وبلاگ

/

/

ترید چیست؟ همه چیز درباره ترید کریپتو

ترید چیست؟ همه چیز درباره ترید کریپتو

۲۴ بهمن ۱۴۰۱

ترید (Trade) ارز دیجیتال چیست؟

ترید به معنی خرید و فروش دارایی یا سهام در بازارهای مالی گوناگون است که با هدف کسب سود مالی توسط یک فرد یا گروهی از افراد انجام می‌شود. ترید در حوزه پرداخت ارزی یا همان خرید ارز دیجیتالبه معنی خرید و فروش بیت کوین یا سایر کوین‌ها نظیر اتریوم یا سولانا است. به افرادی که در این زمینه مشغول فعالیت هستند تریدر (Trader)گفته می‌شود که با استفاده از ابزارهایی نظیر تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و الگوهای معاملاتی تصمیم به خرید یا فروش یک ارز دیجیتال می‌گیرند. امروز در کافه ارز، به بررسی مفهوم ترید می‌پردازیم و انواع مختلف آن را با یکدیگر مرور خواهیم کرد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

ترید چیست؟

ترید در انگلیسی به معنی تجارت یا داد و ستد است که در بازارهای مالی به معنی خرید و فروش (معامله) یک دارایی با هدف کسب سود مالی است. افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند تریدر یا معامله‌گر نامیده می‌شوند. ترید کردن را می‌توان بر اساس استراتژی معاملاتی یا دارایی‌های خرید و فروش شده به انواع گوناگون دسته‌بندی کرد. به طور کلی، می‌توان گفت که ترید به معنی مبادله کالا یا خدمات است اما در بازارهای مالی، ترید به معنی خرید یا فروش دارایی‌های موجود در بازار است. به عنوان مثال، ترید در بازار فارکس (Forex) به معنی مبادله جفت‌ارزهای فیات در مقابل یکدیگر است. برای مثال، معامله‌گر با پرداخت یک ارز نظیر دلار آمریکا، یورو خریده و در صورت افزایش قیمت یورو، معامله خود را خاتمه می‌دهد. در این حالت، ارزش دلارهای معامله‌گر افزایش یافته و به نوعی از لحاظ مالی سود کرده است. در طرف دیگر، اگر قیمت یورو در مقایسه با دلار کمتر شود، ارزش دلارهای وی نیز کاهش خواهد یافت.

تریدر ارز دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال، اوضاع کمی متفاوت است و تریدر می‌تواند از طریق ارزهای فیات، ارز دیجیتال خریداری کند یا این که یک رمز ارز را نسب به یک رمز ارز دیگر معامله کند. برای مثال، شما می‌توانید ارز دیجیتال اتریوم را در ازای پرداخت دلار خریداری کنید. در این حالت اگر قیمت اتریوم از نظر دلاری بیشتر شود، آنگاه شما با فروش دارایی خود سود خواهید کرد. به طور کلی، ترید را بر اساس نوع حرکت بازار می‌توان به دو نوع معامله خرید یا فروش دسته‌بندی کرد.

آموزش ترید ارز دیجیتال

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، ترید کریپتو به معنی خرید و فروش ارزهای دیجیتال با هدف کسب سود است که در آن فرد معامله‌گر با توجه به تحلیل خود قیمت یک دارایی را در یک بازه زمانی پیش‌بینی می‌کند. فرد معامله‌گر یا تریدر در این فعالیت فاکتورهای متعددی نظیر اخبار، الگوهای معاملاتی و اهداف پروژه‌های مرتبط را مورد بررسی قرار داده و با توجه با آن تصمیم خود را نهایی می‌کند. ترید با توجه به روند قیمتی ارزهای دیجیتال به دو نوع “معامله خرید ارز دیجیتال” و “معامله فروش ارز دیجیتال” دسته‌بندی می‌شود که در ادامه هر یک را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

معامله خرید ارز دیجیتال

بهترین پاسخ به این سوال که ترید چیست، دسته‌بندی آن بر اساس پیش‌بینی روند قیمتی یک ارز دیجیتال است. متداول‌ترین نوع ترید در بازار کریپتوکارنسی، معامله خرید یا همان Long است که در این روش، تریدر یک رمزارز را در پایین‌ترین قیمت خریداری کرده و در قیمت‌های بالاتر به فروش خواهد می‌رساند و در این میان از اختلاف قیمت به وجود آمده سود می‌کند. در این نوع معامله، میزان سود یا ضرر ترید پس از فروختن دارایی دیجیتال محاسبه می‌شود و تا قبل از آن هیچ نوع سود یا ضرری متوجه تریدر نخواهد شد.

معامله فروش ارز دیجیتال

ترید کریپتو

معامله فروش رمز ارز با معامله Long یا همان خرید تفاوت دارد. معاملات فروش یا Short ارزهای دیجیتال به معنی فروختن دارایی دیجیتال خریداری شده نیست. در حقیقت، این نوع از ترید به این معنی است که معامله‌گران از کاهش قیمت ارزهای دیجیتال نیز سود می‌کنند. برای این که بهتر موضوع را متوجه شوید، با ذکر یک مثال، این نوع از ترید را بررسی خواهیم کرد.

فرض کنید پس از انجام تحلیل‌ها و بررسی الگوهای قیمتی به این نتیجه رسیده باشید که قیمت ارز دیجیتال اتریوم در طی روزهای آتی کاهش خواهد یافت. اگر در بازار فقط امکان انجام معاملات خرید وجود داشته باشد، و شما مقداری اتریوم خریداری کرده باشید، دارایی خود را فروخته و منتظر روند صعودی بعدی خواهید ماند. در صورتی که از قبل معامله لانگی باز نکرده باشید، پیش بینی این که قیمت وارد روند کاهش می‌شود برای شما سود مالی نخواهد داشت. اما ترید فروش به نوعی امکان انجام معاملات دو طرفه را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

برای مثال، تصور کنید که قیمت بیت کوین در بازار 20 هزار دلار است و شما پیش بینی می‌کنید که قیمت در هفته آتی به 15 هزار دلار خواهید رسید. در این صورت، به منظور کسب سود از ریزش قیمتی احتمالی، شما با پول خودتان یک بیت کوین 20 هزار دلاری از صرافی وام گرفته و آن به قیمت روز به فروش خواهید رساند. در این حالت کل سرمایه شما به 40 هزار دلار می‌رسد که یک بیت کوین (20 هزار دلار) آن جزو بدهی شما به صرافی محسوب می‌شود.

اگر قیمت بیت کوین به 15 هزار دلار برسد، شما معامله یا پوزیشن خود را می‌بندید. پایان پوزیشن Short به معنی این است که شما مجددا بیت کوین فروخته شده را از بازار بازخرید خواهید کرد. در این صورت، شما بیت کوین را با قیمت 15 هزار دلار خریداری می‌کنید که در این صورت 25 هزار دلار از سرمایه شما باقی خواهد ماند. سپس، قرض صرافی ارز دیجیتال به مبلغ یک بیتکوین با قیمت 20 هزار را پرداخت کرده و 5 هزار دلار سود خواهید کرد. در طرف دیگر، اگر تحلیل شما درست از آب درنیاید و قیمت بیت کوین به 25 هزار دلار برسد، شما یک بیتکوین با قیمت 25 هزار دلار خریداری کرده و به صرافی پرداخت خواهید کرد. در این حالت سرمایه شما به 15 هزار دلار تقلیل یافته و 5 هزار دلار ضرر خواهید کرد.

فراموش نکنید که در هر دو معامله امکان سود و ضرر وجود دارد، به همین دلیل، بازار ارزهای دیجیتال واقعی‌تر و کاراتر از بازارهای دیگر است که افراد بسیار زیادی به خاطر همین ویژگی جذب آن می‌شوند.

سخن آخر

ترید (Trade) در بازار ارزهای دیجیتال به معنی خرید و فروش (معامله) ارزهای دیجیتال است. در واقع، کاربر بازار کریپتو که با نام تریدر یا معامله‌گر شناخته می‌شود بر اساس تحلیل بازار و بررسی اخبار و حواشی پروژه، روند قیمتی آتی یک ارز دیجیتال را پیش‌بینی می‌کند و از اختلاف قیمت خرید و فروش آن دارایی سود کسب می‌کند. ترید در کریپتو با توجه به ماهیت بازار به دو دسته معامله خرید یا فروش ارزهای دیجیتال تقسیم‌بندی می‌شود. معامله خرید یا لانگ به معنی خرید یک ارز دیجیتال در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالاتر است که در این حالت هدف از انجام معامله، کسب سود از اختلاف قیمت به وجود آمده بین دو بازه زمانی است. معامله خرید ارز دیجیتال که به پوزیشن شورت معروف است به طور کلی با نوع اول متفاوت است. در معامله فروش، تریدر از ریزش قیمت یک ارز دیجیتال نیز سود خواهد کرد که این موضوع باعث پویایی و هیجان‌انگیز شدن بازار کریپتو شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *