وبلاگ

/

/

تحصیل در فرانسه | مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

تحصیل در فرانسه | مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

۱۱ اسفند ۱۴۰۱

تحصیل در فرانسه: اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و می‌خواهید در کشوری با تنوع فرهنگی گوناگون و شهرت آکادمیک بالا تحصیل کنید، فرانسه تمام این ویژگی‌ها را دارد. تحصیل در فرانسه یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی است که و در حال حاضر بیش از 370,000 دانشجوی خارجی در حال تحصیل در این کشور هستند. در واقع حدود 14 درصد از ثبت‌نام‌ها در دانشگاه‌های فرانسه مربوط به دانشجویان بین‌المللی است و بسیاری از آنها در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند. این کشور محیطی فوق‌العاده را برای تمام دانشجویان خارجی فراهم می‌کند. فرانسه دارای سیستم آموزشی باکیفیت و فرصت‌های سخنرانی و تحقیق است.

اگر شما هم قصد انجام مهاجرت تحصیلی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما فرانسه را جزو مقاصدی که می‌توانید در آن تحصیل کنید به شمار بیاوردید و در خصوص این کشور و شرایط تحصیلی که برای دانشجویان مهیا کرده و همچنین مزایا و چالش‌های مهاجرت تحصیلی به این کشور تحقیق کنید. جدای از چالش‌های هر مقصد برخی از مسائل در هر شرایط ممکن است برای شما مشکلاتی ایجاد کند. مثلا محدودیت‌های ایرانیان برای پرداخت‌های ارزی مانع شده که شهروندان ایرانی بتوانند به راحتی هزینه‌هایی مانند هزینه‌ی تعیین وقت سفارت را پرداخت کنند. اما نگران نباشید، برای هر چالشی می‌توان راه حلی یافت. کافه ارز مجموعه‌ای است که می‌تواند چاره‌ساز مشکلات پرداخت‌های بین المللی شما باشد. در این مطلب از معرفی بهترین مقصدهای تحصیل در خارج، یک راهنمای خلاصه و مفید برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

چرا تحصیل در فرانسه را انتخاب کنیم؟

به بیان ساده، سیستم آموزش عالی فرانسه یکی از بهترین‌ها در جهان و دسترسی به آن بسیار ساده است. تحصیل در این کشور به دلیل پایین بودن هزینه شهریه برای دانشجویان بین‌المللی بسیار مقرون به صرفه است. دانشگاه‌های فرانسه هر سال رتبه‌هایی نزدیک به بهترین و مشهورترین دانشگاه‌های جهان کسب می‌کنند. موسسات آموزشی در فرانسه فضای آکادمیکی فراهم می‌کنند که به راحتی با سایر کشورها رقابت می‌کند. فرانسه گزینه خوبی برای افرادی است که می‌خواهند رشته‌های مربوط به کسب و کار را ادامه دهند. این کشور قطب کسب و کارهای بین‌المللی و تحصیل در حوزه مدیریت است و بسیاری از مدارس کسب و کار آن، رتبه‌های جهانی دارند. فرانسه ۷۱ دانشگاه دولتی دارد که بودجه همه آن‌ها توسط دولت تامین شده و آموزشی عالی و ارزان را برای تمام دانشجویان داخلی و خارجی ارائه می‌دهند.

فرانسه همچنین چند دانشگاه خصوصی (grandes ecoles) دارد که شهریه‌های بالاتری دارند. شروع سال تحصیلی در سپتامبر یا اکتبر است و در می یا ژوئن به پایان می‌رسد که این بستگی به رشته و موسسه آموزشی دارد. هر سال دو ترم دارد که پس از برگزاری آزمون‌های پایان ترم، بین آن‌ها مدتی فاصله می‌افتد. دو نوع دوره تحصیلی در دانشگاه‌های فرانسه ارائه می‌شود: دوره‌های استاد محور که در آن اساتید صحبت می‌کنند و دانشجویان یادداشت‌برداری می‌کنند و بخش‌ها و آزمایشگاه‌ها برای گروه‌های کوچکی از دانشجویان طراحی شده‌اند که در آن‌ها موضوعات اشاره شده در صحبت‌های استاد با جزئیات دقیق‌تر بررسی می‌شوند. معمولا شرکت در آزمایشگاه اجباری است. برخی از رشته‌های شغل محور هم نیاز به دوره‌های انترنی و عملی دارند.

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه های فرانسه

تحصیل در فرانسه

در مورد مدرک تحصیلی، دانشگاه‌های فرانسه از فرمتی که در سراسر اتحادیه اروپا رایج است، یعنی لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا، استفاده می‌کنند. لیسانس به دوره‌های کارشناسی گفته می‌شود که شش ترم (3 سال) طول می‌کشد و دانشجویان 180 امتیاز به دست می‌آورند. دوره‌های کارشناسی ارشد چهار ترم (2 سال) طول می‌کشند و مجموع امتیازات این 5 سال تحصیل، 300 است. مدرک دکترا پس از گذراندن شش ترم دیگر دریافت خواهد شد. لازم است قبل شروع تحصیل در فرانسه لازم است بدانید که همه دانشگاه‌ها دارای سیستم ارجاع کارآموز و اداره خدمات شغلی دارند. این یعنی شما همیشه می‌توانید از جدیدترین فرصت‌های کارآموزی و شغلی مطلع شوید.

درباره فرانسه

فرانسه کشوری زیبا با تاریخی طولانی در حوزه تحصیلات عالی است. این کشور که در اروپای غربی واقع شده منطقه‌ای با گوناگونی جغرافیایی را از دریای مدیترانه تا دریای شمال و کانال انگلیس به خود اختصاص داده است. این ویژگی باعث ایجاد مناظر طبیعی چشم‌نواز در این کشور شده که شما را به سمت کشف و تجربه خود فرامی‌خوانند. از لحاظ فرهنگی فرانسه کشوری با تاریخی کهن و سنت‌های غنی هنری، فلسفی و عملی است. فرانسه یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی، غذایی و ادبی در جهان است.

تمام این دلایل باعث می‌شود که این کشور و تحصیل در فرانسه به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین‌المللی سراسر دنیا تبدیل شود. برترین جذابیت‌های توریستی فرانسه شامل این موارد است:

  • برج ایفل
  • کاخ ورسای
  • مون سن میشل (نورماندی)
  • کوت دازور
  • موزه لوور
  • مون بلان (بزرگ‌ترین کوه در اروپای غربی)
بیشتر بخوانید: آزمون TEF چیست؟

هزینه تحصیل در فرانسه

فرانسه از واحد پول یورو به عنوان ارز رایج خود استفاده می‌کند. نرخ شهریه در دانشگاه‌ها و موسسات دولتی توسط دولت تعیین شده و بسیار مقرون به صرفه هستند. در واقع نرخ شهریه در موسسات دولتی آموزش عالی فرانسه برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی، یکسان است.

هزینه شهریه هر ساله ثابت است. در سال 2022، میانگین هزینه شهریه سالانه برای دانشجویان مقطع کارشناسی حدود 170 تا 650 یورو برای دانشگاه‌های دولتی بود. برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این مقدار حدود 260 یورو و برای دکتری حدود 380 یورو است. دانشجویانی که تحصیل در فرانسه را انتخاب می‌کنند اغلب باید مبلغ مشخصی را بابت هزینه‌های اداری پرداخت کنند که کمی به هزینه شهریه می‌افزاید. علی‌رغم وجود این هزینه‌ها، تحصیل در کشور فرانسه همچنان یکی از مقرون به صرف‌ترین گزینه‌های برای دانشجویانی است که به دنبال تحصیلات باکیفیت هستند.

البته توجه کنید که این میزان شهریه فقط مختص به موسسات دولتی است. اگر بخواهید در موسسات خصوصی تحصیل کنید این نرخ‌ها به 10000 یورو در افزایش پیدا می‌کند. افرادی که فرانسه را برای تحصیل انتخاب می‌کنند می‌توانند از طرح‌های بورسیه تحصیلی و کمک‌هزینه‌های آموزشی مخصوص دانشجویان بین‌المللی استفاده کنند.

برخی از این بورسیه‌های پرطرفدار شامل کمک هزینه از سوی وزارت آموزشی عالی و تحقیق دولت فرانسه، کمک هزینه تحصیلی از سوی مرکز ملی برای تحقیقات علمی، جایزه شوراهای محلی، برنامه‌های اراسموس و راسموس موندوس است.

بیشتر بخوانید: بهترین مدرک بین‌المللی برای مهاجرت

هزینه تحصیل در فرانسه

هزینه زندگی تحصیل در فرانسه

برخلاف نرخ شهریه دانشگاه‌ها، هزینه زندگی در فرانسه کمی بالاتر از کشورهای همسایه خود است. خوشبختانه دانشجویان بین‌المللی اغلب مشمول تخفیف در هزینه رستوران‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی می‌شوند. همچنین اقامتگاه‌های مخصوصی برای دانشجویان وجود دارد که دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در فرانسه را دارند می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. هزینه زندگی در شهرهای کوچک فرانسه پایین‌تر است، بنابراین در زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب دانشگاه، این موضوع را هم در نظر بگیرید.

دانشجویان بین‌المللی چندین گزینه برای اسکان در فرانسه دارند. شما می‌توانید در خوابگاه‌های دانشگاه با هزینه‌ای حدود ۱۲۰ یورو در ماه زندگی کنید؛ البته تقاضا برای این خوابگاه‌ها بسیار بالا است. انتخاب محل اسکان بر اساس معیارهای اجتماعی و با توجه به دانشجویان معمولی و بورسیه‌ای متفاوت خواهد بود. اجاره یک آپارتمان شخصی حدود 393 تا 435 یورو هزینه در پی خواهد داشت. زندگی با خانواده‌ای فرانسوی هم گزینه دیگری برای دانشجویان‌ بین‌المللی است. این نوع اسکان با توجه به مکان آن، ماهانه بین 250 تا 800 یورو خواهد بود. زندگی با خانواده فرانسوی شامل حداقل یک وعده غذایی در روز است.

هزینه زندگی تحصیل در فرانسه

دانشجویان می‌توانند از کمک هزینه‌های مختلفی که در شهر محل تحصیل آن‌ها توسط سازمان‌های مختلف اعطا می‌شوند استفاده کنند. درخواست برای دریافت این کمک هزینه‌ها رایگان بوده و در صورتی که واجد شرایط باشید، می‌توانید تا 35 درصد از اجاره ماهانه خود را دریافت کنید.

سایر هزینه‌های زندگی شامل این موارد است:

  • برق، گاز، اینترنت: ماهانه 60 یورو
  • لوازم مورد نیاز برای تحصیل: ماهانه 50 یورو
  • کارت سفر برای عبور و مرور: 70 یورو در ماه
  • بلیط دو سفره: 25 یورو
  • خوار و بار: 250 یورو در ماه
  • صرف غذا در رستوران: 12 یورو به طور میانگین
  • هزینه باشگاه ورزشی: 38 یورو در ماه

بسیاری از گالری‌ها و موزه‌ها برای افراد زیر 26 سال رایگان هستند. فرانسه یکی از بهترین کشورها برای تخفیفات دانشجویی است بنابراین بهتر است همیشه قبل از بیرون رفتن، در این مورد تحقیق کنید. در مجموع هزینه‌های زندگی دانشجویی در کشور فرانسه حدود 1200 تا 1800 یورو در ماه است. البته گاهی این مقدار را می‌توان با انتخاب خوابگاه‌های دانشجویی به جای خانه، تا حدودی به 900 الی 1400 یورو در ماه کاهش داد.

دریافت ویزای تحصیلی فرانسه

اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید لازم است از همه شرایط دریافت ویزای تحصیلی مطلع باشید. دولت فرانسه این موارد و قوانین را با توجه به شهروندی شما تعیین می‌کند. برای شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا و شهروندان سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختنشتاین هیچ نیازی به دریافت ویزا نیست.

متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا باید ویزای تحصیلی دریافت کنند که شامل اجازه اقامت (VLS-TS) هم می‌شود. این ویزا یک ساله بوده و در صورت نیاز قابل تمدید است. برای دریافت این ویزا باید یک فرم درخواست پر کرده و عکس پاسپورت، مدارک دال بر واجد شرایط بودن، گواهی عدم سوء پیشینه، گواهی تسلط شما به زبان فرانسوی (در صورتی که دوره شما به زبان فرانسوی تدریس می‌شود)، گواهی تمکن مالی را در اختیار اداره مهاجرت فرانسه (OFII) قرار دهید. به محض این‌که وارد فرانسه شدید، باید با OFII تماس بگیرید (همچنین باید آزمایش پزشکی بدهید).

اگر شهروند یکی از کشورهای ناحیه اقتصادی اروپا هستید و کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) دارید نیازی به دریافت بیمه سلامت نیست. می‌توانید با همان کارت به خدمات پزشکی با هزینه‌ای برابر با شهروندان فرانسه، دسترسی داشته باشید. اگر شهروند کشوری خارج از ناحیه اقتصادی اروپا هستید باید برای مدت زمان اقامت خود در فرانسه بیمه سلامت بخرید. با توجه به خدمات بیمه، ماهانه هزینه‌ای بین 20 تا 50 یورو خواهد داشت.

دانشجویان بین‌المللی باید ثابت کنند که می‌توانند از عهده مخارج خود در حین تحصیل در فرانسه برآیند. برای اثبات تمکن مالی بدون نیاز به کار دانشجویی، باید برای یک سال حدود 7400 یورو بودجه داشته باشید. البته دانشجویان بین‌المللی اجازه دارند در هفته تا 20 ساعت کار کنند بنابراین فرصت‌هایی برای کسب درآمد بیشتر وجود دارد.

 دانشجو در کشور فرانسه

زبان در کشور فرانسه

بسیاری از مردم فرانسه به زبان‌های دیگری جز فرانسوی هم صحبت می‌کنند. البته برای ایجاد ارتباط موثر و تحصیل در فرانسه باید به زبان فرانسوی تسلط داشته باشید. دانشجویان بین‌المللی که فرانسوی را سلیس صحبت می‌کنند در طول تحصیل و زندگی روزمره، راحت‌تر هستند. اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی به این زبان تسلط ندارید، دوره‌های آموزشی زیادی برای دانشجویانی که می‌خواهند مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند وجود دارد. برقراری ارتباط با بومی‌ها و تلاش برای فرانسوی صحبت کردن روش خوبی برای بهبود توانایی زبانی شما است.

در عین حال می‌توانید به زبان انگلیسی هم تحصیل کرده و تعامل برقرار کنید. با این وجود دانشجویان بین‌المللی باز هم به یادگیری زبان فرانسه و بهبود مهارت‌های زبانی تشویق می‌شوند. این را نه یک مانع بلکه یک چالش در نظر بگیرید. هرمقدار تسلط به زبان فرانسه در رزومه یا CV شما امتیاز بزرگی محسوب می‌شود.

در صورتی که دروس دوره تحصیلی شما به زبان فرانسه تدریس می‌شود، با از طریق شرکت در یکی از آزمون‌های مورد تایید شامل TCF DAP، DALF یا CEFR، باید ثابت کنید که به اندازه کافی به زبان تسلط دارید. در صورتی که دوره شما به زبان انگلیسی برگزار شود باید مدرکی دال بر تسلط خود بر این زبان ارائه دهید.

شهرهای دانشجویی در کشور فرانسه

بسیاری از شهرهای فرانسه خانه دانشگاه‌ها و سایر موسسات آموزش عالی هستند. شهرهای فرانسه زیبا و خوش‌ آب و هوا هستند بنابراین تجربه زندگی منحصربه‌فردی برای تمام دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کنند. در ادامه به توصیف برخی از شهرهای فرانسه می‌پردازیم:

شهرهای دانشجویی فرانسه

پاریس

به راحتی می‌توان فهمید که چرا پاریس را شهر عشق می‌نامند. اگر عاشق هیچ چیز دیگری نشوید، در این شهر عاشق غذاها و فرهنگ جاری در آن خواهید شد. به عنوان یک دانشجو در شهر غنی از لحاظ فرهنگی زندگی می‌کنید که از لحاظ درونی و بیرونی به رشد شما کمک می‌کند. پاریس یکی از محبوب‌ترین مقاصد توریستی در جهان است و فرصت‌های زیادی برای خوش‌گذرانی فراهم کرده است.

پاریس یک پایگاه فرهنگی مهم است که جذابیت‌های زیادی مانند برج ایفل، کلیسای نوتردام و گالری‌های معروف جهان مانند لوور و موزه اورسی دارد. دانشجویان هم فرصت استفاده کامل از جذابیت‌های پاریس شامل تفریحات شبانه، خیابان‌های تماشایی و کافه‌های دوست‌داشتنی را دارند. پاریس که پایتخت فرانسه است دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی فوق‌العاده‌ای را در خود جای داده است که بسیاری از آن‌ها در حوزه‌های خاص، فعالیت می‌کنند. زندگی در پاریس فرصتی فوق‌العاده را برای تمام دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند که در حین تحصیل در یک موسسه آموزشی معتبر، از زیبایی‌های شهر هم بهره‌مند شوند.

لیون

شهر لیون در نزدیکی مرز فرانسه با ایتالیا و سوئیس قرار دارد. این شهر زیبای قرون وسطایی به عنوان پایتخت آشپزی فرانسه معروف است. همچنین شهری ارزان برای دانشجویان محسوب می‌شود. لیون دارای معماری‌های خیره‌کننده است که بازدیدکنندگان را به خود جذب می‌کند. بسیاری از آثار تاریخی این شهر جزو میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. دانشجویان بین‌المللی که به طبیعت و ورزش‌های زمستانی علاقمند هستند از نزدیکی این شهر به کوه‌های آلپ لذت خواهند برد.

این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز مالی فرانسه است و علاوه بر مکان‌های دیدنی و جالب فراوان، امکانات زیادی هم برای افرادی که به دنبال تحصیل در فرانسه در مقاطع بالا دارند ارائه می‌دهد.

شهرهای دانشجویی در کشور فرانسه

لیل

لیل در شمال غربی فرانسه واقع شده و به عنوان پایگاه بزرگی برای گشتن در بقیه کشور و کشورهای اروپای شمالی به کار برده می‌شود. این شهر زمانی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی فرانسه شناخته می‌شد. در سال‌های اخیر این شهر جنبه‌های فرهنگی و تجاری خود را تقویت کرده است. اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید لیل را انتخاب کنید. این شهر مزایای زندگی در شهرهای کوچک را برای شما فراهم می‌کند. این شهر مملو از فرصت‌هایی برای تحصیل است و به عنوان پایگاه خوبی برای دانشجویان بین‌المللی به کار می‌رود و در عین حال مانند شهرهای بزرگ مثل پاریس، شلوغ یا گران نیست.

بوردو

بوردو یک شهر بندری معروف در جنوب غربی فرانسه است. این شهر مرکز صعت شراب‌سازی و محل استقرار بزرگ‌ترین نمایشگاه شراب جهان، Vinexpo است. بوردو تاریخ طولانی از تولید شراب دارد. شراب Bordeaux از قرن هشتم میلادی در این شهر تولید می‌شود. این شهر را به معماری‌های چشمگیر آن هم می‌شناسند و بخش قدیمی آن جزو میراث جهانی یونسکو است. این شهر را به شهر هنر و تاریخ می‌شناسند و محل یکی از بزرگ‌ترین مناطق شهری با معماری قرن 18 است.

بوردو فرصت‌های زیادی در اختیار دانشجویان بین‌المللی که به دنبال تحصلات عالی هستند، قرار می‌دهد و دانشگاه مشهور Bordeaux در قرن پانزدهم میلادی در همین شهر ساخته شد. امروزه این دانشگاه 70000 دانشجو را در خود جای داده که به چهار بخش تقسیم شده است:

  • بخش ریاضی، فیزیک و فناوری
  • بخش پزشکی و علوم زندگی
  • بخش هنرهای آزاد، زبان، علوم انسانی و تاریخ
  • بخش حقوق، اقتصاد و مدیریت

همچنین موسسه علوم سیاسی هم در دانشگاه بوردو واقع شده است.

تولوز

شهر تولوز که در کرانه رودخانه گارون واقع شده، چهارمین شهر بزرگ در فرانسه است. نام دیگر این شهر را شهر صورتی گذاشته‌اند که علت آن معماری منحصربه‌فرد ساخته‌شده با آجرهای سفالی صورتی است. تولوز دارای دو مکان در فهرست میراث جهانی یونسکو است که بزرگ‌ترین ساختمان به جا مانده از معماری رومی در اروپا است.

تولوز دارای چندین موسسه آموزش عالی است. دانشگاه تولوز یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌ها در اروپا در سال 1229 تاسیس شده‌ است. همچنین در میان سایر موسسات آموزشی، مدرسه کسب و کار تولوز، مدرسه اقتصاد تولوز و INSA هم در این شهر واقع شده‌اند.

شهر تولوز

نتیجه:

نظر شما درباره مهاجرت تحصیلی به فرانسه چیست ؟ دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور و پرداخت شهریه یا هزینه ثبت‌نام دانشگاه‌ها را دارند، می‌توانند از خدمات پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز با استفاده از خرید با پی پال و خرید با ویزا و مستر کارت استفاده کرده و با کمترین زمان پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهند. همچنین با استفاده از کافه ارز می‌توانید پرداخت هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی را به آسانی انجام دهید.

5/5 - (2 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *