وبلاگ

/

/

منظور از لایسنس نرم‎‌افزار چیست و چه کاربردی دارد؟

منظور از لایسنس نرم‎‌افزار چیست و چه کاربردی دارد؟

لایسنس نرم‌افزار: افرادی که با تکنولوژی سروکار دارند برای این که بتوانند به طور کامل از نرم‌افزارها و امکانات فناوری‌ها استفاده کنند باید لایسنس (License) آن‌ها را خریداری کنند. به عبارت ساده‌تر، لایسنس نرم‌افزار به معنی اجازه دسترسی و استفاده از یک نرم‌افزار یا تکنولوژی است که از طرف شرکت سازنده در ازای پرداخت مبلغی به فرد یا گروهی از افراد داده می‌شود. در این مقاله به بررسی اهمیت لایسنس نرم‌افزار، نحوه خرید و انواع لایسنس نرم‌افزار می‌پردازیم، برای خرید انواع لایسنس‌ها می‌توانید از خدمات خرید از سایت های خارجی کافه ارز استفاده کنید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خرید لایسنس نرم افزار از کافه ارز

لایسنس نرم‌افزار چیست؟

در دنیای امروز، تکنولوژی و اینترنت با سرعت سرسام‌آوری در حال پیشرفت هستند. موازی با این پیشرفت، نرم‌افزارهای مختلفی در جهت برآورده‌کردن نیازهای کاربران نیز به بازار عرضه می‌شود. در همین راستا، اهمیت لایسنس یا کلید محصول (Product Key) به عنوان یک استاندارد اساسی در زمینه امنیت، بهبود عملکرد، به‌روزرسانی و پشتیبانی از سوی شرکت تولیدکننده نرم‌افزار بیش از پیش به چشم می‌آید.

اصطلاح لایسنس در لغت به معنای پروانه و مجوز و در علم کامپیوتر به معنی اجازه استفاده از امکانات یک نرم‌افزار یا تکنولوژی است. زمانی که یک لایسنس معتبر برای نرم‌افزار خود خریداری می‌کنید، در واقع، تمام بروزرسانی‌ها و امکانات جدیدی که از سوی شرکت‌ تولید‌کننده ارائه می‌شود را دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، خرید لایسنس معتبر باعث می‌شود که امنیت کسب‌وکارتان حفظ شود. به طور کلی، لایسنس به شکل یک کد از سوی تولیدکنندگان نرم‌افزار ارائه می‌شود. زمانی که کاربر در حال نصب نرم‌افزار است، یک پنجره برای وارد کردن کد لایسنس به منظور فعال‌سازی ظاهر می‌شود که این اقدام به نصب قانونی نرم‌افزار کمک می‌کند. همچنین ما در کافه ارز یک مطلب برای برای نحوه خرید از مایکروسافت منتشر کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر حتما به مقاله آن مراجعه کنید در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

در برخی از نرم‌افزارهای لایسنسی، عدم تهیه لایسنس منجر به از دست دادن امکانات امنیتی و آپدیت‌های درون برنامه می‌شود و همچنین بسیاری از قابلیت‌های نرم‌افزار نیز برای شما قفل خواهد بود. در بعضی موارد دیگر، حتی امکان نصب نرم‌افزار بدون تهیه لایسنس از ابتدا ممکن نخواهد بود.

خرید از سایت های خارجی

آیا باید لایسنس نرم‌افزار را خریداری کرد؟

تمام نرم‌افزارهایی که به بازار عرضه می‌شوند، هزینه‌های زیادی روی دست توسعه‌دهندگان گذاشته‌اند. علاوه بر این، تیم‌ سازنده سال‌ها زمان و انرژی خود را صرف پیشرفت و به‌روزرسانی نرم‌افزار می‌کنند. به نظر شما توسعه‌دهندگان چنین نرم‌افزارهایی پس از سال‌ها زحمت نباید مزد زحمات خود را از طریق دریافت هزینه از مصرف‌کنندگان دریافت کنند؟ سازندگان برای دریافت این هزینه شرایطی ایجاد می‌کنند که امکانات کامل فقط در اختیار کسانی قرار بگیرد که هزینه خرید لایسنس نرم‌افزار را پرداخت کنند.
همچنین، اگر به دنبال خرید لایسنس فتوشاب هستید می‌توانید از طریق خدمات ارزی کافه ارز اقدام کنید. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری هستید می‌توانید مقاله آن را در وبلاگ مشاهده کنید.

لایسنس نرم افزار چیست

لایسنس‌ها انواع مختلفی دارند و علاوه بر دریافت هزینه برای صدور اجازه دسترسی ممکن است شرایط دیگری را نیز برای کاربران ایجاد کنند. برای مثال، Grant License یک نرم‌افزار ممکن است فقط برای افرادی که مهارت لازم برای استفاده از آن را دارند در دسترس باشد. به طور کلی، یکی از اصلی‌ترین حقوق مالی و معنوی که شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار مانند ویندوز و آفیس دارند، پرداخت هزینه‌های مرتبط با خرید لایسنس برای استفاده از محصولات آنان است. البته، در کشور ایران قوانین کپی‌رایت به درستی رعایت نمی‌شود و بسیاری از افراد از نسخه‌های کرک‌شده نرم‌افزارها استفاده می‌کنند و از خرید لایسنس امتناع می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که استفاده از نرم‌افزارهای خارجی بدون لایسنس یک جرم شناخته می‌شود که پیگیرد قانونی دارد.

همچنین باید به یاد داشت که پرداخت هزینه برای خرید لایسنس و استفاده از نرم‌افزار به صورت قانونی، نه‌تنها باعث می‌شود که تمامی حقوق شرکت‌های طراح و توسعه‌دهنده نرم‌افزار پرداخت گردد، بلکه از منظر حقوق اجتماعی و انسانی نیز کار پسندیده‌ای است که به عنوان یک پاداش بزرگ برای تمام افرادی که زمان و انرژی خود را در تولید این نرم‌افزارها سپری کرده‌اند، محسوب می‌شود. در واقع، خرید لایسنس نرم‌افزار مانند خرید لایسنس Avira و دیکر لایسنس‌ها یکی از اصلی‌ترین حقوقی است که مصرف‌کنندگان در قبال توسعه‌دهندگان یک نرم‌افزار برعهده دارند.

انواع لایسنس‌های نرم‌افزار

اعتبار لایسنس‌های نرم‌افزار در بازه‌های زمانی مختلف از لحاظ اعتبار متفاوت است، بنابراین مصرف‌کنندگان بر اساس نیازهای خود باید هر یک از آن‌ها را خریداری کرده و استفاده نمایند. به طور کلی، مجوزهای نرم‌افزار از لحاظ اعتبار زمانی به دو دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • لایسنس مادام‌العمر: این نوع لایسنس، همان‌طور که از نامش مشخص است، مجوز دسترسی از نرم‌افزار را به صورت دائمی به مصرف‌کننده می‌دهد. در واقع، بعد از خرید لایسنس نرم‌افزار و رجیسترکردن آن می‌توانید به صورت مادام‌العمر از آن استفاده کنید و تا انتشار نسخه بعدی نیازی به خرید مجدد نخواهید داشت.
  • لایسنس زمان‌دار: لایسنس‌های زمان‌دار بیشتر برای نرم‌افزارهای آنتی ویروس و لایسنس های ویندوز ارائه می‌شوند. مصرف‌کنندگان با خرید این لایسنس می‌توانند در بازه زمانی مشخصی از نرم‌افزار استفاده کنند و پس از پایان اعتبار باید مجدداً یک سریال لایسنس جدید خریداری کنند.

کلید مجوز نرم افزار

چند مثال از لایسنس‌های نرم‌افزار

تقریباً تمامی نرم‌افزارهای خارجی دارای لایسنس هستند و برای این که بتوانید از تمامی امکانات آن استفاده کنید باید نسبت به خرید لایسنس آن اقدام کنید. خرید لایسنس انواع نرم‌افزار از طریق حساب‌های بین‌المللی امکان‌پذیر است. از آنجایی که دسترسی به حساب‌های ارزی برای کاربران ایرانی مشکل است، برای خرید باید از سرویس‌های پرداختی سایت‌هایی نظیر کافه ارز استفاده کنید. شما پس از ثبت‌نام در سایت کافه ارز می‌توانید به راحتی انواع لایسنس نرم‌افزار را خریداری کنید. در ادامه به معرفی برخی از انواع License برنامه‌ها می‌پردازیم.

  • آنتی‌ویروس نود 32: نرم‌افزار Node32 یک آنتی‌ویروس بسیار قدرتمند است که خیلی از کاربران کامپیوتر به خصوص آن‌هایی که به اینترنت وصل هستند از آن استفاده می‌کنند. برای این که به آخرین پروتکل‌های امنیتی این آنتی‌ویروس دسترسی داشته باشید باید لایسنس آن را از طریق سایت کافه ارز خریداری کنید.
  • نرم‌افزار Plesk: پلسک یکی از بهترین کنترل پنل‌های هاست در دنیا محسوب می‌شود که امکانات فوق‌العاده‌ای را در فضایی بسیار ساده به کاربران ارائه می‌کند. این نرم‌افزار امکان مدیریت هاست، میزبانی وب، سرور اختصاصی و سرور مجازی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا به راحتی وب‌سایت طراحی کرده و با استفاده از محیط کدنویسی آن را بهینه‌سازی کنند. برای استفاده از تمام امکانات پلسک باید برای خرید لایسنس نرم‌افزار اقدام کنید.
  • لایت اسپید:نرم‌افزار Lite Speed یک وب سرور با گروهی از نرم‌افزارهای اختصاصی و خاص است که باعث می‌شود محتوای آنلاین از طریق آن در مرورگرهای اینترنتی نمایش داده شود. شما می‌توانید با استفاده از سرویس‌های پرداختی کافه ارز به راحتی لایسنس مورد نظر خود را خریداری کنید.
  • لایسنس ویندوز: برای استفاده روزمره از محصولات مایکروسافت بهتر است که لایسنس ویندوز را خریداری نمایید. لایسنس‌های ویندوز معمولاً مادام‌العمر هستند و پس از یک‌بار خرید می‌توانید تا انتشار نسخه بعدی از آن به راحتی استفاده کنید. با خرید این لایسنس حتی اگر ویندوز سیستم کامپیوتری شما پاک شود، تا بی‌نهایت بار می‌توانید آن را مجدداً نصب و استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله متوجه شدید که لایسنس نرم‌افزار چیست و چه اهمیتی برای شرکت‌های سازنده و مصرف‌کنندگان دارد. اگر می‌خواهید لایسنس یک نر‌م‌افزار را خریداری کنید می‌توانید از سرویس‌های خرید اشتراک سایت‌های خارجی کافه ارز استفاده کنید. همچنین اگر سوالی درباره نحوه خرید لایسنس و فعال‌سازی آن دارید می‌توانید در زیر همین مقاله آن را بنویسید و ما در اسرع وقت آن را جواب خواهیم داد.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *