وبلاگ

/

/

🎓ویزای تحصیلی چیست و نحوه اخذ آن چگونه است؟

🎓ویزای تحصیلی چیست و نحوه اخذ آن چگونه است؟

۱۸ آذر ۱۴۰۲

ویزای تحصیلی: دنیای امروز دنیای فرصت‌ها و امکانات است و هر فردی سعی می‌کند تا از فرصت‌های پیش روی خود به نحو احسن استفاده کند. تصمیم به تحصیل در دانشگاه‌‌های خارج از کشور یک فرصت بی‌نظیر برای افرادی است که می‌خواهند تجربه آکادمیک در بهترین دانشگاه‌های دنیا را داشته باشند. البته، اخذ ویزای تحصیلی کار آسانی نیست و برای این که بتوانید برای دریافت آن مسیر راحت‌تری را طی کنید باید یکسری نکات را رعایت کنید. در این مقاله قصد داریم تمام نکات مربوط به ویزای تحصیلی و انجام مراحل مختلف آن مانند پرداخت ارزی را توضیح دهیم، پس تا انتها با کافه ارز همراه باشید.

ویزای تحصیلی چیست؟

ویزای تحصیلی یا ویزای دانشجویی برای افرادی صادر می‌شود که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشند. مهم‌ترین نکته برای دریافت این نوع ویزا دریافت پذیرش دانشگاه یا موسسه آموزشی مورد نظر است اما مدارک بسیار زیادی وجود دارد که متقاضیان برای دریافت ویزای تحصیلی باید آن را به دستگاه‌های دولتی مربوط ارائه دهند. شرایط و قوانین پذیرش Student Visa در کشورهای مختلف یکسان نیست و شما برای مهاجرت تحصیلی به هر کشور باید از یکسری فیلترهای خاص عبور کنید. علاوه بر این، درخواست برای دریافت این ویزا نیازمند پرداخت هزینه است و شما می‌توانید از سایت کافه ارز این هزینه را پرداخت کنید.

پرداخت ارزی

به این ترتیب، مدارک مورد نیاز برای اخذ این ویزا در هر کشور ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی ما برای دریافت ویزای دانشجویی هر کشور مسیر مشابهی را طی خواهیم کرد و تنها مدارکی که باید ارائه دهیم ممکن است کمی با یکدیگر متفاوت باشند. در ادامه با جزییات بیشتری مدارک مورد نیاز برای اخد Student Visa را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اما قبل از هر چیز بهتر است به این نکته بپردازیم که چرا اصلاً به ویزای دانشجویی نیاز پیدا می‌کنیم و چه فلسفه‌ای پشت آن قرار دارد.

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت ویزای دانشجویی استرالیا

 

چرا به ویزای تحصیلی نیاز داریم؟

ویزای تحصیلی یک مدرک رسمی است که فرد برای مهاجرت تحصیلی باید آن را به گذرنامه خود ضمیمه کند. دولت و آموزش و پروش کشور مقصدی که قصد ادامه تحصیل در آن دارید، این ویزا را برای شما صادر می‌کند. در واقع، ویزای دانشجویی این مجوز را به دانشجویان می‌دهد که تا پایان مدت زمان تحصیل خود در کشور خارجی اقامت داشته باشند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی

بیشتر بخوانید : راهنمای کامل دریافت ویزای تحصیلی آلمان

حالا شاید سوال کنید چرا تحصیل در خارج از کشور انقدر مهم است؟ در حقیقت، تحصیل در دانشگاه‌های خارجی اولین قدم برای پیدا کردن کار در کشورهای خارجی و در نتیجه به دست آوردن اقامت دائم آن کشور است. هر فردی که می‌خواهد به عنوان دانشجو در کشورهای خارجی به تحصیل بپردازد باید ویزای تحصیلی آن کشور را اخذ نماید. ویزای تحصیلی امکان اقامت بین 1 تا 3 سال را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.

البته، شرکت در برخی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت مستلزم اخذ ویزای دانشجویی نیست. علاوه بر این، در برخی اوقات ممکن است توافقات دو طرفه‌ای بین دو کشور وجود داشته باشد و دانشجویان بدون اخذ ویزای تحصیلی می‌توانند در دانشگاه‌‌های کشور مورد نظر ادامه تحصیل دهند.

مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی نیاز است؟

صدور ویزای تحصیلی زیر نظر اداره مهاجرت و گذرنامه کشور مقصد انجام می‌شود. بنابراین، قوانین کشورها در رابطه با شرایط دریافت ویزای تحصیلی ممکن است متفاوت باشد. البته، فرآیند دریافت ویزای تحصیلی کشورهای مختلف تقریباً یکسان است. در واقع، هر کشور با توجه به قوانین خود از متقاضی یکسری مدارک و اسناد درخواست می‌کند. جزییات این مدارک ممکن است متفاوت باشد اما یکسری از مدارک عمومی نیز از متقاضی دریافت می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بیشتربخوانید:مهاجرت تحصیلی و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه

 

مدارک لازم برای دریافت student visa

گذرنامه

دریافت گذرنامه یا پاسپورت معتبر اولین گام برای اخذ ویزای تحصیلی است. برخی از کشورها شرایط را سخت‌تر هم کرده‌اند. در واقع، آن‌ها فرد متقاضی را ملزم می‌کنند که گذرنامه‌ای ارائه دهند که اعتبارش تا پایان مقطع تحصیلی باشد. برخی از کشورها نیز ممکن است گذرنامه‌ای با اعتبار بیش از مقطع تحصیلی از مقاضیان درخواست کند. به طور کلی، هنگام ارائه گذرنامه به اداره مهاجرت کشور مورد نظر باید حداقل دو برگ خالی برای مهر ویزا در آن وجود داشته باشد.

پذیرش تحصیلی

برای این که بتوانید درخواست ویزای تحصیلی بدهید، علاوه بر گذرنامه معتبر باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد شما در یکی از دانشگاه‌های آن کشور ثبت نام کرده‌اید. در واقع، این مدرک همان سند پذیرش تحصیلی است و نشان می‌دهد که دانشجو در یک رشته تحصیلی خاص ثبت نام کرده و دانشگاه نیز با درخواست او موافقت کرده است. در بسیاری از کشورها به محض این‌که دانشگاه دوره تحصیلی برای متقاضی ارائه کند می‌تواند برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کرد.

با این حال ویزای تحصیلی بستگی به این دارد که آیا پذیرش در دانشگاه مورد نظر تایید می‌شود یا خیر. در حقیقت، تا زمانی که درخواست پذیرش تحصیلی توسط دانشگاه به طور رسمی تایید نشود، پروسه اخذ ویزای دانشجویی ممکن است به تاخیر خورده یا ریجکت شود. در نظر داشته باشید، که در برخی دانشگاه‌ها پس از تایید پذیرش تحصیلی باید شهریه را خود را واریز کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی

نامه تمکن مالی برای ویزای تحصیلی

 

ضمانت‌نامه و تمکن مالی

دریافت ویزای تحصیلی نیازمند این است که متقاضی تمام مدارک لازم را به اداره مهاجرت کشور مقصد ارائه دهد. یکی از مدارک مهم در این زمینه گواهی تمکن مالی است که متقاضی از طریق ان نشان می‌دهد که هزینه تامین مخارج زندگی به مدت یکسال در کشور مقصد را دارد. این گواهی از طریق بانک صادر می‌شود و میزان دارایی‌های متقاضی بر اساس نرخ ارز مورد نظر (دلار یا یورو) در آن مشخص می‌شود.

مدرک زبان

مهم‌ترین مدرک برای اخذ ویزای تحصیلی گواهی زبان است. در واقع، شما باید این گواهی نشان می‌دهید که توانایی ارتباط برقرار کردن با زبان کشور مقصد را خواهید داشت. به خاطر این‌که بیشتر دانشجویان قصد ادامه تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان را دارند بنابراین باید مدارک قبولی خود در آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی مثل آیلتس و تافل را به اداره مهاجرت کشور ارائه دهید.

معمولاً دانشگاه‌های خارجی نمره قبولی در آزمون‌های زبان را از قبل به شما اعلام می‌کنند. البته، فراموش نکنید که متقاضیان برای تحصیل در کشورهای غیرانگلیسی زبان باید آزمون‌های مربوطه با زبان همان کشور را با قبولی پشت سربگذارند. علاوه بر این، فراموش نکنید که برخی از دانشگاه‌ها فقط مدرک آزمون‌های خاصی را قبول می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

مدرک زبان برای دریافت ویزای تحصیلی

برای مثال، دانشگاه‌های انگلستان مدرک زبان انگلیسی تافل را قبول نمی‌کنند. بنابراین سعی کنید قبل از شرکت در آزمون‌های زبان از پذیرفته‌شدن آن در دانشگاه مورد نظر خود مطمئن شوید. علاوه بر این، نمره حداقلی برای پذیرش در دانشگاه‌ها نیز باید مد نظر قرار بگیرد چون مادامی که نمره به این حد نصاب نرسد درخواست ویزای دانشجویی ریجکت خواهد شد. در ادامه سایر مدارکی که ممکن است از متقاضی درخواست شود را به صورت خلاصه معرفی خواهیم کرد.

  • گواهینامه پزشکی: برخی از کشورها مانند اسپانیا ممکن است از شخص متقاضی دریافت ویزای تحصیلی گواهی پزشکی دریافت کنند.
  • انگیزه نامه (SOP): برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان از آن‌ها می‌خواهند که انگیزه‌نامه (Statement of Purpose) بنویسند. انگیزه‌نامه در اصل مدرکی است که مهارت‌های حرفه‌ای و دلیل مهارجت تحصیلی متقاضی در آن نوشته می‌شود. علاوه بر این، این مدرک رزومه و اطلاعات تحصیلی شما نظیر ریزنمرات را تایید می‌کند.
  • شناسنامه و ترجمه رسمی + کپی: برای این که مدارک هویتی شما تایید شود باید ترجمه رسمی آن را ارائه دهید.
  • مدرک شغلی ترجمه‌شده: اگر سابقه کاری مفیدی دارید می‌توانید آن را به صورت ترجمه شده به سفارت تحویل دهید.
  • گواهی ترجمه‌شده تحصیلی:شما باید مدرک دوران متوسطه، پیش‌دانشگاهی و مقاطع مختلف دانشگاهی خود را به صورت ترجمه رسمی به مسئول مهاجرت تحویل دهید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تحصیل در روسیه

هزینه های اخذ student visa

هزینه ویزای تحصیلی

هزینه‌ای که برای اخذ ویزای تحصیلی باید پرداخت کنید در کشورهای مختلف متفاوت است. این هزینه در واقع بخش بسیار کوچکی از هزینه‌های تحصیل در خارج از کشور است. برای مثال، هزینه ویزای داتشجویی انگلستان و استرالیا حدود 500 دلار است. در حالی که نرخ هزینه ویزای تحصلیلی کشور کانادا بسیار ارزان‌تر و حدود 100 دلار است.

مراحل اخد ویزای تحصیلی

فرآیند درخواست ویزای دانشجویی زمانی شروع می‌شود که دانشگاه مورد نظر نامه پذیرش را برای شما ارسال می‌کند. شما پس از دریافت پذیرش‌نامه از سمت دانشگاه می‌توانید از دو روش برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنید. در ادامه این دو روش را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

  • درخواست ویزای آفلاین:در این روش متقاضی باید فرم درخواست ویزا را دانلود کرده و پس از پر کردن این فرم، آن را به سفارت کشور مورد نظر تحویل دهد. پس از این که درخواست متقاضی قبول شد باید هزینه اخد این ویزا را پرداخت کند.
  • درخواست ویزای تحصیلی آنلاین: روش ساده‌تر اخذ این ویزا، درخواست به صورت آنلاین است. در این روش، متقاضی در وب‌سایت سفارت کشور مورد نظر یک حساب کاربری ایجاد کرده و برای دریافت ویزای دانشجویی درخواست خواهد داد. تمامی مدارک و فرم‌های مورد نظر به صورت آنلاین در اختیار متقاضی قرار خواهند گرفت.

تمدید ویزای دانشجویی

ویزای تحصیلی برای بازه زمانی مشخصی صادر می‌شود و در صورتی که اعتبار زمانی ویزای دانشجویی قبل از پایان تحصیل به اتمام برسد، دانشجو باید برای تمدید آن اقدام کند. بهتر است حداقل 30 روز قبل از تاریخ انقضای ویزا نسبت به تمدید اعتبار آن اقدام کنید. درخواست تمدید ویزای دانشجویی به دو صورت آنلاین و آفلاین امکان‌پذیر است.

بیشتر بخوانید: تحصیل در هلند؛ اقامت تحصیلی در هلند

 

فرآیند گرفتن ویزای تحصیلی

مراحل بعدی چیست؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، اولین گام برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام به پذیرش دانشگاه مورد نظر است. در حقیقت، اگر پذیرش‌نامه دانشگاه را بدست نیاروده باشید نمی‌توانید برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. بنابراین باید برای یک دوره آموزشی در کشور مقصد ثبت نام کنید. فراموش نکنید که این دوره آموزشی باید مشمول شرایط دریافت ویزای دانشجویی در ان کشور باشد. پذیرش ویزای دانشجویی در کشور خارجی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • قوانین کشور مقصد
  • تابعیت متقاضی
  • دانشگاه یا موسسه آموزش عالی مورد نظر
  • دوره تحصیلی
  • نحوه تامین شهریه و بودجه تحصیل

در حقیقت، کشورهای مختلف قوانین و ضوابط مختلفی برای صدور ویزا و بروسیه تحصیلی تعیین می‌کنند. البته، این پروسه معمولاً در کشورهای مختلف به یک شکل انجام می‌شود. برای مثال، برای تحصیل در کشور آمریکا باید مدارکی ارائه دهید که نشان می‌دهد به زبان انگلیسی تسلط دارید. علاوه بر این ، تایید پذیرش در دانشگاه‌های کشور آمریکا نیز باید جزو مدارک شما باشد. به همین ترتیب، برای ادامه تحصیل در کشور انگلستان نیز باید در کنار این مدارک گواهی ارائه دهید که نشان می‌دهد شما در کشور خود دارای تابعیت دائم هستید. اخذ ویزای تحصیلی استرالیا نیز به همین ترتیب است به علاوه این که باید نامه تمکن مالی که نشان‌دهنده توان پرداخت هزینه تحصیل در این کشور است را به اداره مهاجرت استرالیا تحیول دهید.

نکات مهم اخذ student visa

نکات مهم برای اخذ ویزای تحصیلی

همان‌طور که مشاهده کردید، روند دریافت ویزای تحصیلی برای کشورهای مختلف تقریباً یکسان است. اما در این میان ممکن است سوالاتی برای متقاضی پیش بیاید و اگر جواب آن را نداند در این پروسه دچار مشکل شود. در ادامه سوالات مهم در پروسه اخذ ویزای تحصیلی را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

برای دریافت ویزای تحصیلی چقدر پول نیاز است؟

مهم‌ترین سوالی که ممکن است در ذهن متقاضی شکل بگیرد، موضوع تمکن مالی و پرداخت ارزی هزینه صدور ویزای دانشجویی است. تمکن مالی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای دریافت این ویزا است و باید به خوبی با آن آشنا باشید. این گواهی ثابت می‌کند که شما پول کافی برای تامین هزینه‌های تحصیل در کشور خارجی مورد نظر را دارید. فراموش نکنید که حداقل سرمایه شما برای تامین مخارج تحصیل با توجه به رشته تحصیلی و کشور مقصد می‌تواند متفاوت باشد.

برای برخی از کشورها، مبلغ تمکن مالی باید به اندازه کل دوره تحصیل باشد. در طرف دیگر، برخی کشورها مدرکی برای میزان هزینه مورد نیاز برای تامین مخارج یک سال زندگی در آن کشور را از متقاضی درخواست می‌کنند. برای مثال، گواهی تمکن مالی برای اخذ ویزای تحصیلی کشور انگلستان باید اثبات کند که متقاضی از پس مخارج زیر بر خواهد آمد:

  • هزینه سال اول زندگی
  • مبلغ 5400 یورو (7500 یورو برای لندن) برای پوشش هزینه‌های زندگی در شهرهای انگلستان به مدت 9 ماه
  • هزینه بلیط هواپیما
  • هزینه ترم تحصیلی

پول لازم برای ویزای دانشجویی

برای قبول درخواست پذیرش، زبان انگلیسی متقاضی باید در چه سطحی باشد؟

برای پذیرش در دوره‌ آموزشی که برای آن درخواست داده‌اید باید مدرک قبولی خود در آزمون‌های زبان را ارائه کنید. البته، فقط مدرک زبان کافی نیست و شما زمانی که در حال مصاحبه با مسئولان سفارت هستید باید ثابت کنید که درک درستی از زبان آن کشور دارید. برای مثال، اگر شما بدون نیاز به مترجم نتوانید با افسر اداره مهاجرت ارتباط برقرار کنید، قطعاً درخواست ویزای تحصیلی شما رد خواهد شد.

آیا در زمان تحصیل در کشور خارجی می‌توانم کار کرد؟

اگر شما ویزای تحصیلی داشته باشید مجاز به ماهانه 20 ساعت کار در هفته خواهید بود. فراموش نکنید که شما زمانی می‌توانید کار کنید که سال تحصیلی آغاز شده باشد. فراموش نکنید که اگر تمام شرایط پذیرش در دانشگاه‌‌های خارجی را داشته باشید، خانواده شما نیز می‌توانند همراه شما مهاجرت کنند. شرایط کاری آنان نیز مشابه شما است و آن‌ها بیشتر از 20 ساعت در هفته نمی‌توانند کار کنند.

خربد با پی پال

پرداخت ارزی ویزای تحصیلی

زمانی که شما برای اخذ ویزای دانشجویی درخواست می‌دهید، سفارت شما را به مصاحبه حضوری دعوت می‌کند. در این مرحله باید هزینه‌ای برای تعیین وقت مصاحبه سفارت پرداخت کنید. متاسفانه، امکان پرداخت این وجه از طریق کارت‌های بانکی وجود ندارد و شما باید آن را به شکل ارزی یعنی دلاری یا یورویی پرداخت کنید. خوشبختانه، کافه ارز با سال‌های تجربه در زمینه پرداخت بین‌المللی این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به راحتی پرداخت‌های ویزا و سفارت خود را انجام دهید. علاوه بر این، برای ثبت‌نام در آزمون‌های بین المللی نیز می‌توانید از خدمات پرداختی کافه ارز استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

آرزوی خیلی از دانشجویان این است که تحصیل در مقاطع بالاتر را در دانشگاه‌‌های خارجی ادامه دهند. ادامه تحصیل در خارج از کشور بدون اخد ویزای تحصیلی یا دانشجویی امکان‌پذیر نیست. قوانین مربوط به صدور این ویزا در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارد. البته، پروسه کلی تقریباً مشابه است اما باید با جزییات این ویزا هر کشور نیز آشنا باشید. در این مقاله سعی کردیم، مدارکی که برای درخواست ویزای دانشجویی مورد نیاز است را معرفی کرده و نکات مهم در این پروسه را مورد بررسی قرار دهیم. اگر تجربه دریافت ویزای تحصیلی دارید یا فکر می‌کنید نکاتی را در این مقاله از قلم انداختیم، آن را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

 

 

 

 

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *