وبلاگ

/

/

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز؛ کدام بهتر است؟

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز؛ کدام بهتر است؟

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز:اگر شما هم می‌خواهید یک کسب و کار آنلاین راه‌اندازی کنید، بعد از خرید و ثبت دامنه باید یک سرویس میزبانی خریداری کنید. سرور مجازی یکی از سرویس‌های میزبانی سایت است که خیلی از صاحبان کسب و کار از آن استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید از سرور مجازی استفاده کنید باید از بین دو گزینه لینوکس و ویندوز یکی را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب هر یک از این سرویس‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تا شما بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که برای خرید هاست و دامنه خارجی می‌توانید از سرویس‌های پرداخت ارزی کافه ارز استفاده کنید.

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد. کاربران مبتدی در زمان خرید سرور مجازی دچار سردرگمی می‌شوند. دلیل این سردرگمی هم این است که سرور مجازی لینوکس و ویندوز طرفداران خاص خود را دارند. در واقع، کاربران تازه‌کار برای خرید به نظرات طرفداران اکتفا می‌کنند و به همین دلیل تصمیم‌گیری برای انتخاب از میان ویندوز و لینوکس برای آن‌ها سخت می‌شود. در ادامه قصد داریم، 5 تفاوت اصلی سرور مجازی لینوکس و ویندوز را مورد بررسی قرار دهیم.

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز

تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز از لحاظ امنیت

فرق سرور لینوکس با ویندوز: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربرانی که قصد خرید لینوکس و ویندوز را دارند، میزان امنیت هر یک از این سرویس‌ها است. به طور کلی، قبل از خرید سرور مجازی باید با سطح امنیتی هر کدام به اندازه کافی آشنا باشید. در ادامه عملکرد امنیتی هر کدام از سرورهای مجازی لینوکس و ویندوز را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر شما به دنبال بهترین هاست خارجی هستید میتوانید با مطالعه این مطلب بهترین تصمیم را برای خرید خود بگیرد.

خرید سرور های خارجی

امنیت سرور مجازی لینوکس

سرورهای مجازی لینوکس به دلیل امکانات امنیتی فراوان و ویژگی اوپن سورس بودن، بهترین انتخاب برای میزبانی وب و سرویس‌های آنلاین به شمار می‌روند. در واقع، این حجم از امکانات امنیتی شما را در مقابل حملات مختلف مانند حملات DDoS و مشکلات امنیتی دیگر حفاظت می‌کنند.

ویژگی مهم مجازی‌سازی لینوکس این است که تنها مدیران دسترسی به سرور دارند و این اجازه را به سایر کاربران نمی‌دهند. این سطح از کنترل، دسترسی به اطلاعات حساس و تنظیمات سرور را محدود کرده و از این طریق امنیت اطلاعات را تضمین می‌کند. همچنین، امکان شناسایی و رفع باگ‌ها و ضعف‌های امنیتی توسط جامعه لینوکس، باعث می‌شود که پروتکل امنیتی به صورت مستمر در حال به‌روزرسانی باشد.

لینوکس با اهمیت دادن به حریم خصوصی کاربران و کمترین مقدار اطلاعات مورد نیاز، اعتماد کاربران را جلب کرده است. همچنین، قابلیت بکاپ‌گیری خودکار، این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا در صورت بروز مشکلات امنیتی به نسخه‌های پشتیبان دسترسی داشته باشند. علاوه بر این، شما برای افزایش امنیت سرور مجازی لینوکس می‌توانید به نکات زیر توجه داشته باشید. بهترین هاستینگ وردپرس مناسب با سایت خود را می‌توانید از طریق کافه ارز خریداری کنید.

  • به‌روزرسانی نرم‌افزارها
  • بستن IPv6
  • غیرفعال‌کردن پورت‌های اضافی
  • تغییر درگاه SSH
  • ورود به سیستم با عنوان کاربر اصلی
  • تهیه منظم نسخه پشتیبان
  • رمز‌عبور قوی و طولانی

به‌طورکلی، با رعایت این نکات امنیتی و نگهداری به‌روزرسانی‌ها، می‌توانید امنیت سرور مجازی لینوکس خود را بهبود بخشید.

امنیت وی پی اس لینوکس و ویندوز

امنیت در سرور مجازی ویندوز

موضوع امنیت، یکی از مهمترین فاکتورها در زمان خرید سرور مجازی و انتخاب بین لینوکس و ویندوز است. سرور مجازی ویندوز به دلیل ثبت آمار بیشترین حملات هکری، عملکرد ضعیف‌تری به نسبت سرور لینوکس دارد. این مسئله در اصل به ضعف امنیتی سیستم عامل ویندوز برمی‌گردد. یکی دیگر از مشکلات ویندوز این است که این سیستم عامل اطلاعات زیادی از کاربران دریافت می‌کند و همین موضوع باعث ازدیاد حملات هکری می‌شود. البته، اگر می‌خواهید سرور مجازی ویندوز خریداری کنید، خیلی نگران نباشید چون این سرور از امنیت بالایی برخوردار است. به طور کلی، شما می‌توانید با رعایت نکات زیر امنیت سرور مجازی ویندوز را تقویت کنید.می‌توانید در مطلب بهترین سرور مجازی اطلاعات زیادی درباه‌ی سرور ها هم بدست آورید.

  • آپدیت و به‌روزرسانی منظم
  • استفاده از یک رمز عبور قدرتمند و پیچیده برای حساب کاربری
  • استفاده از آنتی‌ویروس قدرتمند و فایروال ویندوز
  • استفاده از جدیدترین نسخه ویندوز
  • غیرفعال‌کردن حساب کاربری پیش‌فرض سرور مجازی ویندوز
  • فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای
  • به‌کارگیری پورت‌های ناشناخته متناسب با نوع سرویس

تفاوت عملکرد سرور مجازی لینوکس و ویندوز

بررسی سرعت و پایداری سرور یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب سیستم عامل لینوکس یا ویندوز است. علاوه بر این، سرور مجازی با منابع اختصاصی نیز باید سرعت و پایداری قابل توجهی داشته باشد. در ادامه سرور مجازی لینوکس و ویندوز را از لحاظ عملکرد و سرعت با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. همچنین اگر نیاز به vps دارید میتوانید به سایت VPSDimeیک ارائه دهنده خدمات میزبانی VPS است مراجعه کنید.

عملکرد vps

عملکرد سرور مجازی لینوکس

سرور لینوکس به منابع کمتری احتیاج دارد. در واقع، وقتی بار سرور زیاد بیش از حد شود، کاربر نباید نگران ریبو‌ت‌کردن یا راه‌اندازی مجدد سرور باشد. لینوکس با استفاده از پروتکل SSH، ارتباطی امن بین کاربر و سرور ایجاد می‌کند. سرور مجازی لینوکس از توزیع‌های مختلفی استفاده می‌کند که برخی از آن‌ها رایگان بوده و موارد دیگر مستلزم پرداخت هزینه هستند. مهم‌ترین توزیع‌های سرور مجازی لینوکس به شرح زیر است.

  • راکی لینوکس (Rocky Linux)
  • آلما لینوکس (Alma Linux)
  • دبیان (Debian)
  • اوبونتو سرور (Ubunto Server)
  • فدورا سرور (Fedora Server)

اتصال به سرور مجازی لینوکس برای مدیریت و انجام کارهای مختلف از طریق پروتکل SSH (Secure Shell) امکان‌پذیر است. این دستورات لینوکس از خط فرمان برای ارسال دستورات به سرور استفاده می‌شوند. از آنجا که لینوکس یک سیستم عامل متن‌باز و امن است، استفاده از SSH به‌صورت متنی برای مدیریت امور سروری بسیار رایج است. اگر به دنیال هاست با امنیت بالا هستید هتزنر (Hetzner)یکی از بهترین هاست.

سرورهای مجازی لینوکس با توان پردازش بالا، قابلیت ارائه سرعت لازم برای بارگذاری سریع صفحات وب‌سایت‌ها را دارند. همچنین، قابلیت پشتیبانی از چندین کار همزمان بر روی سرور را دارند که این ویژگی مخصوصاً در محیط‌های وب و برنامه‌های پیچیده بسیار حیاتی است. استفاده از cPanel نیز به مدیران سیستم این امکان را می‌دهد که مدیریت FTP و SSH را بسیار آسان‌تر کنند. cPanel یک واسط گرافیکی است که به مدیران اجازه می‌دهد به راحتی تنظیمات سرور را انجام دهند و از امکانات گوناگون برای مدیریت وب‌سایت‌ها و سرویس‌ها بهره‌مند شوند.

سرورهای مجازی لینوکس برای موارد مختلفی از جمله میزبانی وب، میزبانی کمپین‌های تبلیغاتی، سرویس VoIP، سرور بازی، عیب‌یابی برنامه‌ها و آزمایش کدهای برنامه‌نویسی استفاده می‌شوند. این گستردگی کاربردها نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری بالای سرورهای مجازی لینوکس در محیط‌های مختلف است.

عملکرد سرور مجازی ویندوز

یکی از مشکلات مهمی که در سرورهای مجازی ویندوز به وجود می‌آید، مسأله به‌روزرسانی است. پس از هر به‌روزرسانی درایوها یا نرم‌افزارها، ویندوز نیاز راه‌اندازی مجدد دارد. این موضوع زمان زیادی از کاربران می‌گیرد و در برخی مواقع مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد می‌کند. همچنین، استفاده از رابط کاربری گرافیکی (GUI) در ویندوز می‌تواند منابع زیادی را مصرف کند و در صورت بهینه‌سازی نشدن، باعث کاهش عملکرد و پایداری سیستم شود.

با این حال، سرورهای مجازی ویندوز به دلیل سهولت استفاده و کاربری، توانسته‌اند جذابیت بیشتری را برای کاربرانی که دارای دانش فنی کمتری هستند، ایجاد کنند. کاربران برای راه‌اندازی سرور مجازی ویندوز نیاز به دانش فنی چندانی ندارند. از کاربردهای سرور مجازی ویندوز می‌توان به اجرای سرورهای ایمیل، پشتیبان‌گیری، میزبانی از برنامه‌های محبوب ویندوز مانند اکسل، پاورپوینت، آفیس و Outlook اشاره کرد. علاوه بر این سرور مجازی ویندوز گزینه مناسبی برای معامله‌گران فارکس است. اگر سایت شما از نوع همیشه انلاین است، سرور مجازی ویندوز خیلی بدردتان خواهد خورد. بد نیست بدانید که سایت OVH یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان خدمات وب هاستینگ در دنیا هاستینگ ها است که برای استفاده از خدمات آن می‌توانید از طریق صرافی کافه ارز اقدام کنید.

سازگاری سرور linux و windows

تفاوت سرور مجازی ویندوز و لینوکس در سازگاری

زمانی که کسب و کارهای اینترنتی گسترش پیدا می‌کنند، سرویس‌های اشتراکی هاستینگ دیگر قادر به تأمین نیازهای آن‌ها نیستند. به همین دلیل، این موضوع نقش مهمی در پیشرفت تجارت اینترنتی و حفظ مشتریان قدیمی و جلب مشتریان جدید ایفا می‌کند. این واقعیت نشان‌دهنده اهمیت بالای انعطاف‌پذیری سیستم‌عامل در هاستینگ و سرور است. این انعطاف‌پذیری به مدیر وب‌سایت امکان می‌دهد از نرم‌افزارها و ابزارهای مختلف برای مدیریت وب‌سایت خود استفاده کند و محدودیت‌ها را بی‌اثر کند. هنگام بررسی تفاوت‌های بین سرورهای مجازی ویندوز و لینوکس، سازگاری آن‌ها را نباید فراموش کنیم. در ادامه، این موضوع را بیشتر توضیح می‌دهیم. ما در این مقاله به بررسی بهترین سرورهای DNS پرداختیم، برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را طالعه کنید.

سرور مجازی لینوکس به خوبی با نرم‌افزارهای منبع‌باز سازگار است و به دلیل ویژگی‌ها و ابزارهای متنوعی که در اختیار دارد، قابلیت اجرای کارهای مختلف را در اختیار کاربارن قرار می‌دهد. این سرور به خوبی با نرم‌افزارهای منبع‌بازی که در زیر معرفی می‌کنیم سازگاری دارد.

1. PHP/Perl
2. CGI
3. SSH
4. Python
5. Java
6. ROR (Ruby on Rails)
7. Extensions FrontPage

از سوی دیگر، سرور مجازی ویندوز نیز با برنامه‌های اختصاصی ویندوز سازگاری مطلوبی دارد و برای برنامه‌های زیر مناسب است.

1. ASP Classic
2. ASP.net
3. MySQL
4. C#
5. VB Development
6. MS Access

این تفاوت‌ها نشان‌دهنده این است که هر سیستم عامل سرور مجازی دارای ویژگی‌ها و ابزارهای خاص خود است و توانایی اجرای برنامه‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را دارا است.

پشتیبانی فنی سرور مجازی لینوکس و ویندوز

پشتیبانی فنی سرور مجازی ویندوز و لینوکس

برای بررسی تفاوت‌های سرور مجازی لینوکس و ویندوز، نیاز است به پشتیبانی آن‌ها با دقت توجه کرد. نوع پشتیبانی می‌تواند تأثیر زیادی در انتخاب بین سرورهای مجازی لینوکس یا ویندوز داشته باشد. در ادامه، به تفاوت‌های پشتیبانی فنی این دو سیستم عامل مجازی می‌پردازیم.برای اطلاع از راهکار‌های افزایش امنیت سرور مجازی نیز می‌توانید مطالب مربوط به آن را در وبلاگ کافه ارز مطالعه کنید.

پشتیبانی فنی در سرور مجازی لینوکس

سرور مجازی لینوکس به دلیل داشتن انجمن عمومی، از پشتیبانی مناسبی برخوردار است. در این انجمن، کاربران می‌توانند مشکلات و سوالات خود را مطرح کرده و در مدت زمان کم به راه‌حل‌های مختلفی برای رفع مشکلات خود دست یابند. نکته مهم دیگر این است که باید یک شرکت حرفه‌ای را برای خرید سرور مجازی لینوکس انتخاب کرد تا از خدمات پشتیبانی آن شرکت بهره‌مند شوید. طرح‌های پشتیبانی در لینوکس ممکن است هزینه داشته باشند اما با توجه به استفاده از انجمن عمومی به عنوان یک رویکرد جدید در پشتیبانی فنی، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از این سرویس بهره‌مند شوند.

پشتیبانی فنی در سرور مجازی ویندوز

ویندوز به عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها در دنیا شناخته می‌شود و تیم IT شرکت مایکروسافت وظیفه پشتیبانی فنی از سرور مجازی ویندوز را برعهده دارد. خدمات پشتیبانی فنی ویندوز گاهی ممکن است هزینه داشته باشند، اما این هزینه‌ها از هزینه‌های پشتیبانی سرور مجازی لینوکس کمتر است. در سرور مجازی ویندوز، به جز کارشناسان مایکروسافت، کسی به هسته سیستم‌عامل دسترسی ندارد و از انجمن عمومی برای حل مشکلات پشتیبانی استفاده نمی‌شود. به طور کلی، از نظر کیفیت پشتیبانی فنی لینوکس بهتر از ویندوز است.همچنین سرور مجازی Sunucun یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه سرویس‌های سرورهای خارجی به شمار می‌رود که اخیراً بین کاربران ایرانی به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده است.

هزینه سرور مجازی لینوکس و ویندوز

هزینه سرور مجازی ویندوز و لینوکس

مبحث هزینه نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای مقایسه سرور مجازی لینوکس (linuxvirtualserver) و ویندوز است. علاوه بر این، کاربران تازه‌کار در هنگام انتخاب سرور مجازی بیشتر به مبحث هزینه اهمیت می‌دهند. در ادامه، تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز از نظر هزینه را بیشتر توضیح می‌دهیم.

هزینه سرور مجازی لینوکس

اگر به دنبال سرور مجازی با هزینه ارزان هستید، بهتر است سرور مجازی لینوکس را انتخاب کنید. قیمت ارزان لینوکس به دلیل منبع باز بودن آن است. بدین ترتیب، کاربران می‌توانند طبق نیازهایشان تغییرات مورد نیاز خود را در بخش‌های مختلف آن ایجاد کنند. این امکان باعث محبوبیت بیشتر سرور مجازی لینوکس شده است.

علاوه بر این، ارزان بودن هزینه نگه‌داری درایوهای لینوکس نیز نکته مهمی است. نباید فراموش کرد که شرکت‌های مختلف سرور مجازی لینوکس را با هزینه‌های متفاوتی ارائه می‌دهند. این تفاوت در هزینه به سیاست‌های شرکت و شهرت آن و خدماتش مربوط می‌شود. این نکات جزئی تفاوت‌های زیادی در قیمت سرور مجازی لینوکس و ویندوز ایجاد کرده است.

هزینه سرور مجازی ویندوز

ویندوز یک نرم‌افزار است که به صورت کامل به شرکت مایکروسافت تعلق دارد. اگر بخواهید از ویندوز استفاده کنید، باید هزینه‌ای برای صدور مجوز یا لایسنس آن بپردازید. شایان ذکر است که در ایران معمولاً ویندوز کرک می‌شود و همین امر هزینه را برای کاربران ایرانی کاهش می‌دهد؛ البته هزینه آن روی سرور مجازی ویندوزی که قرار است تهیه کنید، آورده می‌شود. تفاوت هزینه بین ویندوز و لینوکس باعث شده است تا کاربران بیشتری به سمت سرور مجازی لینوکس متمایل شوند. از‌آن‌جا که ویندوز محبوب‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ‌ها شناخته می‌شود، حتی اگر قرار باشد هزینه‌ای پرداخت شود، کاربران بیشتری از ویندوز استفاده می‌کنند.

نتیجه‌گیری؛ سرور مجازی ویندوز بهتر است یا لینوکس؟

در این مقاله، تفاوت سرور مجازی لینوکس و ویندوز را از‌نظر عملکرد، امنیت، سازگاری، پشتیبانی و هزینه به‌طورکامل توضیح دادیم. این بررسی نشان می‌دهد هر دو سرور ویژگی‌ها و کاربردها و مزیت‌های خاص خودشان را دارند. شاید این مقایسه شما را سردرگم کرده باشد که کدام سرور مجازی برایتان مناسب است.

اولین معیاری که باید به آن توجه کنید، هزینه است. در واقع اولین اولویت خود را بر اساس هزینه تعیین کنید و سپس بررسی کنید که می‌خواهید عملکرد، امنیت، سازگاری و پشتیبانی فنی سرور مجازی شما چگونه باشد. همچنین، باید هدفتان را برای استفاده از سرور مجازی در اولویت قرار دهید. در برخی اوقات، ممکن است که ماهیت سایت و کسب و کار شما به گونه‌ای باشد که سرور مجازی لینوکس برایتان مناسب‌تر باشد و گاهی نیز کارتان با سرور مجازی ویندوز راه می‌افتد. در‌کنار‌هم قرار‌دادن این معیارهای کلی شما را به جزئیات دقیقی می‌رساند و متوجه می‌شوید که با‌توجه‌به اهداف کاری‌تان، از کدام سرور باید استفاده کنید. لازم به ذکر است که برای خرید هاست و دامنه خارجی نیز می‌توانید از سرویس‌های کافه ارز استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *