وبلاگ

/

/

بهترین صرافی غیر متمرکز 💲 | معرفی 8 بهترین صرافی های غیرمتمرکز برای ایرانیان

بهترین صرافی غیر متمرکز 💲 | معرفی 8 بهترین صرافی های غیرمتمرکز برای ایرانیان

۲۵ دی ۱۴۰۱

صرافی غیر متمرکز: حوزه ارزهای دیجیتال بدون ظهور صرافی های غیر متمرکز هیچگاه به جایگاه امروزی نمی‌رسید. غیرمتمرکز بودن تراکنش‌های مالی یا به عبارت ساده‌تر، عدم نظارت شخص ثالث بر روی تراکنش‌ها، فلسفه اصلی به وجود آمدن ارزهای دیجیتال بوده است. بنابراین ماهیت ناشناس‌ماندن طرفین معامله در ارزهای دیجیتال، به طور کامل در سایه صرافی‌های متمرکز امکان‌پذیر نخواهد بود. توسعه‌دهندگان رمزارزها برای حل این مشکل صرافی غیر متمرکز را طراحی کردند که قابلیت انجام معاملات بدون واسطه را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. امروز در کافه ارز، پس از معرفی صرافی غیر متمرکز و آشنایی با ویژگی‌های آن، لیست صرافی های غیر متمرکز که برای افراد داخل کشور مناسب است را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد؛ پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. علاوه بر این، شما برای انجام انواع پرداخت های ارزی خود نظیر خرید و فروش ارز دیجیتال نیز می‌توانید به وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه ارز مراجعه کنید.

صرافی غیرمتمرکز چیست؟

صرافی غیر متمرکز یا Decentralised Exchange که آن را به اختصار صرافی DEX می‌شناسند، یک پلتفرم معاملاتی است که قابلیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال بدون واسطه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حقیقت صرافی DEX، یک بازار همتا به همتا (PeeR-to_Peer) است که معامله‌گران می‌توانند بدون نظارت هرگونه نهاد دولتی یا مرکزی، به صورت مستقیم رمزارزها را با یکدیگر معامله کنند.

بیشتر بخوانید: صرافی OTC چیست و چه مزایایی دارد ؟

لیست صرافی های غیر متمرکز

صرافی های غیرمتمرکز یکی از مهمترین دغدغه‌های حوزه ارز دیجیتال را برطرف کرده است. در حقیقت یک صرافی غیر متمرکز، پردازش تراکنش‌هایی که توسط بانک‌ها، بروکرها و هر گونه واسطه‌ دیگر پشتیبانی نمی‌شوند را عهده‌دار می‌شود. از معروف‌ترین صرافی های غیر متمرکز می‌توان به یونی سواپ (UniSwap) و سوشی سواپ (SushiSwap) اشاره کرد که به کمک بلاکچین اتریوم از پیشگامان امور مالی غیر متمرکز (DeFi) به شمار می‌روند. امور مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای به ابزارهایی گفته می‌شود که حتی از طریق یک کیف پول معتبر می‌توانند سرویس‌های بسیار زیادی را در اختیار کاربران قرار دهد.

صرافی متمرکز (Centralised Exchange) نیز یکی دیگر از پلتفرم‌های معاملاتی است که از طریق یک نهاد مرکزی بر روی تراکنش‌ها نظارت می‌کند و قوانینی را برای کاربران در نظر گرفته است. تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز ارز دیجیتال در نحوه اداره آن‌ها است. احتمال دستکاری در بازار ارزهای دیجیتال در صرافی غیر متمرکز پایین‌تر است چون شخص خاصی در کنترل آن ذخیل نیست. در ادامه گریزی به معرفی صرافی متمرکز نیز خواهیم زد.

صرافی متمرکز

صرافی متمرکز ارز دیجیتال یک پلتفرم معاملاتی است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال در زیر سایه یک نهاد واسطه صورت می‌گیرد. درست مانند صرافی‌ ارزهای فیات که دارایی مردم مثلاً دلار را از یک نفر خریده و به یک نفر دیگر می‌فروشد. در این میان کارمزد معاملات نیز به صرافی متمرکز تعلق می‌گیرد. صرافی متمرکز در اصل، وظیفه نظارت و سازماندهی به معاملات را دارد و بدون نیاز به بلاک‌چین با یکسری از قوانین از پیش تعیین‌شده فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: انواع معاملات در صرافی کوکوین

صرافی‌های متمرکز معمولاً سرمایه کاربران را بیمه می‌کنند. بنابراین در صورت بروز هرگونه مشکل، کاربران بخشی از سرمایه خود را بر اساس میزان بیمه معاملات، دریافت خواهند کرد. فعالیت در صرافی‌‌های متمرکز مستلزم ثبت نام و احراز هویت است. در مرحله احراز هویت باید تمام مشخصات درخواستی را واقعی و درست وارد کنید، در غیر این‌صورت قابلیت تراکنش‌های روزانه شما محدود شده و یا اصلاً از دسترس خارج خواهد شد. از مهم‌ترین صرافی‌های متمرکز می‌توان به بایننس، کوکوین و کراکن اشاره کرد.

صرافی متمرکز و غیر متمرکز ارز دیجیتال

صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز را می‌توان از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. برای مثال از لحاظ امنیت، صرافی‌های غیر متمرکز قدرتمندتر هستند. شاید تعجب کنید، اما صرافی‌های متمرکز با اعمال قوانین سختگیرانه و تدابیر امنیتی شدید، در بسیاری از مواقع از سرمایه کاربران در برابر پولشویی و کلاهبرداری حفاظت می‌کنند. با این‌حال، صرافی‌های غیرمتمرکز سطوح امنیتی شدیدتری را برای محافظت از سرمایه معامله‌گران پیاده‌سازی کرده است. علاوه بر این، عدم استفاده از فناوری بلاک چین در صرافی متمرکز، آن را در معرض حملات هکری قرار می‌دهد. اما بستر بلاک چین در صرافی غیر متمرکز مانند یک دژ محکم از سرمایه کاربران در برابر حملات هکری مراقبت می‌کند.

صرافی متمرکز و غیر متمرکز ارز دیجیتال

تعداد کاربران نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی به شمار می‌رود که در مقایسه صرافی‌های متمرکز با غیرمتمرکز از اهمیت بالایی برخوردار است. صرافی‌های متمرکز از محبوبیت بیشتری در میان فعالین حوزه کریپتوکارنسی برخوردار است. دلیل اصلی این موضوع به احتمال خیلی زیاد به توسعه زیرساخت‌های پیشرفته معاملاتی در صرافی‌های متمرکز است. قدمت صرافی‌های متمرکز نیز یکی دیگر از مسائلی است که باعث شده تعداد کاربران آن‌ها بیشتر از صرافی های غیر متمرکز باشد.

بیشتر بخوانید: مقایسه پنکیک سواپ و یونی سواپ

ابزارهای معاملاتی نیز از ویژگی‌هایی است که کفه ترازو در آن به نفع صرافی متمرکز است. این صرافی‌ها انواع و اقسام استراتژی‌های معاملاتی نظیر معاملات اسپات (Spot)، مارجین (Margin) و فیوچرز (Futures) را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. علاوه بر این، مدیریت سبد سرمایه (پرتفو) در صرافی‌های متمرکز با ابزارهای متنوع و پیشرفته امکان پذیر است، در حالی‌که صرافی غیرمتمرکز امکانات مطلوبی را به کاربران خود ارائه نمی‌دهد. البتهف صرافی‌های غیرمتمرکز اخیراً ابزارهای بسیار پیشرفته‌ای نظیر معاملات فیوچرز و اسپات را در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند.

صرافی متمرکز در بحث حجم نقدینگی دست بالا را دارد. نقدینگی بیشتر باعث می‌شود که دارایی کاربران در زمان کوتاه‌تری نقد شود. البته این موضوع در برندهای معتبری نظیر بایننس و کوکوین صدق می‌کند و اگر صرافی‌های غیرمتمرکز بتوانند این مشکل را حل کنند، گوی سبقت را از صرافی های متمرکز خواهند ربود.

سرعت تراکنش یکی از موضوعات بحث برانگیز در صرافی‌های غیر متمرکز است. از آنجایی که صرافی DEX بر روی شبکه بلاک چینی فعالیت دارد، برای تحلیل سرعت تراکنش‌ها در پلتفرم معاملات غیرمتمرکز باید به این نکته توجه کنید که صرافی بر روی کدام شبکه بلاک چین فعالیت دارد. برای مثال، بلاکچین اتریوم چون در حال حاضر شلوغی بالایی دارد، افت سرعت محسوسی دارد. اما به طور کل می‌توان گفت که تراکنش‌ها در صرافی متمرکز در کسری از ثانیه انجام خواهد شد.

کارمزدهای معاملات در صرافی غیرمتمرکز در مقایسه با صرافی‌های متمرکز کمتر است. در واقع، کاربران در صرافی غیرمتمرکز فقط هزینه انتقال دارایی را پرداخت می‌کنند، در صورتی‌ که این مبلغ در صرافی‌های متمرکز در کنار هزینه استفاده از سرویس‌های معاملاتی پلتفرم پرداخت می‌گردد. ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده دز صرافی‌های متمرکز در برابر صرافی‌های غیرمتمرکز کم‌تر است. اگرچه، کاربران در صرافی DEX می‌توانند تمام ارزهای دیجیتال موجود در بازار را با یکدیگر تبادل کنند، اما ممکن است برخی از این پروژه‌ها کلاهبرداری بوده و باعث از دست رفتن سرمایه آن‌ها شود.

بهترین صرافی غیر متمرکز

صرافی های غیرمتمرکز ارز دیجیتال تعداد زیادی دارند اما برخی از آن‌ها از اعتبار بالاتری در مقایسه با سایر رقبا برخوردارند. بهترین صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال در مقایسه با پرچمداران بازار که به صورت متمرکز اداره می‌شوند از محبوبیت کمتری برخوردارند. برای مثال صرافی بایننس، کوکوین و کوینکس در مقایسه با بهترین صرافی های غیر متمرکز جایگاه بهتری دارند. در ادامه بهترین 8 مورد از بهترین صرافی‌های غیر متمرکز برای ایرانیان را معرفی خواهیم کرد.

صرافی غیر متمرکز برای ایرانیان

لیست بهترین صرافی های غیر متمرکز برای ایرانیان

امروزه به دلیل اعمال شرایط تحریم، امکان استفاده از بعضی پلتفرم‌‌های متمرکز و غیر متمرکز در داخل کشور وجود ندارد. برای مثال صرافی بایننس و بایننس DEX هر دو سرویس‌های خود را بر روی ایرانیان مسدود کرده است. بنابراین برای خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی باید آدرس آی پی خود را تغییر دهید که در برخی مواقع موجب مسدود شدن حسابتان در صرافی می‌شود. در ادامه بهترین صرافی برای کاربران ایرانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی 8 پلتفرم رقیب برای صرافی اوپن سی

صرافی غیر متمرکز یونی سواپ (UniSwap)

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین اتریوم راه اندازی شده است. یونی سواپ با مدل بازارسازی خودکار فعالیت دارد و به عنوان بهترین صرافی غیر متمرکز برای ایرانیان به شمار می‌رود. بازارساز خودکار (Automated Market Maker) مانند یک هوش مصنوعی با اجرای قراردادهای هوشمند (Smart Contract) و از طریق واریز توکن‌های اتر به استخر نقدینگی این صرافی، قیمت یک دارایی دیجیتال را بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. کارمزد صرافی یونی سواپ به صورت 0.3 از معامله است که در قالب توکن اتر پرداخت می‎‌شود.

شما همچنین می‌توانید با سرمایه‌گذاری و تامین نقدینگی استخرهای آن کسب درآمد غیرفعال داشته باشید. فعالیت در صرافی uniswap نیاز به ثبت نام و احراز هویت ندارد و هر شخصی با اتصال کیف پول خود به این پلتفرم می‌تواند به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازد. علاوه بر این، صرافی یونی سواپ دفتر فیزیکی ندارد و آدرس اینترنتی آن www.uniswap.org است. یونی سواپ همچنین یک ارز دیجیتال بومی به نام uni دارد که در بین رمزارزهای معتبر بازار جایگاه بسیار خوبی دارد.

پنکیک سواپ (PancakeSwap)

پنکیک‌سواپ به کاربرانی که از آی پی آدرس ایران استفاده می‌کنند، خدمات ارائه نمی‌کند اما اگر از برنامه‌های تغییر IP استفاده کنید، این صرافی از بهترین پلتفرم‌های معاملاتی غیر متمرکز ارز دیجیتال به شمار می‌رود. پنکیک سواپ شباهت زیادی با یونی سواپ دارد اما بر روی زنجیره هوشمند BinanceChain (زنجیره هوشمند بایننس) فعالیت دارد. این صرافی نیز با اتکا به مدل بازارساز خودکار در کوتاه‌ترین زمان ممکن نقدینگی سفارشات کاربران را تامین می‌کند.

پنکیک سواپ علاوه بر حجم نقدینگی و تعداد کاربران بالا، رابط کاربری مناسب و ابزارهای معاملاتی بسیار پیشرفته‌ای را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. به همین دلیل، این پلتفرم معاملاتی از ارزهای دیجیتال بسیاری پشتیبانی می‌کند و خرید و فروش در آن با سرعت بسیار بالایی انجام می‌پذیرد. این صرافی در ماه سپتامبر سال 2020 توسط تیمی ناشناس شروع به کار کرد و از آن زمان تاکنون حجم معاملاتی قابل قبولی را به ثبت رسانده است. توکن بومی این صرافی cake نام دارد که شما با استیک کردن آن در استخر نقدینگی می‌توایند به صورت غیر مستقیم درآمد زایی داشته باشید.

 

صرافی غیرمتمرکز وان اینچ (1inch)

وان اینچ یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز در جهان است که در سال 2019 توسط Sergej Kunz و Anton Bukov در دوره هکاتون ETHNewYork راه‌اندازی شد. برنامه کانال یوتیوبی YouTube Kunz آغاز ماجرای صرافی وان اینچ بود. این دو نفر در جریان این برنامه یوتیوبی یکدیگر را برای اولین بار ملاقات کردند. آنتون بکوف در حال حاضر به عنوان مدیر ارشد فناوری صرافی وان اینچ فعالیت دارد، از سال 2017 سابقه کار در پروژه‌های دیفای نظیر Near Protocol را در کارنامه خود دارد.

فعالیت در این صرافی بدون نیاز به kyc امکان‌پذیر است. کی وای سی که با احراز هویت مشتری معروف است، به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به ایجاد حساب کاربری معاملات خود را انجام دهند. علاوه بر این، توکن حاکمیتی صرافی به نام 1inch در مدتی کوتاه محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران ایرانی پیدا کرده است. احتمال حمله هکری به صرافی وان اینچ بسیار کم است زیرا هیچ گونه وجهی در این پلتفرم معاملاتی نگهداری نمی‌شود.

 

صرافی غیرمتمرکز dydx

آپشن‌های ترید نظیر معاملات مارجین، اسپات و قراردادهای دائمی پیش‌تر فقط در صرافی‌های بایننس، کراکن و هوبی موجود بود اما با ظهور dydx بازی تغییر کرد و قابلیت‌های ذکر شده در اختیار کاربران این صرافی غیرمتمرکز قرار گرفت. صرافی dydx یک پلتفرم معاملاتی است که هیچ نظارت مرکزی در آن وجود ندارد. این صرافی غیر متمرکز بر روی شبکه اتریوم فعالیت دارد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا وام بگیرند یا دارایی خود را به دیگران قرض دهند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند با استفاده از قراردادهای دائمی (Perpetual Trading)، معاملات خود را با کارمزد نزدیک به صفر انجام دهند.

صرافی کوینکس غیر متمرکز

شاید برایتان سوال باشد که آیا صرافی کوینکس (Coinex) به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود یا خیر؟ برای جواب به این سوال باید بگوییم که صرافی کوینکس در سال 2017 در کشور هنگ‌کنگ تاسیس شد. کوینکس سرویس‌های خود را بدون هرگونه مشکلی در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهد. صرافی غیر متمرکز کوینکس کارمزد پایینی دارد و امکان ذخیره دارایی در خود پلتفرم را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. کیف پول تعبیه شده در صرافی کوینکس از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

صرافی بایننس دکس (Binance DEX)

برند نام آشنای Binance در فوریه 2019 پلتفرم معاملاتی غیرمتمرکز خود را تاسیس کرد. بایننس دکس از زنجیره هوشمند بایننس که همان زنجیره پردازشی صرافی binance است استفاده می‌کند. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که سرعت و قدرت انجام تراکنش آن با صرافی متمرکز بایننس تفاوتی ندارد. کارمزد معاملات بایننس معادل 0.1 است. در صورتی که از توکن اختصاصی بلاکچین بایننس (bnb) برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال استفاده شود، میزان کارمزد کمتر پرداخت خواهیم کرد. این صرافی همچنین اعلام کرده کشورهایی که در لیست تحریم‌های پلتفرم متمرکز آن قرار دارند، امکان استفاده از سرویس‌های اکوسیستم غیرمتمرکز آن را نیز نخواهند داشت.

پلتفرم غیرمتمرکز سوشی سواپ (SushiSwap)

صرافی غیر متمرکز سوشی سواپ یک پلتفرم معاملاتی است که بر روی شبکه اتریوم فعالیت دارد. عملکرد این صرافی شبیه به یونی سواپ است به این معنی که برای تامین وجوه معاملات از فناوری‌ استخرهای نقدینگی (Liquidity Pool) استفاده می‌کند. کاربران در این صرافی، سرمایه خود را در استخر نقدینگی قفل کرده و در ازای این سپرده‌گذاری سود دریافت می‌کنند. فعالیت صرافی سوشی سواپ بدون هیچگونه نظارت و واسطه‌گری ارگان‌های ثالث انجام می‌شود. علاوه بر این، هرگونه تغییر در پلتفرم معاملاتی سوشی سواپ توسط دارندگان توکن بومی آن یعنی Sushi انجام خواهد شد.

صرافی Balancer

صرافی بالانسر یک پلتفرم معاملاتی غیر متمرکز است که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال در استخرهای نقدینگی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. استخرهای عمومی و خصوصی با توجه به میزان ریسک کاربران در این صرافی راه‌اندازی شده است. در واقع هر کدام از استخرهای نقدینگی این صرافی مانند یک پلتفرم معاملاتی مستقل فعالیت دارد بنابراین کاربران می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های معاملات آربیتراژ سود خوبی از معامله در این صرافی کسب کنند.

بیشتر بخوانید: صرافی OpenSea چیست

کلام آخر

صرافی‌های غیر متمرکز در این چند سال اخیر به محبوبیت بالایی در بین فعالان حوزه کریپتوکارنسی دست پیدا کرده اند. صرافی غیرمتمرکز به پلتفرم معاملاتی گفته می‌شود که بدون واسطه یا نظارت نهادهای مرکزی اداره می‌شود. هزینه کارمزد در صرافی‌های DEX پایین‌تر از پلتفرم معاملاتی متمرکز است و به همین دلیل برخی از کاربران از صرافی‌های غیرمتمرکز استقبال می‌کنند. از صرافی‌های غیر متمرکز معروف می‌توان به یونی سواپ، پنکیک سواپ و وان اینچ اشاره کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *