وبلاگ

/

/

راهنمای کامل آشنایی با ارز دیجیتال ترون (TRX)؛ مزایا، چالش‌ها و امکانات

راهنمای کامل آشنایی با ارز دیجیتال ترون (TRX)؛ مزایا، چالش‌ها و امکانات

۱۸ مرداد ۱۴۰۲

ترون چیست ؟ اگر آیندگان از ما بپرسند که قرن و بیست و یک با چه چیزی شروع شد؟ احتمالاً همه جواب‌ها به ظهور ارزهای دیجیتال ختم خواهد شد. ارزهای دیجیتال با بیت کوین در سال 2008 پا به عرصه گذاشتند اما دوران اوج آنها بین سال های 2014 تا 2020 است. خیلی ازارز دیجیتال با استقبال عمومی مواجه نشدند و خیلی زود در گردونه رقابت دوام نیاوردند ولی برخی از آنها با قدرت به جایگاه خوبی در این بازار دست پیدا کردند. یکی از ارزهای برتر که توانست محبوبیت بالایی در بین مردم پیدا کند ترون یا همان TRX است. اگرچه ترون برای خیلی از کاربران ایرانی نامی آشنا به حساب می‌آید اما اکثریت با نحوه کار و مزایای آن آشنا نیستند، بنابراین تصمیم گرفتیم در مقاله‌ای با عنوان ارز ترون چیست به بررسی مزایا، امکانات و چالش‌های پروژه TRON بپردازیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال ترونیکس

ارز دیجیتال ترونیکس (TRX) چیست؟

ارز دیجیتال ترون، با نشانه اختصاری TRX، یک ارز دیجیتال داخلی در بلاک چین ترون است. این ارز دیجیتال از تکنولوژی بلاک چین به عنوان زیرساخت استفاده می‌کند و هدف اصلی آن ایجاد یک شبکه جهانی برای اشتراک‌گذاری محتوای رایگان در حوزه سرگرمی است. به عبارت دیگر، ترون به منظور توسعه بازار جهانی در حوزه سرگرمی، رسانه و محتوا (به صورت غیرمتمرکز) از تکنولوژی بلاک چین بهره می‌برد.

یکی از ویژگی‌های مهم ترون، ایجاد امکان برقراری ارتباط مستقیم بین سازندگان محتوا و کاربران بدون واسطه‌های مرکزی است. با استفاده از این بلاک چین، سازندگان محتوا می‌توانند مستقیماً با کاربران در ارتباط باشند و درآمد خود را از آن‌ها دریافت کنند، بدون نیاز به تعامل با واسطه‌های مرکزی مانند اپل استور، Google Play، YouTube، Google و Facebook.

ارز دیجیتال اصلی ترون، به نام ترونیکس شناخته می‌شود. کد مختصر TRX در پلتفرم‌های معاملاتی به کوین ترون اشاره دارد. تمام تراکنش‌های ترونیکس در یک دفترچه عمومی ثبت می‌شوند و می‌توانند از طریق ابزار Tron Explorer پیگیری شوند.

ترون توسط Tron Foundation که یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در سنگاپور است، در سپتامبر سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. جاستین سان، موسس و مدیرعامل ترون، یک کارآفرین چینی است که علاوه بر ترون، به عنوان بنیان‌گذار و مدیر عامل PEIWO، یک اپلیکیشن محبوب چینی نیز فعالیت دارد. در کل، ترون با استفاده از بلاک چین به منظور ایجاد یک شبکه جهانی اشتراک‌گذاری محتوای رایگان در حوزه سرگرمی، به سازندگان محتوا این امکان را می‌دهد که مستقیماً با کاربران در تعامل باشند و درآمد خود را بدون نیاز به واسطه‌های متمرکز از آن‌ها دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: جاستین سان کیست
تاریخچه ارز ترون چیست

ارز دیجیتال ترون از کجا شروع کرد؟

تاریخچه ارز دیجیتال ترون متفاوت از سایر ارزهای دیجیتال است. این ارز در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۰٫۰۰۱۹ دلاری و سرمایه اولیه ۷۰ میلیون دلاری برای توسعه‌دهندگان عرضه شد. اعضای تیم سازنده ارز ترون از کارمندان شرکت‌های بزرگ توسعه‌دهنده ارزهای دیجیتال و کسب‌وکارهای آنلاین تشکیل شده‌اند که با هم تصمیم به توسعه ترون گرفته‌اند. در ابتدا، در عرضه‌ی اولیه ارز ترون، توکن‌های اولیه بر اساس شبکه اتریوم عرضه شدند. پس از گذشت یک سال از آن، شبکه خودکار ترون به کار گرفته شد و این ارز دیجیتال را پشتیبانی کرد. نخستین توکن رسمی ترون با نام ERC-20 معرفی شد.

در کل، ترون با معرفی در سال ۲۰۱۷ و با قیمت ۰٫۰۰۱۹ دلاری و سرمایه اولیه ۷۰ میلیون دلاری، به وسیله‌ی تیمی از کارشناسان و توسعه‌دهندگان با تجربه از شرکت‌های بزرگ در حوزه توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال و فضای آنلاین توسعه یافت. ترون یک شبکه اینترنت غیرمتمرکز دارد که سازندگان آن برای ایجاد آن تلاش زیادی کرده‌اند. هدف اصلی از ارائه این ارز دیجیتال، معرفی یک شبکه اینترنت غیرمتمرکز است. ساختار این شبکه به گونه‌ای تغییر یافته که به عنوان یک شبکه جهانی غیرمتمرکز برای به اشتراک‌گذاری محتواهای رایگان در حوزه سرگرمی عمل می‌کند. این حوزه در حال حاضر ارزشی بالغ بر ۱ تریلیون دلار در سراسر جهان دارد.

بیشتر بخوانید: آموزش استیکینگ ترون در تراست ولت

شبکه ترون به قدری قوی و قدرتمند است که می‌توان آن را به راحتی با ارزهای دیجیتال معروف مانند بیت‌کوین و اتریوم مقایسه نمود. اعلامیه‌های سازندگان درباره پیشرفت چشم‌گیر ترون در سال‌های آینده، نشان دهنده‌ی آرمان‌های بزرگشان برای تبدیل ترون به یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال در جهان می‌باشد. به نظر می‌رسد آقای سان و تیم او به دنبال جایگاه برجسته‌ای در صدر جدول ارزهای دیجیتال جهان هستند.

مزایا و معایب ترون

مزایای ارز ترون چیست ؟

ترون محبوبیت زیادی بین طرفداران ارز دیجیتال دارد و این موضوع را مدیون مزایای بسیاری است که دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین امکانات آن را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

تراکنش های ارزان

هزینه تراکنش های شبکه ترون تقریبا صفر است و در برخی از شبکه‌ها به میزان 0.000005 سنت به ازای هر تراکنش است.

پردازش حجم بالای تراکنش

سیستم ترون امکان پردازش نامحدود تراکنش‌ها را دارد. در واقع، این شبکه قادر به پردازش 1000 تراکنش در هر ثانیه است. این سرعت بالا در مقایسه با رقیب ترون یعنی اتریوم که تنها قادر به پردازش 15 تراکنش در ثانیه است نشان از مزیت شبکه Tron دارد.

بیشتر بخوانید: ترون اسکن چیست

پشتیبانی

شایعات زیادی درباره بنیان‌گذار ترون یعنی جاستین سان وجود دارد. خیلی از کاربران می‌گویند که سان تحت حمایت جک ما (Jack Ma) موسس پلتفرم Alibaba است و همین مضووع باعث محبوبیت بیش از حد ترون شده است. علاوه بر این، این ارز دیجیتال انقدر مورد استقبال بود که به سرعت و پس از گذشت زمان کوتاهی پس از عرضه در بیشتر صرافی‌های معتبر لیست شد. هم اکنون نیز پشتیبانی از ارز دیجیتال TRX در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد.

معایب ترون چیست؟

ترون همانند هر پروژه کریپتویی دیگر علیرغم مزایای زیادی که دارد، درگیر چالش جدی عرضه عظیم است. این موضوع به خاطر پایین نگه داشتن قیمت ترون و افزایش پذیرش و حمایت گسترده از این ارز دیجیتال توسط تیم توسعه‌دهنده انجام شده است اما اثراتی وارونه داشته است. در واقع، خیلی از کاربران به خاطر ویژگی قیمت پایین و عرضه بالا معتقدند که ترون هیچ پشتوانه با ارزشی ندارد و سرمایه‌گذاری بر روی آن مثل خودکشی است.

معایب ارز دیجیتال ترون

عملکرد شبکه ترون چگونه است؟

شیوه کار شبکه ترون در مقایسه با پروژه‌های مشابه پیچیدگی بسیار بیشتری دارد. از آنجایی که امکان استخراج trx وجود ندارد، بنابراین شبکه از الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده برای اثبات دارایی‌ها استفاده می‌کند. در این سیستم، افرادی که ترون خریداری کرده‌‌اند با رعایت شرایط خاص مانند اهدای 9999 ترون به شبکه می‌توانند به عنوان یکی از 27 نماینده شبکه در تصمیم‌گیری‌های آن شرکت کنند. در واقع، تنها این افراد هستند که امکان تولید بلوک‌ در شبکه TRON را دارند. این موضوع باعث می‌شود که انحصارطلبی شبکه به کمترین میزان خود برسد.

معماری شبکه

هدف ترون ایجاد شبکه‌ای غیرمتمرکز برای انجام پرداخت‌های مالی است و برای این کار از 3 لایه مختلف کمک می‌گیرد. لایه ذخیره سازی، هسته و لایه کاربردی سه سطح شبکه ترون را تشکیل می‌دهند. لایه ذخیره‌ساز و هسته در اصل وظیفه مدیریتی شبکه را بر دوش می‌کشند. زبان برنامه‌نویسی این دو لایه جاوا است که با زبان های دیگر ادغام خواهد شد. لایه کاربردی نیز وظیفه ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و شخصی‌سازی کیف‌پول‌ها را برعهده دارد. لایه کاربردی سطحی‌ترین لایه شبکه ترون محسوب می‌شود.

نودهای شبکه ترون

نودها در شبکه ترون وظایف مشخصی بر عهده دارند. نود اصلی نودهای شاهد (Witnesses) یا همان نماینده ارشد (Super Representatives) هستند که وظیفه تایید تراکنش‌ها و تولید بلوک ها را بر عهده دارد. الگوریتم بسیار خاص و جذابی برای اثبات سهم در این نودها برنامه‌ریزی شده است. دومین نود در ترون، فول نود (Full Node) نام دارد که آنهم وظیفه انتشار تراکنش و بلوک‌ها را برعهده دارد. در آخر، نود سالیدیتی نقش استعلام گیرنده APIها و یکپارچه‌سازی بلوک‌های قطعی را برعهده دارد.

خرید و فروش ارز دیجیتال

آینده ترون چیست؟

آینده ارز دیجیتال ترون با امکانات و طرح‌ریزی‌هایی که توسط تیم سازنده ارائه شده است، بسیار جذاب به نظر می‌رسد. ترون با هدف ایجاد یک شبکه اینترنت غیرمتمرکز و اشتراک‌گذاری محتوای رایگان در حوزه سرگرمی به دنبال تغییرات مهمی در صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین است.

تیم ترون ادعا می‌کند که شبکه‌ای با تراکنش‌های سریع‌تر، هزینه‌های کمتر و امکانات متنوعتر در حوزه‌های مختلف ارائه خواهد داد. با تکیه بر تکنولوژی بلاک چین، ترون به سازندگان محتوا اجازه می‌دهد تا بدون واسطه‌ها و توسط یک محیط غیرمتمرکز، محتوای خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارند و از آن بهره‌برداری کنند.

به علاوه، با اعلام همکاری‌های ترون با شرکت‌ها و پروژه‌های مختلف، این ارز دیجیتال به سرعت به جامعه بزرگی از کاربران و توسعه‌دهندگان جذب می‌شود. با توجه به این پیشرفت‌ها و اهداف سازندگان، آینده ترون با توجه به توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، به نظر می‌رسد به سوی رشد و توسعه بیشتر حرکت خواهد کرد.

البته همانند هر ارز دیجیتال دیگر، پیش‌بینی دقیق آینده ترون نیاز به ارزیابی مداوم اطلاعات و رویدادها دارد. اما با توجه به طرح‌ریزی‌ها و نقاط قوت ترون، این ارز دیجیتال به یکی از نقاط قوت مهم در دنیای ارزهای دیجیتال به نظر می‌رسد.

نتیجه گیری

امیدواریم با مطالعه این مطلب متوجه شده باشید که ارز دیجیتال ترون چیست؟ به طور کلی، ترون با هدف ایجاد شبکه‌ای جهانی غیرمتمرکز برای اشتراک‌گذاری محتوای رایگان در حوزه سرگرمی، به عنوان یک ارز با توانمندی‌های منحصربه‌فرد و اهداف جذاب به چشم می‌آید. از تکنولوژی بلاک چین به عنوان ابزاری برای تغییراتی بزرگ در صنعت محتوا و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کند. قدرتمندی شبکه، امکان بهره‌برداری مستقیم سازندگان محتوا از مخاطبان را به همراه دارد و توانسته است توجه شرکت‌ها، توسعه‌دهندگان و کاربران را جلب کند. این راه‌کار نوآورانه و بسیار جذاب، ارز ترون را به یکی از ارزهای دیجیتال پیشرو در صنعت تبدیل کرده است که با توانمندی‌های خاص خود می‌تواند در آینده به یکی از عوامل مهم تغییر در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شود.
5/5 - (26 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *