وبلاگ

/

/

راهنمای کامل دریافت ویزای تحصیلی آلمان (2024)

راهنمای کامل دریافت ویزای تحصیلی آلمان (2024)

۳ مهر ۱۴۰۲

ویزای تحصیلی برای آلمان: تحصیل در دانشگاه‌های برتر و دولتی آلمان معمولاً رایگان است. به همین دلیل، متقاضیان زیادی به دنبال مهاجرت و تحصیل در این کشور هستند. اگر به فکر مهاجرت به آلمان و متقاضی تحصیل در دانشگاه‌های این کشور هستید، باید حتما با شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان آشنا باشید. شما همچنین باید بدانید که برای دریافت این ویزا چه مراحلی را باید طی کرد و چه مدارکی را باید به سفارت آلمان ارائه داد. اگر به دنبال، دریافت ویزا و آگاهی از اخذ ویزای تحصیلی برای آلمان در سال 2023 هستید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید. پس از خواندن این مقاله و اقدام به اخذ ویزا در هر مرحله که نیاز به پرداخت ارزی و پرداخت هزینه سفارت یا هزینه ویزای تحصیلی آلمان داشتید می‌توانید از کارشناسان کافه ارز مشاوره بگیرید.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان

مهاجرت تحصیلی در آلمان به درد چه کسانی می‌خورد؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است بنابراین افرادی که می‌خواهند در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل دهند، قطعاً آلمان را به عنوان گزینه اول خود انتخاب می‌کند. علاوه بر این، اعتبار دانشگاه‌های آلمان بسیار زیاد است و شما بعد از فارغ‌التحصیل شدن در این کشور می‌توانید در هر کجای دنیا و در بهترین جایگاه‌های شغلی استخدام شوید. در این مسیر، شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون اگر مراحل آن را به درستی اجرا کنید، این فرایند تقریباً طولانی مدت و طاقت‌فرسا برایتان مثل آب خوردن حل می‌شود. برای مثال، به دلیل متقاضیانی زیادی که برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان اقدام می‌کنند، ممکن است سفارت آلمان وقت مصاحبه را برای 12 ماه بعد تنظیم کند. بنابراین، ما به شما توصیه می‌کنیم که اقدام برای تعیین وقت مصاحبه را در اولویت قرار دهید. برای پرداخت هزینه مصاحبه سفارت آلمان باید به وبسایت رسمی سفارت آلمان در تهران مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی برای آلمان به چه صورت است؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، آشنایی با مراحل دریافت ویزای تحصیلی آلمان مهم‌ترین نکته‌ای است که قبل از مهاجرت باید به آن توجه داشته باشید. برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان باید از طریق سفارت این کشور در ایران اقدام کنید. نکته مهم دیگر این است که با توجه به شرایط فعلی کشور آلمان، شرایط دریافت ویزای تحصیلی هر کدام از دانشگاه‌های آن با یکدیگر متفاوت است. پس بهتر است قبل از اقدام به دریافت ویزا، دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و شرایط لازم را با توجه به آن بررسی کنید. برای انتخاب دانشگاه باید بدانید که هر کدام از دانشگاه‌های دولتی در آلمان به نوعی به شما بورسیه می‌دهند. توجه داشتبه شاید که دریافت ویزای تحصیلی برای آلمان محدودیت سنی و تحصیلی دارد. علاوه بر این، برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان باید مدرک زبان آلمانی یا در بعضی موارد زبان انگلیسی داشته باشید. به طور کلی، متقاضیان ادامه تحصیل در آلمان باید حداقل مدرک زبان B1 را داشته باشند. در برخی از دانشگاه‌‌ها، ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با مدرک آیلتس بالای 5.5 نیز امکان‌پذیر است. برای اپلای کردن ادامه تحصیل در مقطع دکتری، نمره آزمون آیلتس باید بالای 6.5 باشد. اخد ویزای تحصیلی آلمان در مقاطع تحصیلی متفاوت امکان‌پذیر است. برای مثال، شما می‌توانید در مقطع کارشناسی، دکتری، دیپلم فنی (آوسبیلدونگ) و کالج زبان در این کشور به تحصیل خود ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: دریافت بورسیه تحصیلی آلمان

پرداخت هزینه ویزای آلمان

برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان چه مدرک زبانی مورد نیاز است؟

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است اما برای پذیرش در آن‌ها باید مدرک زبان آلمانی داشته باشید. این مدرک نشان‌دهنده سطح دانش شما در درک و پرداختن به مباحث درسی دانشگاه است. بدون داشتن مدرک زبان آلمانی، عملاً امکان ادامه تحصیل در این کشور را نخواهید داشت. شاید از خود بپرسید که کدام مدرک زبان توسط اداره آموزش و پرورش آلمان برای تایید دانشجویان خارجی مورد قبول واقع می‌شود؟ عجله نکنید؛ در ادامه به بررسی مهم‌ترین آزمون‌های زبان آلمانی برای مهاجرت و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: تحصیل در دانشگاه هنر برلین

آزمون زبان DSH

آزمون DSH یکی از معتبرترین آزمون‌های سنجش زبان آلمانی است و متقاضیان برای اخد ویزای تحصیلی آلمان معمولاً مدرک این آزمون را به سفارت ارائه می‌دهند. علاوه بر این، بسیاری از موسسات آموزش عالی در کشور آلمان مدرک زبان DSH سطح 2 و 3 را قبول دارند و در واقع این آزمون از الزامات پذیرش در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان محسوب می‌شود. امتحان DSH از دو بخش کتبی و شفاهی تشکیل شده است و فقط افرادی که در بخش کتبی قبول شدند مجاز به شرکت در بخش شفاهی خواهند بود. توجه داشته باشید که هر فرد در سال فقط 2 مرتبه می‌تواند در این آزمون شرکت کند. هزینه این امتحان بین 40 تا 170 یورو برای شما هزینه خواهد داشت. از بابت پرداخت هزینه آزمون DSH نگران نباشید. مجموعه کافه ارز بین 1 الی 3 ساعت هزینه شرکت در این آزمون را برای شما پرداخت خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان حرفه‌ای ما در پیشتیبانی تماس بگیرید.

آزمون زبان آلمانی testDaf

مدرک آزمون زبان TestDaf اعتبار بسیار بالایی دارد و سفارت آلمان به راحتی آن را برای متقاضیان ویزای تحصیلی تایید می‌کند. شما می‌توانید در بیش از 450 حوزه امتحانی در سراسر جهان در این آزمون شرکت کنید. اگر برای بار اول در این آزمون قبول نشدید، نگران نباشید چون شما 6 مرتبه در سال می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. هزینه شرکت در آزمون TestDaf با توجه به کشور متقاضی و موقعیت جغرافیایی حوزه امتحانی بین 100 تا 200 یورو متغیر است. مدت زمان برگزاری جسله آزمون 3 ساعت است. توجه داشته باشید که ثبت نام در این آزمون 4 هفته قبل از شروع برگزاری آزمون اصلی امکان‌پذیر است. تاریخ اعلام نتایج آزمون نیز 6 هفته بعد از اتمان آن به شما اعلام می‌شود. برای پرداخت هزینه شرکت در آزمون testdaf می‌توانید بر روی کافه ارز حساب کنید. در صورت هرگونه سوال در رابطه با پرداخت آزمون تست‌ دف می‌توانید با کارشناسان کافه ارز در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: پرداخت ارزی دانشجویی

آزمون تلک (TELC)

آزمون telc مختص سنجش سطح زبان افراد غیر آلمانی است که بیشتر در حوزه آکادمیک به خصوص در دانشگاه‌ها مورد قبول واقع می‌شود. این آزمون هر سال 4 مرتبه در 28 کشور اروپایی برگزار می‌گردد. هزینه شرکت در این آزمون حدود 150 تا 250 یورو است که می‌توانید به راحتی آن را به در وبسایت کافه ارز پرداخت کنید. نتایج آزمون telc حدود 6 هفته پس از اتمام آزمون از طریق ایمیل به شما اعلام خواهد شد. در صورت هر گونه سوال در رابطه با پرداخت هزینه آزمون telc می‌توانید با کارشناسان کافه ارز تماس بگیرید.

آزمون های زبان آلمان

تنظیم گواهی تمکن مالی

اثبات تمکن مالی متقاضیان برای اخذ ویزای تحصیلی الزامی است. هدف از تنظیم نامه تمکن مالی این است که به کشور آلمان ثابت کنید که شما بودجه کافی برای زندگی در آلمان را دارید و قصد ماندن در این کشور بدون هیچ کار و پول را ندارید. به خاطر داشته باشید که در صورت عدم ارائه گواهی تمکن مالی، درخواست ویزای تحصیلی شما ریجکت خواهد شد. حداقل مبلغ گواهی تمکن مالی با توجه به نوع ویزای شما می‌تواند متفاوت باشد که این میزان برای دریافت ویزای تحصیلی برای آلمان حداقل 861 یورو در ماه یا همان 10332 یورو در سال است.

بیشتر بخوانید: پر درآمدترین شغل های آلمان برای مهاجرت

تایید ارزیابی مدارک دانشگاهی

برای پذیرفته‌شدن در دانشگاه‌های آلمان باید ابتدا مدارک دانشگاهی خود را از طریق ZAB یا همان زاب مورد ارزشیابی قرار دهند. برای این کار وبسایتی به نام Anabin وجود دارد که اطلاعات دانشگاه‌های بیش از 180 کشور جهان را منتشر کرده است اگر نام دانشگاه شما در لیست Anabin باشد که دیگر نیازی به ارزیابی مجدد نیست اما اگر در این لیست نباشد باید درخواست ارزیابی مدارک خود را برای زاب ارسال کنید. سامانه زاب در سال 2012 توسط دولت آلمان راه‌اندازی شد که کار اصلی آن تایید را رد مدارک مختلف اعم از تحصیلی و فنی است. در حقیقت، زاب با مقایسه سیستم آموزشی آلمان و کشورهای دیگر تعیین می‌کند که دارندگان کدام مدارک تحصیلی اجازه تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را دارند.

شیوه کار در وبسایت انابین بسیار ساده است. شما با ورود به این سامانه باید به منوی institution در سمت چپ وارد شوید. سپس با کلیک بر روی open country selection به دنبال نام Iran گشته و آن را انتخاب کنید. حالا لیستی بلند بالا از نام دانشگاه‌های ایران باز خواهد شد که اگر در بخش Status دارای علامت +H باشند دیگر نیازی به تایید مدارک این دانشگاه نیست. اگر علامت +\-H باشد یعنی باید درخواست ارزیابی را برای ZAB ارسال کنید. اگر وضعیت دانشگاه -H باشد، به این معنی است که دانشگاه فاقد صلاحیت است. اما نگران نباشید در بسیاری از مواقع با ارسال درخواست تاییده، ZB آن را تایید کرده است. آشنایی با ویژگی‌های (یونی اسیست) uni-assist نظیر نحوه ثبت‌نام، چگونگی بارگذاری مدارک و پرداخت هزینه‌های uni-assist به شما کمک می‌کند تا بدون نگرانی از بروز هر نوع چالش برای ادامه تحصیل در آلمان اقدام کنید. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با تمام جزییات uni-assist آشنا شوید.

پرداخت هزینه یونی اسیست (Uni-Assist)

یونی اسیست یک سازمان تحقیقاتی است که زیر نظر وزارت علوم کشور آلمان فعالیت می‌کند و وظیفه تایید اولیه مدارک دانشجویان خارجی را برعهده دارد. در واقع مجموعه یونی اسیست واسط بین دانشگاه‌های آلمان و متقاضیان خارجی تحصیل در آلمان به شمار می‌رود که وظیفه نظارت بر مدارک دانشجویان را بر عهده دارد. در حقیقت، دانشگاه‌هایی که با یونی اسیست در ارتباط هستند، شرایط و ضوابط خود را به این سازمان اعلام می‌کنند و زمانی‌ که شما مدارک خود را به یونی اسیست ارسال می‌کنید، با توجه به قوانین دانشگاه به شما اعلام می‌کند که صلاحیت پذیرش در آن دانشگاه را دارید یا خیر. توجه داشته باشید که برای این که مدارک شما توسط یونی اسیست ریجکت نشود باید مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی خود را نیز برای آن‌ها ارسال کنید. برای این که یونی اسیست مدارک شما را مورد بازبینی قرار دهد شما باید 75 یورو برای اولین بار و سپس برای هربار بازبینی مجدد 30 یورو پرداخت کنید. برای پزداخت هزینه یونی اسیست می‌توانید بر روی کافه ارز حساب کنید. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید: پرداخت اپلیکیشن فی دانشگاه

نتیجه گیری

آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپا محسوب می‌شود که دانشگاه‌های بسیاری معتبری دارد. تحصیل در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است به همین علت تقاضا برای دریافت ویزای تحصیلی برای آلمان بسیار زیاد است. مراحل اخد ویزای تحصیل در آلمان خیلی پیچیده نیست و با مطالعه این مطلب می‌توانید به راحتی آن را انجام دهید. روند دریافت ویزا از مراحل مختلفی تشکیل شده است که شامل پرداخت هزینه صدور ویزای تحصیلی، بررسی مدارک تحصیلی در زاپ و یونی اسیست می‌شود. برای پرداخت هزینه های مربوط به دریافت ویزای تحصیلی یا آزمون‌های زبان می‌توانید بر روی سرویس‌های کافه ارز حساب کنید. اگر همچنان سوالی در مورد پرداخت‌های ارزی اخذ ویزای تحصیلی در آلمان دارید با کارشناسان ما به شماره تماس 02191014920 یا 07132320715 تماس بگیرید.

5/5 - (10 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *