وبلاگ

/

/

مقایسه پنکیک سواپ و یونی سواپ؛ تفاوت دو صرافی غیرمتمرکز محبوب

مقایسه پنکیک سواپ و یونی سواپ؛ تفاوت دو صرافی غیرمتمرکز محبوب

۹ بهمن ۱۴۰۱

مقایسه پنکیک سواپ و یونی سواپ: دو صرافی پنکیک سواپ و یونی سواپ، از محبوبترین پلتفرم‌‌های معاملاتی غیرمتمرکز به شمار می‌روند که طرفداران زیادی در حوزه پرداخت ارزی به خصوص ارزهای دیجیتال دارند. صرافی‌های غیرمتمرکز یکی از پدیده‌های نوظهور در زمینه پرداخت‌ های ارزی است که مقوله خرید و فروش ارز دیجیتال را به طور کلی متحول کرده است. از محبوبترین صرافی‌های غیرمتمرکز می‌توان به سوشی سواپ، یونی سواپ و پنکیک سواپ اشاره کرد. یونی سواپ پرچمدار صرافی‌های غیر متمرکز بر بستر بلاک‌ چین اتریوم است در حالی‌که پنکیک سواپ هم محبوب‌ترین صرافی غیر متمرکز اجرا شده در زنجیره هوشمند بایننس است. ما در این مطلب قصد داریم پنکیک سواپ و یونی سواپ را با یکدیگر مقایسه کرده و تفاوت‌های این دو صرافی محبوب را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شروع رقابت پنکیک سواپ و یونی سواپ

سرعت بالای اتریوم تا دسامبر 2020 که شبکه بیکن (Beacon Chain) راه اندازی شد، مقداری کند شد. از طرفی افزایش قیمت اتریوم در فوریه 2021 هم باعث بروز مشکلاتی شد. دومین رمزارز بزرگ بازار کریپتوکارنسی در بالاترین قیمت تاریخی خود به بالای 2,000 دلار رسید و این افزایش قیمت باعث بالا رفتن کارمزدها در شبکه اتریوم شد. همزمان با محبوبیت استیکینگ، قیمت گس (کارمزد) اتریوم به بالاترین حد خود رسید و در 23 فوریه 2021 قیمت گس به 373.8 گیگاوی (Gwei) افزایش یافت. قیمت کارمزدها در اتریوم تا حدی افزایش یافت که در تایم شلوغی شبکه، کارمزد تراکنش اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) اتریوم مانند یونی سواپ، حتی به چند صد دلار می‌رسید. همین موضوع باعث شد که بعضی از کاربرها و توسعه‌دهنده‌ها به دنبال گزینه‌های جایگزین باشند. شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) و محبوب‌ترین صرافی غیر متمرکز آن یونی سواپ، از این مهاجرت بیشترین سود را بردند. بنابراین رقابت شبکه‌ای بین اتریوم و بایننس اسمارت چین و دو پرچمدار آن‌ها یونی سواپ و پنکیک سواپ، که ممکن است تعیین‌کننده آینده حوزه دیفای باشند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین صرافی غیر متمرکز

مقایسه پنکیک سواپ و یونی سواپ

صرافی پنکیک سواپ

پنکیک سواپ یک صرافی غیر متمرکز بر بستر بایننس اسمارت چین (BSC) است. این صرافی از مدل بازارساز خودکار (AMM) برای تکمیل سفارش‌ها استفاده می‌کند. همینطور پنکیک سواپ استخر نقدینگی (liquidity pool) را جایگزین دفتر سفارش (order book) کرده است. در سپتامبر 2021 پنکیک سواپ با 2.8 میلیون کاربر و 9.9 میلیارد دلار ارزش کل دارایی‌های قفل شده (TVL) به محبوب‌ترین صرافی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال تبدیل شد.

تامین کنند‌ه‌های نقدینگی صرافی پنکیک سواپ با استخرهای سیروپ (Syrup) پنکیک سواپ، تعامل دارند و در ازای آن توکن LP (FLIP گفته می‌شود) دریافت می‌کنند که تعیین کننده سهام آن‌ها در اسخر است. همچنین کاربران می‌توانند از دو توکن CAKE و SYRUP استفاده کنند. از زمانی که شبکه BSC راه اندازی شد، این توکن‌ها بر پایه استاندارد BEP-20 هستند. پنکیک سواپ بر اساس ذات پر جنب و جوش و بازیگوش خود بازی‌های ذنجیره‌ای را ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند در پیش‌بینی قیمت BNB و یا لاتاری (بخت آزمایی) پلتفرم، شرکت کنند و توکن BNB را به عنوان جایزه دریافت کنند.

صرافی یونی سواپ

صرافی یونی سواپ محبوب‌ترین صرافی غیر متمرکز (DEX) بر روی شبکه اتریوم است که درست مانند صرافی پنکیک سواپ دارای بازار ساز خودکار (AMM) است. یونی سواپ هم به جای دفتر سقارشات از استخر نقدینگی و توکن LP برای تامین کنندگان نقدینگی، استفاده می‌کند. اکثر صرافی‌های غیر متمرکز به نحوی ویژگی‌هایی را از یونی سواپ، به عنوان یکی از اولین پروژه‌های موفق حوزه دیفای (DeFi)، قرض گرفته‌اند.

در اینجا یک نکته قابل توجه است که مدل AMM نیاز به داشتن شخص دومی را در آن طرف معامله از بین می‌برد. در نتیجه زمان معامله در صرافی‌های غیر متمرکزی که از مدل استفاده می‌کنند کمتر است. این صرافی‌ها به دلیل غیر متمرکز بودن، سیستم احراز هویت را حذف می‌کنند، به همین دلیل افراد بیشتری می‌توانند به صورت غیر متمرکز رمزارزهای خود را معامله کنند. ارزش دارای‌هایی قفل شده (TVL) یونی سواپ در سپتامبر 2021 یونی سواپ به 6.3 میلیارد دلار رسید. پروتکل یونی سواپ بیش از 1.5 میلیون کاربر و 386 میلیارد دلار حجم معاملات را در پر ازدحام‌ترین زمان خود، تجربه کرده است.

صرافی یونی سواپ

تفاوت پنکیک سواپ و یونی سواپ

پس از تابستان باورنکردنی حوزه دیفای (DeFi) در 2020، یونی سواپ به عنوان یک معیار برای صرافی‌های غیر متمرکز قرار گرفت. در حال حاضر تمام پروژه‌های دیفای، تلاش می‌کنند تا در تبدیل‌شدن به پلتفرم پیشرو برای معاملات ارزهای دیجیتال نقش داشته باشند.

پنکیک سواپ با افزایش بالای هزار درصد نقدینگی در کمتر از دو ماه، برنده این جنگ حساب می‌شود. علاوه بر این حجم معاملات در صرافی پنکیک سواپ فقط در 49 روز اول سال 2021، از عدد ناچیز 37 میلیون دلار به 1 میلیارد دلار رسید.

جالب اینجاست که این رشد صرافی پنکیک سواپ، با نمایان شدن کم و کاستی‌های بلاک چین اتریوم که میزبان یونی سواپ بود، همزمان شد. شبکه اتریوم به دلیل استفاده از الگوریتم اثبات کار (PoW) دچار مشکل مقیاس پذیری است. به همین دلیل شلوغی شبکه باعث بالا رفتن هزینه تراکنش‌ها و یا همان گس (کارمزد) می‌شود.

چرا بایننس اسمارت چین

بایننس اسمارت چین همواره در حال گذاشتن ردپای خود در بخش‌های مختلف حوزه دیفای است. برخی از حوزه‌های مهم که BSC در آن‌ها موفق است عبارتند از:

کارایی و مقرون به صرفه بودن

بایننس اسمارت چین به جای استفاده از الگوریتم اثبات کار از نوع خاصی از الگوریتم اثبات سهام به نام اثبات سهام اعتبار (PoSA) استفاده می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود شبکه سریع، کارآمد و ارزان باشد.

سازگاری بین بلاک چین‌ها

بایننس اسمارت چین با بقیه پلتفرم‌های غیر متمرکز سازگار است. به عنوان مثال BSC به این دلیل که از ماشین مجازی اتریوم (EVM) پشتیبانی می‌کند، با شبکه اتریوم سازگار است. به عبارت دیگر، توسعه دهندگان اتریوم به سرعت می‌توانند پروژه‌های خود را به بایننس منتقل کنند.

تفاوت یونی سواپ و پنکیک سواپ

سبقت گرفتن پنکیک سواپ از یونی سواپ

در فوریه 2021 صرافی پنکیک سواپ، جایگاه صرافی یونی سواپ را به عنوان بزرگ‌ترین صرافی بر پایه AAM تصاحب کرد. در 19 فوریه حجم معاملات روزانه در صرافی‌های غیر متمرکز بر پایه BSC به بیش از 400 میلیون دلار بیش‌تر از صرافی‌های بر پایه اتریوم رسید. کاربران اتریوم پرداخت بیش 16 میلیون دلار در فقط یک روز به عنوان کارمزد را ثبت کرده اند، در حالی که کاربران BSC فقط کسری از این مبلغ را ثبت کرده‌اند. اگرچه در سپتامبر 2021 صرافی یونی سواپ جایگاهش را از پنکیک سواپ دوباره تصاحب کرد. اما یک صرافی جدید به اسم Biswap هم قبلا یک بار جایگاه یونی سواپ را تصاحب کرده بود. این نشان می‌دهد که تا چه حد دنیا معاملات غیر متمرکز سریع در حال حرکت است.

در حالی که صرافی پنکیک سواپ و یونی سواپ دارای 1 میلیارد حجم تراکنش روزانه هستند، هنوز هم پشت سر بزرگترین صرافی‌های متمرکز (CEXs) قرار دارند. برای مثال بایننس بزرگ‌ترین صرافی رمز ارزها در جهان، بالای 34 میلیارد حجم تراکنش روزانه دارد.

بیشتر بخوانید: صرافی OpenSea چیست

مقایسه پنکیک سواپ و یونی سواپ

در ادامه به بررسی تفاوت پنکیک سواپ و یونی سواپ و مقایسه آن‌ها می‌پردازیم:

توکن بومی پنکیک سواپ، کیک (CAKE)

کیک (CAKE) توکن بومی صرافی پنکیک سواپ محسوب می‌شود که یک توکن کاربردی برای انجام کارهای شبکه مانند استیکینگ است. کاربرها ارزهای CAKE خود را برای کسب توکن بیشتر سهام گذاری یا استیک کنند.

توکن بومی یونی سواپ، یونی (UNI)

در سمت دیگر ما توکن یونی (UNI) را داریم که توکن بومی صرافی یونی سواپ است که توسعه دهندگان در ابتدا بصورت رایگان (ایردراپ) به کاربران اولیه پلتفرم می‌دادند. این رمزارز هم درست مانند CAKE برای کاربردهای شبکه و خرید و فروش توسط کاربران استفاده می‌شود.

نرخ پذیرش

این که دو تا از بهترین صرافی غیر متمرکز را با هم از این نظر مقاسه کنیم کار سختی است. در حالی که پذیرش پنکیک سواپ همواره در حال افزایش است، یونی سواپ یک رمز ارز قدیمی‌تر است.

اگرچه که به نظر می‌رسد پنکیک سواپ از نظر پذیرش کاربران، یونی سوا را پشت سر گذاشته است، اما یکی از عوامل مهم در پذیرش یک ارز می‌تواند قیمت و یا حداقل تقاضای آن باشد. یونی سواپ با اینکه دارای عرضه بیشتری نسبت به پنکیک سواپ است، اما از پنکیک سواپ قیمت بالاتری دارد.

هزینه تراکنش

اتریوم مسلما بازنده این بازی از نظر هزینه تراکنش‌ها است و درها را برای رمز ارزهای کارآمدتر باز گذاشته است. اما این موضوع حداقل تا زمان راه اندازی اتریوم 2 طول میکشد و باید دید که بعد از آن رقابت در زمینه هزینه تراکنش‌ها به چه صورت خواهد شد.

تعداد توکن‌های لیست شده

پنکیک سواپ در این زمینه برتری دارد، مخصوصا با پیدایش تعداد زیادی از میم کوین‌ها بر روی BSC. در سپتامبر 2021 پنکیک سواپ از 1427 توکن پشتیبانی می‌کرد و در مقابل آن یونی سواپ از 599 توکن پشتیبانی می‌کرد.

مقایسه پنکیک سواپ و یونی سواپ

نقدینگی و حجم معاملات

اگرچه نقدینگی در صرافی پنکیک سوا رو به افزایش است، اما همچنان یونی سواپ در این زمینه پیشرو است. بیشتر توکن‌ها در یونی سواپ دارای نقدینگی بیشتری نسبت به پنکیک سواپ هستند. بیشتر تامین کنندگان نقدینگی، صرافی یونی سواپ را ترجیح می‌دهند. بررسی تفاوت پنکیک سواپ و یونی سواپ فراتر از کل حوزه صرافی‌های غیر متمرکز است. این موضوع به این دلیل است که با بررسی این دو پلتفرم، در واقع دو بلاک چین بایننس اسمارت چین و اتریوم را مورد بررسی قرار می‌دهید. هر دو صرافی دارای مزیت‌ها و معایبی هستند. اگر چه که در حال حاضر به دلیل کارمزد بالای یونی سواپ، استفاده از پنکیک سواپ منطقی‌تر است، اما با راه اندازی شدن اتریوم 2 و پایین آمدن هزینه گس فی (کارمزد تراکنش) باید دید که شرایط رقابت چطور می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی 8 پلتفرم رقیب برای صرافی اوپن سی

کلام آخر

مقایسه پنکیک سواپ و یونی سواپ به شما دید مناسب‌تری برای انتخاب هر یک از این دو پلتفرم می‌دهد. اگر می‌خواهید در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید، بهتر است که قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال، نمودار و تغییرات ۲۴ ساعته ارزها و شرایط تغییر سایر رمز ارزها را در کافه ارز بررسی کنید. خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی کافه ارز به صورت اتوماتیک و آنی انجام می‌شود.

5/5 - (25 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *