وبلاگ

/

/

بنیانگذاران اتریوم چه کسانی بودند و در حال حاضر کجا مشغول هستند؟

بنیانگذاران اتریوم چه کسانی بودند و در حال حاضر کجا مشغول هستند؟

۱۶ فروردین ۱۴۰۲

بنیانگذاران اتریوم:اتریوم امسال وارد 8 سالگی خواهد شد. هم اکنون اتریوم با گذشت 8 سال و نوسانات زیاد به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ دنیای کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. هسته اولیه اتریوم در یک جلسه هشت نفره کوچک در سوییس شکل گرفت. دنیای پرداخت ارزی بخشی از موفقیت‌های خود را مدیون ارز اتریوم در حوزه ارز دیجیتال است و برای همین شاید برایتان جالب باشد که آن هشت نفر که بودند و سرنوشتشان در حال حاضر به کجا رسیده است. امروز در کافه ارز قصد داریم، بنیانگذاران اتریوم را معرفی کرده و شغل فعلی آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم، همچنین، شما می‌توانید برای خرید اتریوم و خرید دیگر ارز ها از طریق سایت کافه ارز اقدام کنید. پس تا انتهای آن با ما همراه باشید.

خرید اتریوم

معرفی هشت بنیانگذار اتریوم

در جلسه بسیار سرنوشت‌سازی که در شهر زوگ کشور سوییس در تاریخ تیرماه 1393 برگزار شد، هشت تن از هم‌بنیانگذاران ارز اتریوم در یک محیط آرام در جنگل که به آن «سفینه فضایی» می‌گفتند دور یکدیگر جمع شدند تا از یک پدیده که قرار بود در آینده به عنوان دومین شبکه کریپتویی جهان از آن یاد شود، صحبت کنند. البته، آن‌ها هیچ سند رسمی درباره ارز دیجیتال اتریوم امضا نکردند. در حالی که صحبت از شبکه اتریوم، اولین و تنهاترین موضوعی بود که باعث دورهم جمع شدن این هشت نفر شده بود. دو نفر از افراد همان ابتدای مسیر از پروژه جدا شدند اما هنوز هم از ان دو به عنوان بنیانگذاران اتریوم یاد می‌شود.

بنیان گذاران اتریوم

آن‌ها رویای ایجاد یک انقلاب مالی را در سرداشتند اما نتوانستند در کنار یکدیگر کار کنند. کامیلا روسو (Camila Russo) در کتاب خود «The Infinite Machine» تاریخچه ارز اتریوم را به شکل زیر بیان می‌کند:

هر هشت نفر از بنیانگذاران اتریوم شخصیت بزرگی داشتند، هرچند تفاوت‌هایی نیز در این میان وجود داشت. به همین دلیل این هشت نفر نتوانستند با یکدیگر همکاری کنند. در حقیقت، شخصیت این افراد انقدر بزرگ بود که امکان همکاری با یکدیگر را نداشتند.

البته، اغلب این افراد هنوز هم در فضای کریپتوکارنسی مشغول هستند و نام آن‌ها برای بیشتر افرادی که در این حوزه فعالیت دارند آشنا است. در ادامه قصد داریم، سرنوشت این افراد پس از گذشت 8 سال از شروع ماجراجویی‌شان را با یکدیگر مرور کنیم. برای آموزش استفاده از اتریوم مطلب آن را با دقت مطالعه کنید درضورت نیاز به مشاوره می‌توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

در ماه نوامبر سال 2013 (آیان سال 92) یک جوان پرانگیزه روسی-کانادایی که دیوانه کامپیوتر و نوسنده مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine) بود یکی از بنیانگذاران اصلی اتریوم به شمار می‌رود. بوترین وایت پیپر اتریوم را بعد از 3 سال تحقیق و بررسی صنعت نوظهور ارزهای دیجیتال نوشت که محتوای آن به نوعی پاسخی در برابر محدودیت‌های بیت کوین بود. او در این وایت پیپر پلتفرمی را پیشنهاد را کرد که امکان ساخت هرگونه اپلیکیشن غیرمتمرکز و ضد سانسور را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌داد.

ویتالیک بوترین بنیانگذار اصلی اتریوم

روسو در خاطرات خود می‌گوید که بوترین از این که بخواهد نقش رهبر پروژه Ethereum را ایفا کند ترس داشت اما گذشت زمان نشان داد که او چه قابلیت‌های خوبی در این زمینه دارد. شور اشتیاق و جوانی بوترین و البته «محشر بودن ایده اتریوم» منجر به این شد که ویتالیک به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های دنیای کریپتوکارنسی و الهام بخش خیلی از افراد دیگر تبدیل شود. تعهد و انگیزه او در قبال پروژه و اهداف اتریوم مثال‌زدنی است و همین موضوع او را به شماره یک این صنعت بدل کرده است. از هشت نفر اصلی توسعه‌دهنده اتریوم او تنها کسی است که هنوز هم به صورت مستقیم بر روی پلتفرم این رمزارز فعالیت دارد. البته، او در سال‌های اخیر سعی کرده تا از سمت‌های مدیریتی پروژه کناره‌گیری کند و تمام تمرکز خود را بر روی فاز بعدی شبکه یعنی اتریوم لایه 2 گذاشت.

بیشتر بخوانید: کاربرد های سرویس نیم اتریوم

میهای آلیسی (Mihai Alisie)

میهای آلیسی فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد است. او زمانی که در کشور رومانی در حال بازی پوکر بود با ارز بیت کوین آشنا شد. او از سال 2011 با ویتالیک بوترین آشنا بود و با همکاری یکدیگر مجله بیت کوین را راه اندازی کرده بودند. علاوه بر این، آن‌ها پروژه فروشگاه Egora که ساخت یک پلتفرم غیرمتمرکز مشابه ebay که با بیت کوین کار می‌کرد را نیز با یکدیگر شروع کردند. او کارهای اولیه راه‌اندازی و دریافت مجوزهای لازم استارتاپ اتریوم را انجام داد و برای قانون‌گذاران سویسی برای ایجاد یک بازار عرضه وارد مذاکره شد. او در رابطه با روزهای اولیه تاسیس اتریوم چنین می‌گوید:

میهای الیسی

ما در روزهای اول شروع به کار شبکه فقط گروهی از افراد بودیم که ایده‌های بزرگ و رویایی داشتند. اصلاً معلوم نبود که پروژه اتریوم به موفقیت می‌رسد یا خیر

آلیسی تا سال 2015 در سمت مدیر اجرایی اتریوم مشغول بود اما از آن زمان به بعد به سمت آکاشا که یکی شبکه اجتماعی مرتبط با اکوسیستم اتریوم است جلب شد. او دیگر به صورت مستقیم با اتریوم کار نمی‌کند اما ایده‌ شبکه اجتماعی خود را پیش می‌برد و احتمالاً به زودی رونمایی خواهد شد.به هرحل او جز یکی از بنیانگذاران اصلی اتریوم به شمار می‌رود.

آنتونی دی لوریو (Anthony Di Lorio)؛ بنیانگذار اتریوم که زود کنار کشید

دی لوریو

همانند ویتالیک بوترین، دی لوریو نیز اهل تورنتوی امریکا است. او متولد یک خانواده ثروتمند است و در زمینه بازاریابی و سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر فعالیت نه‌چندان زیادی داشت. او در سال 2012 در یک مهمانی مربوط به بیت کوین که خودش آن را ترتیب داده بود با بوترین ملاقات کرد. دی لوریو اولین کسی است که بوترین از او درخواست کرد تا در جمع هم‌بنیانگذاران اتریوم حضور داشته باشد. روسو درباره دی لوریو می‌گویئد که او خیلی به موضوع غیرانتفاعی بودن اتریوم اعتقاد نداشت و زمانی که تصمیم نهایی گرفته شد او به تدریج خود را از پروژه کنار کشید. همچنین، اگر شما علاقه‌مند هستید که درباره ماشین مجازی اتریوم اطلاعات کسب کنید ما در وبلاگ کافه ارز آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم پیشنهاد می‌کنیم به مطلب آن مراجعه کنید.

امیر چتریت (Amirchetrit)

ویتالیک بوترین در سپتامبر 2012 (شهریور 92) در یک کنفرانس مربوط به بیت کوین که در آمستردام برگزار می‌شد با امیر چتریت که ملیت امریکایی-اسراییلی دارد آشنا شد. او نیز مانند دیگر بنیانگذاران اتریوم به سیستم‌های پرداختی سنتی بدبین بود بنابراین به بیت کوین روی آورده بود. چتریت تا قبل از پیوستن به پروژه اتریوم، بر روی یک استارت آپ اسراییلی به نام Colored Coin کار می‌کرد. این پروژه یک استارت آپ بود که امکان تبدیل دارایی‌های واقعی به بیت کوین را در اختیار افراد قرار می‌داد. او در جلسه‌ای که در ژوئیه سال 2014 بین توسعه‌دهندگان اتریوم برگزار شد از پروژه کناره‌گیری کرد زیر دیگر اعضا به شدت از این که او بر روی توسعه اتریوم تلاش نمی‌کند، عصبانی بودند.

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)

هاسکینسون ابتدا آرزو داشت که ریاضیدان شود اما این موضوع برای قبل از این بود که بیت کوین آشنا شود. قبل از این که دی لوریو، هاسکینسود را به همکاری در اتریوم دعوت کند او سابقه جذب سرمایه برای راه‌اندازی یک صرافی غیرمتمرکز را در کارنامه خود داشت. او به سرعت به تیم 5 نفره توسعه اتریوم پیوست و در دسامبر 2013 به عنوان مدیر عامل پروژه منصوب شد. هاسکینسون نقش پر رنگی در تاسیس بنیاد اتریوم در سوییس و ایجاد چهارچوب قانونی آن ایفا کرد. او از ابتدا عقیده داشت که اتریوم خیلی زود باید به یک پلتفرم اقتصادی و سودآور تبدیل شود و همین موضوع باعث اختلاف نظر و در نهایت جدایی او از پروژه شد. روسو که با دیگر اعضا درباره اخراج هاسکینسون صحبت کرده بود چنین می‌گوید:

چارلز هاسکینسون و اتریوم

وقتی به هاسکینسون گفته شد که باید اتریوم را ترک کند برایش ناامیدی بسیاری بزرگی بود

هاسکینسون پس از آن از اتریوم کلاسیک که به تبعیت از هاردفورک بحث برانگیز سال 2016 شبکه اصلی ایجاد شد، حمایت کرد. سپس او بلاک چین ترون را راه اندازی کرد و آن را به یکی از بهترین شبکه‌های ارز دیجیتال تبدیل کرد.

گوین وود (Gavin Wood)؛ شماره یک بنیانگذاران اتریوم

گوین وود یک برنامه نویس اهل کشور انگلستان است که برای اولین بار از طریق «امیر تاکی» و «جانی بیت کوین» با بیت کوین و وایت پیپر بوترین آشنا شد. گوین وود به بوترین پیشنهاد کرد که می‌توان اتریوم را با استفاده از زبان برنامه‌نویسی ++C پیاده‌سازی کرد. گوین قبل از برگزاری کنفرانس امریکای شمالی در ژانویه 2014 که قرار بود از اتریوم رونمایی شود با 5 بنیانگذار اتریوم ملاقات کرد.

گوین وود

پس از راه‌اندازی آزمایشی اولین نسخه از اتریوم، گوین وود خواهان سمت و جایگاه بهتری بود. اگرچه بیشتر اعضا با این درخواست موافقت کردند اما اختلاف نظر در این باره کم نبود. او در اوریل سال 2014 «یلو پیپر (Yellow Paper)» اتریوم که ایرادات فنی وایت پیپر ارز دیجیتال اتر را ذکر کرده بود منتشر کرد و از زبان برنامه‌نویسی اختصاصی اتریوم به نام »سالیدیتی» ورنمایی کرد. روسو در رابطه با گوین وود می‌گوید:

گوین وود معتقد است که سازنده اصلی اتریوم او بوده و خیلی بیراه هم نگفته چون شواهد و قرائن نیز این موضوع را تایید می‌کند. او باور دارد که نقش بیشتری در توسعه اتریوم در مقایسه با بوترین داشته است و بین بنیانگذاران اتریوم نفر اول است.

گوین وود هم اکنون بر روی بنیاد وب 3.0 و و پروژه بلاکچینی آن یعنی پولکادات که رقیب مستقیم اتریوم است کار می‌کند.

جفری ویلک (Joeffrey Willeke)؛ دومین برنامه نویس بنیانگذاران اتریوم

جفری ویلک برنامه نویس دیگری بود که هنگام شنیدن نام اتریوم برای اولین بار در حال کار بر روی پروژه مستر کوین در هلند بود. پروژه «مستر کوین» اولین عرضه اولیه سکه (ICO) دنیای ارزهای دیجیتال بود. اما ویلک انقدر به اتریوم علاقه‌مند شده بود که تصمیم گرفت بی سر و صدا آن را در زبان برنامه‌نویسی GO که منعلق به گوگل است، پیاده‌سازی کند. او در ساال 2014 به همراه گوین وود به عنوان برنامه‌نویس به جمع بنیانگذاران اتریوم اضافه شد. او و گوین وود هر کدام به طور جداگانه عملیات برنامه‌نویسی اتریوم را آغاز کرده بودند اما او پس از مدتی مدیریت نسخه اتریوم متعلق به خود موسوم به Geth را به دست راستش پیتر شیلاگی سپرد و در نهایت از پروژه اتریوم کنار زده شد.برای کسب اطلاعات درباره بهترین کیف پول‌های اتریوم به مقاله آن در در وبلاگ کافه ازر مراجعه کنید.

جوزف لوبین

جوزف لوبین (Joseph Lubin)

جوزف لوبین باتجربه‌ترین فرد بین بنیانگذاران اتریوم به شمار می‌رود. او فارغ‌التحصیل مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه پرینستون در سال 1987 است. او قبل از فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال سابقه کار در صنت موسیقی، امور مالی و مهندسی نرم افزار را در کارنامه خود داشت. آشنایی او با دی لوریو در سازمان «بیت کوین الیانس کانادا» باعث ورود جدی او به دنیای کریپتوکارنسی شد. دی لوریو سپس او را به بوترین پیشنهاد داد تا به جمع بنیانگذاران اتریوم بپیوندد. سرمایه‌های شخصیب دی لوریو و لوبین بود که اتریوم را در روزهای اولیه سرپا نگه داشت.

کلام آخر

داستان شکل‌گیری ارز اتریوم به عنوان دومین پلتفرم بلاک چینی که تمام محدودیت‌های بیت کوین را برطرف کرد، بسیار جالب است. افرادی که به عنوان بنیانگذاران اتریوم یا سازنده اتریومشناخته می‌شوند، هر کدام به نام‌های آشنا و معروفی در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. در حال حاضر فقط ویتالیک بوترین، هنوز به صورت مستقیم در اتریوم مشغول به فعالیت است و یکی از تاثیرگذارترین و الهام‌بخش‌ترین افراد سرشناس در صنعت کریپتوکارنسی نیز محسوب می‌شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *