وبلاگ

/

/

هش ریت (Hashrate) و نرخ هش چیست؟ و چه کاربردی در استخراج دارد؟

هش ریت (Hashrate) و نرخ هش چیست؟ و چه کاربردی در استخراج دارد؟

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

هش ریت: سرعت دستگاه‌های کامپیوتری که در فرایند استخراج یک ارز دیجیتال استفاده می‌شوند را هش ریت یا نرخ هش می‌گویند. صنعت پرداخت‌ ارزی به خصوص ارزهای دیجیتال روز به روز پیشرفته‌تر شده و آشنایی با اصطلاحات آن نیز برای افراد علاقه‌مند به این حوزه جذاب‌تر می‌شود. به طور کلی، هش ریت سرعت پردازنده است که سیستم کامپیوتری بر اساس آن عملیات هشینگ در استخراج خرید و فروش ارز دیجیتال را انجام می‌دهد. هشینگ به عملیاتی گفته می‌شود که در آن یک تابع ریاضی تعریف شده و از طریق آن خروجی ثابت از یک ورودی دریافت خواهد شد. امروز قصد داریم، مفهوم هش ریت را مورد بررسی قرار داده و کاربرد آن در حوزه ارزهای دیجیتال را نیز با یکدیگر مرور خواهیم کرد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مفهوم hashrate

هش ریت چیست؟

هش ریت با استخراج ارزهای دیجیتال ارتباط مستقیم دارد. در واقع، هرچقدر سختی شبکه ارزهای دیجیتال بیشتر شود، نرخ هش ریت نیز بیشتر خواهد شد. هش ریت به عملکرد ماینرهای فعال بر روی یک شبکه بلاک چینی گفته می‌شود. به عبارت دیگر، اصطلاح هش ریت به این معنی است که یک ماینر با چه سرعتی می‌تواند یک مسئله ریاضی را حل کند. نکته قابل توجه درباره هش ریت این است که اگر سختی شبکه ارز دیجیتال افزایش یا کاهش پیدا کند، قیمت آن دارایی نیز در بازار تغییر خواهد کرد. بنابراین، افرادی که قصد فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را دارند باید با اصطلاحاتی نظیر نرخ Hash، تابع Hash و هش‌ریت آشنا باشند.

سیستم‌های کامپیوتری متعلق به ماینرها هر کدام از قدرت پردازشی مشخصی در واحد یک ثانیه برخوردار هستند. ماینرها برای این که بتوانند یک مسئله ریاضی را حل کنند از یک یک عدد تصادفی یکبار مصرف یا نانس (Number Used Once) استفاده می‌کنند، ماینرها این عدد را در تابع هش قرار داده و خروجی مسئله ریاضی را بدست می‌آورند. به عبارت دیگر، Hash Rate به تعداد مسئله‌های ریاضی که یک ماینر حل می‌کند گفته می‌شود که به نوعی بیانگر قدرت سیستم پردازنده ماینر است. افرادی که قصد راه‌اندازی مزرعه‌های استخراج را دارند باید از دستگاه‌های ماینینگ با hash rate بالا استفاده کنند چون هر چقدر که نرخ Hash بالاتر باشد، قدرت دستگاه بیشتر بوده و تعداد مسائل ریاضی که حل می‌کند افزایش یافته و در نتیجه پاداش ماینرها بیشتر خواهد بود. برای مثال، ماینرهای بیت کوین از الگوریتم هش رمزگذاری SHA-256 برای حل مسائل ریاضی و پیدا کردن شماره هش هر مسئله استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی سریع ترین بلاکچین های جهان

چرا هش ریت اهمیت دارد؟

ممکن است برای کاربران تازه وارد به دنیای ارزهای دیجیتال این سوال پیش بیاید که اهمیت هش‌ریت در چیست و اصلاً چه کاربردی در صنعت کریپتوکارنسی دارد. در جواب این سوال باید بگوییم که افراد فعال در حوزه رمزارزها با بررسی نرخ هش‌ریت، دو نکته اساسی درباره پروژه را متوجه می‌شوند که در ادامه این مطلب به آن ها اشاره خواهیم کرد.

استخراج ارز دیجیتال و هش ریت

تعیین سطح امنیتی شبکه

هش‌ریت امنیت یک شبکه بلاک چینی را مشخص می‌کند. در واقع، یکی از ملاک‌های تعیین سطح امنیتی شبکه از طریق بررسی نرخ هش‌ریت آن محسوب می‌شود و هر چه نرخ هش ریت بالاتر باشد، امنیت در آن شبکه نیز در سطح بالاتری قرار دارد. در حقیقت، با افزایش میزان Hash Rate، سپر امنیتی شبکه در برابر حملات هکرها قدرتمند‌تر می‌شود. به عبارت ساده‌تر، برای این‌ که هکرها بتوانند به این نوع از شبکه نفوذ کنند به نرخ هش بالاتری نیاز دارند بنابراین تعداد ماینرهای مورد نیاز بیشتر خواهد شد؛ این کار برای هکرها هزینه بسیار زیادی داشته و برای آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت. کارشناسان امنیت شبکه‌های بلاک چینی معتقدند که نرخ Hash Rate جهانی شبکه مهم‌ترین مولفه امنیتی به شمار می‌رود. برای مثال، هیچ هکری نمی‌تواند به شبکه بیت کوین حمله کند چون نرخ هش ریت آن بسیار بالا است و فرد مهاجم قبل از انجام عمل منصرف می‌شود.

مشخص شدن تعیین سختی شبکه

یکی دیگر از نکات مهم که کاربران از طریق نرخ Hash می‌توانند متوجه شوند، میزان سختی شبکه برای استخراج آن ارز دیجیتال است. در حقیقت، زمان صرف شده برای شناسایی بلاک یکی از عوامل تاثیرگذار در سختی استخراج رمزارز است. برای مثال، شبکه بیت کوین برای پیدا کردن هر بلاک حدوداً به 10 دقیقه زمان نیاز دارد. ماینرهای جدید به صورت روزانه به شبکه بیت کوین وارد شده و قدرت استخراجی آن را نیز افزایش می‌دهند. به همین دلیل، بعد از ساخت 2016 بلوک (تقریباً دو هفته) سختی شبکه مجدداً به روی 10 دقیقه تنظیم می‌شود. سختی شبکه بیت کوین توسط یک الگوریتم هوشمند به صورت خودکار کنترل می‌شود و بعد از 14 روز مجددا سختی را به حالت اول بازمی‌گرداند.

چرا نرخ هش ریت دچار تغییر می‌شود؟

دلیل اصلی کم و زیاد شدن نرخ هش ریت شبکه به ماینرهای فعال در آن مربوط می‌شود. در حقیقت، ماینرها همواره به دنبال پروژه‌هایی هستند که پاداش بیشتری در ازای فعالیت در شبکه به آنها پرداخت کند. اگرچه پاداش دریافتی ماینرها معمولاً بالاست اما برخی اوقات در مقابل هزینه‌های مصرفی نظیر پول برق و خرید پردازنده‌های گران‌قیمت صرفه اقتصادی ندارد بنابراین آنها به دنبال پروژه‌های پربازده‌تری می‌گردند. حال این موضوع چه ربطی به تغییر نرخ هش ریت دارد؟ بالا بودن نرخ هش ریت در یک شبکه به این معنی است که رقابت ماینرها برای استخراج رمزارزها بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین، ماینرها قبل از انتخاب شبکه استخراج، هزینه‌های مربوط به آن را بررسی کرده و بر این اساس آن شبکه را انتخاب می‌کنند.

چرا نرخ hashrate تغییر می کند

کاهش نرخ هش ریت چه تاثیری بر روی بازار دارد؟

هر چقدر که میزان نرخ هش شبکه کاهش پیدا کند، ماینرهای فعال در شبکه به قدرت محاسباتی کمتری برای حل مسائل ریاضی نیاز دارند. بنابراین، این موضوع در وهله اول دست هکرها برای حمله به شبکه بلاک چینی را باز می‌گذارد. علاوه بر این، شبکه عملاً به یک پلتفرم متمرکز تبدیل می‌شود به این معنی که هکرها با تعداد ماینرهای اندکی می‌توانند کنترل شبکه را در دست بگیرند. در این صورت، دارایی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در معرض خطر قرار گرفته و کاری از کسی بر نخواهد آمد.

کم شدن نرخ Hash Rate شبکه منجر به حذف شدن آن از پلتفرم‌های معاملاتی خواهد شد. بازارهای معاملاتی همیشه به دنبال مراقبت و حفظ سرمایه کاربران خود هستند بنابراین با مشاهده کم شدن نرخ هش‌ریت یک شبکه بلاک چینی و برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی، به صورت فوری این شبکه را از لیست سرویس‌های خود حذف می‌کنند.

زیاد شدن هش ریت چه تاثیری بر روی بازار دارد؟

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم، افزایش نرخ Hash Rate شبکه مقاومت آن در برابر هکرها را افزایش پیدا می‌کند. در واقع، هکرها برای این که بتوانند به چنین شبکه‌ای نفوذ کنند به دستگاه‌های ماینر زیادی نیاز دارند که هزینه‌های بسیار زیادی برای آنها می‌تراشد. بنابراین، هکرها به همین دلیل از نفوذ به شبکه‌های با Hash Rate بالا منصرف می‌شوند.

سخن آخر

هش ریت (Hash Rate) به معنی توان پردازشی دستگاه‌های ماینر برای حل مسائل ریاضی است. نرخ هش یکی از عوامل تاثیرگذار در دنیای کریپتوکارنسی است. هر چقدر نرخ هش یک شبکه بلاک چینی بالاتر باشد، امنیت آن نیز بیشتر است و ارزش آن نیز افزایش خواهد یافت. البته، افزایش نرخ خرید هش ریت معایبی نظیر افزایش مصرف برق را هم به همراه دارد که این موضوع ماینرها را به دردسر می‌اندازد.

 

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *