وبلاگ

/

/

پر درآمدترین شغل های آلمان برای مهاجرت + رتبه بندی و آمار جدید

پر درآمدترین شغل های آلمان برای مهاجرت + رتبه بندی و آمار جدید

۱ مهر ۱۴۰۲

پر درآمدترین شغل های آلمان یکی از سوالات ثابت تمام کسانی است که می‌خواهند به این کشور مهاجرت کنند. در واقع، بگذارید کمی واقع‌ بین باشیم، هر کدام از ما اگر قرار باشد روزی به کشور آلمان سفر کنیم، به مواردی نظیر ساختار اجتماعی، میزان هزینه‌های زندگی، آب و هوا و سطح رفاه جامعه در این کشور توجه می‌کنیم اما آن چیزی که بیشتر از همه ذهن ما را مشغول خودش خواهد کرد این است که پر درامدترین شغل در آلمان کدام است و آیا ما با تخصصی که بلد هستیم می‌‎تونیم جزو مشاغل پردرآمد این کشور باشیم. علیرغم تمام امکانات رفاهی در کشور آلمان، هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار بالا است، بنابراین اگر می‌خواهید در آلمان خیلی تحت فشار مالی قرار نگیرید بهتر است در مشاغلی که در ادامه معرفی می‌کنیم به دنبال جایگاه شغلی مناسب خود بگردید؛ با ما همراه باشید.

شرایط شغلی در آلمان چطور است؟

به محض اینکه هواپیمای شما در فرودگاه‌های آلمان فرود آید، شما به نوعی یک شهروند آلمانی محسوب می‌شوید از این نظر که برای گذران زندگی باید در یک جایگاه شغلی مشغول به کار شوید. البته، استخدام شدن در آلمان به همین راحتی نیست و برای رسیدن به شغل مورد نظر باید به زبان آلمانی (مدرک B1 یا B2) مسلط باشید. علاوه بر این، داشتن درخواست کار از سوی کارفرمای آلمانی (جاب آفر) نیز کار را خیلی برای شما راحت خواهد کرد. البته، فراموش نکنید که کشور آلمان اقتصاد بسیار قدرتمندی دارد و از لحاظ صنعتی در جهان پیشرو است، بنابراین جایگاه شغلی خالی در این کشور زیاد به چشم می‌خورد. از طرفی، کاهش میزان تولد و کمبود نیروی کار جوان آلمانی نیز دلیل شده تا شرکت‌های این کشور از درخواست کاری مهاجران استقبال کنند.

بیشتر بخوانید: تحصیل در دانشگاه هنر برلین

بهترین شغل آلمان از نظر درآمد

به طور کلی، اوضاع کاری و پیدا کردن شغل مورد نظر با توجه به دلایل گفته شده خیلی سخت نیست و اگر شما تخصص مورد نیاز کارفرمای آلمانی به علاوه سابقه کاری مرتبط و مدرک زبان آلمانی را داشته باشید، می‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید و درامدی به یورو دریافت کنید. از طرفی، شما با دریافت ویزای Job Seeker می‌توانید به مدت 6 ماه در این کشور به دنبال شغل مورد نظر بگردید، پس نگرانی از بابت زمان نداشته باشید. شرایط سنی شما نیز برای کارفرما مهم است. شرکت‌های آلمانی معمولاً افرادی بین 18 تا 40 سال را استخدام می‌کنند تا از نیروی جوانی کارجو بیشترین استفاده را ببرند.

بیشتر بخوانید: پرداخت هزینه آزمون های بین المللی

حالا که تا حدودی با وضعیت شغلی در آلمان آشنا شدید، بهتر است با پشغل های آزاد پردرآمد در آلمان، شغل های آزاد در آلمان، میزان دستمزد، شرایط بیمه و فرهنگ شغلی در این کشور نیز آشنا شوید. به طور کلی، نگران نباشید، آلمان برای جذب نیروی کار خارجی برنامه‌های بلند مدتی دارد و شما فقط به این نیاز دارید که طبق دستورالعمل‌های اعلام شده از سوی دولت آلمان عمل کنید تا به شغل مورد نظر خود دست پیدا کنید.

پر درآمدترین شغل در آلمان

مهاجرت به آلمان و شنیدن جمله Willkommen in Deutschland از سوی شهروندان آلمانی تجربه بسیار خوشایندی است. البته، این احساس شما برای دو سه ماه اول است و بعد ازآن بیشتر باید به فکر جیبتان باشید. منابع مالی شما قطعا محدود هستند و بعد از گذشت چند ماه، دیگر کفاف زندگی در آلمان را نمی‌دهند. برای مثال، شما برای خرید یک کیلوگرم سینه مرغ (7 یورو)، یک کیلو برنج (2 یورو)، 2 عدد نان (2.5 یورو) و یک کیلوگرم سیب (2.5 یورو) باید مبلغ 14 یورو بپردازید که اگر شغل پردرآمدی نداشته باشید، به سادگی از پس این هزینه در طول یکماه بر نمی‌آیید. در ادامه به بررسی مشاغل پردرآمد آلمان خواهیم پرداخت و 15 جایگاه کاری که بیشترین حقوق را در آلمان دریافت می‌کنند، زیر ذره بین قرار خواهیم داد.

شغل های پردرآمد در آلمان

 

تحلیل سازمان‌های بین‌المللی و نظرسنجی‌ها بر روی کشور آلمان نشان می‌دهد که این کشور از نظر شاخص‌هایی مثل کیفیت آموزش، بازار کار و درآمد و رفاه بهترین مقصد برای مهاجران کشورهای خارجی به ویژه کشورهایی آسیایی است. مهاجرت به آلمان فقط مختص متخصصان و افراد با تجربه نیست و خیلی از دانشجویان نیز با هدف جذب شدن در بازار کار آلمان، این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند. در واقع، دانشجویان می‌دانند که روند پیدا کردن شغل پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های آلمان سریع است و خیلی بیکار نمی‌مانند. ما در ادامه، فهرست تازه منتشر شده از منابع خارجی درباره شغل‌های پر درآمد در آلمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دو پلتفرم کاریابی Stepstone و Gehalt.de با ترکیب اطلاعات کاربران خود، گزارشی جامع منتشر نموده‌اند که نشان می‌دهد چه رابطه‌ای بین شغل، تحصیلات و صنعت وجود دارد و تاثیر آن بر روی درآمد یک فرد به چه صورت است. این گزارش بیش از 600 هزار نمونه از درآمد و افزایش حقوق در بین طیف گسترده ای از مشاغل را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است و ارتباط آن با عواملی مانند شهر محل اشتغال، میزان سابقه کاری و صنعت مربوطه را نیز مورد بررسی قرار داده است. حدود 64% داده‌ها مربوط به نیروی کار مرد و 36% مربوط به زنان است. نتیجه کلی این تحقیق نشان می‌دهد که میانگین حقوق در آلمان برای تمام مشاغل 51 هزار یورو در سال است که نسبت به کشورهای اروپایی دیگر بالاتر است. این گزارش، پر درآمدترین شغل های آلمان برای مهاجرت را نیز معرفی کرده است؛ حالا برویم با پر درآمدترین شغل در آلمان آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: بهترین مدرک بین‌المللی برای مهاجرت

درآمد پزشکان در آلمان

پزشکی و دندانپزشکی

پزشکی و دندانپزشکی جزو آن دسته شغل‌هایی هستند که در همه کشورهای دنیا در لیست پردرامدترین شغل‌ها قرار می‌گیرند. به طور کلی، مشاغل مرتبط به حوزه درمان همواره در صدر لیست مشاغل پردرآمد آلمان قرار دارند. پزشکان در آلمان با حداقل درآمد سالانه 96 هزار یورو جزو پر درامدترین متخصصین در کشور آلمان به شمار می‌رود. درآمد پزشکی و دندانپزشکی در آلمان بالا است چون رابطه مستقیمی با کیفیت وضعیت بهداشت و حوزه درمان در این کشور دارد. در یک خط اگر بخواهیم راجع به درآمد پزشکان در آلمان صحبت کنیم باید بگوییم که این کشور از نظر خدمات درمانی در دنیا در صدر جدول قرار دارد و با توجه به آن پزشکان متخصص در این کشور نیز حقوق بالایی دریافت می‌کنند.

درآمد مهندسان در آلمان

مهندسی

مهندسی یا به اصطلاح خودمان engineering در رتبه دوم فهرست پر درآمدترین شغل در آلمان جای دارد. این دسته بندی شغلی طیف گسترده‌ای از مشاغل را شامل می‌شود. برای مثال، از مهندسی مکانیک و برق گرفته تا گرایشات شیمی و معماری جزو این دسته‌بندی محسوب می‌شوند و پس از پزشکان پردرآمدترین قشر جامعه آلمان به شمار می‌روند. همانطور که می‌دانید، آلمان از لحاظ اقتصادی در میان 5 کشور برتر اروپا قرار دارد. آلمان این برتری اقتصادی را مدیون مهندسان و صنایعی است که به نوعی در دنیا حرف اول را می‌زنند. به همین دلیل، جایگاه شغلی مهندس در گروه پرطرفدارترین شغل‌ها برای مهاجرین قرار می‌گیرد. البته، با توجه به تقاضای زیاد برای این گروه شغلی، احتمالاً شانس بالایی برای پیداکردن یک جایگاه شغلی در این دسته‌بندی برای شما وجود خواهد داشت. حداقل دستمزد مهندسین به صورت سالانه 70 هزار یورو است که مبلغ زیادی به حساب می‌آید.

درآمد برنامه نویسی در آلمان

علوم کامپیوتری و ریاضیات

امروزه، رشد و افزایش مخاطبین یک کسب و کار بدون فعالیت در فضای اینترنت و هوش مصنوعی عملاً امکان‌پذیر نیست. بر همین اساس، متخصصین علوم کامپیوتری و ریاضیات به خصوص در دسته هوش مصنوعی حقوق بالایی در کشور آلمان دریافت می‌کنند. نکته جالب توجه این است که خیلی از کارجویان و متخصصان برنامه‌نویسی، فناوری اطلاعات و فضای رایانش ابری در کشور آلمان وجود دارند که تحصیلات اکادمیک هم ندارند. در واقع، خیلی از متخصصان ارشد حوزه علوم کامپیوتری بدون مدرک تحصیلی و صرفاً از طریق کار عملی و دوره‌های بین‌المللی به جایگاه شغلی مناسب رسیده‌اند. میانگین درآمد سالیانه متخصص کامپیوتر و ریاضیات حدود 65 هزار یورو است. البته، متخصصین IT در مقایسه با برنامه‌نویسان و کارشناسان هوش مصنوعی از درآمد کمتری برخوردارند و میانگین حقوق سالیانه آن‌‌ها بین 60 تا 62 هزار یورو است. با این‌حال، متخصصان IT نیز در لیست پر درآمدترین شغل در آلمان در سال 2023 قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در آلمان

بازاریابی و روابط عمومی

تهیه و تدوین یک استراتژی برای جذب مخاطب بیشتر، لازمه موفقیت هر کسب و کاری در دنیای پر رقابت امروز به شمار می‌رود. در سالیان اخیر، به خصوص بعد از شرایط همه‌گیری کرونا، بسیاری از کسب و کارها به بازاریابی و فروش محصولات در فضای انلاین روی آوردند. همین امر باعث شده است که نیاز بیزنس‌ها به متخصصان دیجیتال مارکتینگ به شکل روزافزونی بیشتر شود. نتیجه این موضوع نیز چیزی جز افزایش درآمد برای کارشناسان بازاریابی آنلاین نبوده است. در حال حاضر، جایگاه شغلی بازاریابی و روابط عمومی (PR) به ویژه در بخش کسب و کارهای آنلاین و اینترنتی، یکی از پرتقاضاترین مشاغل در کشور آلمان به شمار می‌رود که متخصصان آن درآمد بسیار بالایی نیز دریافت می‌کنند؛ میانگین درآمد سالیانه آن‌ها چیزی حدود 65 هزار یورو است.

بازاریابی در آلمان

منابع انسانی و روانشناسی تخصصی

انسان مدرن به این موضوع رسیده است که سلامت روانش به اندازه سلامت جسم او اهمیت دارد. در حالی که پزشکان و دندانپزشکان به دلیل رسیدگی به سلامت فیزیکی مردم از درآمد بالایی برخوردارند، روانشناسان به خاطر مراقبت و درمان سلامت حقوق بالایی دریافت می‌کنند. زندگی در شهرهای مدرن اروپا نظیر شهرهای بزرگ آلمان و دست و پنجه‌ نرم کردن با چالش‌های روزمره زندگی در کلانشهرها باعث بروز مشکلاتی از قبیل اضطراب و استرس در میان مردم می‌شود. بنابراین اگر فارغ التحصیل رشته‌های روانشناسی و گرایشات مرتبط نظیر منابع انسانی، مدیریت سازمانی و علوم تربیتی هستید، از درآمد بالایی در کشور آلمان برخوردار خواهید بود. میانگین درآمد متخصصان روانشناسی در کشور آلمان سالیانه حدود 55 هزار یورو است که جزو قشر مرفه به حساب می‌آید.

درآمد روانشناسی تخصصی در آلمان

امور مالی و مدیریت کسب و کار

رشته MBA یا همان مدیریت کسب و کار این روزها نقل محافل آکادمیک است. این روزها، فضای کاری در سراسر جهان بسیار رقابتی شده است.، بنابراین بازار کار کارشناسان مدیریت بازرگانی یا همان مدیریت کسب و کار در کشورهای پیشرفته نظیر آلمان بسیار خوب است. علاوه بر این، فارغ التحصیلان MBA تاثیر مستقیمی بر روی بهبود راندمان اقتصادی و ارتقای سطح درآمدی یک کسب و کار دارند، بنابراین اگر تجربه کافی در این زمینه داشته باشند، درآمد بسیار بالایی نیز برای انجام وظایف خود دریافت می‌کنند. گرایشات زیر مجموعه مدیریت کسب و کار نظیر متخصصان امور مالی و حسابداری نیز جزو پر درآمدترین شغل های آلمان برای مهاجرت محسوب می‌شوند. میانگین درآمد متخصصان این جایگاه شغلی به صورت میانگین سالیانه حدود 52 هزار یورو است. علاوه بر این 6 شغل پردرآمد در آلمان که در بالا به آن اشاره کردیم، مشاغل دیگری نیز هستند که میانگین درآمدی آن‌ها کمتر از موارد دیگر است ولی با این‌حال جزو پر درآمدترین شغل های آلمان به شمار می‌روند.

  • علوم سیاسی و اجتماعی (50 هزار یورو)
  • اموزش و پرورش (50 هزار یورو )
  • تکنسین فنی ( 50 هزار یورو )
  • کارمندان بخش سلامت و بهداشت ( 40 هزار یورو )
  • کارشناس فروش (40 هزار یورو

شغل‌هایی نظیر کارشناسان مرکز تماس و پشتیبانی تلفنی، خدمات هتل و رستوران، طراحی مبلمان و طراحی پوشاک نیز در رده‌های بعدی این فهرست قرار می‌گیرند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که صرفاً وضعیت خوب بازار کار یک شغل به معنی پذیرقته‌شدن در آن نیست و در این فرایند سابقه کاری، مدرک تحصیلی معتبر و میزان تجربه و مهارت تاثیر بسیار زیادی بر پذیرفته‌شدن درخواستتان دارد.

بیشتر بخوانید: شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان چگونه است؟

کدام شهر آلمان بیشترین حقوق را پرداخت می‌کند؟

همانند مناطق دیگر دنیا، میزان درآمد شغل‌ها در شهر یا استان‌های مختلف آلمان نیز با یکدیگر متفاوت است. مردم آلمان ساکن در قسمت فدرال غربی و شرقی شکاف عمیقی از لحاظ میزان درآمد را حس می‌کنند، به طوری که میزان حقوق آن‌ها تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. گزارش‌ها حاکی از این است که 5 شهری که بیشترین میزان درآمد را دارند، همگی در بخش غربی آلمان قرار دارند. میانگین درآمد سالیانه نیروی کار بخش غربی حدود 43 هزار یورو و بخش شرقی با 20 درصد کاهش به 35 هزار یور در سال رسیده است. به همین دلیل اگر به دنبال کار در آلمان هستید، سعی کنید که ایالت‌های غربی و شهرهای بزرگ در آن منطقه را انتخاب کنید تا میانگین درآمدی بالاتری داشته باشید. برای مثال ایالت‌های Hesse، Bavaria و Hamburg از مناطق پردرامد در آلمان به شمار می‌روند که می‌توانید آن‌ها را برای زندگی کردن انتخاب کنید.

پرداخت ارزی

سخن پایانی

پیدا کردن کار در کشوری مثل آلمان که ساختار اقتصادی قدرتمند و بازار کار رقابتی دارد خیلی آسان نیست. مواردی نظیر داشتن مدرک زبان آلمانی، سابقه کار و سطح تحصیلات از چالش‌های دستیابی به جایگاه شغلی مورد نظر در آلمان به شمار می‌روند. البته، نیروی کار جوان کشور آلمان به پایین‌ترین سطح خود رسیده و صنایع بزرگ این کشور نیازمند متخصصان و کارشناسان جوان است. به همین دلیل می‌توان گفت که برنامه جذب نیروی خارجی برای آلمان طولانی مدت است و متقاضیان زمان زیادی برای پیدا کردن شغل مورد نظر دارند. یکی از دغدغه‌های اصلی متخصصان یا حتی دانشجویانی که قصد تحصیل در آلمان را دارند این است که پر درآمدترین شغل های آلمان کدام است و هرکدام چه میزان دریافتی حقوق دارند. در این مطلب سعی کردیم که این دغدغه را برای شما حل نموده و 6 مورد از پر درامدترین شغل های آلمان برای مهاجرت را مورد بررسی قرار دادیم، امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *