وبلاگ

/

/

کندل استیک (نمودار شمعی) چیست ؟ 📊 | بهترین الگوهای کندل استیک

کندل استیک (نمودار شمعی) چیست ؟ 📊 | بهترین الگوهای کندل استیک

۲۹ آذر ۱۴۰۱

کندل استیک:نمودار شمعی یکی از بهترین ابزارهای معاملاتی است که فرصت‌های مناسب برای معامله را به معامله‌گران نشان می‌دهد. كندل استيك رایج‌ترین اصطلاح در بازارهای مالی است که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران قرن‌ها از آن برای شناسایی الگوهای قیمتی استفاده کرده‌اند. بازار کریپتوکارنسی نوسانات زیادی دارد و معامله‌گران برای پیدا کردن فرصت‌های سودآور به ابزارهای مناسب نظیر الگوهای نمودار شمعی نیاز دارند. امروز قصد داریم، مفهوم کندل استیک را مورد بررسی قرار داده و بهترین الگوهای نمودار شمعی را معرفی کنیم پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. علاوه بر این، برای انجام پرداخت های ارزی و خرید و فروش ارز دیجیتال می‌توانید در وبسایت یا اپلیکیشن کافه ارز ثبت نام کرده و به راحتی تراکنش‌های خود را انجام دهید.

کندل استیک چیست؟

نمودار کندل استیک در بیشتر پلتفرم‌های معاملاتی برای نمایش روند قیمتی به کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین، شناخت الگوهای کندل استیک برای تمام فعالان بازارهای مالی به خصوص ارزهای دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. نمودارهای شمعی مهم‌ترین پارامتر تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که امکان تفسیر روند قیمتی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. در حقیقت، تریدرها با بررسی کندل استیک در تایم‌ فریم‌های مختلف، به درک کاملی از روند قیمتی یک ارز دیجیتال خواهند رسید.

بیشتر بخوانید: 15 الگوی کندل استیک پرکاربرد در تحلیل تکنیکال

نمودار کندل استیک

به طور کلی، معامله‌گران ترجیح می‌دهند یک رمز ارز را در قیمت پایین خریداری کرده و از افزایش قیمت آن سود کسب کنند. همانطور که می‌دانید، قیمت ارزهای دیجیتال معمولاً با توجه به مولفه عرضه و تقاضا تغییر خواهند کرد. معامله‌گران برای شناسایی رمز ارز و موقعیت مناسب برای ورود به معاملات خرید یا فروش نیازمند درک درست بازار و روند قیمتی ارزهای دیجیتال هستند. نمودار کندل استیک یکی از ابزارهایی هست که به معامله‌گران در زمینه تحلیل تکنیکال و تعیین استراتژی معامله‌گری کمک می‌کند. نمودار های شمعی نوسانات قیمتی یک ارز دیجیتال را به صورت بصری و زنده (Real Time) به کاربران نمایش می‌دهند. در حقیقت، اگر نوسانات قیمتی در جهت مثبت باشد، کندل استیک به رنگ سبز و رو به بالا خواهد بود و اگر روند قیمتی منفی باشد، کندی استیک به رنگ قرمز و رو به پایین خواهد بود. اما واقعاً نمودار کندل استیک چیست و از کجا آمده است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب به صورت تخصصی‌ آن را مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین سایت خبری ارز دیجیتال

تاریخچه نمودارهای شمعی

تاریخچه کندل استیک ها به صد سال قبل برمی‌گردد. مردم کشور ژاپن با توسعه نمودارهای میله‌ای، نمودارهای Candle Stick را خلق کردند. در حقیقت، حدود سال 1700، فردی ژاپنی به نام هوما (Homma) فهمید که بازار برنج به شدت تحت تاثیر احساس تاجران است. در واقع، هوما متوجه شد که قیمت برنج به میزان عرضه و تقاضا حساس است و به تبعیت از آن بالا و پایین می‌شود. در حقیقت، می‌توان گفت که اولین بار مردم ژاپن از تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی استفاده کردند. ورود مفهوم کندل استیک ها به دنیای غرب بعد از محبوبیت کتاب «تکنیک‌های نمودار شمعی ژاپنی» به نویسندگی استیو نیسون در سال 1991 همراه بود.

اموزش کندل استیک ارز دیجیتال

استیو نیسون معتقد است که نمودار شمعی اولین بار برای سال 1850 به شکل امروزی خلق شد. بیشتر کارشناسان معتقدند که ایده اصلی که توسط هوما ابداع شد پس از گذشت سال‌‌ها اصلاح شده و در نهایت به شکل کندل استیک امروزی در اختیار ما قرار دارد. الگوهای کندل استیک (Candle Stick Patterns) تشکیل شده از چند نمودار شمعی است که به معامله‌گران در تحلیل بازار و قیمت آتی یک رمز ارز کمک می‌کند. معامله‌گران به خاطر جذابیت بصری و جامع بودن كندل استيك ها خیلی به استفاده از آنها علاقه‌مند هستند. در حقیقت، الگوهای کندل استیک اطلاعاتی بسیار مهمی نظیر جهت حرکت قیمت، میزان فشار خریداران یا فروشندگان و جو کلی بازار را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند. معامله‌گران معمولاً از نمودار شمعی برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند. برای این‌ که بتوانید به راحتی از کندل استیک‌ ها استفاده کنید باید به طور کامل با اجزای تشکیل دهنده آن آشنا باشید. اگر می‌خواهید با ساختار کندل استیک‌ها آشنا شوید، با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

بیشتر بخوانید: معاملات اسپات یا اسپات تریدینگ

ساختار Candle Stick

چینش کندل ها کنار هم الگوهای بسیار کاربردی برای تشخیص نقاط مقاومت و حمایت یک دارایی را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. برخی از الگوهای تشکیل شده از معکوس شدن روند قیمتی خبر می‌دهند که به الگوهای برگشتی معروف هستند. علاوه بر این، برخی از الگوهای کندل استیک نشان از عدم ثبات در است که به الگوی بازار رنج (Range) معروف است. برای این که بتوانید بهترین نتیجه را از الگوهای کندلی دریافت کنید باید تمام اجزای ساختاری آن را بشناسید.

اموزش کندل

  • بدنه (Body): قسمت پر رنگ کندل استیک به بدنه معروف است که محدوده قیمت باز و بسته شدن معاملات را نمایش می‌دهد. اگر بدنه به رنگ قرمز باشد، به این معنی است که قیمت بسته شدن کندل در مقایسه با باز شدن آن در محدوده پایین‌تری قرار دارد. اگر بدنه سبز باشد، نشان دهنده این است که قیمت بالاتر بسته شده است. به طور کلی، رنگ قرمز نشان از کاهش قیمت و رنگ سبز به معنی افزایش قیمت است.
  • خطوط نازک موجود در بالا و پایین کندل را سایه یا شدو (Shadow) نامگذاری کرده‌اند. شدو نشان‌دهنده بالاتریو پایین‌ترین قیمت ارز دجیتال در یک بازه زمانی مشخص است. در حقیقت، فشار خریداران و فروشندگان در این نواحی کمتر از بدنه است. سایه بالای کندل نشان دهنده اوج قیمت یک ارز دیجیتال و سایه پایین بدنه کندل نشان دهنده کف قیمت ارز دیجیتال در یک بازه زمانی است.
بیشتر بخوانید: معرفی بهترین سایت‌های تحلیل ارز دیجیتال

آموزش الگوهای کندل استیک

اموزش کندل شمعی یکی از بهترین ابزارهای معاملاتی است که در ترکیب با استراتژی‌های دیگر نظیر پرایس اکشن (Price Action) سود معاملات را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد. الگوهای کندلی زیادی وجود دارند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

  • الگوی چکش (Hammer)

نمودار شمعی

کندل استیک در برخی اوقات الگوی Hammer را تشکیل می‌دهد. الگوی چکشی در پایان روند نزولی شکل می‌گیرد. کندل چکشی از یک بدنه کوتاه با یک سایه بلند رو به پایین تشکیل شده است. سیگنالی که الگوی شمعی چکشی به معامله‌گران می‌دهد این است که اگر چه اخیراً فشار فروش زیاد بوده اما در نهایت قدرت خریداران به فروشندگان چربیده به احتمال خیلی زیاد روند قیمتی به صورت شدید معکوس خواهد شد. رنگ بدنه کندل چکشی می‌تواند متفاوت باشد اما کندل سبز رنگ نشان‌دهنده قدرت بیشتر این الگو خواهد بود.

  • الگوی چکش معکوس (Reverse Hammer)

الگوی چکش معکوس یک الگوی کندل استیک صعودی است که تنها تفاوت آن با الگوی چکش به جهت سایه مربوط می‌شود. سایه کندل چکش معکوس رو به بالا است و ممکن است یک سایه کوچک در پایین بدنه کندل نیز وجود داشته باشد. الگوی چکش معکوس نشان دهنده این است که خریداران به زودی به بازار یک ارز دیجیتال تسلط پیدا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: پرایس اکشن چیست

الگوی پوشای صعودی که به انگالفینگ بولیش معروف است از دو کندل تشکیل می‌شود. یک کندل قرمز رنگ کوچک که توسط یک کندل سبز رنگ بزرگ پوشانده می‌شود. قیمت در کندل دوم پایین‌تر از کندل اول باز می‌شود اما هم پوشانی این الگو باعث شروع روند صعودی و کسب سود معامله‌گران خواهد شد.

  • ستاره صبحگاهی (Morning Star)

آموزش تحلیل نمودار شمعی

الگوی ستاره صبجگاهی یک الگوی سه کندلی است که از صعودی شدن بازار خبر می‌دهد. کندل اول قرمز رنگ با بدنه قدرتمند و بدون سایه است که توسط یک کندل قرمز کوچک با سایه‌های کوچک در بالا و پایین دنبال می‌شود. در اخر یک کندل صعودی با بدنه بلند و سایه‌های کوچک قرار می‌گیرد و نشان از امید خریداران به افزایش قیمت است.

  • الگوی مرد حلق آویز (Hanging Man)

الگوی Hanging Man شباهت زیادی با الگوی چکش دارد با این تفاوت که در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد. این الگوی نمودار شمعی نشان دهنده این است که فروش به شکل قابل توجهی زیاد بوده است اما خریداران تا حد زیادی موفق شدند که قیمت را مجدداً بالا ببرند. در حقیقت، با مشاهده الگوی نمودار شمعی مرد حلق آویز می‌توان فهمید که کنترل بازار به زودی از دست گاوها خارج خواهد شد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره دامیننس تتر

سخن پایانی

نمودار شمعی یکی از بهترین ابزارهای معاملاتی ارز دیجیتال است که نوسانات قیمتی یک رمز ارز را به صورت بصری در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. آموزش تحلیل نمودار شمعی از محبوبیت بالایی در بین تریدرها برخوردار است چون آنها برای پیاده‌سازی استراتژی‌های معاملاتی باید ابتدا ساختار کندل استیک ها و الگوهای مربوط به آن را به خوبی بشناسند. امروز در کافه ارز، نمودارهای شمعی را معرفی کردیم و معروف‌ترین الگوهای کندلی را نیز مورد بررسی قرار دادیم. اگر از الگوهیا کندلی دیگری برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *