وبلاگ

/

/

هزینه تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی

هزینه تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف تحصیلی

۱۳ اسفند ۱۴۰۱

هزینه تحصیل در آلمان به صورت رایگان در کشوری که بیش از 400 موسسه آموزش عالی در آن وجود دارد، از بهترین انتخاب برای برای افرادی است که قصد مهاجرت تحصیلی دارند. حدود 30 دانشگاه در آلمان در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. در حقیقت دانشگاه‌های آلمان در رتبه‌های جهانی جایگاه‌های بسیار خوبی را به خود اختصاص داده‌اند. دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به خوبی برای ورود به بازار کار آماده خواهند شد. می‌توان گفت که آلمان یکی از 5 مقصد برتر برای تحصیل در خارج از کشور است که نه تنها یک برنامه درسی آموزشی عالی و گزینه‌های تحقیقاتی نوآورانه را ارائه می‌دهد، بلکه برخی از بهترین مشاغل در این صنعت را نیز ارائه می‌دهد.

اکثر موسسه‌های آموزش عالی در آلمان توسط دولت حمایت می‌شوند. به عنوان یک قانون، دوره‌های کارشناسی یا بسیاری از دوره‌های کارشناسی ارشد ارائه شده در موسسات آموزشی عالی دولتی، مشمول شهریه‌های تحصیلی نمی‌شوند و تحصیل در موسسه‌های آموزش عالی دولتی آلمان رایگان است. در برخی از مواقع برای دوره‌های کارشناسی ارشد پیوسته هزینه‌ای دریافت می‌شود که این هزینه در مقایسه با سایر کشورها، هزینه بالاتری به حساب می‌آید. هم‌چنین برخی از موسسه‌های آموزش عالی خصوصی در آلمان شهریه‌های بالاتری برای تحصیلات تکمیلی خود دریافت می‌کنند.

پیش از هر چیز باید برنامه ای دقیق برای اهداف تحصیلی و آینده شغلی خود بعد از اتمام دوران تحصیل داشته باشید. بعد از انجام این برنامه، می توانید برای انتخاب مدرسه یا دانشگاه و بعد از آن ارسال مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و بعد از آن آماده سازی مدارک برای روز مصاحبه در سفارت آلمان، آماده شوید .به دلیل مشکلاتپرداخت ارزیبرای ایرانیان شما می‌توانید با استفاده از خدماتپرداخت هزینه تعیین وقت سفارت هادر کافه ارز نسبت به پرداخت هزینه اخذ ویزا همچون پرداخت هزینه ویزای آلمان اقدام کنید؛ البته پرداخت هزینه ویزا نیز ممکن است برای هر یک از ویزاها متفاوت باشد.در این مطلب از معرفی هزینه تحصیل در خارج، یک راهنمای خلاصه و مفید برای میزان هزینه های مختلف تحصیل و زندگی در آلمان را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: دانشگاه های بدون شهریه

هزینه تحصیل در آلمان در مدارس

هزینه مدرسه در المان : کشور آلمان یک کشور توسعه یافته در اروپا است که دارای رفاه اجتماعی سطح بالا، رونق اقتصادی، نرخ بیکاری سطح پایین و کیفیت آموزش سطح بالا است. تحصیل در مدارس آلمان دارای مزایای بی شماری دارد و دانش آموزان بین المللی در مدارس آلمان می توانند از کیفیت آموزش سطح بالا برخوردار شوند و ورود خود به دانشگاه های معتبر در سرتاسر جهان را تضمین نمایند. این سوال که چه مبلغی برای تحصیل فرزندتان پرداخت خواهید کرد، به این بستگی دارد که برای چه مدرسه ای پذیرش گرفته شود. هزینه تحصیل در آلمان برای هر مدرسه ای متفاوت است. به طور متوسط ​​شهریه برای بچه هایی که از کلاس 1 تا 8 به مدرسه می روند 15،000 یورو در هر سال تحصیلی است و برای دانش آموزانی که در کلاس های 9 تا 12 شرکت می کنند باید بطور متوسط ​​سالانه 20،000 یورو بپردازید.

بیشتر بخوانید: پر درآمدترین شغل های آلمان برای مهاجرت
  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی آلمان

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

گرفتن مدرک لیسانس در آلمان یک تجربه عالی است. مدارک لیسانس در آلمان معمولاً به جزء چند مورد برنامه‌های سه ساله هستند.در آلمان بر خلاف دانشگاه‌های ایالات متحده که اغلب می‌توانید تصمیم خود را در مورد رشته تحصیلی به تعویق بیندازید، از ابتدا رشته موضوعی خود را انتخاب می‌کنید. در حالی که بسیاری از دانشگاه‌های آلمان شرایط و زمان‌بندی دوره‌ها را برای دانشجویان کارشناسی خود فراهم می‌کنند، با این وجود در مدیریت برنامه‌تان و اطمینان از گذراندن کلاس‌های مناسب از شما استقلال خاصی لازم است، زیرا دانشجویان آلمانی معمولاً مشاوران تحصیلی ندارند که به آنها در این امر کمک کنند.

با اینکه هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی در مقطع کارشناسی رایگان است اما شما ملزم به پرداخت هزینه های ثبت نام ترم تا 250 یورو هر ترم می باشید. این مبلغ در هر دانشگاهی متفاوت است. همچنین شما باید مبلغی برای خرید بلیت ترم Semesterticket پرداخت کنید. این بلیت هزینه های حمل و نقل عمومی به مدت 6 ماه را پوشش می دهند. حداقل قیمت Semesterticket 65 یورو می باشد.اگر دوره کارشناسی شما بیشتر از ۸ ترم طول بکشد مشمول پرداخت شهریه ای بالغ بر 500 یورو در هر ترم خواهید شد. اکثر دانشگاه ها در آلمان دولتی هستند. دانشگاه ها و کالج های خصوصی در آلمان معمولا برای تامین بودجه خود به شهریه های پرداختی دانشجویان وابسته هستند. این شهریه ها می توانند 20.000 یورو در سال و یا بیشتر از آن باشند.​

بیشتر بخوانید: هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

طول دوره کارشناسی ارشد آلمان کاملاً به موضوعاتی از قبیل اینکه دانشجو در هر ترم چند واحد انتخاب می‌کند، چند واحد پاس می کند و … بستگی دارد. دوره کارشناسی ارشد در آلمان معمولا حدود یک سال و نیم تا دو سال زمان می‌برد.

هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به زبان آلمانی و انگلیسی اگر بلافاصله بعد از اتمام کارشناسی در رشته مرتبط در آلمان باشد، معمولا رایگان است. حتی ممکن است بتوانید برای فاند کارشناسی ارشد آلمان پس از حضور در این کشور نیز اقدام کنید. با این وجود هزینه کمی بابت ثبت نام هر ترم از دانشجو دریافت می شود. شهریه دانشگاه های آلمان برای مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته که دانشجویان مدرک کارشناسی خود را از کشوری به جز آلمان دریافت کرده اند، با یکدیگر متفاوت است و مبلغی حدود 20.000 یورو در سال برای دانشگاه های دولتی و 30.000 یورو در سال برای دانشگاه های خصوصی است.​

بیشتر بخوانید: آزمون GRE

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

برای تحصیل در مقطع دکترا در آلمان معمولاً باید حداقل هشت ترم تحصیلات آکادمیک را قبل از دکترا گذرانده باشید. مدرک نهایی شما باید معادل مدرک کارشناسی ارشد آلمان باشد. همچنین الزامات زبان برای دکتری در آلمان به برنامه‌ای که برای آن درخواست می دهید بستگی دارد. برنامه‌های دکتری ساختاریافته معمولاً به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. برای پذیرش در برنامه‌های دکتری ساختاریافته ممکن است برخی از موسسات از شما بخواهند که مصاحبه‌ای را انجام دهید. این معمولاً بر اساس تصمیم هیئت ناظر آن برنامه خواهد بود. مصاحبه برای برنامه‌های سنتی معمولا با سوپروایزر انتخابی شما انجام می‌شود (و ممکن است غیر رسمی تر باشد). شهریه مقاطع دکتری در تمام دانشگاه های آلمان حداقل برای شش ترم اول رایگان است. مانند سایر مقاطع، دانشجویان دکتری در آلمان نیز موظف به پرداخت هزینه های ثبت نام ترم تا 250 یورو در هر ترم می باشند.

توجه داشته باشید که با وجود تحصیلات رایگان، دانشجویان می بایست هزینه ای تحت عنوان Semester Contribution که مقدار آن 150 تا 200 یورو است را پرداخت نمایند، که شامل هزینه های ثبت نام و خدمات دانشجوئی خواهد بود. دانشجویان می بایست هزینه های اقامت و زندگی خود را نیز در مدت زمان اقامت در کشور آلمان، تامین کنند.
با توجه به این نکته که کشور آلمان برای افرادی که در مقطع دکتری در این کشور مشغول به تحصیل هستند حقوق ماهیانه ای را مدنظر قرار می دهند پس دانشجویان ایرانی رقابت بسیار سختی را در راستای اخذ بورسیه دکتری در آلمان در پیش دارند.

بیشتر بخوانید: آزمون GMAT

هزینه تحصیل در آلمان به همراه بورسیه تحصیلی

در کشور آلمان مثل سایر کشورهای اروپایی بورسیه‌های مختلفی وجود دارد که خود کشور آلمان تمام هزینه‌های تحصیلی شما را قبول می‌کند اما دانشجو باید چه شرایطی داشته باشد تا بتواند از این بورسیه‌ها بهره‌مند شود؟ هرساله چندین هزار دانشجو برای بورسیه تحصیلی درخواست خود را به دانشگاه آلمان صادر می‌کنند و بخشی کمی می‌توانند از فیلتر‌های سخت آلمان عبور کنند. شما نمره‌ای بالا در زبان آلمانی و انگلیسی کسب کنید ویک مهارت فنی داشته باشید و علاوه بر آن چندین سال در این حوزه فعالیت کرده باشید. به دلیل این که حجم درخواست‌ها بسیار بالا است و شما نیاز دارید بین دانشجویان وجه متمایزی را دارا باشید تا شاید کمی شانس بیشتری را نسبت به دانشجویان در سطح جهانی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی

از گزینه هایی که می توان با کمک آن از پس هزینه تحصیل در آلمان بر اومد، بورسیه های تحصیلی می باشد. در کشور آلمان موسسه ای به نام DAAD وجود دارد که مخفف Deutscher Akademischer Austausch Dienst می باشد. بورس های تحصیلی DAAD برای هر مقطع تحصیلی دانشگاهی و تمام دانشجویان و محققان وجود دارد. وب سایتی تحت عنوان BMBF وجود دارد که اطلاعات مربوط به بورسیه ها را ارائه می دهد. نظر شما راجع به هزینه تحصیل در آلمان چیست؟ اگر شما دانشجوی یکی از دانشگاه‌های آلمان هستید یا تازه فرآیند درخواست پذیزش از موسسات آموزشی این کشور را شروع کرده‌اید، می‌توانند برای پرداخت شهریه یا هزینه‌های ثبت‌نام از خدمات پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز با استفاده از خرید با پی پال و خرید با ویزا و مستر کارت استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *