وبلاگ

/

/

پرایس اکشن چیست و بهترین سبک پرایس اکشن کدام است؟

پرایس اکشن چیست و بهترین سبک پرایس اکشن کدام است؟

۱۹ دی ۱۴۰۱

آشنایی با پرایس اکشن (Price Action)

پرایس اکشن:روش پرایس اکشن یک استراتژی معاملاتی و تکنیک برای تحلیل بازار است که در حوزه فارکس، بورس و کریپتوکارنسی کاربرد دارد. مقوله پرداخت‌ های ارزی در دنیای مدرن امروز از اهمیت بالایی برخوردار است و برخی از روش‌های آن نظیر خرید و فروش ارز دیجیتال قابلیت درآمد‌زایی نیز دارند. برای اینکه بتوان از بازار کریپتو کسب درآمد کرد باید از تکنیک‌ها و روش‌های اصولی تحلیل بازار استفاده کرد. پرایس اکشن یکی از الگوهای معاملاتی است که از طریق آن می‌توان تا حدودی روند قیمتی یک دارایی را پیش‌بینی کرد.

امروز قصد داریم الگوی قیمتی پرایس اکشن را با یکدیگر مورد بررسی قرار داده و تکنیک‌های مربوط به آن را نیز با یکدیگر مرور خواهیم کرد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. علاوه بر این، با ثبت نام و احراز هویت در کافه ارز می‌توانید بیش از 600 ارز دیجیتال را خرید و فروش کنید.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن (Price Action) یکی از تکنیک‌های معامله‌گری است که برای پیش‌بینی روند قیمتی ارزهای دیجیتال مورد استفاده معامله‌گران قرار می‌گیرد. برخلاف اندیکاتورهایی که عقب‌تر از حال بازار هستند،پرایس اکشن تحرکات قیمتی واقعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند تصمیم‌گیری دقیق‌تری انجام دهند. شاید از خود بپرسید که پرایش اکشن یعنی چی؟پرایس اکشن قیمت یکی از استراتژی‌های معاملاتی است که بهترین نتیجه را برای معامله‌کنندگان به ارمغان می‌آورد. پرایس اکشن در ارز دیجیتال می‌تواند به شما کمک کند که بر اساس قیمت واقعی بازار تصمیم به خرید یا فروش یک ارز دیجیتال بگیرید. به طور کلی، ما مخالف استفاده از اندیکاتور نیستیم اما پرایس اکشن حرفه ای را اگر بلد باشید، سود بیشتری از آن دریافت خواهید کرد.

پرایس اکشن تحلیل تکنیکال

در واقع، اندیکاتورها ابزاری هستند که روند قیمتی که در گذشته بازار در جریان بوده است را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند. معامله‌گران با درک اطلاعات الگوهای قیمتی Price Action می‌توانند اتفاقاتی که به احتمال خیلی زیاد در آینده بازار رخ می‌دهند را پیش بینی کنند. در طرف دیگر، اگر فقط از اندیکاتورها برای معامله استفاده می‌کنید باید حرکات بعدی بازار را حدس بزنید.

کدام سبک پرایس اکشن بهتر است

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا با ماهیت و اجزای کندل‌های قیمتی آشنا شویم. به طور کلی یک شمع از اجزای زیر تشکیل شده است:

روش پرایس اکشن

  • قیمت open یا باز: قیمت اولین معامله
  • قیمت close یا بسته: قیمت آخرین معامله
  • بالا یا high: بالاترین قیمت معامله شده
  • پایین یا low: پایین‌ترین قیمت معامله شده
  • بدنه یا body: قسمتی از کندل که بین قیمت اولین و آخرین معامله قرار می‌گیرد.
  • سایه یا shadow: قسمتی از کندل که بین قیمت آغازین و آخرین معامله قرار ندارد.
  • شمع اصلاحی: کندل اصلاحی به کندلی گفته می‌شود که بدنه ندارد
  • کندل روندی: شمع روندی به کندلی گفته می‌شود که حتماً باید بدنه داشته باشد. شمع‌های روندی صعودی یا نزولی هستند.

ستاپ های پرایس اکشن انواع مختلفی دارند که در ادامه 6 مورد از بهترین آنها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. بهترین پرایس اکشن آن الگویی است که تا درصد بسیار بالایی از درستی آن مطمئن باشید. شاید از خود بپرسید کدام سبک پرایس اکشن بهتر است؟ این سوال جواب قطعی ندارد و با توجه به شرایط و شخصیت تریدر معمولاً راندمان متفاوتی دارند. شاید شما پس از مطالعه این مطلب بتوانید بهترین سبک پرایس اکشن را انتخاب کنید.

الگوی پین بار

بهترین سبک پرایس اکشن

پین بار یکی از الگوهای مهم در استراتژی پرایس اکشن به شمار می‌رود. شمع موجود در این روش از یک سایه بلند با بدنه کوچک تشکیل شده است. این الگو هم در جهت موافق روند اصلی و هم در معکوس روند می‌تواند شکل بگیرد. کندل پین بار به سطوح حمایت و مقاومت نفوذ کرده اما قدرت کافی برای شکستن آن را ندارد. برای مثال، زمانی که در یک روند صعودی قرار داریم و به یک مقاومت در مسیر قیمت نزدیک می‌شویم، ممکن است که ابتدا قیمت این سطح را بشکند. اما مدتی بعد به دلیل قدرت بالای فروشندگان در مقایسه با خریداران، قیمت مجدداً به زیر خط مقاومت باز خواهد گشت. الگوی Pinbar بهترین نشانه برای پیش بینی تغییر روند بازار است اما ابتدا باید اجازه دهیم که کندل کامل شود تا از تغییر روند بازار مطمئن شویم.

کندل برگشتی

کدام سبک پرایس اکشن بهتر است

الگوی کندل برگشتی یکی از بهترین سبک پرایس اکشن در معامله‌گری به شمار می‌رود که اطلاعات موثقی از برگشت روند قیمتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کندل برگشتی در خلاف جهت روند شکل می‌گیرد و به معامله‌گر این اخطار را می‌دهد که به احتمال خیلی زیاد روند معکوس خواهد شد. مشخصات الگوی کندل برگشتی به این شکل است که مثلاً اگر در یک روند صعودی باشیم، یک کندل قرمز با high بالاتر از high کندل قبلی و low نزدیک به high کندل قبلی بسته می‌شود.

الگوی کندل اینساید بار و اوت سایدبار در پرایس اکشن

بهترین پرایس اکشن کار جهان هم که باشید، نمی‌توانید از الگوی کندل اینسایدبار و اوتسایدبار غافل شوید. اینسایدبار کندلی است که از کندل قبلی خود کوچکتر بوده و نشان از مرحله تصمیم‌گیری بازار دارد. معمولاً پس از تشکیل این کندل، روند دچار پولبک شده یا به طور کلی تغییر خواهد کرد. در طرف دیگر، کندل اوتساید بار زمانی تشکیل می‌شود که بازار تصمیم قطعی خود برای تغییر روند را گرفته است. شمع اوتساید بار از کندل قبلی خود بزرگتر بوده و به طور کامل آن را می‌پوشاند. اگر کندل اوت سایدبار در میانه روند ظاهر شود نشان دهنده این است که فروشندگان و خریداران هر دو قدرت بسیار زیادی دارند؛ در این حالت باید بر اساس کندل بعدی تصمیم‌گیری کنید.

پولبک 3 کندلی

پولبک 3 کندلی در روند صعودی و نزولی شکل می‌گیرد. ما با مشاهده این الگو متوجه می‌شویم که تغییر روند ایجاد شده صرفاض یک پولبک است و قیمت به روند اصلی خود باز می‌گردد. ظاهر این الگو به این شکل است که پس از یک کندل موافق جهت روند، سه کندل در جهت مخالف روند ایجاد شده اما روند مجددا به مسیر قبلی خود باز می‌گردد.

الگوی سه کندل برگشتی

این الگوی پرایس اکشن در انتهای روند شکل می‌گیرد و خبر از تغییر جهت قیمت می‌دهد. این الگو در مقایسه با روش کندل برگشتی که در ابتدا به آن اشاره کردیم، قطعیت بیشتری دارد و ریسک معاملات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

کف و سقف دو قلو

بهترین پرایس اکشن برای اسکلپ

در برخی اوقات روند قیمتی وارد یک سطح خاصی شده و پس از آن تا سقف یا کف قبلی پولبک می‌زند. در این صورت، به اصطلاح گفته می‌شود که یک الگوی کف یا سقف دوقلو شکل گرفته است که احتمالا تغییر روند قیمتی در این حالت بسیار بالا است. برای کاهش ریسک در این استراتژی بهتر است تا منتظر بمانیم، حمایت یا مقاومتی که در پولبک اول ایجاده شده نیز دچار شکست شود.

چرا معامله با پرایس اکشن محبوب است؟

استفاده از پرایس‌اکشن در معاملات کوتاه مدت به جای سرمایه‌گذاری بلند مدت از محبوبیت بسیار بالایی در میان تریدرها برخوردار است. البته، بسیاری از معامله‌گران اعتقاد دارند که بازار از روندهای تصادفی تشکیل شده است و از هیچ قانون یا الگوی مشخصی تبعیت نمی‌کند. در میان کشمکش بین معامله‌گران، پرایس اکشن با دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال برای پیش بینی روند قیمتی یک دارایی در آینده به معامله‌گران کمک می‌کند. از مزایای معامله‌گری با روش پرایس اکشن می‌توان به این اشاره کرد که معامله‌گر یک نمودار خالص در برابر خود خواهد داشت و با مشاهده چندین اندیکاتور که ممکن است هر کدام داده‌های متفاوتی ارائه کنند گیج نخواهد شد.

تفاوت پرایس اکشن با تحلیل تکنیکال

تفاوت پرایس اکشن و تکنیکال

پرایس اکشن یک روش تحلیل تکنیکال است که در آن معامله‌گران با تحلیل نمودار قیمتی یک دارایی سعی می‌کنند وضعیت آن در آینده را پیش‌بینی کنند. در حقیقت، می‌توان گفت کسانی که از price action استفاده می‌کنند، فقط به دنبال کشف اتفاقات حال نیستند، بلکه به دنبال دلیل این اتفاقات و آینده روند هستند تا بتوانند نقاط مناسب برای ورود یا خارج شدن از معاملات را مشخص کنند.

پرایس‌اکشن خود یک روش معاملاتی اسکلپ یا اسپات است بنابراین می‌توان آن را بدون اندیکاتور نیز اجرا کرد. در واقع، استفاده از اندیکاتورهایی نظیر rsi و میانگین متحرک در ترکیب با پرایس اکشن بد نیست اما بدون آنها هم می‌توانید از پرایس اکشن استفاده کنید. در این روش مهم‌ترین ابزار در پرایس اکشن کندل‌ها هستند که با شناخت آنها می‌توانید ادامه‌دار بودن یا نبودن روندهای قیمتی را پیش‌بینی کنید.

کلام آخر

تنها چیزی که در بازارهای مالی نظیر کریپتوکارنسی ارزش دارد، سود بیشتر است. هر معامله‌گر برای رسیدن به این هدف از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. برخی از این ابزارها در واقع اندیکاتورهایی هستند که خطا و تاخیر بسیار زیادی دارند و عملاً خیلی سود مالی برای شما به ارمغان می‌آورند. ما نمی‌خواهیم مزایای اندیکاتورها را کتمان کنیم اما استفاده از آنها به تنهایی نتیجه بخش نیست. در عوض، الگوهای قیمتی price action آنچه در آینده رخ خواهد داد را به شما نشان می‌دهند و امکان پیش‌بینی روند قیمتیی را برای شما میسر می‌کنند.

4.3/5 - (3 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *