وبلاگ

/

/

همه چیز درباره زمین مجازی NFT در متاورس

همه چیز درباره زمین مجازی NFT در متاورس

۲۱ اسفند ۱۴۰۱

NFT

زمین مجازی NFT در متاورس چیست؟

زمین مجازی NFT: زمین های دیجیتالی در دنیای متاورس هستند که افراد می‌توانند مالکیت حقیقی آن‌ها را داشته باشند. حوزه پرداخت‌های اینترنتی بین المللی مثل خرید ارز دیجیتالبین مردم جهان فراگیر شده است. یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های صنعت ارزهای دیجیتال، ظهور پدیده‌های مدرنی نظیر nft و متاورس است. ازجمله پروژه های محبوب NFT می‌توان به سندباکس ، دسنترالند و اکسی اینفینیتی اشاره کرد.NFT چیست: NFTها توکن­‌های غیرقابل معاوضه هستند و ابزار بسیار مناسبی برای اثبات مالکیت زمین در دنیای مجازی متاورس تلقی می‌شوند زیرا هر nft منحصربه‌فرد بوده و به‌سادگی می‌توانند مالکیت آیتم‌های دیجیتالی را اثبات کرد. امروز در کافه ارز قصد داریم، مقوله زمین مجازی nft را مورد بررسی قرار داده و نکات مهم در خرید آن را با یکدیگر مرور خواهیم کرد، پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی زمین مجازی NFT

مالکان زمین مجازی nft می‌توانند از زمین خود جهت برگزاری رویدادهای آنلاین، نشان دادن محتواهای مختلف یا کسب درآمد از بازی استفاده کنند. برندها و شخصیت‌های مشهور مثل آدیداس و اسنوپ داگ چند سالی است که سرمایه‌گذاری در زمین های NFT را آغاز کرده‌اند. ارزش یک زمین با توجه به بهره‌وری از آن، پروژه‌ها و میزان تقاضای آن در بازار مشخص می‌شود. برای خرید زمین، شما می‌توانید از طریق آگهی‌های فروش زمین یا بازارهای مجازی مثل NFT بایننس، نیفتی گیت‌وی یا OpenSea اقدام کنید. بهتر است با کاربردها و خطرات مربوط به پروژه‌ها آشنایی پیدا کنید و بعد زمین خریداری کنید. در این صورت کمتر متحمل ضرر خواهید شد. اگر مبتدی هستید، بجای خرید ملک، یک زمین اجاره کنید.

زمین مجازی nft در متاورس

 

گسترش دنیای متاورس باعث کشف کاربردهای جالب و نوین تکنولوژی بلاکچین شده است. با توجه به این‌که سال ۲۰۲۰ برای دنیای متاورس و توکن‌های غیرقابل تعویض NFT سال خوب و پررونقی بود، عجیب نیست که حالا در سال‌های آتی نیز مجدداً شاهد اوج گرفتن بازار nft باشیم. برای بسیاری از افراد غیرقابل باور است که زمین های NFT از زمین­‌های واقعی قیمت بیشتری داشته باشند، اما این موضوع واقعیت دارد. املاک در دنیای مجازی و واقعی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، اما از آنجایی‌که زمین مجازی NFT به‌صورت دیجیتال هستند، ویژگی‌های نامحدودی دارند که هر روز در حال پیشرفت و گسترش است. برای درک هر چه بهتر زمین مجازی NFT بهتر است ابتدا با ماهیت متاورس (Metaverse) آشنا شویم.

متاورس چیست؟

افراد مختلف می‌توانند در دنیای آنلاین و مجازی متاورس هم مانند دنیای واقعی، فعالیت‌های عادی مانند شغل، ارتباطات و تفریحات خود را انجام بدهند. متاورس بر پایه تکنولوژی بلاکچین است و از سال ۲۰۲۱ شرکت‌های بزرگی مانند متا (فیسبوک سابق)، مایکروسافت و اپیک گیمز در این حوزه تحقیقات زیادی انجام داده‌اند. مالکیت در دنیای دیجیتال، هویت و اقتصاد همگی جزو مفاهیم مهم و اساسی در متاورس هستند که عملکرد آن‌ها به عهده بلاکچین است.

همان‌طور که اشاره کردیم، دنیای متاورس از پروژه‌های دیجیتالی تشکیل‌شده که کاربران با استفاده از آواتارهای مختلف سه بعدی در آن فعالیت می‌کنند. مثلا SecondLive جای مشخصی برای برگزاری کنسرت، کنفرانس و نمایشگاه در متاورس است. در پروژه‌هایی مانند SecondLive در متاورس، امکان خرید فضای مجازی همیشگی توسط کاربران وجود ندارد. درحالی‌که سایر پروژه های متاورس این قابلیت را دارند. توسعه‌دهندگان متاورس، زمین‌ها را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کرده و نقشه آن‌ها را در بازار به فروش می‌رسانند.

خرید زمین ان اف تی در متاورس

مالکیت هر زمین مجازی با خرید توکن NFT مربوط به آن زمین توسط کاربر اثبات می‌شود. کاربران می‌توانند از آگهی‌ها و یا از بازارهای مجازی اقدام به خرید زمین کنند. کاربرد هر زمین NFT با توجه به پروژه‌هایی که در آن انجام می‌شود، مشخص خواهد شد.

 

زمین متاورس چه کاربردی دارد؟

مالکان زمین مجازی NFT می‌توانند از زمین‌های خود برای اهداف گوناگون استفاده کنند. مثلا:

  1. تبلیغات: برای زمین‌هایی که در مناطق خاصی قرار دارند و افراد زیادی از آن‌ها بازدید می‌کنند، تبلیغات می‌تواند بسیار سودآور باشد.
  2. ارتباطات اجتماعی: کاربران می‌توانند در زمین‌های خود رویدادهای مجازی مختلف مانند کنسرت، کنفرانس و نشست­های اجتماعی را برگزار کنند.
  3. سرگرمی و بازی: شاید یک زمین قابلیت انجام بازی‌های ویدیویی را داشته باشد. مثلاً زمین در منطقه اکسی اینفینیتی دارای امکاناتی مانند توکن و لوازم صنعتی و هنری بوده و می‌تواند برای بازی کردن جذاب باشد.
  4. شغل: وقتی کاربر بتواند در یک زمین NFT با یک آواتار سه‌بعدی مانند یک انسان واقعی رفت‌وآمد کند، پس بهتر است کسب‌ و کاری هم راه بیندازد. مثلا شرکت PwC Hong Kong در منطقه سندباکس زمینی دارد که در آن به کاربران خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد.

خرید زمین های متاورس توسط شرکت های بزرگ

چهره‌ها و برندهای مشهور هم به فکر سرمایه گذاری در متاورس از طریق خرید زمین هستند. مثلا اسنوپ داگ در حال راه‌اندازی متاورس اسنوپ داگ در سندباکس است. برند آدیداس هم یک زمین برای پروژه متاورس AdiVerse خریده است. برندها و افراد مشهور در متاورس می‌توانند با کاربران از طریق تبلیغات، خدمات، بازی و محصولات ارتباط داشته باشند.

متاورس آدیداس

تجارت از طریق زمین مجازی NFT توجه سرمایه‌گذاران بزرگ را نیز به خود جلب کرده است. برای مثال، Metaverse Group زمین‌ها و املاک مجازی زیادی را خریداری کرده‌اند. این گروه در منطقه Decentraland’s Crypto Valley نیز دفتر مرکزی خود را راه‌اندازی کرده است. گروه مشاوران PwC هم در دسامبر سال ۲۰۲۱ زمین‌هایی در دیسنترالند خرید تا بتواند به کاربران خدمات مشاوره‌ای ارائه دهد.

 

عوامل تاثیرگذار بر ارزش زمین مجازی NFT

ارزش زمین های مجازی هم مانند ارزهای دیجیتال یا توکن­‌های غیرقابل معاوضه دیگر مشخص می‌شود و سه عامل مهم بر آن تأثیر دارند:

  1. کاربرد: زمین‌های مجازی با توکن‌های غیرقابل تعویض دیگر تفاوت دارند، چون کاربرهای مختلفی دارند. کاربرد آن‌ها نسبت به منطقه‌­ای که روی آن قرار می‌گیرند مختلف خواهد بود. مثلا در منطقه دسنترالند کاربران می‌توانند زمین خود را تغییر داده و چیزهای جدیدی روی آن بسازند.

زمین‌هایی که در مناطق پرطرفدار و پر بازدیدکننده قرار دارند، برای تبلیغ کردن بسیار کاربردی هستند. همچنین برای انجام بازی‌های ویدیویی بر پایه بلاکچین، شرط‌بندی و … هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ایجاد یک محیط برای بازی مانند بازی اکسی اینفینیتی هم می‌تواند تجربه بسیار جذابی باشد.

  1. پلتفرم موردنظر: مناطق پرطرفداری مانند دسنترالند، سند باکس یا My Neighbor Alice به دلیل تقاضای بیشتر، قیمت بیشتری هم دارند. تقاضای کاربران و میزان علاقمندی آن‌ها به یک پلتفرم، در تعیین قیمت آن نقش مهمی دارند.
  2. سرمایه‌گذاری و خرید و فروش: در دنیای مجازی هم خرید و فروش و دلالی وجود دارد. مثلا شرکت Metaverse Group در نوامبر سال ۲۰۲۱، میزان ۱۱۶ قطعه زمین را به قیمت تقریبی ۲.۴۳ میلیون دلار در دسنترالند خریداری کرد. هر زمین این شرکت ۱۶ مترمربع مساحت دارد. بنابراین این شرکت در منطقه Fashion Street حدود ۱۸۵۶ مترمربع زمین دارد.

خرید زمین NFT در متاورس

برای خرید زمین مجازی NFT دو روش کلی وجود دارد. با شرکت در حراجی‌های این زمین‌ها می‌توانید به‌طور مستقیم زمین مجازی خریداری کنید. روش دیگر این است که در بازارهای مجازی با کاربران دیگر معامله کنید.

خرید زمین NFT از روش اول بسیار باصرفه‌تر است. قیمت زمین در پروژه های متاورسی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. درنتیجه خرید در حراجی‌ها بهتر از خرید در بازارهای مجازی است. بعضی پروژه‌ها زمین‌های خود را باهم می‌فروشند اما بعضی دیگر به‌صورت تک‌تک اقدام به فروش زمین‌هایشان می‌کنند. بهتر است برای خرید زمین در بازارهای مجازی از طریق صرافی NFT اقدام کنید. زیرا این صرافی از امنیت زیادی برخوردار است. در این صرافی یک قرارداد هوشمند بین خریدار و فروشنده ایجاد می‌شود که معاملات را تضمین می‌کند. بازار NFT بایننس و OpenSea هم از گزینه‌های مورد اعتماد برای خرید زمین هستند. بازار بایننس NFT از اتریوم و بایننس اسمارت ­چین و OpenSea هم از ارزهای اتریوم، پالیگان و کلایتن پشتیبانی می‌کنند.

اگر هم قصد خرید زمین مجازی در متاورس و ورود به این دنیای متاورس دارید، می‌توانید با استفاده از خدمات متاورس کافه ارز نسبت به خرید زمین در دسنترالند، سندباکس، اکسی اینفینیتی، خرید زمین در Upland و دنیاهای دیگر اقدام کنید.

 

نکات مهم برای خرید اولین زمین NFT در متاورس

در هر معامله‌ای باید جوانب احتیاط رعایت شود. برای خرید زمین های NFT در دنیای متاورس هم باید با تحقیق و بررسی اقدام کرد. برای خرید زمین NFT به نکات زیر توجه کنید:

خرید زمین مجازی nft

  1. خرید خود را از یک محل قابل‌ اطمینان انجام دهید. برای خرید زمین از طریق پروژه، حتما از لینک درست و معتبر آن استفاده کنید. اگر زمین را از شخصی در بازارهای مجازی می‌خرید، هرگز هیچ تراکنشی را به‌صورت مستقیم برای او انجام ندهید. همیشه خریدها را از طریق یک بازار معتبر و شناخته‌شده یا یک صرافی معتبر انجام دهید. بازار NFT بایننس و OpenSea دو مورد از معتبرترین و بهترین گزینه‌ها برای انجام معاملات مجازی هستند.
  2. بین خرید یا اجاره زمین یکی را انتخاب کنید. شاید بهتر باشد به‌جای خرید زمین، یک زمین اجاره کنید. این کار در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند. مثلا می‌توانید برای برگزاری رویدادهای خاص زمین اجاره کنید که قیمت آن با توجه به شلوغی منطقه، نزدیکی آن به مناطق مهم دیگر و مساحت آن متغیر خواهد بود.
  3. پروژه‌ای که قصد انجام آن را دارید، با دقت انتخاب کنید. ارزش زمین NFT با توجه به کاربرد زمین و پروژه مورد نظر شما مشخص می‌شود. اگر قصد خرید و فروش زمین متاورس را دارید، بهتر است ویژگی‌های پروژه مانند جذابیت، تعداد کاربران و گروه آن را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید از زمین برای کارهای تبلیغاتی استفاده کنید، باید ببینید مناسب‌ترین زمین‌ها برای این کار کدامند. تمامی پروژه های NFT سودآور نیستند، پس بهتر است ریسک خرید زمین را بپذیرید، چون اگر زمین شما موفق نباشد و به سوددهی نرسد، ممکن است آن را از دست بدهید.

سخن آخر

خرید و فروش زمین های مجازی شاید برای بعضی افراد عجیب باشد، اما کافی است نگاهی به توکن­‌های غیرقابل تعویض، ارزهای دیجیتال و دنیای متاورس بیندازید تا متوجه پیشرفت و گستردگی آن بشوید.دنیای متاورس تفاوت زیادی با مالکیت یک سایت یا یک فضای مجازی مانند اینستاگرام ندارد. مثلا تا به امروز برای خرید دامنه‌های سایت باید پول زیادی پرداخت می‌کردیم. اما نحوه ثبت مالکیت در دنیای متاورس این تفاوت را مشخص می‌کند. از آنجایی‌که دنیای ما روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود، خرید و فروش زمین مجازی NFT نباید دور از ذهن باشد. نظر شما درباره زمین مجازی NFT چیست؟ خرید زمین NFT را به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟ آینده زمین های مجازی NFT را چطور پیش بینی می‌کنید؟

4.6/5 - (31 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *