وبلاگ

/

/

صفر تا صد خرید از چین و آشنایی با مراحل مختلف آن

صفر تا صد خرید از چین و آشنایی با مراحل مختلف آن

خرید از چین: خرید کالا از کشورهایی نظیر چین و فروش آن‌ها در کشور ایران اگر درست انجام شود، سود خوبی برای فرد به ارمغان می‌آورد. برای خرید مستقیم از چین، نیاز به تجربه بالایی دارید تا مدت زمان و پروسه خرید کالا و هزینه‌‌های خود را به حداقل برسانید. علاوه بر این، شما باید اصالت محصول و سلامت فیزیکی آن را از زمان ارسال در مبدا تا رسیدن به مقصد تضمین کنید. اگر می‌خواهید بیشتر با مقوله خرید از چین آشنا شوید بهتر است که این مقاله را تا انتها دنبال کنید. این مقاله صرفاً جنبه آموزشی دارد و سایت کافه ارز خدماتی در زمینه خرید از چین ارائه نمی‌دهد. اما می‌توانید انواع خرید از سایت های خارجی را انجام داده و پرداخت را از طریق کافه ارز ثبت کنید.

خرید از چین به صورت مستقیم

انواع روش‌های خرید از چین

چین به عنوان دومین اقتصاد برتر جهان و همچنین بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده محصولات صنعتی، پوشاک، خوراکی و انواع کالاهای کاربردی به سراسر جهان، نقش بسیار حیاتی در بازار کشورهای دیگر ایفا می‌کند. ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست و بیشتر محصولاتی که در بازارهای مختلف ایران دیده می‌شوند نیز ساخت کشور چین و مزین به عبارت “Made In China” هستند. شاید فکر کنید که محصولات چینd تنها در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما جالب است بدانید که بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان، از جمله آمریکا به عنوان اولین اقتصاد جهان، و کشورهای صنعتی بزرگ مانند آلمان، به عنوان بزرگترین واردکننده محصولات و کالاهای چینی به بازار داخلی خود به شمار می‌روند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه کدام سایت های خارجی ارسال کالا به ایران دارند می‌توانید به مقاله کدام سایت های خارجی ارسال کالا به ایران دارند در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

قیمت مناسب محصولات چینی که ناشی از ازدیاد منابع اولیه، هزینه نسبتاً پایین نیروی کار در این کشور، و همچنین بهره‌مندی از زیرساخت تجارت الکترونیک نظیر وب‌سایت‌هایی چون علی بابا و علی اکسپرس است باعث‌شده تا محصولات چینی به تمام بازارهای دنیا راه پیدا کنند. رابطه تجاری میان ایران و چین، از دوران گذشته با گذر از جاده ابریشم تا به امروز پایدار باقی‌مانده است و روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور نیز همواره خوب بوده است. این موضوع نشان‌دهنده این است که خرید کالا از کشور چین در چارچوب قوانین و مقررات هر دو کشور است و مشکلی برای افراد ایحاد نمی‌کند. برای خرید از چین 3 روش وجود دارد که در ادامه هر یک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خرید از سایت های خارجی

خرید عمده از چین

اگر به عنوان تاجر در بازار ایران فعالیت دارید، مطمئناً می‌دانید که خرید از چین به صورت عمده و واردات به کشور چقدر می‌تواند برای شما سودآور باشد. فرقی نمی‌کند که مواد اولیه از چین تهیه کنید یا محصول نهایی را وارد کشور کنید. به طور کلی، قیمت محصولات در مقایسه با بازار جهانی در رنج پایین‌تری قرار دارد و همین امر موجب می‌شود که سود قابل توجهی نصیب فرد واردکننده شود. علاوه بر این، خرید عمده از چین از نظر هزینه حمل و نقل به شدت اقتصادی‌تر از خرید با حجم کم یا خرید تکی کالا است. تاجران ایرانی یک اصطلاح بین خودشان دارند که می‌گویند “کانتینری که از چین می‌آید نباید خالی بیاید” که نشان‌دهنده اهمیت و سوددهی بالای خرید عمده از چین و واردات به ایران است. همچنین، برای چگونگی خرید پوشاک ترک با برند کالینز پیشنهاد می‌شود مقاله مرتبط با آن را مطالعه کنید.

واردات مستقیم کالا از چین

خرید از سایت‌ها و فروشگاه‌های چینی

چین با توسعه فروشگاه‌های خود و ارائه مستقیم محصولات با تمام جزئیات همراه با تصاویر و ویدیوهای بررسی، فرصت خوبی را برای خریداران از سراسر جهان ایجاد کرده است تا مشخصات محصولات را بررسی کرده، قیمت آن را مقایسه کرده و پس از آن به راحتی اقدام به خرید نمایند. گاهی اوقات برای یک محصول در فروشگاه‌های آنلاین چینی بیش از یک تامین‌کننده وجود دارد که این موقعیت انتخاب بین تامین‌کنندگان مختلف و خرید در یک بازار رقابتی با قیمت پایین‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه 6 مورد از بهترین سایت خرید از چین برای خرید محصول را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • سایت علی بابا (Alibab) برای خرید عمده
  • سایت 1688 برای خرید عمده
  • فروشگاه جوی بوی (JoyBoy) برای عمده‌فروشی
  • سایت خرده فروشی علی اکسپرس (AliExpress)
  • تائوبائو (Taobao) برای خرده‌فروشی
  • سایت مید این چاینا (Made-in-China) برای خرده‌فروشی

هر یک از این وب‌سایت‌ها دارای کاربردهای متفاوتی هستند که به نوع محصول مورد نظر شما بستگی دارد. یافتن تامین‌کننده مناسب و شروع مذاکره برای خرید کالا مراحل مختلفی را در بر می‌گیرد که باید هر یک را با دقت و تمرکز بالا پیش ببرید.

خرید از تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان چینی

برخی از تاجران ترجیح می‌دهند که به صورت مستقیم و بدون واسطه از تامین‌کنندگان خرید کنند. این روش که اغلب توسط واردکنندگان بزرگ انجام می‌شود نسبت به روش‌های قبلی پیچیده‌تر است. در حقیقت، به دلیل ابعاد گسترده کالاها و هزینه بسیار بالاتر خرید باید منابع به خوبی مورد بررسی قرار بگیرند. انتخاب تامین‌کننده در این روش نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چون اگر همه چیز خوب پیش برود، رابطه بین خریدار و فروشنده می‌تواند تا سال‌ها دوام بیاورد و خیال شما از تامین‌کننده را راحت کند. در این روش، مباحث حقوقی و عقد قرارداد نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و پیداکردن تامین‌کننده مناسب نیز ممکن است شما را به دردسر بیاندازد. همان‌طور که در بالا اشاره کرده‌ایم برای نحوه خرید از علی اکسپرس AliExpress می‌توانید به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز سر بزنید.

خرید بدون واسطه

مزایای خرید بدون واسطه از چین

بیشتر بازرگانان ایرانی از این موضوع آگاه هستند که واردات مستقیم از کشور چین می‌تواند سودآوری بسیار خوبی برای آن‌ها داشته باشد. اما به راستی این موضوع چه دلیلی دارد و چرا تجار ایرانی کشور چین را برای خرید کالا انتخاب می‌کنند؟ همچنین اگر علاقه‌مند به خرید آلبوم موسیقی خارجی هستید می‌توانید قبل از خرید حتما به مقاله بهترین فروشگاه های خرید آلبوم موسیقی خارجی سر بزنید.

در ادامه دلایلی که آنقدر کشور چین را برای خرید کالا محبوب‌ کرده‌اند با یکدیگر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • قیمت پایین کالای چینی: کشور چین یکی از بزرگترین کشورهای تولید‌کننده در جهان است. حجم تولید در این کشور بسیار بالا است. در عین حال دستمزد کارگران به نسبت نرخ جهانی پایین‌تر است. بنابراین محصولات چینی درجه یک با قیمت بسیار رقابتی به خریداران عرضه می‌شوند. برای مثال، خودروهای چینی درجه یک کیفیتی مشابه با برندهای خودروسازی روز دنیا دارند اما قیمت آن‌ها بسیار پایین‌تر از محصولات اروپایی یا آمریکایی است. این موضوع در حوزه‌های دیگر نیز صدق می‌کند و این فرصت را در اختیار تاجران قرار می‌دهد تا با قیمتی مناسب خرید از چین را انجام داده و سود خوبی بدست آورند.
  • تنوع بالای کالاهای چینی: احتمالاً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند کشور چین تسبیح اصل یا قالی کرمان هم تولید می‌کند! این حرف‌ها تا حدودی دروغ نیست و گستردگی کالا در این کشور به همین میزان زیاد است. بازار کالاهای چین خیلی متنوع است و از پوشاک بچه گرفته تا ماشین آلات خانگی یا صنعتی در این کشور تولید می‌شود. گستردگی کالاهای تولیدی در چین باعث می‌شود که دست خریداران برای انتخاب و واردات بازتر باشد و تقریباً هر کالایی که به آن نیاز دارند را در چین پیدا کنند.
  • سفارشی سازی محصولات:خیلی از شرکت‌های چینی می‌توانند کالای مورد نظر را به صورت شخصی‌سازی شده تولید کنند. در حقیقت، این شرکت‌های تولیدی می‌توانند کالای مورد نظر را مطابق با نیازها و خواسته‌های شما تغییر دهند. علاوه بر این، شما می‌توانید برند شخصی خود را بر روی آن محصولات درج کنید و به راحتی محصولات را با برند رسمی خود در داخل کشور به فروش برسانید.
  • حمل و نقل آسان: کشور چین شبکه حمل و نقل بسیار بزرگی دارد به همین دلیل ارسال کالا به ایران از کشور چین راحت و از لحاظ قیمتی مقرون‌به‌صرفه است. چین نه تنها دارای فرودگاه‌های بزرگی است که برای حمل تجاری کالاها مناسب هستند، بلکه بنادر بزرگی نیز دارد که ارسال از طریق راه‌های آبی را مسیر می‌سازند.

نکات مهم در زمان خرید کالا از چین

زمانی که می‌خواهید کار واردات کالا به کشور چین را شروع کنید باید به یک‌سری نکات توجه داشته باشید. به طور کلی، توجه به نکات و اصولی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم می‌تواند بر آینده کسب‌وکار فرد تاثیر بگذارد.

  • استفاده از زبان چینی: شما برای خرید کالا از چین باید با مدیران و کارشناسان صنایع در این کشور ارتباط برقرار کنید. برای این که بتوانید ارتباط موثرتری با آن‌ها داشته باشید بهتر است از زبان چینی استفاده کنید. اگرچه چینی‌ها برای تجارت از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند اما اگر به زبان چینی با آن‌ها صحبت کنید، بهتر می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. اگر خود زبان چینی بلد نیستید بهتر است از یک مترجم انگلیسی مسلط به امور تجاری و اقتصادی استفاده نمایید.
  • قیمت‌گذاری: توانایی مذاکره در خصوص قیمت در فرآیند خرید کالا از چین بسیار حائر اهمیت است. در حقیقت، شما باید پایین‌ترین هزینه اولیه برای هر محصول را پیدا کنید و از طرفی دیگر هزینه نهایی که شامل هزینه حمل و نقل از چین و انبارداری می‌شود را نیز به طور دقیق تعیین کنید.
  • کیفیت: شما باید اطمینان حاصل کنید که محصول با مشخصات ذکرشده مطابقت داشته باشد. به طور کلی سفارش خرید باید دارای برگه مشخصات محصول (PSS) و برگه مشخصات بازرسی کالا (ISS) باشد. برگه PSS تمام مشخصات محصول مثل رنگ، اجزا و مدل را ذکر می‌کند و برگه ISS مربوط به نحوه انجام تست‌های محصول و نتیجه عملکرد محصول به این آزمایش است.
  • تحویل: باید اطمینان حاصل کنید که کالا در زمان مقرر به دست خریدار می‌رسد. در غیر این صورت ممکن است کالا فاسد شود یا این که خریداری دیگر برای آن وجود نداشته باشد.
    همچنین برای نحوه خرید از سایت ای بی (eBay) می‌توانید به وبلاگ کافه ارز سر بزنید و در صورت نیاز با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

خرید بدون واسطه از کشور چین و تحویل در ایران

ریسک‌های خرید از چین

همان‌طور که در بخش‌های ابتدایی مقاله به آن اشاره کردیم، واردات کالا از چین بسیار سودآور است و در چند دهه اخیر به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. البته، خرید از چین و تحویل آن در کشور ایران به همین راحتی‌ها نیست. به طور کلی، خرید از چین ممکن است مخاطرات و ریسک‌هایی در پی داشته باشد که در ادامه هر یک را به صورت مختصر معرفی می‌کنیم.

  • کیفیت پایین: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ممکن است در زمان خرید از چین برای شما بوجود بیاید، کیفیت پایین محصولات است. در برخی اوقات، تولیدکنندگان چینی برای کمترشدن هزینه ساخت از مواد اولیه بی‌کیفیت و ارزان استفاده می‌کنند که این موضوع موجب کاهش کیفیت محصول می‌شود.
  • مشکلات مربوط به زبان: چون بیشتر تولیدکنندگان به زبان چینی صحبت می‌کنند، عدم ارتباط قوی شما با آن‌ها ممکن است باعث بروز سوتفاهم درباره زمان تحویل یا مشخصات کالا شود. علاوه بر این، اگر چینی‌ها بفهمند که شما چینی بلد نیستید ممکن است که بخواهند در زمان عقد قرارداد کمی به نفع خودشان عمل کنند. بنابراین، بهتر است حتماً یک مترجم چینی مسلط به امور تجاری برای عقد قرارداد و مذاکره با آن‌ها استخدام کنید.
  • قوانین و مقررات گمرکی:ضوابط گمرکی و مقررات واردات در هر کشور متفاوت است. این موضوع شاید برای واردات کالا ازچین برای شما دردسرساز شود. در این حالت، تاخیر کالا، متحمل‌شدن جریمه‌های مالی سنگین و حتی در برخی از اوقات ممنوعیت واردکردن کالا گریبان‌گیر شما شود. گمرک ایران بر روی واردات کالا از کشورهای دیگر مانند چین بسیار سخت‌گیر است. بنابراین بهتر است قبل از هر چیز به طور کامل با قوانین گمرکی آشنا شوید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی خرید کالا از چین و بررسی نکات مهم این نوع از تجارت پرداختیم. در این مقاله متوجه شدیم که خرید کالای بدون واسطه از چین و فروش آن در بازار ایران چقدر می‌تواند سودآور باشد. البته، به این موضوع نیز پرداختیم که انجام این کار خیلی هم ساده نیست و مخاطرات و ریسک‌های بسیار زیادی دارد. لازم به ذکر است که سایت کافه ارز هیچ نوع خدماتی در زمینه خرید از چین ارائه نمی‌دهد و این مقاله را با هدف آموزشی در وبلاگ خود منتشر کرده است.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *