وبلاگ

/

/

تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا در چیست (مقایسه مزایا) 🍁

تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا در چیست (مقایسه مزایا) 🍁

۴ مهر ۱۴۰۲

تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا: کانادا به عنوان یکی از زیباترین کشورهای جهان، با طبیعت مسحورکننده در کنار امکانات رفاهی بالا یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت به شمار می‌رود که سالانه 400 هزار نفر به این کشور مهاجرت می‌کنند. خدمات درمانی و بهداشتی رایگان، نرخ بیکاری پایین، تورم کنترل شده و اعتبار بالای پاسپورت کانادا باعث شده است که درصد زیادی از مهاجران به دنبال شهروندی کانادا یا اخذ اقامت دائم کانادا باشند. البته وقتی برای اولین بار وارد این کشور می‌شوید، سازمان‌های مهاجرتی معمولاً ابتدا به شما اقامت موقت می‌دهند. پس از گذراندن اقامت موقت می‌توانید برای اخذ اقامت دائم یا شهروندی کانادا اقدام نمایید.
اما فرق اقامت دائم با شهروندی کانادا در چیست؟ شاید شما هم فکر کنید که این دو شیوه مهاجرتی مشابه هستند اما اشتباه می‌کنید. این دو سیاست تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برای مثال، افرادی که اقامت دائم دارند از برخی امکانات مثل حق رای دادن محروم هستند. تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا فقط به همین یک مورد ختم نمی‌شود. عجله نکنید، در این مطلب قصد داریم فرق اقامت دائم و شهروندی کانادا و خدمات مربوط به پرداخت ارزیرا به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم، حتی اگر برای پرداخت هزینه تعیین وقت سفارت‌ها سوالی داری در این صفحه میتونی جواب سوالت رو پیدا کنی!!1میتونی پس تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

 

تفاوت اقامت دائم با شهروندی کانادا ؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

زمانی که برای مهاجرت به کانادا اقدام می‌کنید، اولین چالشی که با آن روبرو خواهید شد، انتخاب نوع مهاجرت است. شما باید فرق اقامت دائم با شهروندی کانادا را بدانید تا در آینده دچار مشکل نشوید. اگر به صورت خلاصه بخواهیم تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا را شرح دهیم، باید بگوییم که مهاجرت و اخد شهروندی کانادا مانند این است که شما یک فرد کانادایی الاصل باشید و تقریباً مانند یک شهروند درجه یک با او برخورد می‌شود. در ابتدا کافی است بدانید که کانادا یکی از ساده‌ترین سیاست‌های شهروندی را درجهان به نمایش می‌گذارد و دریافت اقامت دائم در آن خیلی سخت نیست.

بیشتر بخوانید: معرفی 10 جاذبه گردشگری کانادا

 

فرق اقامت دائم با شهروندی کانادا

البته، توجه داشته باشید که برای اخذ شهروندی کانادا باید ابتدا اقامت دائم آن را دریافت کنید و اگر شرایط مناسب را داشته باشید شما را به عنوان شهروند قبول خواهد کرد. در اصل، اقامت دائم و شهروندی کانادا خیلی با هم تفاوت ندارند اما شما نمی‌توانید از همان اول برای دریافت حق شهروندی کانادا درخواست دهید بلکه باید 5 سال از دریافت اقامت دائم شما گذشته باشد تا بتوانید برای دریافت پاسپورت کانادا یا همان شهروندی کانادا اقدام کنید. یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های اقامت دائم و شهروندی در این است که شما برای حفظ یا تمدید اقامت دائم باید هر چند وقت یکبار اقدامات خاصی انجام دهید، در غیر این‌صورت حق اقامت دائم از شما گرفته خواهد شد. در طرف دیگر، زمانی که موفق به دریافت امتیاز شهروندی باشید، هیچ‌وقت این امتیار را از دست نخواهید داد و نیاز به هیچ اقدام خاصی برای تمدید آن ندارید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم تحصیل در کبک

اقامت دائم کانادا چیست؟

مهاجرینی که به کشور کانادا وارد می‌شوند می‌توانند کارت اقامت دائم کانادا (PR کانادا) را دریافت کنند. این کارت معادل گرین کارت ایالات متحده امریکا است و نشان‌دهنده این است که فرد اجازه زندگی و اقامت در کانادا را دارد اما هنوز شهروند کانادا نیست. در واقع اگر PR کانادا (Permanent Resident) را دریافت کنید می‌توانید به صورت قانونی به زندگی، تحصیل، کار و تجارت در هر کدام از ایالت‌های کانادا بپردازید. علاوه بر این، شما می‌توانید بدون محدودیت و به صورت آزادانه در سراسر کشور کانادا رفت و آمد کنید. فردی که کارت PR را دریافت می‌کند شهروند کانادا نیست و هنوز شهروند کشوری است که از آنجا به کانادا مهاجرت کرده است. اگر بخواهید، شهروندی امریکا را دریافت کنید باید اقامت دائم این کشور را داشته باشید. در حقیقت، شما باید مدت زمان مشخصی بعد از دریافت اقامت دائم، در کانادا زندگی کنید تا واجد شرایط شهروندی این کشور شوید.

تفاوت سیتیزنشیپ و کارت pr کانادا

یکی دیگر از مواردی که در تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا می‌توان به آن اشاره کرد عدم دریافت پاسپورت است. در واقع، افرادی که اقامت دائم کانادا را داشته باشند، پاسپورت کانادایی دریافت نمی‌کنند و باری سفر به کشورهای دیگر باید از پاسپورت کشور خود یا کارت PR استفاده کنند. تمامی روش‌های مهاجرتی نظیر برنامه مهاجرتی نامزد استانی، فدرال و برنامه مهاجرتی کبک در نهایت به دریافت اقامت دائم کانادا ختم می‌شوند. البته، بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، اگر فرد تمام مقررات و قوانین کشور کانادا را رعایت کند، می‌تواند برای دریافت شهروندی یا تابعیت کانادا درخواست دهد.

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

شهروندی کانادا به چه معنی است؟

حق شهروندی یا همان سیتیزن‌شیپ کانادا به این معنی است که فرد به عنوان یک شهروند درجه یک کانادا محسوب می‌شود و از لحاظ حق و حقوق تفاوتی با فردی که در خاک کانادا متولد شده است، نخواهد داشت. شهروند کانادا حق رای دادن در انتخابات کشور کانادا را بدست می‌آورد و با پاسپورت معتبر کانادایی می‌تواند بدون محدودیت به هر کجای دنیا که می‌خواهد سفر کرده و پس از مدتی مجددا به این کشور بازگردد. فرایند قانونی برای دریافت حق شهروندی کانادا این است که حداقل 3 سال از 5 سال اخیر با کارت اقامت دائم در کانادا زندگی کرده باشید. شما با گذشت 3 سال می‌توانید برای دریافت شهروندی کانادا اقدام کنید. نکته جالب توجه این است که حتی اگر در خاک کانادا متولد نشده باشید هم می‌توانید امتیاز شهروندی آن را دریافت کنید. البته برای این که در فرایند دریافت شهروندی کانادا موفق باشید باید شرایط زیر را به طور کامل دارا باشید.

  • کارت اقامت دائم یا همان pr را داشته باشید
  • باید در 5 سال اخیر حداقل 3 سال (1095) روز در کشور کانادا حضور داشته باشید
  • باید به طور کامل مالیات حقوق و دستمزد خود را پرداخت کنید
  • نباید به هیچ وجه در داخل یا خارج از کشور کانادا سو سابقه داشته باشید
  • باید در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی قبول شوید
  • باید نمره قبولی در امتحان سیتیزنشیپ کانادا (امتحان مدنی) را کسب کنید. این آزمون برای ارزیابی سطح دانش متقاضی درباره جغرافیا، تاریخ، قانون، اقتصاد و دولت کشور کانادا برگزار می‌شود.
بیشتر بخوانید: آزمون سلپیپ

مزایای اقامت دائم و شهروندی کانادا چیست؟

اقامت دائم کانادا مزایایی بسیاری به همراه دارد. برای مثال، اگر کارت PR داشته باشید، خدمات درمانی برای شما رایگان خواهد بود. آموزش تحصیلی برای کودکان رایگان است و شما برای فعالیت شغلی و سفر در کانادا هیچ محدودیتی نخواهید داشت. علاوه بر این، قوانین کانادا از شما به عنوان فردی که در آن کشور زندگی می‌کنید حمایت خواهد کرد. قضیه شهروندی فرق می‌کند و شما با دریافت سیتیزنشیپ می‌توانید در انتخابات فدرال کانادا شرکت کرده و پاسپورت معتبر کانادایی دریافت کنید. داشتن پاسپورت مهم‌ترین فرق اقامت دائم و شهروندی کانادا محسوب می‌شود چون پس از این موضوع شما کاملاً یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-کانادایی به شمار می‌روید.

بیشتر بخوانید: ویزای کانادا و انواع آن برای ایرانیان

دریافت پاسپورت کانادایی

به طور کلی، دولت کانادا در قبال مهاجرین خیلی مهربان است و تحت برنامه‌ها و سیاست‌های مختلف آن‌ها را به کشور دعوت می‌کند تا در صورت واجد شرایط بودن اقامت دائم را دریافت کنند. گروه مشاوران مهاجران کانادا یا همان ICCRC همواره از مهاجران شاغل در کانادا دعوت می‌کنند که برای دریافت اقامت دائم اقدام کنند. اداره مهاجرت کانادا یک برنامه مهاجرتی به نام اکسپرس اینتری (Express Entry) در سال 2015 راه‌اندازی کرد که امکان ورود سریع نیروی کار ماهر و متخصص به کانادا فراهم شود. از آن زمان به بعد، تعداد مهاجران شاغل در کانادا افزایش داشته و درخواست‌های اقامت دائم کانادا نیز به همان میزان زیاد شده است. زمانی که شهروند کانادا باشید، علاوه بر امکاناتی که در بالا ذکر کردیم، از یکسری مزایای دیگر هم برخوردار هستید. برای مثال، شما می‌توانید برای شرکت در انتخابات این کشور نامزد شوید یا برای هر سمتی که می‌خواهید درخواست دهید. مهم‌ترین مزیت دریافت تابعیت کانادا این است که دیگر هیچ‌ وقت امتیاز شهروندی خود را از دست نمی‌دهید، مگر این که خودتان قصد انجام چنین کاری را داشته باشید. بعد از این که شهروند کانادا شدید، دیگر اجباری نیست که حتما در این کشور اقامت داشته باشید بلکه می‌توانید در هر کجای دنیا که خواستید زندگی کنید.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد نحوه تعیین وقت سفارت کانادا

نتیجه‌گیری

کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت محسوب می‌شود که برای دریافت اخد اقامت دائم و ستیزنشیپ در آن خیلی سخت نیست. کانادا در سال گذشته بیش از 450 هزار مهاجر را بر اساس برنامه‌های مهاجرتی مختلف پذیرفته و تمام تلاش خود را برای مدیریت مهاجران دیگر نیز به کار گرفته است. برای مهاجرت به این کشور باید از تفاوت اقامت دائم و شهروندی کانادا آگاه باشید. البته، زمانی که شما در مصاحبه سفارت کانادا قبول شوید با ارائه مدرک زبان و دیگر مدارک مورد نیاز به این کشور مهاجرت می‌کنید و دولت کانادا در بدو ورود به شما کارت اقامت دائم (PR) اعطا می‌کند. اگر شما 3 سال از 5 سال آتی را در این کشور زندگی کنید و به تمام قوانین و مقررات آن احرتام بگذارید، می‌توانید برای دریافت امتیاز شهروندی کانادا درخواست دهید و از مزایای بیشماری نظیر پاسپورت کانادایی، حق رای و شرکت در انتخابات به عنوان نامزد بهره‌مند شوید. اگر تصمیم به مهاجرت به کانادا گرفته‌اید و برای تعیین وقت سفارت کانادا نیاز به پرداخت ارزی دارید، می‌توانید از خدمات کافه ارز استفاده کنید.

2.5/5 - (8 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *