وبلاگ

/

/

اندیکاتور RSI نشانگر چیست 📊 | کاربردهای RSI

اندیکاتور RSI نشانگر چیست 📊 | کاربردهای RSI

۲۶ آبان ۱۴۰۱

اندیکاتور RSI: اندیکاتور RSI یکی از بهترین ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال است که به صورت رایگان در اختیار معامله‌گران قرار دارد. اندیکاتور شاخص قدرت نسبی RSI یک ابزار محاسبه‌گر است که با با کمک توابع پیچیده ریاضی و تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار مانند قیمت و حجم خرید و فروش می‌تواند روند قیمتی را به صورت تقریبی پیش‌بینی کند. به طور کلی می‌توان گفت که RSI اندیکاتور بسیار قدرتمند و معتبری است که اکثر تریدرها از آن به عنوان تاییدیه در معاملات خود استفاده می‌کنند. امروز تصمیم گرفتیم ابزار بسیار قدرتمند فیلتر RSI را مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید با راحتی از آن در معاملات خود استفاده کنید. علاوه بر این، شما برای انجام عملیات پرداخت بین المللی با کارت شتاب یا خرید و فروش ارز دیجیتال می‌توانید از وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه ارز استفاده کنید.

RSI چیست؟

ار اس ای اندیکاتور پربازدهی برای تایید سیگنال‌های خرید یا فروش به شمار می‌رود که در بازار فارکس، بورس و ارزهای دیجیتال مورد استقبال قرار گرفته است. فلسفه اندیکاتور RSI این است که متوسط رشد قیمت و متوسط نزول قیمت را بر یکدیگر تقسیم کند و از این طریق قدرت روند صعودی در برابر روند نزولی را در یک بازه زمانی مشخص محاسبه کند. اجازه دهید کمی عامیانه‌تر با یکدیگر صحبت کنیم. اندیکاتور RSI به زبان ساده مقایسه کندل‌های سبز و کندل‌های قرمز موجود در نمودار قیمتی یک دارایی است که در یک بازه زمانی مشخص انجام می‌شود. به طور کلی، کاهش قیمت چشمگیر یک کالا یا همان مفهوم جذابیت جنس ارزان در بازارهای معمولی به این منجر می‌شود که افراد برای خرید آن هجوم ببرند. اما بازارهای مالی در بیشتر اوقات کاملاً عکس این قاعده رفتار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور چیست و indicator چه کاربردی دارد؟

شاخص RSI

یعنی معامله‌گران بعد از اصلاح شدید قیمت یک دارایی، فوراً برای خرید یا فروش آن اقدام نمی‌کنند. در حقیقت، آن‌ها می‌دانند که اصلاح قیمت شدید در جهت نزولی در بیشتر اوقات به این معنی است که آن دارایی امکان دارد کاهش قیمت بسیار بیش‌تری را تجربه کند. در طرف دیگر، رشد شدید یک دارایی نیز به احتمال خیلی زیاد نشان‌دهنده این است که افزایش قیمت‌ ادامه‌دار خواهد بود.

نمودار RSI به صورت درصدی از 0 تا 100 متغیر است. اگر از 20 کندل قبلی یک دارایی 15 عدد سبز (صعودی) و تنها 5 عدد قرمز (نزولی) باشد، اندیکاتور آر اس آی، درصد بالاتری را نشان خواهد داد. اگر بخواهیم یک تعبیر مناسب برای اندیکاتور RSI به کار ببریم باید آن را یک نظرسنجی بین خریداران و فروشندگان در نظر بگیریم. فرض کنید در یک مرکز 100 فروشگاه وجود دارد و شما نظرشان درباره وضعیت بازار را از تک تک آن‌ها سوال کنید. علاوه بر این، از آن‌ها بپرسید که امروز جزو فروشندگان بوده‌اند یا خریداران و آیا اصلاً به فردای بازار امیدی دارند یا خیر. برای مثال اگر RSI برابر با 75 باشد یعنی 75 فروشگاه دید مثبتی به خرید و آینده بازار دارند و 25 نفر امید خود را از دست داده و جزو فروشندگان قرار خواهند گرفت.

یکی دیگر از کاربردهای اندیکاتور RSI این است که شما از طریق آن می‌توانید بفهمید که میزان اشتیاق و شور خریداران یا فروشندگان در طول زمان دچار تغییر می‌شود؟ قیمت توانسته‌ است خریداران را امیدوار نگه دارد؟ یا این‌که خریداران پس از ناامیدی به صف فروشندگان پیوسته‌اند؟

فیلتر RSI چگونه به ما کمک می‌کند؟

اندیکاتور RSI شاخصی از دسته اسیلاتورها محسوب می‌شود که بر اساس مناطق اشباع خرید و اشباع فروش عمل می‌کند. اندیکاتور آر اس آی بین اعداد 0 تا 100 متغیر است. محدوده بین 30 تا 70 در شاخص RSI از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اگر نمودار rsi از عدد 70 عبور کند و به 100 نزدیک شود به این معنی است که خریداران قدرت بسیار زیادی گرفته و به طور تشبیهی پای خود را از خط قرمز فراتر گذاشته‌اند. به عبارت دیگر، رد شدن اندیکاتور شاخص قدرت نسبی rsi از عدد 70 یا 30 به این معنی است که خریداران یا فروشندگان به صورت افراطی در حال خرید و فروش هستند بنابراین بازار به حالت اشباع در خواهد آمد؛ به ین معنی که روند قیمتی به احتمال خیلی زیاد معکوس خواهد شد.

نمودار RSI چیست؟

شاید از خود بپرسید که اندیکاتور RSI چگونه کار می‌کند؟ rsi اندیکاتور نشان‌دهنده قدرت خریداران و فروشندگان در یک بازه زمانی معین است که استفاده زیادی در بازارهای مالی دارد. این شاخص از طریق توابع ریاضی مانند میان‌گیری، تحلیل خود را نشان می‌‌دهد. اگر این شاخص عدد بالای 70 را نشان دهد خبر از اشباع خرید دارد یعنی روند قیمتی به احتمال خیلی زیاد معکوس می شود. در طرف دیگر، اگر نمودار rsi به زیر 30 برسد، خبر از اشباع فروش دارد و روند به احتمال خیلی زیاد برعکس حرکت خواهد کرد.

rsi در تریدینگ ویو

اندیکاتور Stochastic RSI

اندیکاتور استوکاستیک آر اس آی یکی از زیر شاخه‌های شاخص RSI محسوب می‌شود. اندیکاتور Stochastic، با بررسی ارتباط بین قیمت بسته شدن یک سهام و بازه قیمتی آن در یک بازه مشخص، شتاب و سرعت روند قیمتی یک دارایی را مورد بررسی قرار می دهد. اندیکاتور استوکستیک بین اعداد 0 و 1 یا 0 تا 100 حرکت می‌کند. این اندیکاتور در فرمول خود از قیمت واقعی سهام استفاده نمی‌کند، بلکه مقدار شاخص RSI را در محاسبات ریاضی خود مورد استفاده قرار می‌دهد، بنابراین می‌توان گفت که اندیکاتور Stochastic RSI، در اصل به عنوان مشتق دوم قیمت بازار است. شاخص استوکاستیک واکنش سریعتری به اشباع خرید و فروش بازار نشان می‌دهد، بنابراین سرعت بیشتری نسبت به اندیکاتور RSI دارد. به عبارت دیگر، سیگنال خرید و فروش را با سرعت بیشتری به معامله‌گران می‌دهد. البته باید به این نکته توجه داشت که سیگنال گرفتن از یک اندیکاتور درست نیست.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور MACD

بهترین تنظیمات RSI

اندیکاتور rsi ارز دیجیتال دارای دو سطح بسیار مهم 70 و 30 است که آن را به عنوان اندیکاتور اشباع خرید و فروش می‌شناسند. تحلیل‌گران معتقدند که این سطوح به عنوان بهترین ناحیه برای سطوح فروش یا خرید به شمار می‌روند. در حقیقت، وقتی شاخص RSI به زیر 30 برسد، می‌توانید خرید کنید. رسیدن نمودار RSI به بالای 70 هم به این معنی است که خریدهای زیادی اتفاق افتاده و وضعیت در حالت اشباع قرار دارد.

بهترین تنظیمات برای اندیکاتور RSI

تنظیم اندیکاتور rsi

به خاطر داشته باشید، اگر بازار در وضعیت نوسانی شدید باشد، اندیکاتور RSI خطای بسیاری خواهد داشت. به عبارت دیگر، استفاده از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی RSI در زمانی که بازار در حالت رنج و خنثی قرار دارد بسیار کاربردی است. برخی از تریدرها برای بالابردن دقت RSI، سطوح اشباع خرید و فروش را به اعداد 20 و 80 تغییر می‌دهند. این کار یک مزیت دارد که سیگنال‌های مطمئن‌تری را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد و تنها عیب استفاده از آن نیز این است که بسیاری از فرصت‌های معاملاتی در این شرایط از دست خواهد رفت.

به خاطر داشته باشید که از قسمت تنظیمات می‌توانید، تعداد کندل‌های مد نظر اندیکاتور rsi را تغییر دهید. به یاد داشته باشید که بهترین اعداد برای اندیکاتور rsi عدد 14 است؛ در حقیقت 14 کندل قبلی برای دریافت سیگنال از RSI بهترین گزینه است.

بهترین تایم فریم برای اندیکاتور rsi نیز یکی از بحث‌های معامله‌گران است. بازارهای همواره بر این شعار استوار هستند که تاریخ مدام تکرار می‌شود و تغییرات قیمتی یک سهام معمولاً بر اساس الگوهای مشابهی انفاق می‌افتد. تحلیل‌گران بازار ارزهای دیجیتال عقیده دارند که بهترین بازه زمانی برای استفاده از اندیکاتور RSIف تایم فریم روزانه است.

بیشتر بخوانید: شاخص ترس و طمع

RSI در تریدینگ ویو

تریدینگ ویو (Trading View) یکی از وبسایت‌های مورد علاقه معامله‌گران است که اطلاعات انواع بازارهای مالی مانند کریپتوکارنسی و فارکس را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به منظور استفاده از اندیکاتور RSI در تریدینگ ویو باید ابتدا وارد وب‌سایت یا اپلیکیشن آن شده و از قسمت indicators کلیدواژه rsi را جستجو کنید. گزینه Relative Strength Index همان اندیکاتور RSI است که پس از انتخاب، در پایین چارت قیمتی نمایش داده می‌شود.

نحوه کار با اندیکاتور rsi

کار با اندیکاتور RSI بسیار ساده است. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، اندیکاتور RSI بهترین ابزار برای دریافت سطوح اشابع خرید و فروش یک سهام است. به این موضوع نیز اشاره کردیم که زمانی که بازار دچار نوسانات شدید و هیجانی است، اندیکاتور RSI کارکرد خود را از دست می‌‌دهد. در واقع، زمانی که بازار در حالت Range باشد، اندیکاتور آر اس آی سیگنال‌های بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

تحلیل‌گران همواره به این موضوع اشاره دارند که کار با یک اندیکاتور و دریافت سیگنال از آن کار درستی نیست و معامله‌گر باید در ابتدا سطوح حمایت و مقاومت، الگوهای کندلی، پرایس اکشن و خط روند را شناسایی کند و در کنار آن‌از تحلیل بنیادی نیز غافل نباشد. سپس می‌تواند به عنوان یک تاییده از اندیکاتور RSI زمانی که بازار در حالت خنثی و عادی است استفاده کند.

اندیکاتور واگرایی rsi

اندیکاتور rsi واگرایی روشی است که فوراً از تغییر خط روند اطلاع می‌دهد. زمانی که اندیکاتور آر اس آی بر خلاف روند قیمتی حرکت می‌کند، واگرایی اتفاق افتاده است. این واگرایی با اندیکاتورهای دیگر نظیر MACD و OBV نیز قابل شناسایی است اما RSI بهترین و ساده‌ترین ابزار برای پیش‌بینی تغییر روند از طریق واگرایی است. از این طریق شما تنها با نگاه کردن به چارت قیمتی می‌توانید تغییر روند قیمت را پیدا کرده و کسب سود خوبی داشته باشید. بیشتر تحلیل‌گران معتقدند وارونگی مثبت و منفی در اندیکاتور ار اس آی نشان‌دهنده این است که روند قیمتی به صورت شدیدی برعکس خواهد شد.

بهترین تایم فریم برای اندیکاتور rsi

بیشتر بخوانید: پرداخت آزمون CFA

کلام پایانی

اندیکاتور آر اس آی یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که در دسکتاپ معاملاتی 99 درصد معامله‌گران مشاهده می‌شود. شاخص RSI با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی و میانگین‌گیری از کندل‌های قبلیف سطوح اشباع خرید و اشباع فروش را به کاربران نشان می‌دهد. معامله‌گران با مشاهده سطوح خرید یا فروش به این نتیجه می‌رسند که روند قیمتی به دلیل هیجانات غیرمنطقی، به احتمال خیلی زیاد تغییر جهت خواهد داد. اندیکاتور RSI به تنهایی نمی‌تواند منبعی برای سیگنال خرید یا فروش باشد، اما به عنوان یک فاکتور تاییدیه بسیار کاربردی است.

4.8/5 - (23 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *