وبلاگ

/

/

سیگنال گیری از ابر ایچیموکو 📊 | اجزای تشکیل دهنده Ichimoku

سیگنال گیری از ابر ایچیموکو 📊 | اجزای تشکیل دهنده Ichimoku

۲ آذر ۱۴۰۱

ابر ایچیموکو: ابر ایچیموکو ارز دیجیتال ابزاری متشکل از اندیکاتورهای تکنیکال است که نواحی مقاومت و حمایت را نشان داده و برای تشخیص مومنتوم (شتاب قیمتی) و جهت روند حرکتی بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت، فیلتر ابر ایچیموکو با ترکیب چند اندیکاتور در یک قالب واحد، قابلیت تحلیل تکنیکال را در اختیار معامله‌گران قرار می‌‌دهد. امروز قصد داریم، ابر ایچیموکو را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و کاربردهای آن در سیگنال گیری و تحلیل تکنیکال را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. شما همچنین برای مدیریت پرداخت های ارزی خود و یا خرید و فروش ارز دیجیتال می‌توانید از اپلیکیشن یا وب‌سایت کافه ارز استفاده کنید.

ایچیموکو (Ichimoku Cloud) چیست؟

ابر اچیموکو مجموعه‌ای از اندیکاتورهای قدرتمند است که برای شناسایی سطوح حمایت (Support9 و مقاومت (Resistance) طراحی شده‌اند. اندیکاتور ابر ایچیموکو با انجام چند مرحله میانگین گیری (Average)، نتیجه را بر روی یک چارت واحد نمایش می‌‌دهد. علاوه بر این، ایچیموکو با کمک این اطلاعات، یک ابر (Cloud) گرافیکی بر روی نمودار شمعی (Candle Chart) قیمت ایجاد می‌کند که تحلیلگران از طریق آن می‌توانند با شناسایی سطوح حمایت و مقاومت، روند قیمتی یک ارز دیجیتال در آینده را پیش‌بینی کنند. اندیکاتور ابر ایچیموکو (ichimoku cloud) در سال 1960 توسط روزنامه‌نگار ژاپنی به نام Goichi Hosoda منتشر شد. این شاخص، اطلاعات بیشتری نسبت به نمودار کندلی استاندارد در اختیار کاربران قرار می‌‌دهد. ابر ایچیموکو در ارز دیجیتال ممکن است در وهله اول پیچیده به نظر برسد ولی استفاده از آن برای افرادی که توانایی خواندن و درک چارت قیمتی را دارند، بسیار آسان است. معامله‌گرانی که ابر ایچموکو را می‌شناسند، سیگنال‌های بسیار خوبی از این اندیکاتور دریافت می‌کنند.

فیلتر ابر ایچیموکو

ابر ایچیموکو به زبان ساده

فرمول ایچیموکو پیچیده است اما نتیجه محاسباتی این ابزار از طریق 5 خط بر روی چارت قیمتی نمایش داده می‌شود. که دو عدد از آن‌ها ابر ایچیموکو را تشکیل می‌دهند و فاصله میان آن‌ها به صورت سایه زده شده (سبز و قرمز) است. خطوط ابر ایچیموکو از یک میانگین متحرک (MA) 9 روزه،26 روزه، میانگینی از دو MA ذکرشده، میانگین متحرک 52 روزه و یک خط مربوط به محدوده تاخیر قیمت بسته شدن کندل‌ها (Lagging Closing Price Line) تشکیل شده است.

ابر مهم‌ترین اجزای ایچیموکو کلاد است. به گونه‌ای که اگر قیمت در زیر ابر قرار داشته باشد، روند قیمتی منفی است و اگر قیمت بالای محدوده ابری باشد، روند قیمتی رو به بالا خواهد بود. حال اگر ابر نیز در جهت موافق روند قیمتی حرکت کند، سیگنال بسیار قدرتمندی برای پیش‌بینی آینده قیمت یک ارز دیجیتال را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. برای مثال، در یک روند قیمتی صعودی، بالای ابر نیز در جهت صعودی حرکت خواهد کرد و در روند ریزشی، نوک ابر در جهت منفی حرکت خواهد کرد. در برخی از مواقع به علت پیچیدگی نام این اندیکاتور، از آن به عنوان ایچی کومو نام برده می‌شود. شکل نگارشی صحیح این شاخص ایچیموکو است که به انگلیسی به صورت Ichimoku نوشته می‌شود.

بیشتر بخوانید: سایت های سیگنال ارز دیجیتال

بخش های مختلف اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو از 5 خط مختلف تشکیل شده است که هر کدام معنای و مفهوم متفاوتی با یکدیگر دارند. این 5 خط در واقع داده‌های ترکیبی از اندیکاتورهای پیش‌رو (Leading Indicator) و پس‌رو (Lagging Indicator) را به کاربران نشان می‌دهد. اندیکاتورهای پیشرو درباره آینده قیمت و خطوط پس‌رو وضعیت قیمت حال حاضر را تحلیل می‌کند. به طور کلی، ابر ایچیموکو از خطوط زیر تشکیل شده است:

  • خط تنکانسن (Tenkan Sen):

خط تنکانسن یا تغییر روند خط آبی رنگ موجود در اندیکاتور ایچیموکو است که حاصل جمع بالاترین و پایین‌ترین قیمت در 9 دوره اخیر تقسیم بر 2 است. این خط همچنین به عنوان خط تبدیل نیز شناخته می‌شود. خط تنکانسن یک عملگر میانگین ارتفاعی محسوب می‌شود. تفاوت تنکانسن با میانگین متحرک این است که قیمت تمامی کندل‌ها در میانگین متحرک به صورت طولی محاسبه می‌شود.

یادگیری ابر ایچیموکو

کیجونسن یا همان خط استاندارد برادر دوقلوی خط تنکانسن است که در ترکیب با یکدیگر اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌‌دهند.این خط با رنگ قرمز در ابر ایچیموکو نمایش داده می‌شود و حاصل مجموع بالاترین و پایین‌ترین قیمت در 26 دوره اخیر تقسیم بر 2 است. خط کیجونسن با نام خط پایه نیز شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است که منظور دوره به واحد زمانی چارت قیمتی اشاره دارد. برای مثال اگر چهارچوب زمانی (Time Frame) نمودار قیمتی شما 1 روزه باشد، هر دوره معادل یک روز است و اگر تایم فریم 1 ساعته باشد، هر دوره معدل یک ساعت است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هر چه تایم فریم بیشتر باشد، سیگنال‌های ابر ایچیموکو از اعتبار بالاتری برخوردار خواهند بود.

  • خط سنکو اسپن آ (Senkou Span A):

خط سنکو اسپن آ یک اندیکاتور پیشرو است که از ترکیب میانگین متحرک خط تنکانسن و کیجونسن تشکیل می‌شود و اندازه 26 واحد به سمت آینده بازار حرکت کرده است. در حقیقت، سنکو اسپن A پیش‌بینی از قیمت رمز ارز در آینده است. این خط با رنگ سبز در ابر ایچیموکو نمایش داده می‌شود. اگر خط سنکو اسپن آ به خط صاف تبدیل شود، نشان‌‌دهنده یک سطح حمایتی و مقاومتی قوی خواهد بود. این خط در واقع یکی از بال‌های ابر کومو است.

فرمول ایچیموکو

  • خط سنکو اسپن بی (Senkou Span B):

خط سنکو اسپن بی برادر دوقلوی اسپن آ محسوب می‌شود که با رنگ قرمز در ایچیموکو نشان داده شده و یکی دیگر از بال‌های ابر کومو به شمار می‌رود. خط اسپن بی 52 کندل قبلی را مورد بررسی قرار می‌دهد و میانگین بالاترین و پایین قیمت بسته شدن هر کندل‌ را محاسبه کرده و آن را 26 کندل جلوتر به شما نمایش می‌دهد. سنکو اسپن بی یک اندیکاتور پیشرو است که پیش‌بینی قیمتی در آینده را به ما ارائه می‌دهد. اگر سنکو اسپن بی، به یک خط صاف تبدیل شود می‌توان حدس زد که قیمت به سمت آن جذب خواهد شد.

  • خط چیکو اسپن (Chikou Span):

چیکو در زبان ژاپنی به معنای دره کم عمق است و چیکو اسپن نیز نشان دهنده قیمت قیمت فعلی است که 26 کندل به عقب رفته است. این خط چیکو اسپن یک اندیکاتور تاخیری یا پسرو محسوب می‌شود چون همواره 26 واحد از حال بازار عقب‌تر است. این خط با مقایسه گذشته و حال بازار،در اصل قدرت روند بازار را تحلیل می‌کند. این خط نیز با رنگ سبز نمایش داده می‌شود. اگر چیکو بالای چارت قیمتی باشد روند صعودی و در صورتی که چیکو زیر چارت قیمتی باشد، روند نزولی خواهد بود. اگر خط چیکو خیلی به چارت قیمتی نزدیک باشد، نشان‌دهنده سیگنال خنثی خواهد بود.

به طور کلی یادگیری ابر ایچیموکو یکی از نیازهای اولیه هر تریدر است که با تسلط بر روی آن می‌تواند از بیشتر فرصت‌های به وجود آمده در بازار نهایت استفاده را ببرد. البته باید به این نکته توجه داشت که سیگنال گرفتن از یک اندیکاتور، هر چه قدر هم که آن اندیکاتور قدرتمند باشد، کار درستی نیست و یک تریدر حرفه‌ای از ابر ایچیموکو به عنوان تاییدیه در معاملات خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید: شارژ اکانت MQL5

آموزش ابر ایچیموکو

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، اندیکاتورها عموماً نقش تاییدیه را در معاملات بازی می‌کنند و ترید با اتکا به یک اندیکاتور اغلب منجز به شکست و ضررهای مالی خواهد شد. به طور کلی، سیگنال‌های دریافتی از ایچیموکو به دو دسته حرکتی و روند تقسیم می‌شوند که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

سیگنال حرکتی

سیگنال‌های حرکتی بر اساس سه مولفه قیمت بازار، خط کیجونسن و تنکانسن تعیین می‌شوند. سیگنال حرکتی صعودی زمانی تولید می‌شود که قیمت روند قیمتی یک ارز دیجیتال و خط تنکاسن بالای خط استاندارد یا همان کیجونسن قرار داشته باشد. در طرف دیگر، اگر خط تغییر روند (تنکانسن) و قیمت بازار هر دو زیر خط استاندارد قرار داشته باشند، سیگنال نزولی از آن دریافت می‌شود. محل برخورد خط تنکانسن و کیجونسن به عنوان برگشت روند یا TK Cross نامگذاری می‌شود.

سیگنال ایچیموکو چیست

سیگنال روندی

سیگنال‌های روندی نیز با توجه به رنگ ابر کومو و موقعیت قیمت بازار نسبت به آن تعریف می‌شوند. به طور کلی اگر قیمت بازار به دفعات متعدد بالای ابر کومو قرار داشته باشد، احتمال ادامه‌دار شدن روند صعودی بیشتر و بیشتر خواهد شد. سناریوی بعدی این است که اگر قیمت مکرراً زیر ابر کومو باشد، به احتمال خیلی زیاد شاهد ریزش قیمت خواهیم بود. البته حالت سومی هم وجود دارد و اگر قیمت در محدوده داخلی ابر کومو حرکت داشته باشد، نشان‌دهنده این است که بازار در حالت رنج یا خنثی قرار دارد.

علاوه بر این حرکت خط چیکو اسپن نیز قابلیت تشخیص روند قیمتی یا همان پرایس اکشن را در اختیار معامله‌گران قرار می‌‌دهد. همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد، چیکو اسپن یک خط پسرو (تاخیری) است که روند قیمتی گذشته را تحلیل می‌کند. اگر این خط بالای روند قیمتی بازار به حرکت خود ادامه دهد، به احتمال زیاد، روند صعودی آغاز خواهد شد. البته اگر خط چیکو اسپن زیر محدوده قیمتی بازار حرکت کند، خبر از شروع روند نزولی خواهد داد.

نتیجه گیری

اندیکاتور ابر ایچیموکو در ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که هر فردی به محض ورود به دنیای کریپتوکارنسی باید با آن آشنا باشد. این شاخص بسیار قدرتمند در اصل ترکیبی از 5 اندیکاتور پیشرو و پسرو است که بهترین ترکیب را در اختیار یک معامله‌گر قرار می‌دهند. ابر ایچیموکو از خط تنکانسن، کیجونسن، سنکو اسپن آ، سنکو اسپن بی و چیکو اسپن تشکیل شده است که هر قابلیت ارسال سیگنال به صورت تکی یا ترکیبی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. به خاطر داشته باشید برای آشنایی با استراتژی‌های معاملاتی مربوط به ابر ایچیموکو حتما چند روز از هر کدام بک تست بگیرید و هیچ‌وقت با اتکا به یک اندیکاتور معامله نکنید.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *