وبلاگ

/

/

مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی | معرفی تفاوت های این دو بازار

مفهوم بازار خرسی و بازار گاوی | معرفی تفاوت های این دو بازار

۱۸ بهمن ۱۴۰۱

بازار خرسی: بازار خرسی به انگلیسی Bear Market به موقعیتی گفته می‌شود که بازارهای مالی نظیر بورس و کریپتوکارنسی دچار نوسانات قیمتی شدید شوند. در حقیقت، قیمت یک دارایی یا سهام در بازارهای مالی همواره ثابت نیست و در برخی مقاطع تحث تاثیر روند صعودی یا روند نزولی می‌شود. اصطلاح بازار خرسی یا بازار گاوی از گذشته برای اشاره به روندهای نزولی و صعودی بازار مورد استفاده معامله‌گران بوده است. بازار خرسی وگاوی اولین بار در بازار بورس وال استریت استفاده شد و در چند سال اخیر به حوزه کریپتوکارنسی وارد شده است. شاید به این فکر کتید که بازار گاوی و خرسی چیست و چرا از اسم حیوان برای اشاره به روندهای صعودی و نزولی بازار ار آن استفاده می‌شود. بازار گاوی در یک کلام به شرایطی از بازار گفته می‌شود که روند قیمتی برای مدت طولانی به صورت صعودی باشد. اما قضیه بیریش مارکت (Bearish Market) فرق می‌کند و برای همین می‌‌خواهیم راجع به نکات مثبت و منفی آن صحبت کنیم.

امروز قصد داریم بازارخرسی را مورد بررسی قرار داده و باید و نبایدهای که در زمان خرسی شدن بازار باید به ان توجه کنید را نیز با یکدیگر مرور خواهیم کرد. شما همچنین، از طریق کافه ارز می‌توانید پرداخت های ارزی و خرید و فروش ارز دیجیتالرا به راحتی هر چه تمام انجام دهید.

بازار خرسی ارز دیجیتال چیست؟

بازار خرسی در ارز دیجیتال

به طور کلی، زمانی که ارزش یک دارایی بیش از 20% کاهش قیمت داشته باشد، اصطلاحاً می‌گوییم که بازارخرسی یا Bearish شده است. بازار خرسی کریپتو به این معنی است که سرمایه‌داران دیدگاه منفی نسبت به یک رمزارز پیدا کرده و امید خود را به آن از دست داده اند. بازار خرسی به موقعیتی گفته می‌شود که قیمت یک دارایی در بازه زمانی طولانی مدت (بیشتر از 2 ماه)، روند قیمت نزولی را تجربه کند. برای مثال بازار خرسی بیت کوین زمانی اتنفاق افتاد که قیمت آن از 68 هزار دلار به صورت وحشتناکی به 20 هزار دلار سقوط کرد و در مدت طولانی در این بازه قیمتی قرار داشت.

خرسی بودن بازار یک دارایی معمولاً به تبعیت از ریزش کلی بازار یا با پیروی از شاخص‌ S&P 500 اتفاق می‌افتد. البته در برخی اوقات، ارز دیجیتالی بر خلاف روند کلی بازار دچار بازار خرسی می‌شود. علاوه بر این، رکود یا بحران‌های اقتصادی نیز می‌توانند باعث بروز بازار Bearish شود.

بیشتر بخوانید: پامپ و دامپ در ارزهای دیجیتال

درک بازار خرسی

قیمت یک سهام یک شرکت عموماً بازتابی از جریان نقدینگی و سود مالی آن شرکت است. زمانی که احتمال رشد قیمت کم شود یا پیش‌بینی مردم درست از آب درنیاید، قیمت سهام‌ ممکن است کدچار ریزش شود. رفتار گله‌ای معامله‌گران در کنار ترس و هجوم آن‌ها برای جلوگیری از ضرر بیشتر، باعث می‌شود که دوره افول قیمت طولانی‌تر شده و در نهایت منجر به خرسی بودن بازار شود.

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، یکی از تعاریف بازارخرسی این است که قیمت یک سهام در بازه زمانی بلند مدت به میزان 20% افت کند. اما این ۲۰ درصد یک رقم سلیقه‌ای و دلبخواهی است، درست مانند زمانی که می‌گوییم اگر قیمت سهمی ۱۰ درصد سقوط کرد یعنی بازار در حالت اصلاح قیمت قرار دارد. یکی دیگر از تعاریف بازارخرسی این است که سرمایه‌گذاران به جای این که ریسک‌پذیر باشند، بسیار محافظه‌کارانه رفتار کرده و از ریسک کردن اجتناب می‌کنند؛ لازم به ذکر است بدانید که این نوع از بازارخرسی ممکن است حداقل چند ماه یا چند سال طول بکشد چون سرمایه‌گذاران از ریسک کردن فرار می‌کنند.

بازار خرسی یعنی چی

 

بازارهای خرسی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتند اما به طور کلی اقتصاد کساد، حباب در بازار، شرایط پاندمیک، جنگ، بحران‌های ژئوپولیتیکی و تغییرات اساسی در ساختار اقتصادی یک کشور نظیر انتقال به اقتصاد الکترونیکی می‌تواند باعث بروز بازار خرسی شود. از نشانه‌های کسادی اقتصاد می‌توان به نرخ اشتغال کم، میزان درآمد پایین، بازدهی ضعیف و عدم سودآوری کسب و کارهای موجود در یک جامعه است. علاوه بر این، هرگونه دخالت حکومت‌ها در اقتصاد می‌تواند محرکه‌ای برای ایجاد بازار خرسی باشد.

برای مثال تغییر در نرخ مالیات و یا نرخ سود سپرده‌ منجر به ایجاد بازارهای خرسی می‌شوند. همچنین کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به نگه‌داری سهام خود نیز نشانه‌ای از سقوط و خرسی‌شدن بازار است. در واقع، زمانی‌ که بازار در حال ورود به فاز ریزشی است، سرمایه‌گذاران به سرعت واکنش نشان می‌‌دهند و برای جلوگیری از ضرر مالی بیشتر،سهام خود را به فروش می رسانند.

بازارهای خرسی ممکن است به مدت چند هفته یا چند سال طول بکشند. برای مثال خرسی‌شدن یک بازار سکولار (Secular Market) به طور معمول بین 10 الی 20 سال طول خواهد کشید. این نوع از بازار ممکن است در مقطعی دچار رالی قیمتی شود اما افزایش قیمت، به آن میزان نیست که از زیر چنگال‌های بازار خرسی فرار کند و دوباره با ریزش شدیدتری نیز مواجه خواهد شد. در طرف دیگر، بازار خرسی چرخشی در عرض چند هفته تا چند ماه به پایان می‌رسد.

در تاریخ 24 دسامبر سال 2018 اکثر شاخص‌های بازار بورس ایالات متحده آمریکا با ریزش 20 درصدی وارد بازارخرسی شدند. علاوه بر این، بین تاریخ 11 تا 12 مارچ سال 2021، شاخص اقتصادی اس اند پی 500 (S&P 500) و میانگین صنعتی داو جونز (DIJA) با شیب بسیار تندی وارد بازار خرسی شدند. بروز بحران اقتصادی بین سال‌های 2007 تا 2009 نیز یکی از طولانی‌ مدت‌ترین بازارهای خرسی عصر حاضر به شمار می‌رود که طی 17 ماه، شاخص S&P 500 حدود 50 درصد از ارزش خود را از دست داد.

در فوریه ۲۰۲۰ نیز بازار جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط پاندمیک وارد یک حالت ریزشی ناگهانی شد و شاخص DJIA را از ۲۹.۵۶۸.۷۷ در ۱۲ فوریه به ۱۸۲۱۳.۶۵ تا ۲۳ مارس کاهش داد. البته هر دو شاخص S&P 500 و Nasdaq 100 در ماه اوت سال۲۰۲۰ سقف تاریخی جدیدی را رقم زدند.

بیشتر بخوانید: بهترین ارزهای دیجیتال

مراحل مختلف بازار خرسی

بازارهای خرسی معمولا چهار فاز مختلف دارند که در ادامه هر کدام را به صورت مختصر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

۱. مشخصه فاز اول معمولاً قیمت بالا و دیدگاه مثبت سرمایه‌گذاران نسبت به بازار است. در پایان این مرحله، سرمایه‌گذاران به منظور سیو سود به سرعت از بازار خارج خواهند شد.

۲. در فاز دوم، قیمت سهام شروع به ریزش شدید کرده و میزان ترید و سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری کاهش پیدا می‌کند. شاخص‌های اقتصادی که زمانی مثبت بودند با افت بسیار محسوسی به زیر محدوده میانگین سقوط می‌کنند. برخی از سرمایه‌گذاران وحشت زده شده و احساسشان نسبت به بازار منفی می‌شود؛ به این حالت کاپیتولاسیون (Capitulation) گفته می‌شود.

۳. در مرحله سوم، معامله‌گرانی که ریسک‌پذیری بسیار بالایی دارند وارد بازار در حال سقوط می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که حجم خرید و فروش افزایش یافته و در نتیجه قیمت کمی وارد فاز اصلاحی خواهد شد. ریسک‌کنندگان وارد بازار شده‌اند در نتیجه قیمت‌ها کمی بالا رفته و حجم خرید و فروش هم افزایش می‌يابد.

۴. در فاز چهارم، قیمت سهام این بار با سرعت کم‌تری به سقوط ادامه می‌دهد. در نهایت زمانی‌که که قیمت در پایین‌ترین کف قیمتی خود قرار دارد با انتشار اخبار خوب درباره آن سهام، سرمایه‌گذاران جدیدی وارد بازار شده بازار خرسی به گاوی تغییر روند خواهد داد.

بازار خرسی وگاوی

بازارخرسی و گاوی

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم بازارهای خرسی به احتمال خیلی زیاد در نهایت به بازار گاوی تغییر روند خواهند داد. بازار گاوی (Bull Market) دقیقاً متضاد بازارهای خرسی است. بازار بولیش (Bullish) زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط اقتصادی یک بازار در شرایط آرمانی باشد. بازار گاوی در ارز دیجیتال به موقعیتی گفته می‌شود که سرمایه‌گذاران به آینده پروژه مربوط به یک رمزارز ایمان دارند و اخبار خوبی حول آن پروژه وجود داشته باشد. بازارهای خرسی و گاوی در ارز دیجیتال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند چون خیلی از معامله‌گران تنها بر اساس این 2 روند در این بازار فعالیت دارند.

تریدرهایی که تفاوت بازار خرسی و بازار گاوی را می‌دانند و به شرایط چرخه توصیف شده در بالا آگاه باشند، می‌توانند از هر دو بازار گاوی و خرسی سود ببرند. وقتی معنی خرسی و گاوی را بدانید دیگر مهم نیست قیمت‌ها در حال ریزش یا افزایش باشند، شما در هر دو صورت سود می‌برید. از طریق یکی از محصولات محبوب مشتقه به نام قرارداد مابه‌التفاوت (CFD)، شما به جای خرید دارایی واقعی، می‌توانید از کاهش قیمت یک دارایی سود کسب کنید. سود شما در این روش به تغییر قیمت آن دارایی در طی زمان بستگی دارد و این یعنی کاهش و افزایش قیمت، هر دو برای شما سودآور خواهد بود. در واقع اگر شما فکر کنید که قیمت‌ها بالا می‌روند و بازار گاوی می‌شود و پیش‌بینی شما درست از آب دربیاید، شما از ما به التفاوت قیمت فعلی و صعود قیمت سود خواهید کرد. شما می‌توانید این روش را به صورت دمو و با ۱۰۰۰۰ دلار پول مجازی تمرین کنید.

بازار خرسی بیت کوین

قیمت بیت کوین از سقف تاریخی 69 هزار دلار در عرض یک سال به زیر 20 دلار سقوط کرد. این ریزش قیمتی به عنوان سنگین‌ترین بازارخرسی در کریپتو شناخته می‌شود که علیرغم اصلاح قیمتی مکرر، همچنان به روند خود ادامه می‌دهد. تحلیل‌گران بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی کرده‌اند که ریزش قیمتی بیت کوین تا 12 هزار دلار در حالت خرسی قرار خواهد داشت. البته، برخی از افراد حتی در بازار خرسی بیتکوین نیز سودهای باورنکردنی می‌کنند. شاید درست حدس زده باشید، معاملات آتی یا همان فیوچرز (Futures) بیتکوین امکان سودکردن از ریزش قیمتی آن را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد تا آنها از کاهش قیمت نیز سود کنند.

بازار خرسی در بورس

بازار خرسی در بورس

بازار خرسی در بورس چیست؟

این سوال یکی از پرسش‌های اصلی افراد تازه وارد در بازارهای مالی است. بازار بورس کشورهای مختلف در مقاطعی دچار حالت ریزشی شده‌اند و معامله‌گران با تجربه با بازارهای خرسی آشنایی کامل دارند. خرسی‌بودن بازار در بورس نیز مانند بازار کریپتوکارنسی است به گونه‌ای که ارزش سهام یک سازمان به صورت ناگهانی دچار ریزش شده و به مدت طولانی در حالت منفی قرار خواهد گرفت.

باید و نبایدهای بازارخرسی

بازارخرسی مثل یک هیولای گرسنه بسیار خطرناک است و در صورت بی‌دقتی ممکن است کل سرمایه معامله‌گران را ببلعد. معامله‌گران با تجربه به هنگام مواجهه با بازار خرسی معمولاً کل سرمایه خود را درگیر نمی‌کنند. در طرف دیگر، افراد تازه کار معمولاً سبد پرتفوی خود را تقسیم‌بندی نمی‌کنند و اگر احساس کنند موقعیت خوبی در جلوی آن‌ها قرار دارد ، کل سرمایه خود را وارد معامله خواهند کرد؛ به قول معروف همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید.

تریدرهای حرفه‌ای در بازارهای خرسی معمولاً حد ریسک‌پذیری خود را تعیین می‌کنند. یعنی برای هر مدل از معاملات نظیر فیوچر و اسپات از یک ساختار خطرپذیری از پیش‌ تعیین‌شده استفاده می‌کنند. علاوه بر این، حد استرسی که می‌توانید در ریزش قیمتی تحمل کنید نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم بازارهای خرسی به شمار می‌رود.

یکی دیگر از نکات مهم برای معامله‌گران مارجین (Margin) یا فیوچر (Future) این است که باید رمزارز را در پایین‌ترین قیمت خریداری کرده و با توجه به تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن در بالاترین قیمت به فروش رسانند. در واقع، معامله‌گران نباید بر اساس احساسات خود تصمیم به خرید و فروش بگیرند.

بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی

بازار گاوی چیست؟ بازار گاوی (Bulish Market) به شرایطی از بازار مالی گفته می‌شود که در آن، قیمت سهام بالا رفته یا انتظار بالا رفتن آن وجود دارد. عبارت بازار گاوي اغلب برای اشاره به بازار سهام به کار می‌رود اما می‌توان از آن برای هر چیزی که خرید و فروش می‌شود مانند اوراق بهادار، املاک، ارز و ارز دیجیتال هم به کار برد.

به دلیل اینکه قیمت سهام در طول خرید و فروش به طور مداوم بالا و پایین می‌رود، عبارت بازار بولیش برای دوره‌های طولانی اطلاق می‌شود که در آن، بخش بزرگی از قیمت سهام در حال افزایش است. این بازارها معمولا چند ماه یا حتی چندین سال ادامه خواهند داشت. از مشخصه‌های بازار گاوي می‌توان به خوش‌بینی، اعتماد سرمایه‌گذار و پیش‌بینی ادامه‌دار بودن نتایج قوی برای مدت طولانی اشاره کرد. در این بازار به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که چه زمانی روند بازار تغییر خواهد کرد. بخشی از این دشوار این است که اثر روانی و فرضیات گاهی نقش بزرگی در بازارها ایفا می‌کنند.

هیچ مشخصه خاص و جهانی برای تشخیص بازار گاوی به کار نمی‌رود. با این وجود، شاید رایج‌ترین تعریف از این بازار، موقعیتی است که در آن قیمت سهام پس از ۲۰ درصد ریزش و قبل از ۲۰ درصد ریزش دوم، ۲۰ درصد افزایش می‌يابد. از آنجایی که پیش‌بینی بازارهای گاوی یا صعودی دشوار است، تحلیل‌گران می‌توانند این پدیده را تنها پیش از این که اتفاق افتاد تشخیص دهند. یکی از شاخص‌ترین بازارهای گاوی اخیر بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ بود. در این مدتشاخص S&P 500پس از سقوط اخیر خود، با حاشیه سود بسیار بالا، افزایش یافت؛ بحران مالی سال ۲۰۰۸، بسیاری از نزول قیمت‌ها دوباره پس از آن بازار گاوي ایجاد شد.

سود بردن از بازارهای صعودی

سود کردن در بازار گاوی

سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از یک بازار بولیش یا صعودی (بازار گاوي) سود ببرند باید از قبل اقدام به خرید سهام کنند تا بتوانند از افزایش قیمت‌ها سود برده و آن‌ها را در اوج قیمت بفروشند. گرچه به سختی می‌توان کف و سقف قیمت را تشخیص داد اما بیشتر ضررها حداقل بوده و معمولا موقتی هستند. در ادامه چند استراتژی که سرمایه‌گذاران در بازار گاوي استفاده می‌کنند معرفی خواهیم کرد. گرچه از آنجایی که وضعیت بازاری که در آن هستیم را به سختی می‌توان تشخیص داد، این استراتژی‌ها کمی ریسک دارند.

خریدن و هولد کردن

یکی از ابتدایی‌ترین استراتژی‌ها در سرمایه‌گذاری فرآیند خریدن یک سهام خاص و نگه‌ داشتن آن است تا در تاریخی مشخص در آینده آن را بفروشید. این استراتژی لزوما مستلزم اعتماد به سرمایه‌گذار است: چرا آن سهام را نگه دارید مگر آنکه پیش‌بینی کنید قیمت آن افزایش می‌يابد؟ به همین دلیل، خوش‌بینی که همراه بازارهای صعودی یا گاوی همراه است به این رویکرد خرید و هولد کردن قوت می‌بخشد.

خرید پله‌ ای و هولد کردن

در این روش که فرد طی چند مرحله به خرید سهام ادامه داده تا قیمت آن افزایش یابد. یک متد رایج در این روش می‌گوید سرمایه‌گذار با هر بار افزایش قیمت سهام، مقداری ثابت از آن سهام خاص را خریداری و هولد کند.

خرید در دوران اصلاح قیمت

اصلاح قیمت به دوره‌ای کوتاه گفته می‌شود که قیمت یک سهم روند معکوس می‌گیرد. حتی در طول دوران بازار بولیش امکان ندارد که قیمت یک سهم فقط روند صعودی داشته و هیچ اصلاح قیمتی در کار نداشته باشد. بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظر دوران اصلاح قیمت هستند که در آن زمان، سهام را به قیمت کمتر خریداری کنند تا وقتی که سهام دوباره اوج گرفت، سود بیشتری کنند.

کلام آخر

بازارهای خرسی یا Bear Market زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی در بازه طولانی مدت حدود 20% افت پیدا می‌کند. خرسی‌شدن بازار منجر به ترس و وحشت در میان سرمایه‌گذاران می‌شود و خیل عظیمی از آن‌ها برای جلوگیری از ضرر مالی بیشتر به سرعت تمام دارایی خود را می‌فروشند. یک معامله‌گر حرفه‌ای تمام سرمایه خود را در دوره رکود بازار وارد معاملات نمی‌کند برای هر نوع از معاملات خود یک حد ریسک‌پذیری تعیین کنند.

4.7/5 - (21 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *