وبلاگ

/

/

بررسی تفاوت اپل موزیک و اسپاتیفای؛ کدام مناسب‌تر است؟

بررسی تفاوت اپل موزیک و اسپاتیفای؛ کدام مناسب‌تر است؟

بررسی تفاوت اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدام مناسب‌تر است؟ برای این که یک پاسخ مناسب به این سوال بدهیم لازم است که هر دو سرویس استریم موسیقی را به طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار داده و تمام امکانات قدرتمندی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند را با یکدیگر مقایسه کنیم. هر دو سرویس به قدری خوب هستند که این کار بسیار دشوار است و از لحاظ هزینه نیز شباهت زیادی به یکدیگر دارند.مسئله مهم این است که اگر شما بخواهید از این سرویس‌ها و امکانات آن به طور کامل استفاده کنید نیاز دارید، حتما برای پرداخت ارزی با مشکل مواجه خواهید شد. اما نیار نیست نگران باشید. شما می‌توانید با کمک کافه ارز از تمام محدودیت‌ها عبور کنید مجموعه‌هایی مثل کافه ارز به شما کمک می‌کند تا بتوانید به راحتی خرید از سایت های خارجی را انجام بدهید. از شما دعوت می‌کنیم که تا پایان این مقاله همراه ما باشید، تا بتوانید با شناخت تفاوت‌های اپل موزیک یا اسپاتیفای، پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب کردن هر کدام از این سرویس‌ها می‌توانید از کارشناسان مجموعه کافه ارز برای خرید اشتراک سایت‌های خارجی و پرداخت هزینه‌های اشتراک آن کمک بگیرید.

بررسی تفاوت اپل موزیک و اسپاتیفای

اپل موزیک و اسپاتیفای به عنوان دو رسانه‌ای بسیار مهم در حوزه موسیقی هستند که توانسته‌اند بزرگترین معضل صنعت موسیقی یعنی کپی رایت را تا حد زیادی برطرف کنند. با روی کار آمدن سایت آیتونز تا حد زیادی جلوی کپی‌رایت و سرقت موسیقی گرفته شد. اما با رواج اینترنت و در دسترس بودن شرایط دانلود، دسترسی به موسیقی‌ها بدون پرداخت هزینه، آسان‌تر شد. اما از سال ۲۰۰۶ که اسپاتیفای شکل گرفت، هنرمندان دیگر آهنگ‌های خود را به صورت آلبوم ضبط نمی‌کنند. بلکه به صورت تک آهنگ منتشر کرده و با استفاده از اسپاتیفای آن را منتشر می‌کنند. محبوبیت اسپاتیفای به قدری افزایش پیدا کرد که به آن ناجی صنعت موسیقی هم گفته می‌شد. اما کم کم سیستم اپل هم یک سرویس جدید تحت عنوان اپل موزیک معرفی کرد که توانسته همقدم با سیستم اسپاتیفای حرکت کند.

بیشتر بخوانید: نحوه خرید گیفت کارت آیتونز اپل

از آنجایی که این سرویس‌ها فقط به کاربران خارج از ایران محدود نبوده و در داخل کشور هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است این سوال به وجود بیاید که اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدام مناسب‌تر است؟

بررسی تفاوت اپل موزیک و اسپاتیفای

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اپل موزیک و اسپاتیفای هردو از سرویس‌های بسیار خوب هستند که هر کدام از کاربران با توجه به ویژگی‌های مد نظر و شاخصه‌های خاصی آنها را انتخاب می‌کنند، برای خرید گیفت کارت اسپاتیفای میتوانید از طریق این لینک اقدام کنید. برای انتخاب بهتر در ادامه به مقایسه این دو با یکدیگر می‌پردازیم:

بررسی تفاوت اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدام مناسب‌تر است؟

با مقایسه اپل موزیک و اسپاتیفای با یکدیگر قصد داریم به پاسخ مناسبی برای این سوال که اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدام مناسب‌تر است؟ برسیم. به همین جهت باید تمامی قابلیت‌های مختلف، هزینه‌های ماهانه و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهند را به دقت بررسی کنیم.

اپل موزیک و اسپاتیفای به عنوان بازیگران اصلی در عرصه موسیقی شناخته می‌شوند و هر دو قابلیت‌های فوق العاده‌ای دارند. در ادامه به طور دقیق و کلی به مقایسه اپل موزیک با اسپاتیفای از لحاظ تمامی ویژگی‌ها می‌پردازیم:

پلن‌های رایگان

اپل موزیک امکان استفاده رایگان تا سه ماه را برای کاربران فراهم می‌کند و پس از سه ماه به صورت خودکار اکانت به حالت پریمیوم در می‌آید. اسپاتیفای قبل از پرداخت هزینه ۳۰ روز به شکل رایگان امکان استفاده از خدمات مختلف را فراهم می‌کند. در اسپاتیفای همچنین می‌توانید از ویژگی رایگان آن بدون نیاز به تهیه اشتراک ماهانه استفاده کنید. اما از لحاظ دسترسی به کتابخانه کامل موزیک‌های موجود در اسپاتیفای و اپل موزیک در پلن رایگان محدودیت زیادی دارید و همچنین امکان گوش دادن به موسیقی به صورت آفلاین برای شما وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: ساخت اکانت دولوپری اپل

تفاوت‌های اپل موزیک و اسپاتیفای

آرشیو موسیقی

اسپاتیفای پیشینه قدیمی تری دارد؛ اما اپل موزیک با پشتوانه قوی از آرشیو حجیم موسیقی کار خود را شروع کرد. در حال حاضر 50 میلیون ترانه در سرویس اپل موزیک قرار دارد و آرشیو اسپاتیفای حدود 35 میلیون ترانه دارد. در نتیجه اپل آرشیو قدرتمندتری نسبت به اسپاتیفای ارائه می‌دهد و این موضوع برای برخی از افراد که علاقه بیشتری به آهنگ‌های متنوع دارند، مهم است. یک ویژگی خاص دیگر اینکه در سرویس اپل موزیک تعداد زیادی از ترانه‌های ایرانی هم قرار دارد. اما در سرویس اسپاتیفای آرشیو ترانه‌های ایرانی به قدری کامل نیست که به راحتی بتوانید نام همه هنرمندان را در آن پیدا کنید.

آرشیو موسیقی اسپاتیفای و اپل موزیک

کیفیت صدای

در هنگام گوش دادن به موسیقی کیفیت صدا تاثیر مستقیم بر انتخاب یک پلتفرم دارد. تفاوت بین اپل موزیک و اسپاتیفای از لحاظ صدا بسیار زیاد است. اپل موزیک از لحاظ کیفیت صدا در رتبه بالاتری نسبت به اسپاتیفای قرار گرفته است. البته تشخیص این ویژگی از نظر همه افراد ممکن نیست و فقط افرادی که با تجهیزات گران قیمت قدرتمند اقدام به گوش دادن موسیقی می‌کنند می‌توانند این تفاوت را متوجه شوند. البته اگر به عنوان یک کاربر عادی و در شرایط متعادل اقدام به گوش دادن موسیقی از این دو پلتفرم کنید، هیچ تفاوتی را متوجه نمی‌شوید. چرا که اینترنت به قدری ضعیف است که خود به خود کیفیت موسیقی کاهش پیدا می‌کند.

تجربه کاربری

اسپاتیفای از تم تیره رنگ در تمام بخش های اپلیکیشن خود استفاده می‌کند. اما اپل موزیک به صورت پیش فرض از تم روشن استفاده کرده است. در آخرین به روز رسانی‌های اپل موزیک شرایط استفاده از تم‌های تیره در برخی از قابلیت‌های جانبی آن برای کاربران فراهم آمده است. اما مشخص کردن زیبایی اپل موزیک و اسپاتیفای از لحاظ تجربه کاربری فقط سلیقه شخصی افراد را در نظر می‌گیرد و به هیچ عنوان نمی‌توان هیچ کدام از این دو گزینه را برتری داد.

بیشتر بخوانید: تعویض رمز اپل آیدی

تجربه کاربری اسپاتیفای و اپل موزیک

تعامل با کاربر

ایجاد تعامل بهتر با کاربران از مهمترین مشخصه‌های یک پلتفرم مناسب و کاربردی است. اپل همیشه به دنبال ساده نگری و مینیمالیسم بوده، به همین جهت در سیستم اپل موزیک هم بیش از حد دنبال سادگی بوده که سبب سردرگمی برخی از کاربران شده است. اما سیستم اسپاتیفای از لحاظ تعامل با کاربر نظم بیشتر و بهتری دارد. یکی از مزیت‌های اپل موزیک از لحاظ تعامل با کاربر دسترسی به متن موزیک در هنگام گوش دادن به موسیقی است که اسپاتیفای در این گزینه ضعیف عمل کرده است.

هوش مصنوعی

به دلیل پیشرفت‌های زیادی که در سال‌های گذشته در زمینه هوش مصنوعی رخ داده، اپل موزیک و اسپاتیفای هر دو از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تشخیص سلیقه موسیقی کاربران استفاده می‌کنند. اپل موزیک و اسپاتیفای به صورت هفتگی آهنگ‌هایی را که احتمالاً به سلیقه کاربر نزدیکتر است، پیشنهاد می‌دهند و اسپاتیفای علاوه بر لیست هفتگی، میکس‌های روزانه را نیز با استفاده از هوش مصنوعی به کاربر پیشنهاد می‌دهد که شباهت زیادی به خوانندگان و سبک‌هایی که بیشتر گوش داده‌اند دارد. مسئله مهم این است که هیچکدام از این دو سرویس از لحاظ تشخیص سلیقه کاربر به دیگری برتری ندارند و فقط متناسب با سلیقه خود می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید.
جستجو در اپل موزیک و اسپاتیفای 

جستجو در اپل موزیک و اسپاتیفای

جستجوی یکی از کارهای بسیار مهمی است که در هنگام پیدا کردن موسیقی، کاربران از آن استفاده می‌کنند. فراهم آمدن شرایطی در اپلیکیشن‌های استریم برای سرچ کردن بخشی از متن ترانه و پیدا کردن آهنگ مورد نظر یکی از کارهای سنتی و قدیمی است که در گوگل انجام می‎‌شود و قطعاً تجربه خوبی به دنبال دارد. در اپل موزیک به دلیل دسترسی به متن ترانه‌ها می‌توانید از نوار جستجو استفاده کرده و متن ترانه را سرچ کنید. البته گاهی اوقات ممکن است که متن ترانه به درستی تایپ نشود و همچنان باید از گوگل کمک بگیرید. اما در اسپاتیفای به دلیل دسترسی نداشتن به متن ترانه‌ها چنین قابلیتی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: خرید اکانت اسپاتیفای (Spotify Premium) ارزان و فوری

موزیک ویدئو در اپل موزیک و اسپاتیفای

اپل موزیک در بخش موزیک ویدیو رضایت بخش عمل می‌کند؛ اما در این سیستم یک بخش مجزا برای ورود به موزیک ویدئو وجود ندارد و باید از صفحه اصلی این کار صورت بگیرد و پس از ورود با انبوهی از موزیک ویدیوهای جدید از خوانندگان سراسر دنیا مواجه می‌شوید. اما نکته مثبت در اپل موزیک زیرنویس انگلیسی و اسپانیایی برای موزیک ویدیوها است. در سیستم اسپاتیفای پیدا کردن موزیک ویدئو یک مشکل غیر قابل حل است. چرا که موزیک ویدئو فقط در مناطق خاصی از دنیا در دسترس بوده و هیچ بخش مشخصی در رابط کاربری آن برای موزیک ویدئو در نظر نگرفته‌اند.
موزیک ویدئو در اپل موزیک و اسپاتیفای

نرم افزار در اپل موزیک و اسپاتیفای

اپل موزیک از طریق نرم افزار موسیقی پیش فرض که بر روی تمامی دستگاه های اپل قرار گرفته کار می‌کند. همچنین کاربران اندروید هم می‌توانند، به صورت مجزا این نرم‌افزار را دانلود کرده و از آن استفاده نمایند. نرم افزار اسپاتیفای با داشتن رابط کاربری ساده هم برای گوشی‌های اندروید و هم ای او اس قابل دریافت است. در صورتی که قصد دارید از این دو پلتفرم بر روی دسکتاپ استفاده کنید، هم کاربران مک و ویندوز می‌توانند از هر دو پلتفرم اپل موزیک و اسپاتیفای براحتی استفاده کنند.

پشتیبانی از اسپیکرها و دستیارهای هوشمند

در صورت ثبت نام در سرویس اپل موزیک به راحتی می‌توانید از دستیار صوتی هوشمند اختصاصی اپل یعنی سیری به عنوان یک دیجی شخصی استفاده کنید و کنترل موزیک در حال پخش، تنظیم لیست موسیقی‌های بعدی، پیدا کردن اطلاعات مختلف در مورد یک آهنگ، اضافه کردن آهنگ به کتابخانه شخصی، کشف موسیقی‌های جدید و بسیاری از موارد دیگر را از این دستیار استفاده کنید. همچنین بهترین اسپیکر هوم پاد به طور ویژه‌ای با این سرویس سازگاری دارد. اما برای اسپاتیفای این ویژگی‌ها وجود ندارد و به شکل کاملاً شخصی باید تمام کارهای مربوط به پیدا کردن آهنگ، ذخیره آن و موارد دیگر را انجام دهید. اما در صورت در اختیار داشتن اسپیکرهای هوشمند آمازون با پشتیبانی از الکسا می‌توانید از هر دو سرویس اپل موزیک و اسپاتیفای به‌ صورت همزمان استفاده کنید.

پشتیبانی از اسپیکرها و دستیارهای هوشمند اپل موزیک و اسپتیفای

گوش دادن به موسیقی در خودرو

هر دو پلتفرم اپل موزیک و اسپاتیفای قابلیت اتصال به پلیر خودرو را دارند و به راحتی با کمک یک کابل usb یا بلوتوث می‌توانید در هنگام رانندگی نیز به جدیدترین موسیقی‌ها گوش بدهید.

حق اشتراک و هزینه استفاده از اسپاتیفای و اپل موزیک

یکی از موارد بسیار مهمی که در هنگام دادن پاسخ مناسب به سوال اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدام مناسب‌تر است؟ باید مد نظر قرار بگیرد، حق اشتراک ماهانه و هزینه‌های صرف شده برای استفاده از این دو سیستم است.

بیشتر بخوانید: تفاوت گیفت کارت اپل امریکا و کانادا

حق اشتراک هر دو سرویس اپل و اسپاتیفای ۹.۹۹ برای کاربران ایالات متحده تعیین شده و در کشورهای مختلف کمی تفاوت دارد. در صورتی که تمایل به پرداخت اشتراک ماهانه ندارید، اسپاتیفای یک طرح رایگان دارد که در آن با مشاهده تبلیغات دیگر نیازی به پرداخت هزینه ندارید؛ البته برخی از ویژگی‌های پیشرفته در این طرح همچنان قفل هستند.

حق اشتراک و هزینه استفاده از اسپاتیفای و اپل موزیک

فرق اپل موزیک و اسپاتیفای : از ویژگی‌های خاص هر دو سرویس، ارائه طرح‌های مخصوص دانش آموزان و خانواده‌ها است که به صورت ماهانه ثبت می‌شوند. از لحاظ مقایسه هر دو شباهت زیادی به یکدیگر داشته و حداکثر شش نفر از اعضای خانواده می‌توانند با استفاده از حساب‌های کاربری شخصی به آن دسترسی داشته باشند. البته در اپل موزیک اعضای یک خانواده می‌توانند خریدهای خود در آیتونز را نیز با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

بیشتر بخوانید: خرید اکانت اپل موزیک

سخن آخر

در این مقاله تفاوت اپل موزیک و اسپاتیفای را بررسی کردیم. به نظر شما با اطلاعات داده شده، اپل موزیک یا اسپاتیفای؛ کدام مناسب‌تر است؟ برای دادن یک پاسخ مناسب به این سوال مهم بررسی شاخصه‌های مهم هر کدام از این دو پلتفرم ضرورت پیدا می‌کند تا مشخص کند که کدام سرویس برای کاربران ایرانی مناسب تر است. البته تا اینجا دریافتیم که هیچکدام از این دو سرویس بر دیگری برتری زیادی ندارند و انتخاب آنها مطابق سلیقه افراد و دیدگاهشان نسبت به شاخصه‌های مختلف صورت می‌گیرد. اما مسئله مهم پس از انتخاب هر کدام از این دو سرویس موسیقی نحوه پرداخت اشتراک ماهانه یا سالیانه آن است که می‌توانید با کارشناسان مجموعه کافه ارز در این زمینه مشورت کنید، تا بهترین راه حل را برای پرداخت ارزی به شما پیشنهاد بدهند.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

ghazal hamzeh نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *