وبلاگ

/

/

صرافی OpenSea چیست و خرید nft از آن چگونه است؟

صرافی OpenSea چیست و خرید nft از آن چگونه است؟

۲۴ اسفند ۱۴۰۱

صرافی OpenSea: در گذشته مقوله پرداخت ارزی اینترنتی محدود به انتقال وجه در شبکه‌های مالی بود. امروزه تکنولوژی‌های فوق پیشرفته نظیر ارز دیجیتال و ساخت nftها بین مردم عادی بسیار محوببت پیدا کرده است. قبلاً مکان‌هایی که امکان خرید و فروش ارز یا دارایی‌های مالی در آن وجود داشت محدود به صرافی‌ و بانک بود. امروزه با ظهور صرافی‌های غیرمتمرکز، مردم به صورت آنلاینی و در بازاری آزاد، دارایی‌های خود را با یکدیگر معامله می‌کنند. این دارایی ممکن است ارز دیجیتال یا nft باشد که بدون نظارت واسطه و شخص ثالث به راحتی قابلیت خرید و فروش دارند. امروز قصد داریم، صرافی اوپن سی را مورد نقد و بررسی قرار داده و نکات مثبت و منفی آن را با یکدیگر به زیر ذره‌بین ببریم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

صرافی OpenSea چیست؟

قبل از آشنایی با صرافی OpenSea باید ابتدا با مفهوم nft یا همان توکن‌های غیرقابل تعویض آشنا شویم. توکن nft یک دارایی دیجیتالی است که آثار هنری فیزیکی نظیر نقاشی، قطعه موسیقی و عکس را به دارایی‌هایی غیرقابل تصاحب تبدیل می‌کند. در دنیای ارزهای دیجیتال، تقریباً هر اثر فیزیکی را می‌توان به توکن nft تبدیل کرد و حق مالکیت آن را تحت اختیار خود قرار داده یا به دیگران واگذار کرد. حوزه nft بیشترین طرفداران را در قشر هنرمندان دارد چون آن ها از این طریق می‌توانند مالکیت معنوی و فیزیکی آثار خود را حفظ کنند و در صورت فروش از آن کسب درآمد کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی 8 پلتفرم رقیب برای صرافی اوپن سی

opensea اوپن سی چست

البته این فقط هنرمندان نیستند که از خرید و فروش nft سود می‌برند، بلکه معامله‌گران دیگر نیز می‌توانند با خرید nft مالکیت آن را بدست آورند. یکی از بزرگترین بازارهای خرید و فروش nft، صرافی OpenSea نام دارد که معروف‌ترین مجموعه nftهای جهان نظیر Bored Ape Yacht Club و CryptoPunks را در خود جای داده است. صرافی OpenSea (اوپن سی) یک بازار خرید و فروش آنلاین مانند آمازون یا ای بی (ebay) است. تنها تفاوت آن نوع کالا یا اقلامی است که در آن به فروش می‌رسد. در این بازار مجموعه‌های دیجیتال منحصربه‌فرد در قالب NFT عرضه‌شده‌اند. هر کاربری می‌تواند از طریق این بازار، دارایی‌های دیجیتالی را خرید و فروش کند. این پلتفرم در واقع یک صرافی غیرمتمرکز و همتا به همتا است و به کاربران کمک می‌کند تا به‌صورت مستقیم با یکدیگر معامله کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین صرافی غیر متمرکز

صرافی OpenSea در سال ۲۰۱۷ توسط دو مهندس نرم‌افزار تأسیس شد که علاقه زیادی به بازارهای ارز دیجیتال و NFT داشتند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند، NFT این قابلیت را دارد که در قالب یک بازار آزاد مورد تبادل قرار گیرد. هنرمندان دیجیتال و تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از پلتفرم اوپن سی برای فروش NFT، سفارشی‌سازی مجموعه‌های کمیاب NFT، قیمت‌گذاری روی توکن و ایجاد حراجی برای فروش آثار خود استفاده کنند.

نحوه کار صرافی OpenSea

بازار OpenSea یک بازار آزاد و بدون متصدی استکه هیچ قانون مرکزی یا ارگان نظارتی بر روی معاملات آن کنترل ندارد. البته طراحان این بازار از قراردادهای هوشمند برای ایجاد معاملات منصفانه استفاده کرده‌اند. معاملات روی OpenSea به شکلی انجام می‌ود که در آن خریدار NFT را دریافت می‌کند و فروشنده در ازای اعطای حق مالکیت آن از خریدار پول دریافت می‌ند. این نوع مبادله به معاملات اتمی (Atomic Swap) معروف است که امنیت بالا و کارمزد کم، دو ویژگی مثبت آن به شمار می‌روند.

ارز دیجیتال در اوپن سی

ازآنجایی‌که OpenSea یک بازار همتا به همتا است از نظر فنی هیچ واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده وجود ندارد. با این‌ وجود این پلتفرم حدود ۲٫۵ درصد کارمزد تراکنش از هر معامله اخذ می‌کند. دیگر رقبای این پلتفرم از صفرتا ۱۵ درصد کارمزد از کاربران دریافت می‌کنند. معماری صرافی OpenSea توسط پروتکل Wyvern که مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند در بلاکچین اتریوم است، طراحی شده است. این پروتکل خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال منحصربه‌فرد را آسان می‌کند. همچنین این پلتفرم شبکه سراسری بلاکچین و ارزهای دیجیتال اتریوم، پالیگان (Polygon) و کلیتن (Klatyn) را پوشش می‌دهد.

مزایای صرافی OpenSea

یکی از مزیت‌های اصلی صرافی OpenSea این است که سازندگان این پلتفرم هزینه تراکنش اتریوم (Gas Fees) را رایگان کرده‌اند. به این معنی که هنرمندان لازم نیست گس فی یا هزینه تراکنش شبکه اتریوم را در این پلتفرم پرداخت کنند. مزیت دیگر این پلتفرم این است که خالق اصلی NFT می‌تواند ترتیبی را اتخاذ کند که در هر بار معامله در بازار ثانویه به‌صورت دائمی، بخش از مبلغ را به عنوان حق امتیاز دریافت کند. پلتفرم اوپن سی امکان جستجو در NFTها را برای کاربران فراهم کرده است. خریداران می‌توانند NFT را بر اساس قیمت، وضعیت، نادر بودن و بومی بودن شبکه بلاکچین جستجو و انتخاب کنند. خریدار همچنین می‌تواند تاریخچه خرید هر NFT از جمله تعداد دفعات خریدوفروش، نام خریدار و قیمت‌های آن را مشاهده و بررسی کند. علاوه بر این، صرافی OpenSea از چندین کیف پول ارز دیجیتال ازجمله متامسک (MetaMask) و Coinbase Wallet پشتیبانی می‌کند.

معایب صرافی اوپن سی

یکی از نقاط ضعف صرافی OpenSea این است که چون از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند معمولا در زمان اوج و تراکم شبکه، هزینه‌های تراکنش بالایی دارد. پلتفرم OpenSea در اصل، بیشترین گس فی یا هزینه تراکنش را در شبکه اتریوم دارد. برای برطرف کردن این مشکل، OpenSea پشتیبانی میان زنجیره‌ای پالیگان را اضافه کرده و یک بازار گس فی رایگان نیز ایجاد کرده است. همچنین اتریوم با راه‌اندازی اتریوم ۲ در نظر دارد خود را تبدیل به یک ارز دیجیتال کارآمد با هزینه تراکنش و قدرت بالاتر کند . این موضوع باعث کم شدن مشکلات تراکنش در شبکه اتریوم و در نهایت صرافی اوپن سی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سوشال فای (SocialFi)

خرید از opensea

یکی دیگر از نقاط ضعف این صرافی opensea عملکرد ضعیف آن است. طبق بررسی‌های انجام‌شده وب‌سایت و API این پلتفرم عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است. مشکلات مداوم پایگاه داده و ارائه خدمات، افزایش خطاهای API و تأخیر در پاسخگویی از مشکلات عمده این پلتفرم بوده است. این شرکت برای جلب اعتماد مشتریان خود به‌ صورت مستمر اقدام به شناسایی این مشکلات و ارائه راه‌حل برای برطرف کردن آن‌ها کرده است. در سال‌های قبل نیز یکی از مدیران اجرایی این شرکت به سوءاستفاده و فساد مالی متهم شد. بلافاصله OpenSea از مشتریان خود عذرخواهی کرده و این مدیر را برکنار کرد. در سال ۲۰۲۲ نیز یک دزدی به مبلغ 800 هزار دلار در این پلتفرم اتفاق افتاد که این شرکت به‌سرعت خسارت مشتریان خود را پرداخت کرد. صرافی اوپن سی از کاربران خود می‌خواهد برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به هک، امنیت حساب‌های خود را به‌ درستی مدیریت کنند.

بیشتر بخوانید: مقایسه پنکیک سواپ و یونی سواپ

رقبای جدی OpenSea

  • Binance NFT در سال ۲۰۲۱ تأسیس شده است و یکی از محبوب‌ترین بازارهای NFT است. این پلتفرم بر اساس زنجیره هوشمند بایننس ساخته شده است و هیچ هزینه‌ای از مشتریان خود دریافت نمی‌کند.
  • Crypto.com/NFT در سال ۲۰۲۱ در شبکه راه‌اندازی شد. این بازار نیز از کاربران خود هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.
  • LooksRare برای اولین بار برای به چالش کشیدن اوپن سی (OpenSea) کار خود را آغاز کرد. این بازار نیز بر پایه اتریوم است و پس از یک هفته از شروع کار توانست بیش از یک میلیارد دلار فروش را به ثبت برساند. کارمزد این پلتفرم برای فروش پایه ۲ درصد است.
  • Nifty Gateway این بازار در سال ۲۰۱۸ راه اندازی شده است. کارمزد این پلتفرم ۵ درصد است.
  • Rarible یک بازار NFT مشابه OpenSea است و روی شبکه اتریوم ساخته شده است. این پلتفرم در ابتدای سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده است. تعداد کاربران این بازار در حدود ۱٫۶ میلیون نفر و میزان کارمزد آن ۲٫۵ درصد است.
  • Solanart اولین و بزرگ‌ترین بازار NFT است که روی بلاکچین سولانا Solana ساخته شده است. این بازار در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده است و هزینه کارمزد آن ۳ درصد است.
  • SuperRare یکی از اولین بازارهای NFT بر پایه اتریوم است که در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شده است. سوپر ریر یک بازار انحصاری برای هنر دیجیتال است و ۱۵ درصد کارمزد دریافت می‌کند و از اصلی‌ترین رقبای صرافی opensea محسوب می‌شود.

آینده OpenSea چگونه خواهد بود؟

صرافی OpenSea در ماه‌های اخیر در مدیریت مالی خود تحولاتی را ایجاد کرده است. به نظر کارشناسان صرافی opensea به دنبال عرضه سهام خود و بالا بردن میزان سرمایه‌گذاری است. این صرافی به‌ عنوان یک تکنولوژی پیشرو در بازار NFT همیشه رقبای جدی خواهد داشت. حمله سخت LooksRare برای گرفتن جایگاه این پلتفرم تنها یکی از نمونه‌های موفق در سال‌های گذشته بوده است. هرچند این رقبا می‌توانند برای مدت کوتاهی حجم معاملات OpenSea را کاهش ‌دهند اما سهم بزرگ این پلتفرم از بازار NFT کمک می‌کند تا در بلندمدت رهبر این بازار باقی بماند. در سال ۲۰۲۱ حجم معاملات این پلتفرم از 14 میلیارد دلار گذشت که نشان‌دهنده سهم ۵۶ درصدی این پلتفرم از معاملات NFT بوده است.

4.7/5 - (22 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *