وبلاگ

/

/

کلود گیمینگ چیست و چگونه کار می کند؟

کلود گیمینگ چیست و چگونه کار می کند؟

۱۸ آذر ۱۴۰۰

کلود گیمینگ یا بازی‌ ابری به سرعت در حال تبدیل شدن به چیزی فراتر از فناوری انجام بازی است، اما آن چگونه کار می‌کند؟ کلود گیمینگ تقریبا یک دهه است که صنعت بازی‌های ویدیویی را مورد توجه قرار داده است، اما امروزه از پیشرفت چشمگیری برخوردار شده است. با خدماتی مانند Google Stadia و GeForce Now که در حال حاضر برای عموم مردم در دسترس هستند، کلود گیمینگ توانسته بخش بزرگی از صنعت بازی را تشکیل دهد. توجه به این نکته مهم است که اگرچه کلود گیمینگ اغلب به شما امکان می‌دهند بسیاری از بازی‌ها را مانند سایر پلتفرم‌ها انجام دهید، اما از جنبه‌های بسیار مهمی با کنسول‌ها و رایانه‌های شخصی متفاوت است. بنابراین دانستن این سوال که کلود گیمینگ چیست و چگونه کار می‌کند مهم است. بیایید آن را تجزیه و تحلیل کنیم.

کلود گیمینگ چیست؟

کلود گیمینگ چیست؟

کلود گیمینگ روشی برای اجرای بازی‌های ویدیویی از سرورهای راه دور است؛ یعنی شما با داشتن کلود گیمینگ دیگر نیازی ندارید بازی‌ها را روی کنسول یا رایانه خود دانلود و نصب کنید. اساسا، هدف کلود گیمینگ این است که تجربه‌های بازی سطح بالا را ساده‌تر و ارزان‌تر ارائه دهد. دو مزیت عمده برای فناوری کلود گیمینگ وجود دارد. اولین مورد این است که کاربران مجبور نیستند هر چند سال یک بار سخت‌افزار جدید بخرند تا بتوانند جدیدترین و بهترین بازی‌ها را اجرا کنند. مورد دیگر این است که از نظر تئوری به کاربران امکان می‌دهد هر بازی را در هر دستگاهی با اتصال به اینترنت انجام دهند.

کلود گیمینگ تقریبا یک دهه است که وجود داشته است، اما تا همین اواخر مورد توجه قرار نگرفته بود. با وجود این‌که خدمات اولیه کلود گیمینگ بسیار خوب کار می‌کردند، اما فاقد پشتیبانی و پایگاه کاربری بودند. همچنین پیچیدگی‌های اولیه زیادی مانند عدم پشتیبانی از Wi-Fi وجود داشت، زیرا سرعت اینترنت به طور متوسط حتی در سال ۲۰۱۲ بسیار پایین بود. اما امروزه با روی کار آمدن شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، سونی و مایکروسافت این مشکلات حل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین سرویس های کلود گیمینگ

کلود گیمینگ چگونه کار می‌کند؟

بسیاری از مردم این روزها به جای خرید دی‌وی‌دی یا دیسک‌های بلو ری، فیلم‌های خود را پخش می‌کنند‌. خیلی از رایانه‌ها (و برخی از کنسول‌های بازی) دیگر حتی درایوهای دیسکی ندارند. استریم بازی نیز به همین صورت عمل می‌کند. پخش استریم بازی به جای داشتن سخت افزار لازم برای اجرای بازی‌های ویدیویی سطح بالا مانند رایانه‌های شخصی بازی یا کنسول، به کاربران اجازه می‌دهد تا درخواست‌های پردازش را به سرور یک شرکت تخلیه کنند.

اساسا، وقتی شروع به اجرای یک بازی با استفاده از سرویس کلود گیمینگ می‌کنید، به جای این‌که برنامه‌ای را که نصب کرده‌اید راه‌اندازی کنید، یک سرور مانند یک رایانه شخصی پرقدرت می‌تواند این کار را برای شما انجام ‌دهد.

پخش جریانی بازی تاخیر ورودی را اضافه می‌کند، اما با شرایط مناسب از بازی محلی قابل تشخیص نیست. می‌توانید از Google Stadia استفاده کنید که از فناوری اختصاصی مبتنی بر لینوکس استفاده می‌کند. هنگامی که وارد سرویس می‌شوید و یک بازی را برای بازی کردن انتخاب می‌کنید، یک سرور فوق‌العاده قدرتمند در یکی از مراکز داده، شروع به اجرای آن می‌کند. سپس سرور، آن بازی را در حال اجرا را از مرکز داده به خانه شما می‌فرستد.

با استفاده از یک کنترلر یا ماوس و صفحه کلید، سرویس، ورودی‌های شما را ثبت می‌کند و آن‌ها را به سرور می‌فرستد و نتیجه را برای شما ارسال می‌کند. این فرآیند ممکن است مقداری تاخیر در ورودی اضافه کند، سایر خدمات کلود گیمینگ بسیار مشابه کار می‌کنند. Playstation Now فناوری خود را بر پایه معماری پلی استیشن 4 قرار داده است و xCloud مایکروسافت از سخت‌افزار Xbox در فضای ابری استفاده می‌کند. گزینه‌های دیگری مانند Shadow، GeForce Now و Vortex از سخت‌افزار رایانه شخصی استفاده می‌کنند و از گیم‌پدها و همچنین پیکربندی‌های ماوس و صفحه‌کلید پشتیبانی می‌کنند.

صرف نظر از روش ورودی، در واقع کار همه آن‌ها یکسان است. این سرویس‌ها یک بازی را روی سرور اجرا می‌کنند، ورودی‌های شما را از راه دور ثبت می‌کنند و نتیجه را پخش می‌کنند. البته، به کار انداختن آن بسیار پیچیده است. سرعت اینترنت اخیرا به حدی افزایش یافته است که این نوع خدمات می‌تواند به طور گسترده قابل دسترسی باشد اما هنوز محدودیت‌های زیادی برای اتصال و سازگاری وجود دارد.

اکثر سرویس‌ها از رایانه‌های شخصی، مک و دستگاه‌های اندروید پشتیبانی می‌کنند اما در سرویس‌های iOS کمی مشکل‌ساز هستند. نتایج Wi-Fi بسته به روتر و اتصال شما متفاوت است، اما اتصالات سیمی بهترین تجربه را در همه سرویس‌ها ارائه می‌دهند. در حال حاضر، بازی در LTE نتایج متفاوتی را برای تعداد کمی از خدمات ارائه می‌دهد، اما ظهورG 5 ممکن است باعث سرعت پخش بازی‌های تلفن همراه شود و اتصالات پهنای باند را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: سایت CDKeys خرید بازی اورجینال

هزینه کلود گیمینگ چقدر است؟

هزینه کلود گیمینگ چقدر است؟

بخش بزرگی از جذابیت کلود گیمینگ این است که چقدر باید برای لذت بردن از یک تجربه بازی سطح بالا هزینه پرداخت، اما فهمیدن اینکه واقعا کلود گیمینگ چقدر هزینه دارد می‌تواند بسیار پیچیده شود. در حال حاضر، سرویس اصلی کلود گیمینگ که در مدل Netflix-for-games قرار می‌گیرد، PlayStation Now است، اگرچه شایعه شده است که مایکروسافت همین کار را با xCloud و Xbox Game Pass انجام می‌دهد.

Vortex از مدل مشابهی استفاده می‌کند، اما همچنان برای اکثر بازی‌ها نیاز به خرید جداگانه دارد. با این مدل، برای پخش انواعی از بازی‌ها که در طول زمان تغییر می‌کند، یک هزینه اشتراک می‌پردازید، اما این خطر وجود دارد که بازی‌های مورد علاقه شما در آینده حذف شوند.

گوگل با سرویس کلود گیمینگ خود یعنی Stadia رویکرد سنتی‌تری دارد. در این سرویس بازی‌ها را باید به‌صورت جداگانه خریداری کرد. هزینه این سرویس ۹.۹۹ دلار در ماه است، اما پخش K4 را باز می‌کند. در حال حاضر، فقط مشترکین Stadia Pro به این سرویس دسترسی دارند، اما با یک اشتراک پایه رایگان Stadia که قرار است در ماه‌های آینده منتشر شود، می‌توانید هر بازی را که روی پلتفرم خریداری کرده‌اید، بدون پرداخت هزینه ماهانه، هرچند با کیفیت کمی پایین‌تر بازی کنید.

بیشتر بخوانید: سایت CDKeys خرید بازی اورجینال

Stadia همچنین در آینده نزدیک با ناشران همکاری خواهد کرد تا خدمات اشتراک خود را به این پلتفرم ارائه دهد. این بدان معنا است که با پرداخت هزینه ماهانه اضافی، می‌توانید بازی‌ها را از یوبی‌سافت UPlay Plus یا EA Access از طریق Stadia پخش کنید. این هزینه‌های ماهانه می‌تواند به سرعت افزایش یابد، اما تا زمانی که جزئیات بیشتری ارائه نشود، قیمت دقیق آن را نمی‌دانیم.

سایر هزینه‌های کلود گیمینگ

به غیر از هزینه‌های مستقیم این خدمات، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر داشت. تعداد کمی از مردم به باری که استریم ویدیو بر روی اتصالات آن‌ها می‌گذارد فکر می‌کنند، اما پخش جریانی بازی کاملا متفاوت است. پهنای باند مورد نیاز بازی‌های استریم به طور قابل توجهی بیشتر از پخش ویدئو است. اگر محدودیت پهنای باند، اینترنت کم سرعت یا هر دو را دارید، احتمالا برای پخش بازی‌ها به یک طرح اینترنتی جدید نیاز خواهید داشت.

Google Stadia حداقل سرعت ۲۰ مگابیت در ثانیه را برای بازی‌های 1080p با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه، و حداقل سرعت ۳۵ مگابیت در ثانیه برای بازی‌های K4 با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه توصیه می‌کند. سایر خدمات بازی ابری اینترنت کمتری نیاز دارند، اما بهترین نتایج معمولا با اتصالی در حدود ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به دست می‌آیند.

اگر در یک منطقه‌ای زندگی می‌کنید که برنامه‌های ارزان‌تر به راحتی به‌دست می‌آیند، منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، اگر محدودیتی برای آن دارید، Stadia می‌تواند تقریبا ۲۵ گیگابایت در ساعت را هنگام پخش با کیفیت 4K مصرف کند. گیمرهای فضای ابری می‌توانند به سرعت داده‌ها را رایت کنند، که این کار باعث می‌شود هزینه‌های اضافی را متحمل شوند و احتمالا به یک طرح اینترنتی گران‌تر نیاز دارند. علاوه بر این، الزامات تاخیر در کلود گیمینگ می‌تواند روی روترهای بسیاری از افراد فشار وارد کند و ممکن است باعث آسیب به آن‌ها شود.

جدای از روترها، برخی از سرویس‌های کلود گیمینگ برای کار بر روی دستگاه‌های خاص نیاز به خرید اضافی دارند. برای پخش Stadia در تلویزیون، به کنترلر Chromecast Ultra و Stadia نیاز دارید. همچنین Nvidia Shield Playstation Now برای پخش بازی‌ها روی تلویزیون، به کنسول پلی استیشن 4 نیاز دارد.

صرف نظر از این، کلود گیمینگ در مقایسه با خرید یک لپ تاپ یا رایانه شخصی گران قیمت، احتمالا در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند. کنسول‌های نسل بعدی ممکن است از نظر قیمت در طول زمان عملکرد بهتری داشته باشند، اگر چه به ناچار به یک مکان متصل می‌شوند.

سخن پایانی

کلود گیمینگ به خوبی در راه تبدیل شدن به یک نیروی عظیم در صنعت بازی است. به زودی بسیاری از ما ممکن است بازی‌های مورد علاقه خود را روی تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌های متوسط و کروم‌کست‌های خود بازی کنیم. در حالی که هنوز تعدادی موانع وجود دارد که باید قبل از این‌که بازی ابری به این فناوری در دسترس تبدیل شود، باید از آن عبور کند، اما به نظر می‌رسد که در آستانه تحولی بزرگ در صنعت بازی‌های ویدیویی هستیم.

نظر شما درباره کلود گیمینگ چیست؟ اگر برای خرید اشتراک سرویس های کلود گیمینگ نیاز به پرداخت ارزی دارید، می‌توانید با استفاده از خدمات پرداخت های بین المللی کافه ارز در زمینه خدمات گیمینگ این پرداخت‌ها را به آسانی انجام دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *