وبلاگ

/

/

هوش مصنوعی جمنای گوگل؛ آشنایی با Gemini AI

هوش مصنوعی جمنای گوگل؛ آشنایی با Gemini AI

۲۵ بهمن ۱۴۰۲

هوش مصنوعی جمنای گوگل:تغییر و تحولی که با گذر زمان در حال رخ دادن است، این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد تا با تکیه بر تکنولوژی‌های جدید و پیشرفت‌های علمی، سطح زندگی خود را ارتقا دهیم. تغییرات جدید که به واسطه هوش مصنوعی (AI) در دنیا اتفاق افتاده است با تحولات پیشین تفاوت اساسی داشته و در مقایسه با ظهور تکنولوژی‌هایی نظیر موبایل و اینترنت پرسرعت تاثیرات عمیق‌تری بر روی زندگی بشر گذاشته است. یکی از ابزارهایی که در عصر ماشینی امروز تاثیر زیادی بر زندگی روزمره انسان‌ها گذاشته است، هوش مصنوعی جمنای گوگل است که به شکل یک دستیار هوشمند کامل به شما در انجام کارهای روزمره کمک می‌کند. شما برای انواع خرید اکانت هوش مصنوعی می‌توانید از طریق خدمات ارزی کافه ارز اقدام کنید. امروز قصد داریم هوش مصنوعی Gemini را مورد بررسی قرار داده و مزایای آن را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

معرفی هوش مصنوعی جمنای گوگل

هوش مصنوعی جمنای گوگل چیست؟

فناوری هوش مصنوعی باعث شده است که فرصت‌ها، از موارد روزمره و معمولی گرفته تا فرصت‌های بسیار بزرگ، در اختیار عموم مردم جهان قرار بگیرد. در حقیقت، هوش مصنوعی نوآوری‌های زیادی در انواع زمینه‌ها نظیر صنایع و اقتصاد ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که خلاقیت، هنر، بهره‌وری و دانش در ابعادی که تابه‌حال به چشم ندیده‌ایم، دچار تغییر و تحول شده‌اند. هوش مصنوعی جمنای گوگل (Google Gemini) جدیدترین ابزار چندوجهی و همه‌کاره است که توسط غول فناوری دنیا یعنی گوگل به بازار عرضه شده است.

به‌طور کلی، هوش مصنوعی Gemini جدیدترین و قدرتمندترین ابزار مبتنی بر Artificial Intelligence است که توانایی ایجاد انقلاب و دگرگون‌سازی تمام حوزه‌ها را دارد. این نوآوری از گوگل، برای نخستین بار در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O گوگل که در سال 2023 برگزار شد، معرفی شد. این ابزار نتیجه همکاری آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی Brain، DeepMind گوگل است و نشان می‌دهد که این کمپانی با جدیت هر چه تمام در زمینه فناوری هوش مصنوعی قدم برمی‌دارد. در حقیقت، این هوش مصنوعی در کسب و کارهامی‌تواند از اهمیت بالایی برخورد‌ار باشد.

با مشاهده قابلیت‌های هوش مصنوعی جمینای به این نتیجه می‌رسیم که گوگل در زمینه تولید ابزارهای مبتنی بر AI نمی‌خواهد از رقبای اصلی خود یعنی مایکروسافت و متا عقب بماند. در ادامه هوش مصنوعی جمنای را به صورت تخصصی‌تری مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خرید اکانت هوش مصنوعی

تکنولوژی استفاده شده در هوش مصنوعی گوگل جمنای

هوش مصنوعی جمنای گوگل یا همان Google Gemini، مجموعه‌ای از “مدل‌های زبانی بزرگ” یا همان Large Language Model است که روش‌های آموزشی مانند “جستجوی درختی” و “یادگیری تقویتی” (Reinforcement Learning) را از سیستم عصبی AlphaGo یاد می‌گیرند. هدف اصلی گوگل از عرضه این هوش مصنوعی این است که به عنوان پرچم‌دار این صنعت شناخته شود و از این طریق سرویس‌های دیگر خود را تقویت و مجهز کند.

مدیر اجرایی پروژه دیپ مایند (Deep Mind) اذعان کرده است که هوش منصوعی جمنای قوی‌ترین مدل هوش مصنوعی است که تا به امروز توسط گوگل ساخته شده است. هوش مصنوعی جمنای گوگل بر خلاف دیگر ابزارهای مبتنی بر مدل‌های زبانی بزرگ، به صورت چندوجهی (Multimodal) ساخته شده است. در حقیقت، این ابزار می‌تواند بدون وقفه انواع داده‌های موجود نظیر متن، ویدیو، عکس، کد و صدا را با یکدیگر ترکیب کرده و از طریق عمومی‌سازی (Generalize) آن‌ها را درک کند.

این هوش مصنوعی بر روی تراشه‌های درون سازمانی گوگل نظیر TPU نسخه 4 و v4e آموزش دیده است. در حالی که بیشتر پردازنده‌های چندوجهی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارند، جمنای می‌تواند بر روی اکثر دیتاسنترها و حتی دستگاه‌های موبایل اجرا شود. البته، به این نکته توجه داشته باشید باابزار تشخیص محتوای هوش مصنوعی به‌راحتی می‌توانید محتوای تولید شده توسط بات و هوش مصنوعی را تشخیص دهید.

نحوه استفاده از هوش مصنوعی جدید گوگل

منظور از چندوجهی بودن هوش مصنوعی Gemini چیست؟

هوش مصنوعی جمنای گوگل به ظاهر می‌تواند هر نوع پرامپتی نظیر متن، تصاویر، موسیقی، کدهای برنامه‌نویسی و موارد دیگر را به‌راحتی درک کرده و درباره آن با کاربران گفتگو کند. این نوع از ابزارهای هوش مصنوعی به عنوان مدل‌های چندوجهی یا همان MultiModal شناخته می‌شوند. این مفهوم در واقع چیزی بسیار فراتر از مدل‌های پیشین است چون مدل‌های قبلی درک درستی از پرامپت‌های تصویری یا ویدیویی نداشتند. این تکنولوژی آینده هوش مصنوعی است چون می‌تواند بدون توجه به این که فرمت اطلاعات ورودی چیست، به صورت آنی به اطلاعاتی که از جهان بیرون می‌آید خیلی زود پاسخ دهد.

انواع مختلف هوش مصنوعی جمنای گوگل

اولین نسخه از این ببا نام Gemini 1.0 در سال 2023 منتشر شد. به طور کلی، سه نسخه از هوش مصنوعی جمنای گوگل وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

  • هوش مصنوعی جمنای نانو (Gemini Nano)
  • هوش مصنوعی جمنای پرو (Gemini Pro)
  • هوش مصنوعی جمنای اولترا (Gemini Ultra)

گوگل جمنای فقط یک نسخه از هوش مصنوعی نیست. نسخه سبک‌تری از آن با نام جمنای نانو وجود دارد که قابلیت استفاده به صورت آفلاین بر روی گوشی‌های اندرویدی را دارد. ورژن قوی‌تر آن به نام جمنای پرو نیز به زودی به تمام سرویس‌های هوش مصنوعی گوگل اضافه خواهد شد و در حال حاضر به عنوان پایه و اساس هوش مصنوعی بارد گوگل به شمار می‌رود. قدرتمند‌ترین مدل هوش مصنوعی که تاکنون تولید شده است جمنای اولترا نام دارد که برای استفاده سازمانی و دستاسنترهای بزرگ طراحی شده است. در حال حاضر، هوش مصنوعی بارد از جمنای پرو استفاده می‌کند و کاربران گوشی موبایل گوگل پیکسل پرو 8 نیز به قابلیت جمنای نانو مجهز شده‌اند. نسخه Gemini Ultra نیز در سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.
همچنین، اگر به دنبال ابزاری در زمینه تولید محتوای صوتی و تصویری هستید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از هوش مصنوعی fliki استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله این هوش مصنوعی را در وبلاگ “کافه ارز” مطالعه کنید.

تحلیل آنی اطلاعات توسط جمنای

سیستم‌های هوش مصنوعی برای توسعه قابلیت‌های جدید، به‌شدت به داده‌های آموزشی که در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد وابسته می‌شوند. در حقیقت، این سیستم‌ها برای این که از عهده وظایفی نظیر شناسایی چهره در یک تصویر یا نگارش یک مقاله برآیند. در حال حاضر، شرکت‌های بزرگ نظیر گوگل، اوپن ای‌آی و مایکروسافت هنوز از داده‌هایی که از اینترنت جمع‌آوری شده‌اند برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده می‌کنند. البته، مباحثی مطرح شده است که با استفاده از دوربین‌ها، میکروفن‌ها و سایر سنسورها دسترسی به هوش مصنوعی داده شود تا بتواند با محیط دنیای واقعی ارتباط برقرار کند.

بهترین مثال برای این موضوع، خودروهای خودران هستند که در حال حاضر حجم زیادی از ماشین‌های بازار را در برمی‌گیرند. علاوه بر این، ابزارها و دوربین‌های امنیتی که در خانه‌های هوشمند استفاده می‌شوند نیز از انواع نسل جدید هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی گوگل جمنای نیز به عنوان یک مدل جهش‌یافته وارد عمل شده است. این ابزار نشان داده است که می‌تواند محتوای زنده نظیر ویدیو و گفتار انسان‌ها را به صورت آنی درک کرده و مورد پردازش قرار دهد. علاوه بر این، Gemini می‌تواند با استفاده از سنسورها و داده‌های جدید با وقایع واقعی جهان ارتباط برقرار کند و درباره آن‌‌ها بحث کرده یا بر اساس آن‌ها واکنش نشان دهد.
همچنین، برای آشناشدن با محبوب‌ترین هوش مصنوعی تغییر صدا می‌توانید به وبلاگ کافه ارز سر بزنید و در مقالههوش مصنوعی voice ai اطلاعات کاملی از آن بدست آورید.

استدلال چندوجهی هوش مصنوعی جمنای

تاثیر هوش مصنوعی Gemini بر حریم شخصی

قابلیت‌های نسل جدید هوش مصنوعی و دسترسی لحظه‌ای به داده‌‌ها به همان میزان که خوب و کاربردی است، می‌تواند احتمال تجاوز بر حریم شخصی کاربران را افزایش می‌دهد. در حقیقت، کاربران در ازای دسترسی رایگان به امکانات شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو، اطلاعات شخصی خود را با شرکت‌های بزرگ به اشتراک می‌گذارند. این مورد، حتی در آینده هم بیشتر می‌شود و احتمالاً شناخت هوش مصنوعی از ما بیشتر شده و در جنبه‌های مختلف زندگی ما وارد خواهد شد. همچنین، هوش مصنوعی Ideogramیکی دیگر از هوش‌های مصنوعی است که شما در آن به صورت حرفه‌ای می‌توانید متن را به تصویر تبدیل کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آن مراجعه کنید.

ویژگی‌های هوش مصنوعی جمنای

مدل‌های زبانی هوش مصنوعی جمنای گوگل توانایی انجام کارهای متنوعی دارد. در حقیقت، این ابزار با اتکا بر مدل چند وجهی می‌تواند ورودی‌های مختلفی نظیر متن، عکس، ویدیو و صدا را به‌راحتی درک کند و حتی با ترکیب این ورودی‌ها یک خروجی واحد خلق کند. به طور کلی، ویژگی‌های هوش مصنوعی Gemini به شرح زیر است.

  • تولید محتوای متنی منحصربه‌فرد: هوش مصنوعی گوگل جمینای می‌تواند با توجه پرامپت‌های ورودی کاربر یک محتوای متنی بسیار با کیفیت تولید کند.
  • خلاصه‌سازی متن: ابزار Gemini می‌تواند انواع متن با لحن‌های مختلف را به صورت فوری خلاصه‌ کند.
  • ترجمه متن به زبان‌های مختلف: مدل‌های درک زبان هوش مصنوعی جمنای قادر به درک و پردازش بیش از 100 زبان زنده دنیا هستند. بنابراین شما می‌توانید به‌آسانی متن مورد نظر خود را به انواع زبان‌ها از جمله فارسی ترجمه کنید.
  • قابلیت درک تصاویر: هوش مصنوعی Gemini می‌تواند انواع داده تصویری نظیر نمودارها، اشکال و غیره را به راحتی تجزیه و تحلیل کند. شما می‌توانید از این قابلیت برای نوشتن توضیحات برای یک تصویر و توانایی پرسش و پاسخ تصویری استفاده کنید.
  • پردازش صدا:هوش مصنوعی جمنای می‌تواند فایل‌های صوتی بیش از 100 زبان را درک کرده و آن را به صورت فوری پردازش کند.
  • درک محتوای ویدیویی:هوش مصنوعی جمنای گوگل می‌تواند فریم‌های ویدیوی را پردازش کرده و به پرسش‌های مرتبط پاسخ دهد.
  • پردازش چندوجهی (MultiModal): قابلیت اصلی هوش مصنوعی Gemini، توانایی استدلال چندوجهی است. در حقیقت، کاربر می‌تواند ترکیب از داده‌های مختلف متنی، تصویری و ویدیویی را برای یک پرامپت با هم ترکیب کرده و پاسخ مناسبی از جمنای دریافت کند.
  • توانایی پردازش و تولید کد: هوش مصنوعی جمنای می‌تواند کدهای برنامه‌نویسی مربوط به انواع زبان‌های برنامه‌نویسی نظیر پایتون، GoLang و جاوا را تجزیه و تحلیل یا تولید کند.

آینده هوش مصنوعی گوگل

گوگل جمنای در چه اپلیکیشن‌هایی به کار می‌رود؟

گوگل از هوش مصنوعی Gemini در برخی از اپلیکیشن‌های خود استفاده کرده است که آن‌‌ها را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

  • گوگل بارد: سرویس هوش مصنوعی بارد از نسخه Pro جمنای برای استدلال و پردازش سریع‌تر ورودی‌های کاربران استفاده کرده است و به نوعی بارد به جمنای تبدیل شده است.
  • آلفا کد 2: ابزار کدنویسی AlphaCode2 که در گوگل DeepMind در دسترس است از نسخه جمنای پرو استفاده می‌کند.
  • اندروید 14: گوشی قدرتمند گوگل پیکسل 8 پرو، اولین دستگاه اندرویدی است که از هوش مصنوعی Gemini استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان اندروید می‌توانند به کمک جمنای نانو برنامه‌های مورد نظر خود را توسعه‌دهند.
  • استودیو هوش مصنوعی گوگل: توسعه‌دهندگان می‌توانند با ابزار Google AI Studio و کمک هوش مصنوعی جمنای به راحتی ساخت برنامه‌های خود را پیش ببرند.
  • مرورگر و موتور جستجو: گوگل برای افزایش کیفیت و سرعت جستحوی کاربران اینترنت قصد دارد از هوش مصنوعی جمنای در بخش Search Generative Exprience استفاده کند.

نتیجه‌گیری

تاثیر تکنولوژی هوش مصنوعی به قدری در زندگی ما پر رنگ است که به گفته دانشمندان هیچ یک از تحولات قبلی تا این حد نتوانسته بودند تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار دهند. در این مقاله به بررسی هوش مصنوعی جمنای گوگل، یکی از قدرتمندترین ابزارهای هوش مصنوعی که تاکنون تولید شده است پرداختیم. گوگل Gemini دارای قابلیت‌ پردازش چندوجهی است و می‌تواند یک پرامپت متشکل از انواع داده نظیر متن، تصویر، ویدیو و کدهای برنامه‌نویسی را به صورت آنی درک کرده و بهترین پاسخ را برای آن ارائه دهد. استفاده از گوگل جمنای برای دو ماه رایگان است اما بعد از آن باید برای استفاده از آن ماهیانه 20 دلار پرداخت کند. شما برای خرید اکانت هوش مصنوعی جمینی گوگل می‌توانید از سرویس‌های پرداختی کافه ارز استفاده کنید.

4.8/5 - (10 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *