وبلاگ

/

/

پامپ و دامپ در ارزهای دیجیتال چیست؟

پامپ و دامپ در ارزهای دیجیتال چیست؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۱

پامپ و دامپ : برخی از تریدرها از استراتژی پامپ و دامپ برای معامله‌گری استفاده می‌کنند. حوزه پرداخت‌های ارزی به خصوص ارزهای دیجیتال پروژه‌های بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. بیشتر پروژه‌های کریپتویی دارای توکن اختصاصی هستند که با ورود رسمی به بازار دچار پامپ یا دامپ می‌شوند. بیشتر تریدرها با شناسایی زمان پامپ یا دامپ یک ارز دیجیتال به سودهای بسیار خوبی دست پیدا می‌کنند. امروز در کافه ارز قصد داریم اصطلاح پامپ و دامپ را مورد بررسی قرار داده و نحوه تشخیص آن را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. بنابراین اگر به دنبال کسب درآمد از بازار ارز دیجیتال هستید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پامپ و دامپ

پامپ و دامپ چیست؟

پامپ (Pump) به حالتی گفته می‌شود که قیمت یک ارز دیجیتال در یک بازه زمانی کوتاه مدت، افزایش بی سابقه‌ای را تجربه کند. در حقیقت، بیشتر مواقع این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که تعداد زیادی از معامله‌گران به صورت دسته‌جمعی اقدام به خرید یک ارز دیجیتال کرده و قیمت آن را افزایش می‌دهند. این افزایش قیمت معمولاً با یک کاهش قیمت زیاد نیز همراه است که به دامپ قیمتی شناخته می‌شود. دامپ در ارز دیجیتال به این معنی است که تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران به صورت دسته‌جمعی اقدام به فروش دارای‌های دیجیتالی خود کنند.

اصطلاح پامپ و دامپ Pump and Dump در برخی اوقات به صورت عمدی توسط عده‌ای از تریدرها انجام می‌شود که قیمت یک دارایی را از طریق خرید و فروش بیش از حد به صورت جعلی دستکاری می‌کنند. تریدرها که بخش زیادی از یک دارایی را در اختیار دارند بر اساس تبلیغات یا اظهارات اغراق‌آمیز باعث تحریک کاربران و هجوم به خرید آن دارایی می‌شوند. این سرمایه‌گذاران با افزایش قیمت نجومی دارایی خود را می‌فروشند و از این موضوع سود بسیار خوبی کسب می‌کنند. البته این فقط یکی از دلایل پامپ ارز در ارزهای دیجیتال است که به عنوان عمل غیرقانونی شناخته می‌شود. پدیده پامپ و دامپ معمولاً در دارایی‌هایی با حجم معاملاتی کم اتفاق می‌افتد و روز به روز نیز به تعداد آنها افزوده می‌شود.

 پامپ و دامپ

اصول اولیه پامپ و دامپ

پامپ و دامپ به طور معمول در قدیم از طریق بازاریابی سرد یا همان ارسال ایمیل و پیام انجام می‌شد. ظهور اینترنت نیز احتمال بروز پامپ و دامپ را افزایش داده است. برای مثال، گروهی از تریدرها که قصد سواستفاده از یک پروژه کریپتویی را دارند، در حال حاضر می‌توانند صدها هزار پیام ایمیل را به کاربران علاقه مند به ارزهای دیجیتال ارسال کنند و از این طریق سرمایه‌گذاران زیادی را برای خرید یک دارایی جذب کنند. پس از این که سرمایه‌گذاران کافی به خرید دارایی‌های مورد نظر جذب شد، افرادی که باعث چنین اتفاقی شدند به سرعت دارایی‌های خود را می‌فروشند که همین موضوع باعث دامپ قیمتی شدید خواهد شد. این افراد معمولاً پروژه‌هایی با سرمایه کم را در صرافی‌های غیرمتمرکز مورد هدف قرار می‌دهند. دارایی‌هایی با سرمایه کم دارای نقدینگی، حجم معاملات کمتر و اطلاعات ناشناس‌تری هستند، بنابراین دستکاری قیمت آنها راحت‌تر است.

بیشتر بخوانید: مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی

هر کسی که به یک حساب معاملاتی آنلاین دسترسی دارد و می‌تواند سرمایه‌گذاران دیگر را برای خرید سهامی که ظاهراً «آماده شروع به کار است» را متقاعد کند، می‌تواند همین طرح را انجام دهد. کلاهبرداران می‌توانند با خرید سنگین سهامی که با حجم کم معامله می‌شود، قیمت آن را بالا ببرند. این افزایش قیمت، سایر سرمایه گذاران را به خرید سنگین ترغیب می کند و قیمت سهم را حتی بالاتر می‌برد. در هر زمانی که تریدرها احساس می‌کنند فقیمت ارز دیجیتال آماده سقوط است، می‌توانند دارایی خود را بفروشند.

بازار ارزهای دیجیتال به جدیدترین عرصه برای طرح‌های پمپ و دامپ تبدیل شده است. دستاوردهای عظیم بیت کوین و اتریوم، علاقه فوق العاده‌ای را به ارزهای دیجیتال از هر رشته‌ای برانگیخته است. متأسفانه، ارزهای رمزنگاری شده به دلیل فقدان مقررات در بازار ارزهای دیجیتال، شفاف نبودن آن و پیچیدگی فنی ارزهای رمزپایه، برای طرح‌های پمپ و دامپ مناسب هستند.

مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد، شیوع طرح های پمپ و دامپ را در بازار ارزهای دیجیتال بررسی کرد. محققان بیش از 3400 طرح از این قبیل را در طول تنها شش ماه با مشاهده دو پلتفرم پیام‌رسانی گروهی که در بین سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال محبوب هستند شناسایی کردند.

در مارس 2021، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) به مشتریان توصیه کرد از طرح‌های پمپاژ و تخلیه که ممکن است در ارزهای دیجیتال با معامله نازک یا جدید رخ دهد، اجتناب کنند. CFTC همچنین از برنامه‌ای رونمایی کرد که هر افشاگر را واجد شرایط دریافت پاداش پولی بین 10 تا 30 درصد می‌کند، تا زمانی که اقدامات اجرایی اصلی را که منجر به تحریم‌های پولی 1 میلیون دلاری یا بیشتر علیه طرح پمپ و تخلیه شود، آشکار کند. .

پامپ و دامپ

معنی Pump و دامپ

در زبان انگلیسی پامپ به معنای حالت رشد و دامپ به معنای افت یا ریزش است. تریدر ها از این کلمات برای رشد قیمت و افت قیمت رمز ارز ها استفاده می کنند.

چگونه می توانیم یک Pump بیت کوین را تشخیص دهیم

یک تریدر می داند که چه زمان بهتر است که Pump یک کوین را مانند بیت کوین انجام دهد. اینکه شما بتوانید بفهمید که چه وقت یک پامپ و دامپ را انجام دهید از ضرر شما جلوگیری می کند. و به نفع شما می افزاید. پامپ های بزرگ توسط یک نفر انجام نمی شود. بلکه توسط افراد زیادی یا گروه بزرگی انجام می شود و به خودی خود نیست. بلکه یک، گروه هزار نفری با همکاری هم انجام می شود. این افراد پول زیادی برای این کار لازم دارند. مخصوصا در زمانی که می خواهند یک رمز ارز شناخته نشده را بالا بکشند یا وارد دنیای رمز ارز ها کنند.

پامپ و دامپ

نکات مهم برای پامپ و دامپ

      • در مورد رمز ارز ها یا کوین ها مقالات زیادی توسط رسانه های آنلاین و مجازی انتشار داده می شود که حتما قبل از وارد شدن به این دنیای پامپ و دامپ مطالعه کنید.
      • جلب کردن نظر همه تریدر ها یا مردم به یک ارز جدید.
      • همیشه قبل از اینکه این مساله در بازار به وجود بیاید مقدار زیادی از آن ارز را خریداری کرده است.

هدف اصلی تریدر ها از انجام Pump و Dump

هدف اصلی تریدر ها از انجام پامپ و دامپ این است که گروه دوم را به بازی دعوت کنند. مروج ها اساسا علاقه مند به سرمایه گذارانی هستند که تجربه کافی در معامله ندارند و بیشتر ترجیح می دهند که به گفته های متخصصشان گوش کنند.

پامپ و دامپ

پامپ و دامپ در فرهنگ پاپ

این طرح موضوع اصلی دو فیلم محبوب را تشکیل داد: «اتاق دیگ بخار» و «گرگ وال استریت». هر دوی این فیلم‌ها دارای انباری پر از دلالان بازاریاب تلفنی بودند که سهام پنی را به فروش می‌رساندند. در هر مورد، شرکت کارگزاری بازارساز بود و حجم زیادی از سهام شرکت‌هایی با چشم‌انداز بسیار مشکوک را در اختیار داشت. رهبران شرکت‌ها کارگزاران خود را با کمیسیون‌ها و پاداش‌های بالا تشویق می‌کردند تا سهام را در هرچه بیشتر حساب‌های مشتریان قرار دهند. با انجام این کار، کارگزاران قیمت را از طریق فروش با حجم زیاد بالا می بردند.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال

هنگامی که حجم فروش بدون خریدار به حد بحرانی رسید، شرکت سهام خود را برای یک سود هنگفت رها کرد. این امر باعث کاهش قیمت سهام، اغلب کمتر از قیمت فروش اصلی شد، که منجر به زیان بزرگی برای مشتریان شد، زیرا آنها نتوانستند سهام خود را به موقع بفروشند.

اجتناب از طرح های پامپ و دامپ

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) نکاتی برای کمک به جلوگیری از قربانی شدن یک طرح پمپاژ و تخلیه دارد. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت:

نسبت به پیشنهادات سرمایه گذاری ناخواسته بسیار محتاط باشید

اگر ارتباطی ناخواسته در مورد «فرصت سرمایه‌گذاری» دریافت کردید، بسیار احتیاط کنید. انبوهی از راه‌ها برای ارتباطات مجازی به این معنی است که چنین سرمایه‌گذاری‌های مشکوکی می‌توانند از راه‌های مختلفی به شما دسترسی پیدا کنند – از طریق ایمیل، نظر یا پست در صفحه رسانه‌های اجتماعی شما، پیام مستقیم، تماس یا پست صوتی در تلفن همراه شما. . . نادیده گرفتن چنین پیام هایی؛ اقدام بر روی آنها ممکن است منجر به زیان های قابل توجهی شود.

مراقب پرچم های قرمز آشکار باشید

آیا سرمایه گذاری ادعا شده بیش از حد خوب به نظر می رسد که درست باشد؟ آیا بازده “تضمین شده” عظیمی را وعده می دهد؟ آیا در حال حاضر، قبل از صعود سهام، برای خرید تحت فشار هستید؟ اینها همه تاکتیک‌های رایجی هستند که توسط بورس‌ها و مروج‌های بی‌وجدان استفاده می‌شوند و باید توسط سرمایه‌گذاران به عنوان پرچم قرمز در نظر گرفته شوند.

مراقب تقلب ها باشید

کلاهبرداری با وابستگی به کلاهبرداری های سرمایه گذاری اشاره دارد که اعضای گروه های قابل شناسایی مانند جوامع مذهبی یا قومی، افراد مسن یا گروه های حرفه ای را شکار می کند. پیشنهاد سرمایه گذاری از یک عضوگروهی که به آن وابسته هستید ممکن است شما را به اعتبار آن وادار کند. مشکل این است که ممکن است عضو ناخواسته فریب خورده باشد و باور کند که سرمایه گذاری قانونی است.

تحقیق و بررسی خود را انجام دهید

قبل از اینکه پولی را که به سختی به دست آورده اید سرمایه گذاری کنید، تحقیق و بررسی دقیق خود را انجام دهید. به دست آوردن انبوهی از اطلاعات آنلاین در مورد شرکت های قانونی – از چشم انداز تجاری و مدیریت آنها گرفته تا صورت های مالی آنها، نسبتاً آسان است. فقدان چنین اطلاعاتی اغلب می تواند به خودی خود یک پرچم قرمز باشد.

سخن آخر

در این مقاله پامپ و دامپ را به شما معرفی کردیم وبه مزایا و معایب، نکات مهم، ویژگی ها و… این طرح پرداختیم شما میتوانید از طریق سایت کافه ارز برای خرید فروش ارز دیجیتال اقدام کنید درصورت راهنمایی بیشتر میتوانید با کارشناسان مجرب و حرفه ای کافه ارز در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *