وبلاگ

/

/

دامیننس بیت کوین چیست؟ | تاثیر آن بر روی قیمت بیت کوین 💰

دامیننس بیت کوین چیست؟ | تاثیر آن بر روی قیمت بیت کوین 💰

۷ دی ۱۴۰۱

دامیننس بیتکوین: بیتکوین قدیمی‌ترین ارز دیجیتال دنیا محسوب می‌شود که طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. تسلط بیتکوین (Bitcoin Dominance) یکی از اصطلاحات حوزه ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که تاثیر بسزایی در پیش بینی قیمت و معاملات بیتکوین دارد. بررسی دامیننس بیت کوین در کنار قیمت بیتکوین می‌تواند دید بسیار عمیقی را در اختیار معامله‌گران قرار دهد تا با استفاده از آن سودهای خوبی کسب کنند.

Dominance بیتکوین در فارسی به سلطه بیتکوین معنی شده است. شاید از خود بپرسید که دامیننس بیت کوین یعنی چی؟ سلطه یا تسلط بیتکوین نشان می دهد که چه مقدار از ارزش بازار ارزهای دیجیتال به بیت کوین اختصاص دارد. برای مثال، اگر سلطه بیتکوین 30 درصد باشد، یعنی 30 درصد از ارزش بازار کریپتو را بیتکوین تشکیل داده است.

امروز قصد داریم، دامیننس btc را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر می‌خواهید با نحوه مشاهده دامیننس بیت کوین و رابطه سلطه و قیمت بیتکوین بیشتر آشنا شوید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. علاوه بر این، شما با ثبت نام و احراز هویت در کافه ارز می‌توانی انواع پرداخت‌ بین المللی اینترنتی نظیر خرید و فروش ارز دیجیتالرا به صورت آنی و اتوماتیک انجام دهید.

خرید بیت کوین

دامیننس بیت کوین چیست؟‌

شاید از خود بپرسید که منظور از دامیننس بیت کوین چیست؟ سلطه یا dominance بیتکوین به معنای شاخص یا معیاری است که نشان می‌دهد چه میزان از کل ارزش بازار (Market Capitalization) در اختیار بیتکوین قرار دارد. تحلیل دامیننس بیت کوین به معامله‌گران در پیش‌بینی روند قیمتی این ارز دیجیتال کمک می‌کند. علامت اختصاری دامیننس بیت کوین یه صورت BTC D در تریدینگ ویو قابل مشاهده است.

در گذشته، زمانی که بیتکوین تنها ارز دیجیتال موجود در بازار بود، نرخ dominance بیتکوین 100 درصد بود. یعنی کل ارزش بازار در اختیار این ارز دیجیتال بود. به تدریج و با ظهور دیگر ارزهای دیجیتال نظیر آلت کوین‌‌ها و استیبل‌ کوین‌ها، پایین بودن دامیننس بیت کوین اتفاق افتاد. کاهش میزان سلطه بیتکوین لزوماً تاثیر منفی یا مثبتی بر روی بازار رمزارزها نمی‌گذارد، بلکه در برخی شرایط خاص، دید بهتری را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

دامیننس بیت کوین را از کجا ببینیم

به خاطر داشته باشید که اگرچه تحلیل سلطه بیتکوین ممکن است اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار ما قرار دهد اما ارزش واقعی آن را به ما نشان نخواهد داد. علاوه بر این، تسلط بر بازار به معنی تزریق پول و سرمایه به بازار نیست و شاخص Dominance بیتکوین فقط رابطه میزان عرضه در گردش و قیمت فعلی این رمز ارز را نشان می‌دهد.

هدف اصلی بررسی سلطه بیتکوین این است که به معامله‌گران در درک روند قیمتی آلتکوین‌ها کمک می‌کند. برای مثال، زمانی که شاخص تسلط بیتکوین بر بازار زیاد باشد، قیمت دیگر آلت‌ کوین‌ها به احتمال خیلی زیاد با روند نزولی روبرو خواهند شد. در طرف دیگر، پایین بودن سلطه بیتکوین عموماً به این معنی است که قیمت آلت‌ کوین‌ها در آینده‌ای نه چندان دور افزایش خواهد داشت.

برای درک هر چه بهتر سلطه بیتکوین باید ابتدا با مفهوم مارکت کپ (Market Capitalization) یا همان ارزش بازار آشنا شوید. ارزش بازار بیت کوین به معنی ارزش کل کوین‌هایی است که تاکنون استخراج شده‌اند. برای مثال، اگر تعداد کوین‌ها استخراج بیت کوین 19 هزار و قیمت آن 30 هزار دلار باشد، با ضرب قیمت در تعداد کوین‌ها می‌توان ارزش کل بازار را به دست آورد. البته با مقایسه این رقم با سایر بازارها نظیر طلا یا کریپتو می‌توان ارزش کل بازار بیت کوین را به صورت درصدی محاسبه کرد. برای مثال، اگر ارزش کل بازار بیت کوین 1 تریلیون دلار باشد، در مقایسه با بازار طلا (10 تریلیون دلار) حدود 10 درصد ارزش بازار را در اختیار دارد.

نحوه مشاهده دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین در کوین مارکت کپ

بیشتر کاربران می‌پرسند که دامیننس بیت کوین را از کجا ببینیم؟ نمودار دامیننس بیت کوین در تریدینگ ویو با علامت اختصاری BTC.D در دسترس تمام کاربران قرار دارد. چارت قیمت لحظه ای دامیننس بیت کوین در وبسایت Tradingview قابل مشاهده است. دامیننس بیت کوین در کوین مارکت کپ هم قابل دسترسی است و کاربران می‌توانند به راحتی آن را تحلیل کنند. میزان سلطه btc بر روی بازار توسط ابزارهای معاملاتی محاسبه می‌شود. برای مثال، چارت دامیننس بیتکوین tradingview توسط پلتفرم تریدینگ ویو محاسبه می‌شود. در برخی اوقات اگر دامیننس تتر (Tether) افزایش یابد، به معنی این است که بیشتر کاربران دارایی خود را به تتر تبدیل کرده‌‌اند. بنابراین، قیمت بیت کوین به احتمال ممکن دچار ریزش خواهد شد.

نحوه تحلیل دامیننس بیت کوین

شاید از خود بپرسید که dominance بیت کوین چه تاثیری بر روی تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال این ارز دیجیتال دارد؟ اصلاً چه کمکی به معامله‌گرذان بازار کریپتوکارنسی می‌کند؟ در برخی اوقات، معامله‌گران تحلیل تکنیکال و بنیادی بسیار جامعی بر روی رمز ارز مورد نظر خود انجام می‌دهند. نحوه معامله با استفاده از dominance بیتکوین به دو صورت انجام می‌شود. معامله‌گران برای پاسخ به این سوال که آیا بیتکوین روند بهتری دارد یا اینکه تمرکز بر روی آلت‌ کو‌ین‌ها می‌توانید سود دهی بیشتری داشته باشد، از نمودار dominance استفاده می‌کنند. به طور کلی، با تحلیل سلطه btc و مشخص کردن قیمت آن می‌توانید استراتژی معاملاتی خوبی تنظیم کنید.

برای مثال، اگر روند سلطه و قیمت بیت کوین صعودی بودند، باید خرید را انجام دهید. در زمانی که روند سلطه مثبت و قیمت منفی بود، باید آلت کوین‌های خود را بفروشید. در طرف دیگر، اگر روند دامیننس بیتکوین منفی و قیمت آن مثبت بود باید عملیات خرید آلت کوین را انجام دهید. در آخر اگر هر دو مولفه منفی بودند باید بیت کوین‌های خود را به فروش رسانید.

پایین بودن دامیننس بیت کوین

علاوه بر این، انجام معاملات در زمانی که میزان سلطه بیتکوین به سقف و کف تاریخی خود یعنی 30% و 74% برسد، یک استراتژی خوب محسوب می‌شود. در حقیقت، اگر میزان دامیننس به 30 درصد برسد، بازار خود را برای اصلاح قیمت آماده خواهد کرد. از طرفی، اگر سلطه btc به بالاترین سقف تاریخی خود 74% برسد، بازار خود را برای تغییر روند آماده خواهد کرد. دلیل اصلاح روند بازار این است که معامله‌گران ارزش یک رمز ارز را بر اساس رقبای آن می‌سنجند. البته، باید در نظر داشت که بعید است که تسلط بیت کوین یه این سططوح تاریخی برسد اما زمانی که به این نقاط حساس نزدیک شود، فرصت بسیار خوبی برای معاملات فراهم می‌کند.

علاوه بر این، قیمت تتر همواره ثابت است و افزایش دامیننس آن نشان از فرار سرمایه‌گذاران از بازارهای نزولی است. در حقیقت، معامله‌گران امن‌ترین راه فرار از ریزش بازار را خرید تتر در نظر می‌گیرند.

رابطه دامیننس بیتکوین و تتر

تحلیل رابطه بین دامیننس بیتکوین و تتر یک دید کلی از برآیند بازار در آینده را به شما نشان خواهد داد. اگر تحلیل دامیننس بیت کوین و تتر را به خوبی بلد باشید، می‌توانید معاملات بسیار سودآوری را برای خود به ثبت برسانید. در حقیقت، دامیننس btc و تتر رابطه عکس با یکدیگر دارند. یعنی اگر روند تسلط btc در بازار زیاد باشد، دامیننس تتر پایین خواهد بود. به طور کلی می‌توان گفت که خروج نقدینگی از بیت کوین و کاهش قیمت آن به این منجر می‌شود که سرمایه‌گذاران دارایی خود را از بیت کوین خارج کرده و به خرید تتر روی می‌آورند. در این صورت، دامیننس تتر افزایش پیدا کرده و تسلط بیتکوین کاهش پیدا خواهد کرد. با استفاده از این روش می‌توان تصمیم‌‌های آتی معامله‌گران را راحت‌تر پیش بینی کرد.

کلام آخر

سلطه یا dominance بیتکوین به معنی سلطه آن بر ارزش کل بازار است که از ضرب تعداد کوین‌های استخراج شده در قیمت به دست می‌آید. مهم‌ترین سیگنالی که می‌توان از نمودار BTC.D به دست آورد، پیش‌بینی روند قیمتی آلت کوین‌ها در آینده بازار است. به طور کلی، زمانی که میزان تسلط بیتکوین بیشتر باشد، به معنی این است که تقاضا برای خرید آن زیاد است. بنابراین، معامله‌گران خیلی به آلت کوین‌ها توجه نکرده و قیمت آن به تدریج افت خواهد کرد.

سلطه BTC را به شکل دیگری نیز می‌توان معنی کرد. زمانی که تسلط بیتکوین زیاد شود، به معنی این است که معامله‌گران به دنبال سرمایه‌گذاری کم ریسک و بدون نوسانی هستند. در حقیقت، افزایش سلطه بیتکوین بیانگر این است که بازار کریپتو به آلتکوین‌های با نقدینگی و ارزش بازار پایین اعتماد ندارد. برای استفاده از نمودار دامیننس بیتکوین می‌توانید به وبسایت یا اپلیکیشن تریدینگ ویو رجوع کرده و شاخص BTC.D را جستجو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *