وبلاگ

/

/

تحصیل در هلند؛ اقامت تحصیلی در هلند

تحصیل در هلند؛ اقامت تحصیلی در هلند

۳ اسفند ۱۴۰۱

دانشجویانی که به تحصیل در خارج از کشور فکر می‌کنند، همیشه دغدغه انتخاب مقصد تحصیلی را دارند که علاوه بر دانشگاه‌هایی شناخته‌شده، کشوری پیشرفته و زیبا هم داشته باشد. هلند، کشوری در غرب اروپا با خط ساحلی طولانی در دریای شمال و مرزهای مشترک با آلمان و بلژیک است. این کشور 17.7 میلیون جمعیت دارد و بخش زیادی از این جمعیت را مهاجران تشکیل می‌دهند. تحصیل در هلند از این نظر اهمیت می‌يابد که این کشور جامعه‌ای مهاجرپذیر داشته و فرهنگ آن سال‌ هاست که آماده پذیرش و پرورش دانش‌جویان بین‌المللی شده است. در این مطلب یک راهنما برای مهاجرت تحصیلی و ویزای تحصیلی به هلند را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مزایای تحصیل در هلند

هلند یکی از اولین کشورهای غیر انگلیسی‌ زبان بود که رشته‌هایی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه کرد که تماما به زبان انگلیسی تدریس می‌شد. با تحصیل در هلند شما این انتخاب را دارید که یا به زبان انگلیسی یا به زبان هلندی تحصیل کنید که این کاملا به میزان تسلط شما به هر زبان بستگی دارد. یکی از مزایای تحصیل در هلند که مهمترین آن است، عدم وجود محدودیت سنی برای تحصیل در هلند است. علاوه بر این، امکان اقامت همسر و فرزندان نیز وجود دارد. برخی از مزایای تحصیل در هلند را در ادامه نام برده ایم.

  • امکان پذیرش طی مدت زمان کوتاه
  • دادن فرصت 1 الی 2 ساله تحت عنوان stayback ویزا جهت پیدا کردن کار در این کشور
  • اهمیت نداشتن گپ تحصیلی جهت اخذ پذیرش
  • امکان گذراندن دوره های زبان با هزینه بسیار مناسب
  • امکان کار همزمان با تحصیل
  • اقامت همسر و فرزندان
  • امکان اخذ اقامت کاری پس از تحصیل
  • نرخ پایین بیکاری

شرایط ویزای تحصیلی هلند

تحصیل در مدارس کشور هلند، از سن ۵ سالگی شروع و تا ۱۶ سالگی ادامه می یابد در واقع محدودیت سنی برای تحصیل در هلند وجود ندارد. بخشی از مدارس، مدارس دولتی و هلندی زبان هستند و بخشی دیگر، مدارس خصوصی و انگلیسی زبان می باشند.افرادی که قصد تحصیل در مدارس هلند را دارند باید قیم قانونی در این کشور داشته باشند. اگر شما قصد تحصیل در دوره کارشناسی در هلند را داربد باید دارای مدرک ۱۲ ساله دیپلم و مدرک آیلتس 6 باشید. مقطع فوق لیسانس یکی از پرتقاضاترین مقاطع جهت دریافت ویزای تحصیلی هلند است که تحصیل آن به دو زبان هلندی و انگلیسی است.

افرادی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6.5 داشته باشند. البته دانشجویان در حال تحصیل در مقطع فوق لیسانس اجازه کار دارند و پس از اتمام دوره تحصیل خود می توانند برای یک سال در این کشور حضور داشته و در صورت یافتن شغل مناسب، اقامت تحصیلی هلند خود را به اقامت کاری هلند تبدیل نمایند. افراذ جهت اخذ پذیرش و تحصیل در مقطع دکترا در هلند، باید مقالات ISI معتبر ارائه نموده و همچنین استاد راهنما در این کشور انتخاب نمایند. علاوه بر این نیاز است که دانشجویان، دارای مدرک زبان انگلیسی آیلتس 7 باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی

هزینه زندگی در هلند

هزینه زندگی و تحصیل در هلند

هلند از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کند. هزینه شهریه برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا سالانه بین ۶۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو در مقطع کارشناسی و بین ۸۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ یورو برای مقطع کارشناسی ارشد است. اگر تصمیم بگیرید به موسسه خصوصی بروید، باید انتظار شهریه‌های بالاتر را داشته باشید.

هزینه زندگی در هلند به این بستگی دارد که در کدام یک از شهرهای هلند زندگی می‌کنید. شهرهای بزرگ‌تر گران‌تر از شهرها و شهرستان‌های کوچک‌تر هستند. به طور متوسط، شما باید ماهانه بودجه‌ای بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو برای مسکن، سفر، غذا و سایر هزینه‌های زندگی در نظر بگیرید. بسیاری از رستوران‌ها و جاذبه‌های توریستی تخفیف‌های دانشجویی در نظر گرفته‌‌اند و وقتی کارت دانشجویی خود را نشان بدهید می‌توانید از آن تخفیف‌ها استفاده کنید. در زمان تحصیل در هلند اگر دانشجوی خارج از اتحادیه اروپا باشید کارفرمای شما باید اقدام به دریافت مجوز کار برای شما کند که با استفاده از آن می‌توانید در طول دوران تحصیل هفته‌ای ۱۶ ساعت و در تعطیلات، به صورت تمام وقت، کار کنید.

به طور تقریبی می توان گفت که دانشجویان مقطع دکترا در هلند هزینه ای بابت تحصیل خود در این کشور نمی پردازند؛ چرا که دانشجویی که جهت تحصیل در مقطع دکترا کشور هلند اقدام نموده و در یکی از دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل است، به مثابه یکی از کارمندان دانشگاه محسوب شده و بر اساس کار و تحقیق و فعالیتی که در این دانشگاه انجام می دهد، حقوقی بین ۱۳۰۰ تا 2000 یورو در ماه دریافت می نماید. افراد در انتهای مقطع دکترا باید پایان نامه ای را ارائه نموده و به دفاع از آن بپردازند. پس از ارائه این پایان نامه مدرک دکترا به او اعطا می شود.

بهترین شهر های هلند برای تحصیل

در هلند دو نوع موسسه آموزشی وجود دارد: دانشگاه‌های علوم کاربردی و دانشگاه‌های تحقیقاتی. دانشگاه علوم کاربردی معمولا رشته‌هایی را برای آماده‌سازی دانشجویان برای یک حرفه خاص ارائه می‌دهد در حالی که دانشگاه‌های تحقیقاتی رشته‌های عمومی‌تر را ارائه می‌دهند. هر دو گروه این دانشگاه‌ها در جهان شناخته شده هستند و جوایزی را دریافت کرده‌اند.در میان شهرهای مختلف این کشور، تعدادی از آن‌ها به عنوان شهرهای دانشجویی شناخته شده‌اند.

آمستردام

آمستردام پایتخت هلند است و ۸۷۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد. این شهر قطب فرهنگی هلند محسوب شده و موزه‌های متعدد و جاذبه‌های توریستی بسیاری دارد. در این شهر دو دانشگاه و چندین موسسه آموزش عالی دیگر مانند دانشگاه علوم کاربردی قرار گرفته است. این دانشگاه‌ها شامل دانشگاه آمستردام و دانشگاه علوم کاربردی آمستردام است. دانشجویانی که قصد تحصیل در هلند را دارند می‌توانند در این شهر زیبا و این دانشگاه‌های برتر تحصیل کنند.

لاهه

لاهه

این شهر در ساحل غربی هلند واقع شده و با جمعیت ۵۰۰۰۰۰ نفری، سومین شهر بزرگ این کشور محسوب می‌شود. کابینه و دادگاه عالی هلند در این شهر واقع شده است بنابراین به عنوان قطب سیاسی هلند در نظر گرفته می‌شود. لاهه را به عنوان خانه قانون بین‌المللی می‌دانند. چندین موسسات آموزش عالی در این شهر قرار دارند که شامل دانشگاه‌های تحقیقاتی و علوم کاربردی می‌شود. این دانشگاه‌های شامل دانشگاه علوم کاربردی لاهه، دانشگاه بین‌المللی کسب و کار لاهه، دانشگاه هتل داری لاهه، دانشگاه لیدن لاهه است.

روتردام

روتردام با ۶۰۰۰۰۰ نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ هلند است و قطب اقتصادی و لجستیک هلند و همچنین بزرگ‌ترین بندر اروپا محسوب می‌شود. روتردام در جنگ جهانی دوم تقریبا به طور کامل نابود شد و اکنون به دلیل بازسازی، معماری متفاوتی با بقیه کشور دارد. افرادی که قصد تحصیل در هلند و شهر روتردام را دارند می‌توانند در دانشگاه اراسموس، دانشگاه علوم کاربردی روتردام و دانشگاه علوم کاربردی Inholland تحصیل کنند.

آیندهوون

آیندهوون چهارمین شهر صنعتی بزرگ هلند و یکی از چهار شهرک بزرگ با فناوری پیشرفته در اروپا است. پارک پیشرفته در آیندهوون پایگاه اصلی بسیاری از شرکت های بزرگ است و بیش از ۵۰۰۰ تاجر از بیش از ۵۰ کشور وجود دارد. شبکه اقتصادی در آنجا دستاوردهای فناوری پیشرفته بسیاری را به همراه دارد و دیسک فشرده نیز در آنجا توسعه یافته است.

مدارک مورد نیاز اخذ پذیرش تحصیلی هلند

دانشجویانی که قصد تحصیل در هلند را دارند، باید برای اخذ پذیرش تحصیلی، مدارک مورد نیاز را برای دانشگاه مورد نظر خود ارسال نمایند و سپس منتظر جواب از طرف آن‌ها بمانند. آن دسته از دانشجویانی که پس از ارسال مدارک خود به دانشگاه‌های هلند، موفق به اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه‌ها می‌شوند، باید مدارک خود را به همراه نامه اخذ پذیرش تحصیلی به سفارت کشور هلند تحویل دهند و برای دریافت ویزای تحصیلی خود اقدام نمایند.شرایط اخذ پذیرش در مقاطع مختلف از دانشگاه‌های هلندی یکسان نیست و برای هر فرد با توجه به شرایط وی، متفاوت است. در ادامه مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های هلند را لیست کردیم.

  • مدرک دیپلم ۱۲ ساله دبیرستان
  • سوابق تحصیلی و ریز نمرات
  • هزینه درخواست پذیرش
  • گواهینامه آزمون‌های هلندی جهت تحصیل به زبان هلندی
  • مدارک زبان آزمون‌های TOEFL یا IELTS برای تحصیل به زبان انگلیسی
  • مقاله‌های کاربردی و ISI
  • رزومه
  • توصیه نامه‌ و انگیزه نامه
  • گواهی تمکن مالی

شرایط اخذ اقامت دائم و پاسپورت هلند با تحصیل

اخذ اقامت پس از تحصیل در هلند برای دانشجویان متقاضی کاملا امکان پذیر است و چنان چه شخصی قصد داشته باشد که به دریافت تابعیت و حق شهروندی هلند از طریق تحصیل بپردازند؛ ابتدا باید اقامت دائم هلند را به دست آورده تا پس از آن بتواند شهروندی و تابعیت آن را به دست آورد.

برای این کار لازم است که فرد پس از دریافت اقامت دائم 5 سال به طور متوالی در هلند حضور و زندگی کرده باشد و به زبان هلندی نیز تسلط کافی را داشته باشد و قادر باشد که در امتحان یکپارچگی شهری هلند قبول شود ، البته توجه داشته باشید که در صورت ازدواج با یک شهروند و تابع هلندی امتیازی به شخص داده شده و فرد به جای 5 سال می تواند پس از 3 سال حضور در این کشور برای دریافت تابعیت خود اقدام کند. در ادامه مدارکی که برای تغییر ویزای تحصیلی و دریافت ویزای کار نیاز دارید را مشاهده خواهید نمود:

  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی دریافتی از دانشگاه های این کشور
  • ارائه درخوایت ویزای کار
  • ارائه پاسپورت معتبر به همراه ترجمه رسمی آن
  • ارائه مدارک هویتی همچون شناسنامه و کارت ملی با ترجمه کامل
  • ارائه ویزای تحصیلی اخذ شده
  • ارائه گواهی اشتغال یا برگ استخدام قابل قبول

برای زندگی و تحصیل در هلند شما نیاز به دریافت ویزای تحصیلی خواهید داشت. دانشگاه شما مسئول شروع فرآیند درخواست ویزای شما است. وقتی موسسه آموزشی شما نامه پذیرش از دفتر مهاجرت هلند دریافت کند، شما می‌توانید از سفارت یا کنسولگری هلند در کشور خود، درخواست ویزای ورود کنید. برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا نیاز به دریافت اجازه اقامت هم هست که برای طول مدت تحصیل به علاوه سه ماه اضافه‌تر، معتبر است.

شما می‌توانید با استفاده از خدمات پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز از طریق خرید با پی پالو خرید با ویزا و مستر کارت در کمترین زمان پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهید. همچنین با استفاده از کافه ارز می‌توانید پرداخت هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی را به آسانی انجام دهید.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *