وبلاگ

/

/

حواله سوئیفت (Swift) چیست و آیا می‌توان در ایران از آن استفاده کرد؟

حواله سوئیفت (Swift) چیست و آیا می‌توان در ایران از آن استفاده کرد؟

حواله سوئیفت: ما در عصری زندگی می‌کنیم که پیشرفت فناوری سرعت فراتر از تصوری دارد و تمام زمینه‌های صنعتی و علمی به صورت لحظه‌ای در حال به‌روزرسانی هستند. صنعت بانک‌داری از این قضیه مستثنی نیست و هم‌راستا با زمینه‌های دیگر در حال پیشرفت است. یکی از فناوری‌های پیشرفته در زمینه بانک‌داری سیستم سوئیفت (Swift) است. سوئیفت یک تعاونی جهانی است که برای تامین امنیت فرآیندهای بانکی و مالی طراحی شده است و به عنوان یک سرویس پیشرفته از اهمیت بسیار ویژه‌ای برای نقل و انتقالات بانکی و پرداخت ارزی برخوردار است. در ادامه این مقاله قصد داریم سیستم سوئیفت را مورد بررسی قرار داده و نحوه استفاده از آن در ایران را توضیح دهیم.

حواله سوئیفت چیست

منظور از حواله سوئیفت چیست؟

سرویس SWIFT یا (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) شبکه‌ای برای انتقال پول بین بانکی در سطح بین‌المللی است که شما با استفاده از آن می‌توانید وجه مورد نظر خود را در سیستمی بسیار امن و مطمئن به هر کجای دنیا ارسال کنید. سوئیفت که به “جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی” معروف است یک انجمن غیرانتفاعی بود که در سال 1973 توسط 239 بانک در سراسر جهان راه‌اندازی شد. هدف سوئیفت این بود که جایگزینی برای روش‌های سنتی کاغذی و Telex بود که در آن زمان به عنوان روشی استاندارد مورد استفاده قرار می‌گرفت. هر سال میلیاردها پیام از طریق سیستم سوئیفت در جهان مبادله می‌شود.

در حال حاضر بیش از 9700 بانک و موسسه غیرانتفاعی عضو سوئیفت هستند. مرکز اصلی این انجمن در کشور بلژیک بوده و شعبات دیگری در کشورهای دیگر نظیر هنگ‌کنگ، هلند، آمریکا و انگلستان دارد. سوئیفت در هر کشور دارای یک نقطه دسترسی به سوئیفت (SAP) است که از طریق موسسه SWIFT اداره می‌شود. در ایران SAP سوئیفت توسط بانکی مرکزی اداره می‌شود. همچنین، اگر به دنبال یادگیری روش‌های امن برای انتقال ارز هستید، وبلاگ کافه ارز به بررسی جزئیات و معرفی روش های امن انتقال پول پرداخته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مقاله مربوطه مراجعه کنید.

مشکل ایران با حواله سوئیفت

محدودیت‌های بانکی که علیه ایران در جهان اعمال شد باعث شد که سوئیفت نیز همکاری خود با بانک‌‎ مرکزی ایران را قطع کند. این موضوع باعث شد که تمام قراردادهای بانک‌های داخلی و خارجی لغو شود. پس از توافقات برجام این محدودیت‌ها برداشته شد اما همچنان بسیاری از بانک‌های خارجی با کارگزاری‌ها و بانک‌های داخلی همکاری نمی‌کنند. البته، روش‌هایی نظیر حساب وایز وجود دارند که می‌توانید با در دست‌داشتن مشخصات سوئیفت یک حساب به‌راحتی برای ان پول انتقال دهید.
حواله ارزی، انتقال پول به خارج از کشور از طریق بانک یا موسسه مالی است. برای انجام این عمل، به یک بانک مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید. سپس می‌توانید پول را به مقصد خارجی ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید به مقاله حواله ارزی در وبلاگ کافه ارز مراجعه نمایید.

سوئیفت چطور کار می‌کند؟

بگذارید با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید می‌خواهید با هواپیما به مسافرت بروید. همان‌طور که می‌دانید، امکان سفر به برخی از نقاط دنیا به صورت مستقیم وجود ندارد و برخی اوقات باید در میان راه پرواز خود را عوض کرد. حواله سوئیفت نیز به همین شکل است و از طریق آن می‌توان از یک کشور به کشور دیگری پول انتقال داد. در واقع، سوئیفت به جای این که به صورت مستقیم پول را به بانک‌های خارجی انتقال دهد، دستری مبنی برای انتقال پول را به بانک‌‌ها و موسسات مالی ارسال می‌کند. در حقیقت، سوئیفت توانست شماره حساب‌های بانکی بین‌المللی (IBAN) و کدینگ شناسایی بانکی (BIC) را ایجاد نماید و هم اکنون مالکیت این استانداردها برعهده سوئیفت است.

انتقال پول با swift

مزایای استفاده از سوئیفت چیست؟

با توجه به رونق مبادلات اقتصادی بین ایران و کشورهای خارجی و نیاز روز افزون به انجام تراکنش‌های ارزی، استفاده از سیستم SWIFT به عنوان یک وسیله مؤثر و اساسی برای این انتقالات بیش از پیش به چشم می‌آید. ویژگی‌های کلیدی سوییفت در زمینه نقل و انتقالات بانکی از جمله استاندارد‌ بودن، قابلیت اطمینان، امنیت، سرعت، کاهش هزینه‌ها، تسویه سریع و آنی حساب‌ها است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که سوئیفت به عنوان یکی از بهترین و پرکاربردترین سیستم‌ها برای انجام تراکنش‌های ارزی و انتقال پول در سطح بین‌المللی شناخته شود. به طور کلی، مزایای استفاده از سوئیفت به شرح زیر است.

  • استاندارد: این شبکه طوری طراحی شده است که پیام‌های ارسالی که از سیستم سوئیفت دریافت می‌شوند، کامپیوترهای دو بانک می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تمام فرآیندهای مالی و حسابداری مانند بدهی و بستانکاری حساب‌های مشتریان را تهیه کرده و هرگونه مغایرت را بدون واسطه تشخیص می‌دهند. اگر این فرآیند قرار باشد به صورت دستی و شخصی انجام شود خیلی زمان‌بر خواهد شد بنابراین استانداردسازی یک سیستم می‌تواند سرعت این کار را بهبود ببخشد.
  • اطمینان: شبکه سوئیفت به شکلی طراحی شده است که امکان اشتباه در آن به حداقل رسیده است. اگر پیامی که ارسال می‌شود با استانداردها مطابقت نداشته باشد، سیستم آن را رد خواهد کرد.
  • امنیت: از آنجایی که متن پیام‌های سوئیفت به صورت درهم ریخته و بدون معنی است و به صورت خودکار ارسال می‌شود، بنابراین امکان دسترسی اشخاص عادی به آن وجود ندارد. به همین دلیل، امنیت این روش انتقال پول بسیار بالا است.

همجنین، دیگر حواله ارزی مانند حواله ساتنا به عنوان جایگزینی مناسب برای چک و اسکناس شناخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر، به مقاله مرتبط در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

انتقال ارز به خارج با سوئیفت

کارمزد حواله سوئیفت

حواله سوئیفت با توجه به مبلغ و کشور مقصد دارای کارمزد متفاوتی است. این کارمزد معمولاً در بانک‌هایی که از نظر جغرافیایی بهم نزدیک‌ هستند، پایین‌تر است. زمانی که حواله ارسال می‌شود باید از برخی از بانک‌های واسطه عبور کند تا به حساب مقصد برسد. در این شرایط، بانک‌های واسطه نیز مبلغی را به عنوان کارمزد کسر خواهند کرد. این کارمزد مبلغی بین 5 تا 50 دلار است که با توجه به مبلغ انتقال تعیین می‌شود. البته، شما در زمان ارسال حواله می‌توانید تعیین کنید که کارمزد بانک‌های واسطه را شما می‌پردازید یا از مبلغ انتقالی کسر می‌شود و یا این‌که به صورت مشترک توسط گیرنده و فرستنده تقسیم شود. اگر تمایل به آگاهی از کارمزد انتقال پول به خارج از کشور دارید، به وبلاگ کافه ارز سر بزنید و در صورت نیاز به مشاوره، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

به طور کلی، حواله ارزی همیشه مشمول پرداخت کارمزد می‌شود که در بیشتر مواقع توسط فرستنده پرداخت می‌شود. این کارمزد معمولاً با توجه کشور مقصد و مبلغ تراکنش متفاوت است. اگر می‌خواهید حواله خود را به صورت “خیلی سریع” انجام دهید باید 25 دلار کارمزد بیشتری پرداخت کنید. در زمان انجام حواله سوئیفت باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • OUR: اگر در زمان ارسال حواله سوئیفت این گزینه را انتخاب کنید، تمام کارمزد بانک‌های واسطه را شما پرداخت خواهید کرد.
  • SHA:اگر این گزینه را در زمان انتقال سوئیفت انتخاب کنید، کارمزد بانک‌های واسطه بین شما و شخص گیرنده تقسیم می‌شود. در حقیقت، شما سهم کارمزد خود را نقداً به بانک پرداخت می‌کنید و بخشی از کارمزد از اصل مبلغ کسر خواهد شد.
  • BEN:با انتخاب این گزینه، کل کارمزد از اصل مبلغ انتقالی کسر می‌شود. برای مثال، ممکن است شما 2000 دلار سوئیفت کرده باشید اما مبلغی که به حساب فرد گیرنده واریز می‌شود، 1950 دلار است.

نتیجه‌گیری

حواله سوئیفت یک سیستم مالی برای انتقال پول به صورت بین‌ بانکی در سراسر جهان است که در سال 1973 با همکاری بین 239 بانک در اروپا و آمریکا تاسیس شد. شما با استفاده از این سیستم می‌توانید به راحتی به هرکجای دنیا که می‌خواهید در فضایی امن و معتبر پول حواله کنید. در گذشته، سیستم بانک مرکزی با سوئیفت همکاری داشت اما به دلیل محدودیت‌های اقتصادی، همکاری سوئیفت با بانک‌های داخلی قطع شد. در حال حاضر، صرافی‌ها خدمات حواله سوئیفت را انجام می‌دهند. البته، شما می‌توانید با استفاده از سرویس حساب وایز در کافه ارز به راحتی انتقال وجه خود را انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *