وبلاگ

/

/

جاستین سان (Justin Sun)، بنیانگذار ترون کیست؟

جاستین سان (Justin Sun)، بنیانگذار ترون کیست؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۲

جاستین سان (Justin Sun): خالق ترون که یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز دنیای کریپتوکارنسی است، فردی به نام جاستین سان است که حواشی زیادی در شبکه‌های اجتماعی به همراه خود دارد. دنیای پرداخت ارزی و ارزهای دیجیتال نوابغ زیادی را به دنیا معرفی کرده است که یکی از این افراد جاستین سان خالق ارز ترون است. جاستین سان نه تنها با توییت‌های خود حواشی زیادی ایجاد می‌کند بلکه با تصمیماتی که می‌گیرد نیز موج‌های زیادی از خبر و هیجان به رسانه‌ها و جامعه کاربری ارز دیجیتال تزریق می‌کند. امروز در کافه ارز قصد داریم، بیوگرافی Justin Sun این جوان نخبه سنگاپوری را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

خرید ارزدیجیتال

جاستین سان را بهتر بشناسیم

جاستین سان متولد سال 1990 در مشور چین متولد شد و از ابتدای نوجوانی رویای مشهور شدن و جلب توجه را داشت. او همچنین دیوانه‌وار به دنبال ایده‌های آزادی‌خواهانه بود و همواره در برابر قدرت ایستادگی می‌کرد. جاستین سان در زمان نوجوانی از منتقدین سرسخت سیاست‌های آموزش و پرورش و مدرسه بود و مقالات انتقادی شدیدی می‌نوشت که در آن‌ها دولت چین را محکوم می‌کرد. اولین باری که سان طعم مشهوریت را چشید، زمانی بود که پس از گذاراندن دوره تحصیلی در مدرسه راهنمایی شهر Huizhou، دولت تصمیم گرفت که برنامه‌ آموزشی خاصی برای دانش‌آموزان به اصطلاح «افراطی» و از خانواده‌های کم‌درآمد در نظر گرفت. جاستین سان در پست انتقادی که به صورت آنلاین در سراسر کشور چین پخش شده بود به شدت این تصمیم دولت را مورد انتقاد قرار داد.

جاستین سان توییتر

سان معتقد بود این کار بسیار ظالمانه است که کنترل شدید دانش‌آموزان را نهادینه می‌کند. او این سیستم را با سیستم آموزشی آلمان نازی مقایسه کرد و همین موضوع باعث شد که جاستین سان در سطح بسیار گسترده‌ای بین مردم شناخته شود. پس از این حواشی، مجله Yazhou Zhoukan که در کشور هنگ کنگ واقع بود، تصویر او را با تیتر «رهبر افکار جوان» را بر روی جلد خود منتشر کرد. ژانگ جیپینگ که از طرف این مجله با جاستین سان مصاحبه کرده بود بعدها در مصاحبه‌ای گفت: همه فکر می‌کردند که Justin sun فقط برای مشهور شدن به رهبر افکار عمومی تبدیل شده است اما به نظر من این موضوع بیشتر به علت فضای اجتماعی آن زمان چین اتفاق افتاد.

جاستین سان که ستاره بی رقیب و پرفروغ آن روزهای کشور چین بود در دانشگاه پکن در رشته تاریخ ادامه تحصیل داد و لیسانس دریافت کرد. تنها دو سال بعد او موفق شد از دانشگاه پنسیلوانیا مدرک کارشناسی ارشد اقتصاد سیاسی خود را دریافت کند. به احتمال خیلی زیاد او در همین زمان برای اولین بار با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا شده و از طریق سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین میلیونر شده است؛ هنوز مشخص نیست که این تصمیم سان از روی آینده‌نگری وی بوده یا شانسی اتفاق افتاده است. رقم اولیه سرمایه‌گذاری وی بر روی بیت کوین مشخص نیست اما در سال 2013 و بازگشت به چین او یکی از جوان‌ترین میلیونرهای دنیای ارزهای دیجیتالی به شمار می‌رفت.

قیمت لحطه ای ارزدیجیتال

بیشتر بخوانید: ترون اسکن چیست

خلق ترون (TRON

بازگشت جاستین سان به شهر پکن شروع یک فصل جدید و شلوغ برای این کارآفرین بلندپرواز بود. او خیلی زود به تیم توسعه Ripple Labs ملحق شد. ریپل لبز یک شرکت بین المللی بود که بر روی پرداخت‌های ارزی فعالیت داشت و ارز دیجیتال XRP که در آن زمان رتبه سوم بازار را دارا بود، تولید می‌کرد. او به عنوان اولین نماینده شرکت ریپل در کشور چین فعالیت خود را شروع کرد و بعدها به سمت مشاور ارشد ارتقا یافت.

ارزهای جاستین سان

جاستین سان در همان زمان بر روی یک رسانه اجتماعی صوتی به نام Peiwo فعالیت داشت. این شبکه اجتماعی که با نام «با من تماس بگیر» نیز ترجمه شده است خیلی زود بین جوانان چینی محبوب شد. دولت چین از سان به عنوان کارآفرین جوان تشکر کرد. پس از آن موسس یکی از بزرگترین فروشگاه‌های آنلاین جهان به نام علی بابا نیز از او درخواست کرد تا در افتتاحیه کلاس داشنگاه هوپان به عنوان یکی از 30 دانشجو حضور پیدا کند. اگرچه مشخص نیست که او در این دوره آموزشی چه کلاس‌هایی را گذرانده است اما در نهایت با عنوان پایان‌نامه «تولید اینترنت غیرمتمرکز» فارغ التحصیل شد. سان بعدها در مصاحبه‌ با نشریه South China Morning Post گفت: من توانستم دانش و تجربیات استادان و همکلاسی‌هایم را به طور همزمان بدست آوردم و خیلی زود هم آن‌ها را عملی کردم

بیشتر بخوانید: ترون چیست

علاوه بر این، او در دانشگاه‌ هوپان با افراد پرنفوذ زیادی آشنا شد. برای مثال، بلافاصله پس از ثبت نام، او با یو جیانجون که یکی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاپون و موسس شرکت Ximalaya FM بود، ارتباط صمیمی برقرار کرد. جیانجون از جاستین سان درخواست کرد که زندگینامه خود به عنوان یک کارآفرین موفق را به صورت آنلاین در کشور منتشر کند. و همین موضوع باعث محبوبیت دوچندان وی شد. جاستین سان پس از انتشار پادکستی با مضمون «مسیر انقلابی به سوی آزادی مالی» باعث شد که طرفداران دو آتیشه بسیاری دنباله‌روی افکار وی شوند. این حجم از محبوبیت و ارتباطاتی که او در دنیای دیجیتال کسب کرده بود باعث شد که در سال 2017 بنیاد TRON را راه‌اندازی کند.

پروژه TRON یک شبکه غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین بود که ارز دیجیتال TRX را تولید می‌کرد. اهداف این پروژه بلندپروازه بود و بودجه زیادی را نیز طلب می‌کرد. برای تامین سرمایه، بنیاد ترون عرضه اولیه سکه را در تاریخ 31 اوت 2017 آغاز کرد و موفق شد که 70 میلیون دلار نقدینگی جمع‌اوری کند. علاوه بر جمع‌اوری این حجم زیاد از پول، جاستین سان خیلی شانس آورد چون دقیقاً بعد از این تاریخ، کشور چین عرضه اولیه سکه را ممنوع اعلام کرد. اکثر شرکت‌های صادرکننده توکن به این دلیل به کشورهای دیگر نظیر ژاپن و هنگ کنگ مهاجرت کردند.

ثروت جاستین سان چقدر است؟

استعفای جاستین سان از بنیاد ترون

جاستین سان ثروت بسیار زیادی دارد و یکی از پولدارترین کارآفرینان دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. بیشتر دارایی وی مربوط به توکن‌های TRX است اما اندازه آن مشخص نیست زیرا وی هیچ وقت اندازه واقعی ثروت خود را فاش نکرده است اما گمان می‌رود که حدود 10 الی 20 درصد کل توکن‌های TRX در اختیار وی باشد که رقمی بالغ بر 100 تا 200 میلیون دلار است. علاوه بر این، سان در پروژه‌های دیگری نظیر صرافی Poloniex با ارزش 400 میلیون دلار ، پلتفرم بیت تورنت و Seemit با ارزش 140 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است. با در نظرگیری اطلاعات بالا، ثروت جاستین سان بین 300 الی 400 میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش استیکینگ ترون در تراست ولت

کناره‌ گیری جاستین سان از ترون

جاستین سان در سال 2022 اعلام کرد که از شبکه ترون کناره‌گیری خواهد کرد. او در یک رشته توییت اعلام کرد که وی و شرکت‌های وابسته به وی همگی از ترون کنار می‌روند و شبکه با 27 سوپرنود باقی مانده خود به کار ادامه خواهد داد. او در آن زمان به عنوان سفیر کشور گرانادا و نماینده آن‌ها در سازمان تجارت جهانی فعالیت جدیدی را آغاز کرده بود و در این رابطه اظهار داشت که:

من از ترون بازنشسته نمی‌شوم اما چون این شبکه در حال حاضر کاملاً غیرمتمرکز شده است، من از مشارکت خود کناره‌گیری می‌کنم تا بیشتر نقش یک رهبر را ایفا کنم.فروش ارز دیجیتال

کلام آخر

جاستین سان از تاثیرگذارترین افرادی است که دنیای ارزهای دیجیتال تا بحال به خود دیده است. سان در سال 2013 با دنیای رویایی کریپتوکارنسی آشنا شد و با سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین توانست به یک میلیونر تبدیل شود که در آن زمان تنها 23 سال داشت. او پس از آشنایی با افراد معروف و کسب شهرت و محبوبیت در سال 2017 بنیاد ترون به همراه ارز دیجیتال TRX را راه‌اندازی کرد. به نظر می‌رسد ثروت وی در حال حاضر حدود 400 میلیون دلار است و سرمایه‌گذاری‌های دیگری نیز انجام داده است که قطعا او را به فرد پولدارتری تبدیل خواهد کرد. جاستین سان توییتر بسیار پر سر و صدایی دارد و توییت‌های رک و صریح وی همواره حواشی زیادی در این فضا ایجاد می‌کند.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *