲

مسدود شدن ارزهای دیجیتال ایرانیان: اخیراً بازار ارزهای دیجیتال دوباره به روزهای اوج خودش برگشته و طرفداران و تریدرها با هیجان درحال خرید ارز دیجیتال هستند. مردم از هر قشری و طبقه اجتماعی با سرمایه کم یا زیاد وارد این بازار شده‌‌اند و همه هم به دنبال کسب سود خوب از این بازار هستند. فعالیت در این حوزه برای کاربران ایرانی یک چالش دیگر نیز دارد؛ بلوکه‌شدن ارز دیجیتال از صرافی‌های خارجی به صرافی‌های ایرانی. تحریم‌های اقتصادی کشور ایران باعث شده است تا شایعاتی مبنی بر مسدود شدن کیف‌پول‌های صرافی ایرانی به‌وجود آید و کاربران ایرانی از انتقال دارایی‌های خود به صرافی‌های ایرانی و تبدیل آن به ریال هراس داشته باشند. در این میان صرافی‌هایی نظیر کافه ارز که از انتقال مستقیم ارز دیجیتال (OTC) استفاده می‌کنند، از این خطر مصون هستند. پس اگر نگران دارایی خود هستید بهتر است خرید تتر و بیش از 800 ارز دیجیتال را به صورت مستقیم در کافه ارز انجام دهید.

مسدود شدن ارزهای دیجیتال ایرانیان

مسدود شدن کیف پول ارزهای دیجیتال ایرانیان؛ شایعه یا واقعیت؟

کیف پول ارزهای دیجیتال، مهم‌ترین ابزار برای فعالیت در این حوزه است. چون تمام تراکنش‌ها به لطف داشتن کیف پول دیجیتالی انجام می‌شود. کیف پول محلی برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال است. برای مثال، فرض کنید که از طریق معامله در صرافی خارجی بینگ‌ایکس حدود 500 تتر سود کرده‌اید. حالا می‌خواهید آن را به ریال تبدیل کرده و از آن در کارت بانکی ایرانی خود استفاده کنید.

برای این کار باید تترهای خود را به یک صرافی ایرانی انتقال دهید و سپس از طریق درگاه برداشت ریالی آن‌ها را به تومان/ریال تبدیل کنید. برای این انتقال، یک آدرس کیف پول از صرافی به شما داده می‌شود و شما باید تترهای خود را به آن انتقال دهید. اخیرا و به دلیل تحریم‌های اقتصادی که کشورهای اروپایی و آمریکا بر ایران اعمال کرده‌اند، چند آدرس کیف پول متعلق به ایرانیان مسدود شده است. به همین دلیل، این حساسیت بوجود آمده که مبادا آدرس کیف پول صرافی‌های ایرانی نیز مسدود شده و دارایی که از صرافی خارجی انتقال می‌دهیم در این میان از دست برود.

آیا مسدود کردن یک کیف پول امکان‌پذیر است؟

مسدود شدن ارزهای دیجیتال : اگر چه هدف اصلی بلاک‌چین این است که از سانسور و نظارت نهادهای دولتی در تراکنش‌های ملی جلوگیری کند. در حقیقت، ذات غیرمتمرکز اکوسیستم ارزهای دیجیتال اجازه تحریم و دخالت مستقیم در آن نمی‌دهد و فقط می‌توانند برخی موارد مربوط به آن را محدود کنند. برای مثال، دولت‌هایی نظیر ایالات متحده آمریکا در برخی موارد می‌توانند در صرافی‌ها یا کیف‌پول‌های ارز دیجیتال اعمال نفوذ کرده و آن‌ها را مسدود کنند.

مسدود کردن یک صرافی ارز دیجیتال خیلی سخت‌تر از بلوکه‌کردن یک آدرس کیف پول است. در واقع، کیف‌پول‌های ارز دیجیتال دارای یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی هستند. کلید عمومی مانند یک شماره حساب است که کاربران برای انتقال ارز دیجیتال می‌توانند از آن استفاده کنند. کلید خصوصی مثل رمز عبور یا رمز دوم کیف پول دیجیتالی شما است و هر فردی که آن را در اختیار دارد می‌تواند به دارایی‌های موجود در کیف پول نیز دسترسی داشته باشد.

شرکت‌های سازنده، کلید عمومی و خصوصی کیف‌پول‌ها را در اختیار دارند و در برخی مواقع به دستور نهادهای قانونی می‌توانند، برخی از آدرس‌ها را مسدود کنند. به طور کلی، اگر قصد دارید دارایی‌های خود را از یک صرافی خارجی به آدرس کیف پول صرافی‌های ایرانی انتقال دهید باید مراقب باشید چون ممکن است دارایی شما به حساب صرافی منتقل نشود و از طرف نهادهای قانونی خارجی مسدود شود.

توصیه می‌کنیم که حتی برای استفاده از کیف پول‌های خارجی نظیر تراست ولت از ابزارهای تغییر‌دهنده آی‌پی آدرس یا سرور مجازی استفاده کنید تا حساسیتی روی هویت ایرانی شما ایجاد نشود.

خرید و فروش ارز دیجیتال

مسدود کردن کیف پول‌های ایرانی توسط تتر

در قسمت بالا به این موضوع اشاره کردیم که مسدود کردن کیف پول‌ از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده یا نهادهای قانونی به خصوص دولت آمریکا امکان‌پذیر است. تتر (USDT) یکی از بهترین استیبل کوین ها در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود و اکثر کاربران برای برداشت ارزهای دیجیتال از صرافی‌های خارجی معمولاً آن را ابتدا به تتر تبدیل کرده و سپس آن را در صرافی‌های ایرانی نقد می‌کنند.

از آنجایی که تتر همواره با یک دلار برابر است، روش بسیار خوبی برای تبدیل یا نگه‌داری دارایی است و تریدرها پس از کسب سود معمولاً خیلی سریع آن را به تتر تبدیل می‌کنند تا درگیر نوسانات ارزهای دیجیتال نشوند.

اخیرا تتر در اقدامی عجیب چند آدرس کیف پول متعلق به کاربران ایرانی را بلوکه کرده است. این شرکت، هدف از این کار را جلوگیری از هرگونه سو استفاده احتمالی از توکن‌های تتر اعلام کرده است. اما آیا تتر واقعاً می‌تواند چنین کاری انجام دهد؟ در جواب این سوال باید بگوییم بله. شرکت تتر چندین بار سابقه مسدودکردن آدرس‌های مشکوک را داشته است و به نظر می‌رسد قصد دارد با نهادهای قانونی نهایت همکاری را داشته باشد.

شاید برایتان جالب باشد که آدرس کیف‌پول‌هایی که تتر مسدود کرده است، همگی از میکسر تورنادوکش (TornadoCah) استفاده کرده‌اند. میکسر تورنادوکش یک ابزار برای مخفی‌کردن تراکنش‌های ارز دیجیتال است و افرادی که به دنبال سطح بالاتری از حریم خصوصی و امنیت هستند معمولاً از این ابزار استفاده می‌کنند.

اگر چه درخطر بودن سرمایه دیجیتال کاربران ایرانی از طرف شرکت‌هایی نظیر تتر(USDT) موضوع جدیدی نیست و همواره خرید ارز دیجیتال یا فروش آن به عنوان یک چالش برای ما وجود داشته است، اما به علت حساسیت بر روی آدرس کیف پول‌های ایرانی، کاربران داخل کشور دچار هراس شده‌اند که مبادا در زمان انتقال ارزهای دیجیتال، دارایی‌شان از دست برود.

فروش ارز دیجیتال

راهکار صرافی‌های ایرانی برای جلوگیری از مسدود شدن ارزهای دیجیتال یا فیریز شدن ارز دیجیتال چیست؟

اخیراً تعداد کاربرانی که ارزهای دیجیتال‌شان پس از انتقال به صرافی‌های ایرانی، مسدود شده افزایش یافته است. در حقیقت، کاربران سفارش برداشت از صرافی‌های خارجی را ثبت می‌کنند، اما ارز دیجیتالی که انتقال‌ داده‌اند به آدرس کیف‌پول صرافی‌های ایرانی واریز نشده است. تاکنون راهکار قطعی از طرف صرافی‌های داخلی برای این موضوع ارائه نشده است و بیشتر آن‌ها به کاربران توصیه می‌کنند که دارایی‌ خود را به استیبل‌کوین‌های کم‌خطرتر نظیر USDC تبدیل کنند یا این‌که سعی کنند از چند کیف پول واسطه برای انتقال استفاده کنند.

صرافی کافه ارز بهترین راهکار را در این زمینه ارائه داده است. کافه ارز یک صرافی OTC است و به‌صورت بدون واسطه خرید و فروش ارز دیجیتال را برای کاربران فراهم می‌کند. در حقیقت، در کافه‌ارز خبری از کیف پول نیست و شما ارز دیجیتال خود را مستقیماً از خود صرافی خریداری می‌کنید. برای برای مثال، فرض کنید که می‌خواهید معادل 100 تتر را به یک صرافی خارجی نظیر BingX انتقال دهید. در این حالت، شما آدرس کیف پول صرافی بینگ‌ایکس را به صرافی کافه ارز می‌دهید و این مقدار تتر به صورت مستقیم به کیف پول شما انتقال می‌یابد.

به عبارت دیگر، امنیت کاربران در این صرافی کافه ارز خیلی بالا است چون هیچ دارایی دیجیتالی در کیف پول داخل صرافی نگه‌داری نمی‌شود. برای فروش ارز دیجیتال نیز می‌توانید دارایی‌ خود را مستقیم به صرافی بفروشید و معادل ریالی آن را به صورت آنی دریافت کنید. برای مثال، فرض کنید که قصد برداشت 100 تتر از یک صرافی خارجی نظیر کوینکس را دارید. برای این کار، صرافی کافه ارز یک آدرس کیف پول معتبر به شما می‌دهد و شما دارایی مورد نظر خود را به صورت مستقیم به آن کیف پول انتقال می‌دهید. سپس صرافی کافه ارز معادل ریالی آن را به حساب بانکی شما انتقال می‌دهد. در این حالت، هیچ ارز دیجیتالی در کیف پول داخل صرافی ذخیره نمی‌شود و خرید و فروش به صورت آنی و بین کاربر و خود صرافی صورت می‌گیرد.
کافه اررز خدمات دیگری مانند نقد درآمد دلاری، خرید اشتراک سایت‌های خارجی و دیگر خدمات پرداخت بین‌المللی را انجام می‌دهد.

4.7/5 - (26 امتیاز)

نویسنده

sepide نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاه ها(4)
  1. با سلام، اگر اینگونه که میگویید باشد بیواسطه نقل و انتقال انجام می‌شود خیلی عالی است.

    1. مهران رباطی گفت:

      درود بر شما. ممنون از توجه ویژه شما. هدف اصلی ما تضمین امنیت و کم‌هزینه بودن نقل و انتقالات است

  2. درود من تو یه برنامه به نام دبلیو دی سی کوانتی فای هزار یورو سرمایه گزاری کردم الان دو هفته شده نمیشه برداشت کنیم به والت مون ایا کلاه برداری بوده یا امکانش هست درست بشه

    1. تیم تحریریه کافه ارز گفت:

      در مورد کلاهبرداری بودن این برنامه اطلاعی ندارم اما به هیچ‌ وجه در پروژه‌هایی که نمی‌شناسید سرمایه‌گذاری نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *