وبلاگ

/

/

نحوه دریافت بورسیه تحصیل در خارج از کشور

نحوه دریافت بورسیه تحصیل در خارج از کشور

۳۱ خرداد ۱۴۰۰

آیا قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ پس احتمالا می‌دانید که هزینه شهریه و زندگی در یک کشور خارجی خیلی زود به بودجه مورد نیاز برای تحصیل شما اضافه می‌کند. خوشبختانه بورسیه تحصیل در خارج از کشور توسط دانشگاه‌های مختلف ارائه شده که حمایت مالی اساسی که بسیاری از دانشجویان نیاز دارند را فراهم می‌کند. در این مطلب از وبلاگ کافه ارز به بررسی بورسیه تحصیلی و نحوه دریافت بورسیه برای تحصیل در خارج از کشور در سال ۲۰۲۱ می‌پردازیم.

بورسیه تحصیل در خارج از کشور چیست؟

طبق تعریف ارائه شده در فرهنگ لغت کمبریج، بورسیه به مقدار پولی گفته می‌شود که توسط مدرسه، کالج، دانشگاه یا سایر سازمان‌ها برای تحصیلات افراد با استعداد اما کم بضاعت پرداخت می‌شود. باید به این تعریف این نکته را هم اضافه کرد که بعضی از بورسیه‌های تحصیلی خیلی منعطف‌تر هستند و تمام دانشجویان صرف‌نظر توان آکادمیک یا مالی می‌توانند برای آن درخواست دهند.

تفاوت میان بورسیه و کمک هزینه تحصیلی چیست؟

بورسیه و کمک هزینه تحصیلی انواع مختلف کمک‌های بلاعوض هستند؛ یعنی دانشجویان نیازی به بازگرداندن پولی که دریافت کرده‌اند، ندارند. اما کمک هزینه‌های تحصیلی معمولا بر اساس نیاز اعطا می‌شوند و اغلب به دانشجویان جوانی که توان پرداخت هزینه‌های تحصیل خود را ندارند، تعلق می‌گیرند. در مقابل، بورسیه‌ها بیشتر بر اساس توانایی‌های تحصیلی، ورزشی یا هنری اعطا می‌شوند. بورسیه تحصیل در خارج از کشور معمولا به دانشجویانی که امتیازات تحصیلی و مهارتی بالایی دارند، تعلق می‌گیرد.

تفاوت میان بورسیه تحصیلی و وام دانشجویی چیست؟

بورسیه تحصیل در خارج

برخلاف بورسیه، وام‌های دانشجویی نوعی از کمک مالی هستند که در آینده باید توسط دانشجو بازگردانده شوند و گاهی هم سود به آن‌ها تعلق می‌گیرد. وام‌های دانشجویی از یک سو یک موهبت، از سوی دیگر می‌توانند یک مصیبت باشند. برای مثال در ایالات متحده، بدهی وام‌های دانشجویی در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱/۵ تریلیون دلار رسیده بود.

چه کسی می تواند برای بورسیه تحصیل در خارج درخواست دهد؟

تمام افرادی که شرایط تعیین شده از سوی واحد آموزشی را دارا باشند می‌توانند برای دریافت بورسیه تحصیل در خارج از کشور درخواست دهند. بورسیه‌های مختلفی وجود دارد که دانشجویان مختلفی را هم هدف قرار می‌دهند. همیشه قبل از درخواست دادن برای دریافت بورسیه، ببینید آیا واجد شرایط آن هستید، آیا مهلت تقاضا نگذشته است و این‌که آیا بورسیه‌ها مختص دانشجویان داخلی، بین‌المللی یا هر دو است. موارد زیر برخی از شرایط عنوان شده برای دریافت بورسیه تحصیلی است:

  • فرم تقاضا یا ثبت‌نام
  • انگیزه‌نامه یا مقاله شخصی
  • توصیه‌نامه
  • نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی
  • سند عدم تمکن مالی، اظهاریه‌های مالی رسمی
  • سند دستاوردهای خارق‌العاده تحصیلی یا ورزشی

چگونه برای بورسیه تحصیل در خارج درخواست دهیم؟

بورسیه تحصیل در خارج

به محض این‌که یک بورسیه تحصیل در خارج پیدا کردید که واجد شرایط آن هستید، شروع به آماده کردن مدارک خود کنید. معمولا روند درخواست بورسیه به این شکل است:

۱. ثبت‌نام برای دریافت بورسیه تحصیل در خارج از طریق پر کردن فرم آنلاین

۲. چک کردن ایمیل برای اطمینان از دریافت ایمیل تایید

۳. نوشتن یک مقاله شخصی. سبک‌های زیادی در اینترنت برای نوشتن مقاله شخصی وجود دارد اما فراموش نکنید که سبک اصیل خود را حفظ کرده و خواننده را از طریق تجارب و ایده‌های منحصر به فرد خود تحت تاثیر قرار دهید.

۴. دریافت مدارک دستاوردهای تحصیلی، ورزشی یا هنری و ترجمه مدارک

۵. دریافت مدرک درآمد پایین یا ملیت (برای بورسیه‌های منطقه‌ای) و ترجمه آن

۶. بررسی تمام مدارک برای یافتن خطاهای احتمالی و ارسال آن‌ها به نهاد اعطاکننده بورسیه

۷. ارائه نامه پذیرش از دانشگاه (یا یک سند رسمی از سوی دانشگاه که ثابت می‌کند شما در آن دانشگاه پذیرفته شده‌اید). در صورت عدم تایید شروع تحصیلات شما، بورسیه به شما تعلق نخواهد گرفت.

۸. انتظار برای دریافت نتیجه. اگر انتخاب شدید، به شما تبریک می‌گوییم، شما برنده شدید. برای جشن گرفتن با پول بورسیه برنامه‌ریزی نکنید. بورسیه مستقیما به حساب دانشگاه شما واریز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دانشگاه تیلور| تحصیل در یکی از برترین دانشگاه‌های مالزی

چطور انواع بورسیه تحصیل در خارج از کشور را پیدا کنیم؟

وب‌سایت‌های رسمی دانشگاه‌های مورد علاقه شما، بهترین نقطه برای شروع جستجوهای شما هستند. اگر در این وب‌سایت‌ها اطلاعات مربوط به بورسیه تحصیلی پیدا نکردید، از طریق ایمیل یا گفتگوی آنلاین با نماینده آن دانشگاه، مساله را عنوان کرده و از آن‌ها کمک بخواهید.

مرحله بعدی جستجوی کمک‌های مالی در موسسات دیگری در اینترنت است. اما پیدا کردن اطلاعات مرتبط همیشه ساده نیست و محتوای وب‌سایت‌ها هم اغلب به‌روز‌رسانی نشده‌اند. در ادامه چند منبعی که به شما در یافتن بورسیه مناسب کمک می‌کنند را معرفی می‌کنیم:

  • وب‌سایت Scholarshipportal.com: پایگاه داده این وب‌سایت حاوی بیش از ۵۰۰۰ فرصت بورسیه تحصیل در خارج است.
  • وب‌سایت Scholarships for Development: وب‌سایت ارائه برنامه‌های کمک مالی با تمرکز ویژه روی دانشجویانی از کشورهای در حال توسعه
  • وب‌سایت Official EU scholarship: فهرست بورسیه‌های موجود برای تحصیل در اروپا
  • وب‌سایت Scholarships.com: پایگاه داده‌ای حاوی بیش از ۳.۵ میلیون بورسیه تحصیلی و کمک هزینه تحصیلی

وب سایت‌های رسمی بورسیه‌های تحصیلی هر کشور هم اطلاعاتی در مورد بورسیه‌های آن کشور ارائه می‌دهند:

  • اطلاعات رسمی در مورد بورسیه‌های کشور اتریش
  • اطلاعات رسمی در مورد بورسیه‌های کشور دانمارک
  • اطلاعات رسمی در مورد بورسیه‌های کشور فرانسه
  • اطلاعات رسمی در مورد بورسیه‌های کشور سوئد
  • اطلاعات رسمی در مورد بورسیه‌های کشور هلند
  • اطلاعات رسمی در مورد بورسیه‌های کشور انگلستان

انواع بورسیه تحصیل در خارج چیست؟

بورسیه تحصیل در خارج

رایج‌ترین انواع بورسیه تحصیل در خارج از کشور که می‌توانید برای تحصیل در دانشگاه‌های خارجی استفاده کنید در زیر آورده شده است:

  • بورسیه برای نتایج تحصیلی عالی (که به آن بورسیه شایستگی هم گفته می‌شود)
  • بورسیه برای دستاوردهای تحقیقاتی، هنر یا ورزشی
  • بورسیه برای دانشجویان کم درآمد
  • بورسیه برای گروه‌های کم برخوردار (مثل زنان، دانشجویان لاتین تبار یا آفریقایی- ‌آمریکایی، شهروندان کشورهای درحال توسعه)
  • بورسیه برای تمام دانشجویان بین‌المللی

بورسیه برای نتایج تحصیلی عالی

برای دریافت این نوع بورسیه تحصیل در خارج از کشور باید یک دانشجوی ممتاز باشید. دانشگاه‌ها و کالج‌ها متداول‌ترین موسساتی هستند که بورسیه‌ برای برتری سطح آموزشی ارائه می‌دهند اما گاهی موسسات دیگر هم این بورسیه‌ها را برای دانشجویان ممتاز در نظر می‌گیرند. برای این‌که بدانیم آیا دانشگاهی این نوع کمک مالی را ارائه می‌دهد یا خیر، صفحه Costs and Fundings را در وب‌سایت رسمی دانشگاه بررسی کنید.

بورسیه برای دستاوردهای تحقیقاتی، هنر یا ورزشی

اگر در حوزه تحقیقات، ورزش یا هنر فعالیت می‌کنید، در این صورت این گروه از بورسیه‌ها برای شما مناسب هستند. بورسیه ورزشکاران ممتاز در آمریکا بسیار محبوب هستند اما می‌توانید در کشورهای دیگر هم این بورسیه‌ها را بیابید. برای دریافت کمک مالی، باید مهارت‌های خود را نشان دهید. این فرآیند ممکن است شامل نشان دادن مهارت تحقیقاتی فراتر از همسالان خود یا ایجاد یک اثر هنری باشد که می‌تواند به راحتی منتقدان را تحت تاثیر قرار دهد.

بورسیه برای دانشجویان کم درآمد

این نوع بورسیه تحصیل در خارج از کشور بسیار مشابه با کمک هزینه‌های مالی است. هدف از این بورسیه، حمایت از دانشجویانی است که قصد تحصیل داشته اما توانایی پرداخت کامل شهریه یا هزینه‌های زندگی را ندارند. دانشگاه‌ها و سایر سازمان‌ها سرمایه‌گذاری بسیاری خوبی در این بورسیه‌ها کرده و آن‌ها را بر اساس نیاز اعطا می‌کنند؛ چون دانشجویانی که در آینده فارغ‌التحصیل می‌شوند اغلب به کشور خود بازگشته و به دیگران که با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین دانشگاه های فیلیپین

بورسیه برای گروه‌های کم برخوردار

هدف از این نوع بورسیه، حمایت و تشویق افراد متعلق به گروه‌های کم‌برخوردار برای ادامه تحصیل بدون نگرانی از هزینه‌ها است. چند نمونه از گروه‌های کم‌برخوردار در زیر آمده است:

  • زنان
  • بومیان آمریکا
  • آفریقایی – آمریکایی‌ها
  • لاتین تبارها
  • دانشجویان کشورهای در حال توسعه

بورسیه برای تمام دانشجویان بین‌المللی

همه بورسیه‌ها فقط مختص گروهی خاص از دانشجویان نیستند. برخی از سازمان‌های خصوصی یا غیر دولتی (NGO) می‌خواهند در آموزش عالی نقش داشته و به تمام دانشجویان بین‌المللی اجازه درخواست بورسیه خود را می‌دهند. البته این دانشجویان همچنان باید واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیل در خارج از کشور باشند. برخی از بورسیه‌ها عمومی‌تر بوده و منطقه، اقلیت یا توانایی خاصی را هدف قرار نمی‌دهند.

دانشجویان بین المللی که قصد پرداخت شهریه یا هزینه ثبت‌نام دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، می‌توانند از خدمات پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز با استفاده از خرید با پی پالو خرید با ویزا و مستر کارت استفاده کرده و بدون هیچ مشکل و تاخیری پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهند.همچنین با استفاده از کافه ارز می‌توانید پرداخت هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی را به آسانی انجام دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *