وبلاگ

/

/

مقایسه هوش مصنوعی GPT-4 با ChatGPT 3.5

مقایسه هوش مصنوعی GPT-4 با ChatGPT 3.5

۲۷ فروردین ۱۴۰۲

مقایسه هوش مصنوعی GPT-4 با ChatGPT 3.5: مقوله پرداخت های ارزی به خصوص خرید اکانت هوش مصنوعی، روز به روز در معرض فناوری‌های بسیار پیشرفته قرار دارد. جدیدترین تکنولوژی این حوزه هوش چت جی پی تی است. ربات ChatGPT یکی از سرویس‌های هوش مصنوعی (Artificial intelligence) یا همان AI است که مبتنی بر چت کار می‌کند. این فناوری نوظهور در کنار پلتفرم‌های هوش مصنوعی تولید محتوا مانند Dalle.2 به عنوان یکی از ابزارهای بحث‌برانگیز در زمینه تولید محتوا بر سر زبان‌ها افتاده است. این ربات هوش مصنوعی به تازگی از نسخه جدید خود یعنی gpt-4 رونمایی کرده است که تفاوت‌های با نسخه قبلی موسوم به ChatGPT 3.5 دارد. امروز در کافه ارز قصد داریم، هوش مصنوعی ChatGPT 3.5 را با جدیدترین ورژن آن یعنی GPT-4 مقایسه کرده و پیشرفت‌های نسخه جدید را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت ChatGPT-4 با نسخه های قبل؛ هوشمند، آهسته و با دقت

تفاوت GPT-4 با نسخه قبلی خود بسیار قابل توجه است. شرکت OpenAI جدیدترین نسخه از پدیده هوش مصنوعی خود موسوم به جی پی تی 4 را جایگزین ورژن قبلی کرده است. این نسخه نیز سوالات کاربران را با استفاده از الگوهای نوشتاری بسیار هوشمند پاسخ می‌دهد. در واقع، chatGPT-4 قدرتمندترین دستاورد جامعه بشری در حوزه هوش مصنوعی محسوب می‌شود که در مقایسه با ChatGPT 3.5 برتری زبانی و ادراکی دارد. در حقیقت، GPT-4 طوری برنامه‌ریزی شده است تا با دایره نامحدودی از اطلاعات بتواند در کمترین زمان عملیات پرسش و پاسخ با انسان را انجام دهد. ربات ChatGPT در اصل یک چت بات است که علاوه بر پاسخ سوالات انسان قادر است تا اندازه یک مکالمه طولانی با انسان صحبت کند.

مقایسه مقایسه GPT-4 با با CHATGPT 3.5

 

از دیگر ویژگی‌های خیره‌کننده این هوش مصنوعی می‌توان به قابلیت به چالش کشیدن انسان و تشخیص سوالات نادرست و پاسخ ندادن به آن‌ها باشد. ربات Chat-gpt هوشمندترین چت بات در حوزه هوش مصنوعی به شمار می‌رود. تفاوت chatgpt 4 صرف نظر از مزایایی که دارد، شامل نقطه ضعف‌ کندی سرعت پردازش نیز است. با این‌حال، مقوله دقت و امنیت بالای GPT-4 در پاسخ‌دهی باعث می‌شود که این نکته منفی رتا حد زیادی پوشش داده شود. نسخه GPT-4 در همین آغاز راه خود توانسته است در برنامه‌نویسی و وکالت خود را ثابت کند و حتی در امور آموزشی کمک‌رسان معلمان است. در ادامه این مطلب درباره نحوه کارکرد و قابلیت‌های نسخه جدید ChatGPT و مقایسه GPT-4 با ChatGPT 3.5 صحبت خواهیم کرد.

6 تفاوت GPT 3.5 با GPT-4

همانطور که در بالا توضیح دادیم، GPT به معنی Generative Pre-Trained Transformer است که به عنوان یک مدل زبانی کاربرد دارد. این هوش مصنوعی طوی تعلیم داده شده است که به کمک داده‌های موجود در بستر اینترنت، پرسش‌های کاربران را در چارچوب یک مکالمه انسان‌گونه پاسخ می‌دهد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت که GPT یک مدل پردازش طبیعی زبان است و ChatGPT یک رابط کاربری تحت وب برای دسترسی به این مدل است.

ربات ChatGPT ابتدا متکی بر نسخه 3.5 بود و نسخه GPT-4 که جدیدتر است در آینده‌ای نه چندان دور منتشر خواهد شد. البته، نسخه پولی GPT-4 هم اکنون در دسترس کاربران قرار دارد. در ادامه برای 6 تفاوت اصلی GPT-4 با GPT 3.5 را توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: افزونه های ChatGPT را بشناس

مدل هوش مصنوعی GPT-4 چه تغییراتی نسبت به نسل قبل خود داشته است؟

مدل جدید هوش مصنوعی gpt-4 که با تازگی توسط Open-AI منتشر شده است، تغییرات بسیار مهمی به نسبت ورژن قبلی خود داشته است. شرکت OpenAI چندی پیش ربات هوش مصنوعی خود را به شرکت مایکروسافت داد تا از آن در مرورگر بینگ استفاده کند. البته، به نظر می‌رسید این نسخه تفاوت‌هایی با ورژن اصلی داشت، به همین دلیل از آن با نام GPT-3.5 یاد می‌شد. بالاخره نوبت به جدیدترین نسخه از این هوش مصنوعی رسید که به GPT-4 معروف است و مایکروسافت نیز از همین مدل در مرورگر بینگ استنفاده کرده است. به طور کلی، هوش مصنوعی GPT-4 تفاوت‌های اساسی با نسخه قبلی دارد که عبارتند از:

  • قدرت درک تصاویر در GPT-4

مهم‌ترین تفاوت این نسخه توانایی چندوجهی و چندکاره بودن آن است؛ به این معنی که می‌تواند بیش از یک مدل محتوا را درک کند. ورژن GPT-3 محدود به درک متن بود اما نسل 4 قدرت مشاهده و ادراک تصاویر را دارد. برای مثال، می‌توانید از ان بخواهید تصاویر را مشاهده کرده و اطلاعات درون آن را برای شما توضیح دهد. شرکت OpenAI به تازگی با نرم افزار Be My Eyes همکاری کرده تا به افراد کم بینا و نابینا کمک کنند. همچنین، این شرکت یک هوش مصنوعی برای محتوا ویدیویی معرفی کرده است بنام هوش مصنوعی سورا (Sora) ما در وبلاگ کافه ارز آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر حتما این مقاله را مطالعه کنید.

نسخه آخر چت جی پی تی

به عنوان مثال، chatGPT ورژن 4 می‌تواند گیاهان مختلف را تشخیص دهد یا بارکد روی محصولات مختلف را خوانده و آن را ترجمه کند. به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور، امکان پردازش ویدیو توسط هوش مصنوعی نیز امکان پذیر شود. البته، در بسیاری از اپلیکیشن‌ها برای احراز هویت ویدیویی، از هوش مصنوعی استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که این ویژگی به معنی تشخیص تصاویر نیست. چت جی پی تی 4 همانند انسان تصویر را مشاهده کرده و اطلاعات آن را استخراج می‌کند. برای مثال، gpt-4 می‌تواند چهره موجود در یک عکس را توصیف کند. البته، این قابلیت هنوز در مرحله پیش نمایش قرار دارد و در دسترس عموم قرار نگرفته است.

بیشتر بخوانید: خرید اکانت Open AI ارزان
  • کمتر فریب خوردن GPT-4 (مقایسه هوش مصنوعی GPT-4 با ChatGPT 3.5)

یکی دیگر از تفاوت‌های نسخه 4 در مقایسه با chatGPT 3.5 مقاومت بیشتر در برابر اقدامات مخرب است. اگرچه چت بات‌های امروزی بسیار هوشمند هستند اما باز هم در برخی مواقع به راحتی فریب می‌خورند. نمونه‌های جیلبریک هوش مصنوعی ChatGPT دقیقاً گواه همین موضوع است. نسخه GPT-4 فرمان‌های فریبنده بیشتری را به عنوان ورودی دریافت کرده است بنابراین در برابر فریبکاری کاربران مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می‌دهد. شرکت OpenAI معتقد است که gpt-3.4 سرآغاز ظهور نسخه 4 بود به نوعی به صورت آزمایشی فعالیت می‌کرد. علاوه بر این، شرکت سازنده توانسته قابلیت‌های مدل جدید را به خوبی پیش‌بینی کرده است بنابراین باگ و غافل‌گیری کمتری در این باره رخ خواهد داد. به طور کلی با این که نسخه 3.5 از پایداری بیشتری برخوردار بوده است اما gpt-4 را عملاً نمی‌توان فریب داد.

  • حافظه بلند مدت‌تر نسخه 4 جی پی تی (مقایسه هوش مصنوعی GPT-4 با ChatGPT 3.5)

ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، حجم بسیار زیادی از محتوای آنلاین را آموزش دیده‌اند اما در هنگام چت یک نفره فقط بخش کوچکی از آن را به کاربر نمایش می‌دهند. برای مثال، نسخه 3.5 GPT حدود 8 هزار کلمه یا به عبارتی 4 الی 5 صفحه را به کاربر نمایش می‌دهد اما نسخه چهارم توانایی نشان دادن حدود 64 هزار کلمه یعنی تقریباً 50 صفحه را دارد. به طور کلیف در نسخه قدیمی زمانی که میزان گفتگو به سقف 8 هزار کلمه می‌رسید، باید یک چت جدید ایجاد می‌شد. این موضوع باعث می‌شد که ربات نوشته‌های قبلی را به خاطر نیاورد. این محدودیت در نسخه gpt-4 برطرف شده است و کاربر تا سقف 50 صفحه می‌تواند با ربات چت کند.

هوش مصنوعی GPT-4

این قابلیت زمانی به کار می‌آید که چت‌ بات GPT نسل 4 در هنگام گفتگو با کاربر، اطلاعات بیشتری را از چت‌های قبلی به یاد بیاورد. بنابراین تجربه کاربر از چت با این ربات بهتر می‌شود و بیشتر حس می‌کند که با یک انسان در حال مکالمه است.

  • درک زبان‌های مختلف توسط GPT-4

آخرین نسخه این ربات سخنگو گام بلندی در درک زبان‌هایی به غیر از انگلیسی برداشته است. برای مثال، هوش مصنوعی ChatGPT توانسته است میلیون‌ها سوال به زبان‌های مختلف از کره‌ای گرفته تا اوکراینی و ایتالیایی را پاسخ دهد. اگرچه، این قابلیت GPT-4 بسیار تحسین برانگیز بوده است اما هنوز هم فاصله بسیار زیادی در پشتیبانی از تمام‌ زبان‌های دنیا دارد. در حقیقت، این هوش مصنوعی بیشتر با محتوای زبان انگلیسی آموزش داده شده است و اکثر محتوای به سایر زبان‌ها نیز از انگلیسی به زبان مقصد ترجمه‌ شده‌اند.

  • شخصیت‌های مختلف gpt-4

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هوش مصنوعی مدرن، مبحث «هدایت‌پذیری» است که به تغییر رفتار ربات در طول زمان اشاره دارد. نسل 4 هوش مصنوعی gpt-4 در مقایسه با نسل 3.5 بهتر این موضوع را یاد گرفته است و کاربران می‌توانند بر اساس سلیقه خود حالت chatgpt classic را تغییر دهند. نسخه‌های قبلی نیز به این گونه بود که کاربر می‌توانست از هوش مصنوعی درخواست کند که شخصیت خود را عوض کند اما تمامی تغییرات بر روی حالت پیشفرض ربات شکل می‌گرفت. در نسخه 4 جی پی تی امکان تغییر لحن و رفتار به صورت عمیق وجود دارد.

کلام آخر

کمپانی هوش مصنوعی AI که در زمینه توسعه سرویس‌های هوش مصنوعی فعالیت می‌کند چندی پیش از مدل پردازش طبیعی زبان خود به نام Chatgpt را منتشر کرد. این ربات هوشمند، یک چت بات است که پرسش‌های کاربران را در طی یک مکالمه انسانی پاسخ می‌دهد. نسخه ابتدایی این هوش مصنوعی به نام ChatGPT موسوم به نسخه 3.5 قادر به درک زبان انسان بود و با سرعت بالا مکالمات را پردازش می‌کرد. کمپانی AI تصمیم گرفت نسخه بروزرسانی شده این چت بات با نام GPT-4 را روانه بازار کند. این مدل در مقایسه با نسل قبلی خود پیشرفت‌های قابل توجهی داشت. حافظه بلندمدت بیشتر، قدرت درک تصاویر، هوش بالاتر و درک زبان‌های غیرانگلیسی از جمله پیشرفت‌های قابل ذکر در مقایسه هوش مصنوعی GPT-4 با ChatGPT 3.5 به شمار می‌رود.

4.2/5 - (22 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *