وبلاگ

/

/

آیا شبکه فارکستر (Farcaster) به ترند جدید ارزهای دیجیتال تبدیل می‌شود؟

آیا شبکه فارکستر (Farcaster) به ترند جدید ارزهای دیجیتال تبدیل می‌شود؟

۲۸ بهمن ۱۴۰۲

NFT

شبکه فارکستر:صنعت ارزهای دیجیتال روز‌به‌روز در حال پیشرفت و تحول است و پروتکل‌های مدرنی به این بازار پاگذاشته‌اند. یکی از نوآوری‌های جدید که خیلی سروصدا پیدا کرده است فارکستر (Farcaster) است. فارکستر یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که بر روی شبکه اوپتیمیزم (Optimism) ساخته شده است. نکته جالب درباره فارکستر این است که می‌توان NFT بر روی آن مینت (استخراج) کرد. البته، ورود به فارکستر رایگان نیست و باید از طریق پرداخت هزینه 5 دلاری وارد آن شوید. البته، اگر کد دعوت از طرف یکی از کاربران داشته باشید می‌توانید به صورت رایگان نیز عضو شوید. شما می‌توانید 5 دلار ورودی را از طریق سرویس‌های پرداختی کافه ارز پرداخت کنید.

شبکه فارکستر چیست

شبکه فارکستر چیست؟

فارکستر یک پروتکل منبع باز (Open-Source) است که قابلیت ساخت اپلیکیشن را در اختیار تمام کاربران قرار می‌دهد. هدف اصلی فارکستر مانند دیگر شبکه‌های غیرمتمرکز این است که محیطی بدون سانسور و تحریف را فراهم کند تا کاربران بتوانند کنترل کامل بر روی مخاطبین، اطلاعات و ارتباطات خود داشته باشند. دن رومرو و وارون سرینواسان در سال 2020 شبکه فارکستر را راه‌ندازی کردند. جالب است بدانید که این دو نفر از اعضای تیم بزرگترین صرافی ارز دیجیتال آمریکا، صرافی کوین‌بیس (CoinBase) بوده‌اند. پروژه فارکستر در سال 2023 سرمایه‌ قابل توجهی به خود جذب کرد و همچنان از طریق آن در حال بازاریابی است. همچنین، اگر علاقمند به جمع‌آوری و یا سرمایه‌گذاری توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) در بازار رمز ارزها هستید، قبل از هرچیزی به یک کیف پول NFT نیاز دارید؛ پیشنهاد می‌شود به مقاله مرتبط با آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

فارکستر چطور کار می‌کند؟

شبکه فارکستر از یک معماری هیبرید (دوگانه) استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات هویتی کاربران به صورت On-Chain و داده‌های مربوط به پست‌‌‌ها و تعاملات کاربران در شبکه اجتماعی فارکستر به صورت Off-Chain ذخیره شوند. امنیت خود سیستم نیز از طریق قراردادهای هوشمند اجراشده بر روی شبکه اوپتیمسم برقرار می‌شود.

به طور کلی، کاربران این شبکه اجتماعی را جایگزین توییتر می‌دانند، با این تفاوت که فارکستر بر روی بلاک‌‌چین فعالیت می‌کند و کاربران کنترل بیشتری بر روی اطلاعات و داده‌های خود در این شبکه اجتماعی دارند. بهترین اپلیکیشینی که در این شبکه ساخته شده است، اپلیکیشن Warpcast نام دارد و سایت رسمی فارکستر نیز به صورت مستقیم به آن اشاره کرده است. این اپلیکیشن در تلفن‌های همراه اندرویدی و آیفون قابل اجرا است ولی فعلاً در سیستم عامل ویندوز و MacOS پشتیبانی نمی‌شود.

نحوه استفاده از اپلیکیشن Warpcast

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، اپلیکیشن وارپکست فقط در دستگاه‌های اندروید و آی‌او‌اس در دسترس است و به صورت رسمی در کامپیوترهای مک و ویندوز پشتیبانی نمی‌شود. نحوه ثبت‌نام با موبایل خیلی ساده است اما سیستم یک Seed Phrase به شما می‌دهد که باید آن را در یک جای امن نگهداری کنید. در حقیقت، اگر بخواهید اکانت خود را ریکاوری کنید یا حساب خود را بر روی یک دستگاه جدید تنظیم کنید باید کد Seed Phrase وارد کنید. در حقیقت، این کد، ترکیبی از چند کلمه تصادفی است که به صورت مخفی رمزنگاری شده‌اند. چنانچه علاقه‌مند هستید نحوه ساخت NFT و کسب درآمد از آن را بدانید، ما مقاله آن را در وبلاگ منتشر کرده‌ایم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که استفاده از اپلیکیشن Warpcast رایگان نیست. در حقیقت، توسعه‌دهندگان برای جلوگیری از ورود بات‌ها به این پلتفرم تصمیم گرفتند که اشتراک سالیانه 5 دلاری برای آن در نظر بگیرند. شما با پرداخت این مبلغ می‌توانید از امکانات فوق‌العاده این اپلیکیشن در فضایی کاملاً امن استفاده کنید. پرداخت هزینه اشتراک فارکستر را می‌توانید با ثبت‌نام در سایت کافه ارز به راحتی انجام دهید. سیستم ارسال پیام یا همان Cast هم رایگان نیست و برای استفاده از سیستم ذخیره‌سازی این اپلیکیشن باید هزینه پرداخت کرد. در زمان ثبت‌نام، شما یک Unit ذخیره‌سازی دریافت می‌کنید که فضای کافی برای انجام کارهای زیر را در دسترس شما قرار می‌دهد.

  • امکان ارسال 5000 Cast یا همان پست
  • استفاده از 2500 Reaction
  • قابلیت فالو کردن 2500 نفر

اگر شما از این ظرفیت بیشتر استفاده کنید، سیستم به صورت خودکار شروع به حذف‌کردن داده‌های قدیمی‌تر می‌کند. بهتر است اگر نیاز به فعالیت بیشتر دارید، هزینه استفاده از فضای Warpcast را پرداخت کنید. هزینه هر یونیت 0.75 دلار در ماه است اما اگر دو Unit خریداری کنید قیمت به 1 دلار کاهش می‌یابد.

ثبت نام در فارکستر و مینت کردن nft

شباهت Warpcast به شبکه حساب X (توییتر سابق)

رابط کاربری و شکل ظاهری اپلیکیشن فارکستر شباهت زیادی به ایکس یا همان توییتر سابق دارد. در واقع، خیلی از کاربران این برنامه را جایگزین بسیار مناسبی برای توییتر می‌دانند. ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتربوم نیز در Warpcast فعالیت می‌کند و این موضوع باعث شده که طرفداران ارزهای دیجیتال فعالیت زیادی در این شبکه داشته باشند. به طور کلی، استفاده از این برنامه، تجربه کاربری بسیار مشابهی با شبکه اجتماعی X دارد و هدف توسعه‌دهندگان نیز همین بوده است. البته، قابلیت‌‌های On-Chain فارکستر گوی سبقت را از توییتر دزدیده است. برای مثال، کاربران می‌توانند یک آدرس کیف پول برای احراز مالکیت دارایی‌های خاص نظیر NFT را به در این برنامه لینک کنند. بد نیست بدانید که حجم “کست‌ها” یا همان پست‌های جدیدی که به صورت روزانه در این اپلیکیشن منتشر می‌شود تا تاریخ 14 بهمن ماه به بیش از 2 میلیون رسیده است که نسبت به تاریخ 8 بهمن حدود 1000 درصد افزایش داشته است.

دلیل محبوبیت فارکستر

دلیل محبوبیت شبکه غیرمتمرکز فارکستر اضافه‌نمودن ویژگی جدیدی به نام فریم (Frame) است. اپلیکیشن Warpcast که روزانه حدود 25 هزار کاربر فعال دارد، به یکباره بین کاربران علاقه‌مند به صنعت ارز دیجیتال به محبوبیت باورنکردنی رسید. ویژگی فریم به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق کست‌ها با دیگر کاربران تعاملات جالبی داشته باشند. برای مثال، امکان مینت‌کردن NFT، ساخت اپلیکیشن‌ها و حتی پرداخت‌های فوری تنها با یک کلیک و بدون خارج‌شدن از برنامه به راحتی‌ امکان‌پذیر است.

علت محبوبیت قابلیت فریم

بر اساس آماری که Dune Analytics منتشر کرده است، تعداد کاربران فعال روزانه در شبکه فارکستر از تقریباً ۵٬۰۰۰ نفر در تاریخ ۸ بهمن به بیش از ۲۴٬۷۰۰ نفر تا تاریخ ۱۴ بهمن افزایش یافته است. این آمار نشان می‌دهد که رونمایی از قابلیت Frame باعث این روند رو به جلوی شبکه اجتماعی فارکستر بوده است. قابلیت فریم‌ در تاریخ 7 بهمن سال 1402 به این اپلیکیشین اضافه شده است و امکان تعامل با لینک‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد بدون این‌ که مجبور به ترک اپلیکیشن باشند.

فریم‌ها اجازه ساخت اپلیکیشن‌های کوچک در کست‌ها را در اختیار کاربران می‌گذارند. فریم‌ها در واقع iframeهای کوچکی هستند که داخل پست‌های کاربران جاگذاری می‌شوند. iframe یک تگ HTML است که با استفاده از آن می‌توان در یک صفحه وب، محتوای یک صفحه وب دیگر را نمایش داد. این قابلیت برای توسعه‌دهندگان بسیار مهم است چون امکان ساخت اپلیکیشن‌های کوچک در فید یک شبکه اجتماعی خیلی شگفت‌انگیز است و موجی از خلاقیت را برای برنامه‌نویسان به همراه می‌آورد.
همچنین، ما بهترین روش‌های کسب درآمد از NFT را برای شما شرح داده‌ایم و به بررسی انواع روش‌های کسب درآمد از NFT پرداختیم تا بتوانید در این زمینه اطلاعات کافی به دست آورید و برای خودتان درآمد کسب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

پرداخت اشتراک 5 دلاری فارکستر (Wrapcast)

فریم‌ها مانند یک تابلوی سفید هستند و کاربران می‌توانند هر چیزی که می‌خواهند را بر روی آن به نمایش بگذارند. در حقیقت، امکان ساخت نظر سنجی، مینت NFT، انجام تراکنش‌ها، Claimکردن توکن‌های ایردارپ، دسترسی به پیش‌بینی‌های بازار سرمایه و اجرای بازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در نظر داشته باشید که تمام این قابلیت‌ها تنها با یک کلیک و بدون نیاز به خارج شدن از اپلیکیشن انجام می‌شود؛ می‌بینید؟ فوق‌العاده است. همچنین، برای آشناشدن با گران ترین NFT های جهان می‌توانید به مقاله‌ای که درباره آن در وبلاگ منتشر شده است، مراجعه کنید.

در چند سال اخیر ، توسعه‌دهندگان توانسته‌اند فریم‌هایی ایجاد کنند که امکان خرید فایل صوتی در یک وب‌سایت یا عضویت در یک خبرنامه را با یک کلیک انجام دهند. اما چیزی که فریم‌های فارکستر را بر سر زبان‌ها انداخته است، نوآوری مبتنی بر تکنولوژی وب3 است که نرم‌افزارهای وب2 هرگز موفق به انجام آن نشده‌اند. در حقیقت، فارکستر توانسته روش اجرای برنامه 1 در حالی که کاربر هنوز در برنامه 2 است را فراهم کند. علاوه بر این، ایجاد یک نظام پولی یکپارچه و مالیکت دیجیتال چیزی است که حتی فیسبوک هم نتوانست آن را اجرایی کند. حالا فارکستر با این هدف پا به میدان گذاشته و گفته می‌شود تا حدود زیادی نیز در این مسیر موفق بوده است.

در همین مدت زمان کوتاه (از 8 بهمن تا 16 بهمن ماه) فریم‌ها محبوبیت بسیار زیادی در بین جامعه ارز دیجیتال بدست آورده‌اند. در حقیقت، هزاران فریم ساخته شده است که مینت‌ و ایردراپ رایگان داشته‌اند و فرآیند Claimکردن آن‌ها نیز به سادگی و فقط با یک کلیک از طریق ارسال به کیف پول اتریوم کاربران انجام شده است. تمامی شواهد نشان می‌دهد که عضویت هر چه سریع‌تر در این شبکه اجتماعی می‌تواند شما را در زمره اولین کاربرانی قرار دهد که از فرصت‌های بی‌نظیر آن استفاده کرده‌اند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی شبکه فارکستر پرداختیم و نحوه ثبت‌نام در اپلیکیشن شبکه اجتماعی Warpcast را نیز آموزش دادیم. استفاده از این اپلیکیشن و شبکه رایگان نیست و شما باید اشتراک سالیانه آن را به قیمت 5 دلار پرداخت کنید. برای پرداخت هزینه 5 دلاری می‌توانید از طریق سرویس‌ ویزاکارت و مسترکارت کافه ارز استفاده کنید. برای این کار کافی است در سایت کافه ارز ثبت‌نام کرده و یا با کارشناسان پشتیبانی سایت تماس بگیرید.

4.8/5 - (6 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *